x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Arte Vizuale În criză, la teatru!

În criză, la teatru!

de Maria Sârbu    |    16 Mai 2009   •   00:00
În criză, la teatru!
Sursa foto: Dragoş Savu/Jurnalul Naţional

Trăim momente la care mai că nu visa nimeni cu 10-15 ani în urmă: majorita­tea teatrelor din Bucureşti se bucură de afluenţă de public. Multe dintre spectacolele din repertoriu se joacă numai cu casa închisă... În perioadă de criză.



Asta se întâmplă acum când criticii de spe­cia­li­tate spun că centrul de greutate al teatrului românesc s-a mutat în provincie, adică cele mai re­pre­zentative montări ale ultimelor stagiuni au fost realizate în instituţii de spectacol din ţa­ră. Fără megaproducţii, directorii de tea­tre din Bucureşti pot fi totuşi fericiţi, pentru că în săli revine publicul: fie cel vechi, obişnuit cu montări memorabile de cândva, fie unul nou, format din ti­neri, pasionaţi de această artă. La casele de bilete sunt cozi lungi. La unele spectacole, biletele se epuizează într-o zi sau în câteva ore din clipa punerii lor în vânzare.


RECORD LA TNB
Directorul Teatrului Naţional din Bu­cu­reşti, Ion Caramitru, menţiona de curând că această criză de care ne plângem îm­pin­ge lumea la teatru. El remarca "în­ca­să­ri­le-record şi gradul de ocupare a sălilor fă­ră precedent" şi că actuala stagiune a Naţionalului se conturează "ca un mo­ment de vârf atât artistic, cât şi financi­ar". Numai în luna martie s-a înregistrat un record în ceea ce priveşte numărul de spectatori la TNB: 28.000, adică dublu faţă de media dintr-o lună obişnuită. În primele patru luni, gradul de ocupare a sălilor la Naţional (patru săli) a fost mai mare decât cel din perioada respectivă a anului trecut. Preţul biletelor a crescut în luna septembrie 2008 cu 5%. Printre cele mai solicitate spectacole se numără "Bur­ghezul gentilom", "Don Quijote", "Ultima oră" - la Sala Mare, "Egoistul", "Regina mamă", "Visul unei nopţi de vară" - la Amfiteatru, "Dulcea pasăre a tinereţii", "Idolul şi Ion Anapoda" - la Sala Atelier. O producţie vândută mereu 100% este spectacolul pentru copii (de duminică dimineaţa) al lui Marian Râlea - Sala 99.


SPECTACOLE DE TOP
Succese mari la vânzarea biletelor sunt înregistrate lună de lună la Teatrul Bu­lan­dra, gradul de ocupare a celor două săli fiind de aproape 100%. Aici, toate spec­tacolele din repertoriu se vând foarte bi­ne. Bunăoară, la "Cafeneaua" (se joacă de 13 ani), biletele se vând într-o zi, la celelal­te, în trei zile. Încasările în primele pa­tru luni sunt mai mari faţă de aceeaşi pe­ri­oa­dă a anului trecut. Şi la "Nottara" sunt la ma­re căutare unele spectacole. Aici, in­di­ce­le depăşeşte 85% la biletele vân­du­te. La "Odeon", în topul celor mai solicita­te cinci spectacole, care au acope­rit 100% sala în primele patru luni ale anu­lui, este "Un tango mas" - biletele se vând în ace­e­aşi zi în care se pun în vânzare. Şi la Tea­trul de Comedie există spectacole-vedetă. Numai "Revizorul" a înca­sat în ianuarie-aprilie aproape 59.000 de lei, numărul bi­le­te­lor vândute la cele 12 re­pre­­zentaţii programate fiind de 3.400. În cele patru luni au fost văzute la Comedie 123 de spectaco­le de un număr de peste 18.600 de oa­meni, încasările depăşind 298.000 de lei.

Şi în teatrele din ţară situaţia s-a îm­bu­nă­tăţit. La Naţionalul timişorean, pentru primele patru luni ale anului 2009, cele patru spaţii de joc în care au avut loc reprezentaţiile - Sala Mare a teatrului, Holul cu oglinzi, Sala 2 şi Clubul Porto Arte - au totalizat o medie a gradului de ocupare de 75%, mai mare ca anul trecut (aceeaşi perioadă). Teatrul Naţional din Iaşi are o situaţie aparte: Sala Mare e în reparaţii capitale. În primele patru luni ale anului trecut, spectacolele au fost jucate în săli închiriate, unde au venit în jur de 4.220 de spectatori. În 2009, în aceeaşi perioadă, reprezentaţiile au avut loc în spaţii proprii: Sala Cub (are 150 de locuri), Sala Studio (100) şi Sala "Uzina cu teatru" (75). În total au venit în cele trei spaţii peste 5.500 de oameni.

Şi la Teatrul pentru Copii şi Tineret "Lu­cea­fărul" din Iaşi a fost înalt gradul de ocu­pare a sălii - aproximativ 95%. Si­tua­ţia numărului de spectacole şi de spectatori este asemănătoare cu aceea a pe­ri­oa­dei corespunzătoare de anul trecut. În intervalul ianuarie-aprilie 2009, în cele două săli s-au jucat 148 de reprezentaţii vizionate de peste 20.900 de spectatori.


OPERETA, OPERA
În ianuarie-aprilie 2009, la Opera Na­ţi­onală Bucureşti, procentul de acoperire a sălii a fost în medie de 72%. La premiere şi la evenimente speciale, acest indice a depăşit 90%. În general, aici nu s-au în­re­gis­trat schimbări majore faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Cele mai solicitate titluri, după numărul de bilete vândute, au fost totuşi "La Traviata", "Carmen", "Evgheni Oneghin", "Lacul lebedelor". Un salt vizibil a înregistrat Teatrul Naţional de Operetă "Ion Dacian". Pentru comparaţii putem aduce exemple în­ce­pând cu anul 2007, de când Opereta a cu­nos­cut o creştere semnificativă a nu­mă­rului de spectatori. În 2007, unica sală a Operetei, cu un nu­măr de 260 de locuri, a primit 27.000 de spectatori, plătitori de bilet. Din februarie 2008, când s-a inaugurat sala cu o capacitate de 470 de lo­curi, până în decembrie 2008, Opereta a avut un număr de 48.500 de spectatori, plătitori de bilet, la care se adaugă 15% din această cifră - lo­curi pentru protocol. În stagiunea estiva­lă, la programul "D­u­mi­nica în Herăstrău" au participat 32.000 de spectatori. În aceeaşi perioadă a anului 2008, spectacolele au fost văzute de aproape 88.000 de spectatori, înca­să­ri­le fiind de 900.000 de lei. În pri­me­le patru luni ale anului 2009, Opereta a avut încasări de 273.000 de lei, în con­di­ţi­i­le în care instituţia a efectuat turnee şi nu a jucat la sediu la o capacitate ma­xi­mă. Din 2007 până în prezent, numărul de spectatori aproape că s-a triplat.

×
Subiecte în articol: arte luni anului spectatori