Daca n-ar fi festivalul initiat acum 15 ani de regizoarea Catalina Buzoianu, Sighisoara s-ar remarca prin doua atribute: parfumul de burg medieval si orasul in a carui gara nu exista linia 3.
CLAUDIA DABOVEANU
In sensul ca nu-s doar doua linii, ci de la linia 2 se sare direct la linia 4!!! Si nimeni nu stie sa explice de ce⦠In orasul in care zice-se ca in anul 1431 s-a nascut Vlad Tepes (exista, spre aducere-aminte, Casa Vlad Dracu) se intampla in fiecare an, la sfarsit de iulie, Festivalul Sighisoara Medievala. Obiectivele turistice unice, efectul iminent de intoarcere in timp, strazile pavate cu piatra de rau, spectacolul vechii cetati si programele culturale atrag an de an turisti de toate categoriile. Romani, straini, iubitori de cultura, comercianti de kitsch-uri sau arta adevarata, oameni cu foarte multi bani, cersetori agresivi si inventivi, rockeri intunecati, punkisti colorati, hipioti, pusti, maturi trecuti de prima tinerete si multi alti curiosiâ¦
CULTURA CETATII. Ploaia n-a iertat pe nimeni. Cadea parca in ciuda tuturor. A organizatorilor, care si asa s-au pregatit contra cronometru doar o luna. A fidelilor spectatori, care se incapatanau sa ramana in picioare pana la finele reprezentatiilor. A mahmurilor, care beau licori ieftine si se adaposteau sub celebra scara acoperita, construita in 1642. A bogatanilor, veniti sa-si etaleze motoarele si imbracamintea de piele neagra ultimul racnet. Stop! A fost spectacolul viermuit al secolului XXI. Suntem aici totusi pentru atmosfera Evului Mediu si spiritul unor vremuri de-altadata. Perfect. Ordinul Cavalerilor de Medias. Ordinul Cavalerilor Cetatii Rosii. Ordinul Cavalerilor de Sibiu. Ordinul Cavalerilor Lup. Cu torte arzande, se intrec in lupta dreapta pentru cucerirea Cetatii si castigarea inimilor domnitelor⦠Trupa de teatru "Ordinul Fratelui Lucian" din Targu-Mures prezinta piesele "Sotul pacalit", "Pretioasele" si "Sotia carciumarului". Ploua mocaneste. Pe domnita Ada Milea n-o sperie stropii si da un show de la care nimeni nu s-a dat plecat. Nici promotia 2004 a cavalerului Adrian Pintea nu s-a lasat mai prejos: "Badaranii" lui Carlo Goldoni au fost prezenti pe scena. Ploua tare si-s spectatori la greu. Regele si regina neincoronati au fost regizorul Victor Ioan Frunza si scenografa Adriana Grand. Publicul a decis. La sfarsitul teatrului de marionete pentru copii, ploaia torentiala s-a amestecat cu lacrimile de emotie si bucurie de pe obrajii celor siderati de spectacolul-bijuterie la care tocmai asistasera. Spectatorii - cata frunza (sic!), cata iarba - apreciaza, se vede, in orice conditii un spectacol realizat cu daruire, migala si dragoste.
Cetatea a fost cucerita prin cel mai eficient asediu: cel cultural. Bugetul alocat festivalului a fost de 140.000 euro. E mult, e putin? Si in ce anume se masoara reusita? In numarul turistilor? Al artistilor? Al fortei emotiilor? Al amintirilor comparate?