x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Arte Vizuale ICR, acuzat că promovează "turnătorii la Secu’" şi impostorii

ICR, acuzat că promovează "turnătorii la Secu’" şi impostorii

de Ilarion Tiu    |    22 Iul 2008   •   00:00

Sub "oblăduirea" lui Horia-Roman Patapievici, Institutul Cultural Român găzduieşte un nou scandal mediatic, provocat de protestul scriitorilor Herta Müller şi Richard Wagner faţă de promovarea foştilor turnători la Securitate în posturile de "ambasadori culturali" ai României



Sub "oblăduirea" lui Horia-Roman Patapievici, Institutul Cultural Român găzduieşte un nou scandal mediatic, provocat de protestul scriitorilor Herta Müller şi Richard Wagner faţă de promovarea foştilor turnători la Securitate în posturile de "ambasadori culturali" ai României.
Indignarea intelectualilor germani de origine română porneşte de la trimiterea lui Sorin Antohi şi a lui Andrei Corbea-Hoisie să conferenţieze la Şcoala de vară organizată de Instititutul Cultural Român "Titu Maiorescu" din Berlin, care se desfăşoară în perioada 19-25 iulie 2008. Fiind membri ai GDS, cei doi ex-"ciripitori" sînt oameni de bază ai lui Patapievici, îndeplinind în consecinţă condiţiile necesare pentru a beneficia de excursii gratuite oferite din bugetul de stat prin ICR. Însă papionul domnului Horia-Roman Patapievici nu-i impresionează pe intelectualii occidentali, care atacă deschis în presa germană spiritul de gaşcă ce domneşte în instituţiile culturale de la Bucureşti.


Aşadar, Herta Müller a publicat la 17 iulie o acidă "scrisoare deschisă" către preşedintele ICR în ziarul Frankfurter Rundschau, în care îi reproşa iresponsabilitatea de care dă dovadă în gestionarea imaginii României în străinătate prin promovarea unor oameni compromişi datorită relaţiilor din trecut cu Securitatea: "După cum reiese din programul Institutului Cultural Român vor veni la «Academia de vară» a ICR Berlin în aceasată lună Andrei Corbea-Hoisie şi Sorin Antohi. Antohi este chiar «directorul» acestui colocviu.
Este scandalos faptul că România se prezintă în Germania cu aceste două persoane care pe timpul dictaturii au lucrat cu serviciul de securitate român...


Dacă ICR-ul se prezintă în Germania cu aceste persoane îşi va cauza daune ireparabile sieşi, iar participanţii germani vor fi folosiţi doar pentru lustruirea imaginii unor agenţi deconspiraţi...
Crede ICR-ul că trăieşte pe o altă planetă unde nu există conceptele de demnitate personală şi de integritate morală în ştiinţă?
Ce înseamnă să fii intelectual în România de azi? Ce s-a ales din promisiunile României făcute cu ocazia integrării în UE?

ICR-ul de la Berlin reprezintă vitrina României în Germania – dar de fapt se prezintă drept vitrina unui trecut care nu mai apune. Cine va prelua răspunderea pentru acest fapt? De la căderea lui Ceauşescu, fiecare instituţie în România are propria răspundere şi influenţează felul în care se trăieşte în contextul libertăţii câştigate pentru care au murit sute de oameni!
Am sperat că România se va normaliza în final (după atâta timp şi după atâtea şanse pierdute), cel puţin în domeniul cultural.
Ma doare şi mă înfurie faptul că se întâmplă exact contrariul.
Promit că nu voi mai călca pragul ICR la Berlin – şi nu voi fi singura care va proceda astfel".


În aceeaşi zi, Richard Wagner a publicat în cotidianul Tagesspiegel un text cu titlul "Vom Spitzel lernen"  ("Învăţând de la turnător"), care tratează, de asemenea, tema "reciclării" de către Horia-Roman Patapievici a scriitorilor "certaţi cu trecutul". Referindu-se la Sorin Antohi, scriitorul german aminteşte "incidentul" CV-ului falsificat, în care susţinea că posedă titlul ştiinţific de doctor, deşi nu-şi susţinuse treza de doctorat. În acest caz, cel puţin la fel de vinovat a fost şi academicianul Alexandru Zub (coordonator al doctoratului), care a închis ochii la frauda lui Antohi, facilitîndu-i astfel numirea în postul de profesor la Universitatea Central-Europeană din Budapesta, cu toate că nu avea terminate studiile necesare!

×
Subiecte în articol: arte