x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Arte Vizuale Filme romanesti ieftine ca braga

Filme romanesti ieftine ca braga

de Cristina Ologeanu    |    23 Aug 2005   •   00:00
Filme romanesti ieftine ca braga

Pentru ca vara nu se fac foarte mari investitii in programe, am vrut sa vedem cati bani cheltuiesc posturile tv pentru aceste filme romanesti pe care le-au tot difuzat.Concluzia: televiziunile isi scot investitia in doar cateva secunde de publicitate.

Conform noii ordonante privind Legea Cinematografiei, televiziunile din Romania sunt obligate sa aloce un spatiu de 5% din programul lor difuzarii de filme romanesti. Aceasta prevedere aduce bani atat televiziunilor, cat si distribuitorilor de filme. Televiziunile isi scot investitia prin publicitate. In medie, in prime time, televiziunile percep de la 3.000 de euro pana la 5.000 de euro pe un spot publicitar de 30 de secunde. Si cum prime time-ul inseamna si audienta, este lesne de inteles ca televiziunile care programeaza filme autohtone pe acest tronson orar nu vor duce lipsa de reclame care le aduc bani frumosi.

PRETURI. Filme autohtone, televiziunile isi pot achizitiona fie de la Centrul National al Cinematografiei (CNC), fie de la producatorii autorizati sa isi distribuie filmele, cum este cazul lui Sergiu Nicolaescu. In cazul in care producatorul nu a solicitat autorizatie de distribuire exclusiva a filmelor sale, televiziunile gasesc in ograda CNC orice film romanesc, indiferent de anul in care el a fost lansat. "Noi incheiem contracte pe un an cu televiziunile. Pretul mediu de achizitie este de circa 1.000 de euro licenta", ne-a declarat Decebal Mitulescu, presedintele CNC. Conform celor spuse de domnia-sa, CNC nu incheie contracte de exclusivitate. Asa se explica faptul ca, in decursul unui an, vedem acelasi film la doua-trei posturi diferite. "In contracte se specifica faptul ca televiziunile au voie sa difuzeze filmele achizitionate de maximum doua ori pe an. Daca un film anume este cerut de doua televiziuni, noi il dam amandurora. Este treaba lor cum le programeaza", a mai spus Mitulescu. Intrucat contractele acestea sunt confidentiale, Mitulescu nu a vrut sa spuna care este pretul de achizitie pentru fiecare tip de film in parte. "Preturile variaza, ele se negociaza cu televiziunile respective." Altfel spus, se face un fel de licitatie: cine da mai mult ia filmele X si Y. Dar aceleasi filme pot fi date si altor televiziuni, la un alt pret.

INDEPENDENT. Regizorul Sergiu Nicolaescu si-a cumparat de la CNC dreptul de a difuza filmele pe care le-a produs de-a lungul timpului. "CNC mi-a cesionat aceste drepturi (n.r. - de difuzare). Dar tot mai platesc la ei o cotizatie. La inceput era de 65% din vanzare. Acum a scazut undeva la 35%", afirma Nicolaescu. Spre deosebire de CNC, Sergiu Nicolaescu spune ca isi vinde filmele cu titlul de exclusivitate, pe unu sau doi ani. "Insa cine vrea filmele mele trebuie sa discute cu mine cu un an inainte daca vrea sa fie sigur ca le va obtine, pentru ca sunt foarte solicitate." Nicolaescu isi face singur copii ale filmelor sale. Pentru fiecare copie in parte, el cheltuieste 1.250 de dolari. Dar acestea nu sunt vandute "en detail", ci numai "en-gros". "Nu am sa vand filme la bucata, ci dau tot pachetul meu de filme. Acesta este sistemul occidental de comercializare si ma si avantajeaza. Televiziunile pot difuza ce doresc ele, nu este obligatoriu sa dea toate filmele din pachet." Insa, in urma cu aproape sase ani, el a facut o exceptie. Pentru canalul HBO, caruia i-a vandut doar 10 filme din pachetul sau: "Orient Express", "Punctul zero", "Mihai Viteazul", "Mircea", "Triunghiul mortii" si seria celor cinci filme politiste. Pana in prezent, cel mai fidel client este Pro TV, care a cumparat de doua ori pachetul sau de filme. Cu TVR, Nicolaescu nu se intelege prea bine. "Ei m-au difuzat doar o data. Nu prea sunt interesati de pachetul meu de filme." Pentru 2006, Nicolaescu este in tratative cu postul B1 TV. Dar nu este hotarat daca sa le dea lor pachetul sau de filme sau tot Pro TV.

COMPARATIE. Occidentalii stau mult mai bine la capitoulul comercializarea filmelor. Ce-i drept, la ei si puterea de cumparare este alta. In Romania, un film autohton bun ajunge la maximum 6.000 de euro, in timp ce un film occidental de categorie B porneste de la acest pret. De regula, productiile autohtone recente, cum ar fi "Marfa si banii" sau "Occident", se apropie de acest pret. Cat despre blockbusterele (superproductiile) occidentale, acestea au foarte multe zerouri in coada. In medie, ele costa peste 300.000 de euro, dar sunt si productii care sar de 500.000 de euro. Adica valoreaza cat 10 filme romanesti de prima mana. Singurul despre ale carui filme se spune ca se apropie de preturile occidentale este Sergiu Nicolaescu. Insa el nu a dorit nici sa confirme, nici sa infirme acest zvon. "Preturile sunt confidentiale", a argumentat Nicolaescu.

TOPUL FILMELOR DE LA CNC
Din 2003 si pana in primul semestru al acestui an, la mare cautare au fost comediile romanesti existente in arhiva CNC. "Posturile private ne cer filme de comedie si de aventura. Pe cand televiziunea publica, datorita statutului sau, cere mai mult filme de autor, filme de festival sau culturale. «BD»-urile sunt cele mai cerute filme." Tot la mare cautare sunt: "A doua cadere a Constantinopolului" (1993), "Buletin de Bucuresti" (1983), "Casatorie cu repetitie" (1985), "Haiducii lui Saptecai" (1970), "Iancu Jianu, haiducul" si "Iancu Jianu, zapciul" (1970), "Marfa si banii" (2001), "Sexy Harem Ada-Kaleh" (2001), "Senatorul melcilor" (1995).
×
Subiecte în articol: arte nicolăescu filmele filme televiziunile