x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Arte Vizuale Gheorghe Petraşcu, adjudecat la Paris

Gheorghe Petraşcu, adjudecat la Paris

de Daniela Titire    |    31 Mar 2009   •   00:00
Gheorghe Petraşcu, adjudecat la Paris
Sursa foto: Bogdan Iuraşcu/Jurnalul Naţional

Fundaţia Art-Promo din Bucureşti şi Casa de Licitaţii Chayette & Cheval din Paris au organizat, pentru prima dată în România, o licitaţie internaţională dedicată exclusiv artei româneşti intitulată "De la Bucureşti la Paris, o panoramă a artei româneşti".



Prima Licitaţie Internaţională de Artă Românească a avut loc duminică, 29 martie, la Paris, în sala Drouot Montaigne, loc rezervat vânzărilor de prestigiu ale celor 60 de case de licitaţie pariziene, iar la Bucureşti, în sala special amenajată în incinta hotelului Novotel City Center. Evenimentul s-a desfăşurat concomitent, pe model duplex.

SIMBOL NEGRU

Licitaţia a început în jurul orei 14:30 la Paris şi, simultan, recurgând la sistemul online, la Bucureşti, ora locală 15:30. Colecţionarii şi amatorii de artă, români, au putut licita direct şi în timp real cele 182 de lucrări de artă scoase la vânzare, urmărind imagini de la Drouot pe două mari ecrane instalate în sală. Ciocănelul celebru al Casei de Licitaţii Chayette & Cheval a adjudecat majoritatea lucrărilor la Paris. Printre ele se numără: "Nud cu carte" de Theodor Pallady, "Natură moartă cu carte şi căldăruşă" de Gheorghe Petraşcu, "Portretul Elvirei" şi "Peisaj la Balcic" de Victor Brauner, "Arcaş odihnind" de Ion Jalea, "Peisaj la Balcic" de Marcel Iancu, "Margine de sat la Gălbinaşi" şi "Simbol Negru" de Ion Ţuculescu, "Judecata din urmă şi viaţa veşnică" de Henry Mavrodin şi multe altele. La Bucureşti au fost achiziţionate doar câteva lucrări, cum ar fi: "Nud în fotoliu" de Camil Ressu, "Flori în oglindă" de Alexandru Ciucurencu, o lucrare fără titlu de Alexandru Istrati, o altă lucrare fără titlu de Napoleon Tiron, "Le Reve" de Constantin Pacea, "L'Automne" de Laura Covaci şi "Adevărul e la mijloc" de Nicolae Maniu. Tabloul cel mai bine cotat a fost "Natură statică cu carte şi faţă de masă în carouri" de Gheorghe Petraşcu, estimat la 60.000/70.000 de euro şi adjudecat cu 56.000 de euro la Paris.

COTE DE REFERINŢĂ
Iată că, în plină recesiune mondială, am putea spune fără ezitare că la Paris arta bate criza. La noi însă, lucrurile stau altfel, deoarece colecţionarii au fost de această dată mult mai reţinuţi. Aceste rezultate nu sunt definitive pentru că urmează o rundă de negocieri între casa de licitaţie şi cei care au achiziţionat lucrările stabilind de comun acord suma finală de licitare potrivit legilor din Franţa. Evenimentul a avut drept scop stabilirea unor cote de referinţă pentru artiştii români, singurele care sunt luate în calcul atunci când este evaluată valoarea de piaţă a unui artist. Acest moment a devenit o ocazie pentru arta contemporană românească, deoarece dă posibilitatea accesării unei pieţe mature, cum este cea franceză şi, totodată, deschide noi oportunităţi în vederea unei recunoaşteri internaţionale a artei şi a artiştilor români. Manifestarea a fost precedată de lansarea albumului "Ateliere de Artişti din Bucureşti", volumul 2. Gazda, Mihai Oroveanu, directorul MNAC, a coordonat lucrarea amintită.

×
Subiecte în articol: arte