CULTURA/MASS-MEDIA
Nimeni nu mai poate acuza CNA-ul din Romania ca e "amator". Pentru ca dispune de cea mai moderna tehnologie de monitorizare, unica de altfel in Europa. E "Fratele cel Mare" care, de acum, vede tot!
MIRUNA MIHALCEA
Nu de mult, Consiliul National al Audiovizualului a initiat un
proiect care urma sa duca Romania pe culmi. Dar nu aiurea, ci pe un traseu stabilit deja in colaborare cu Uniunea Europeana. UE zice ce si cum, noi ne conformam. Atitudine laudabila, avand in vedere ca raportul anual pe 2003 al CNA a obtinut "OK-ul" din p
artea Uniunii Europene. Uite-asa, institutia care vegheaza asupra ordinii si linistii "publice" din audiovizual conduce detasat la capitolul "implementare standarde europene".
Idei fara bani
PHARE a asigurat echipamente de ultima ora, efectuarea de sondaje, sesiuni de pregatire a celor care urmau sa lucreze cu noua tehnologie, intr-un cuvant, tot ce era necesar pentru implementarea celui mai modern sistem de monitorizare in domeniul audiovizualului din Europa. Romania este lider la ora actuala in ce priveste instrumentele de supraveghere a continutului transmisiilor radio-tv. Surclasam Spania, unde se gaseste un centru de monitorizare asemanator, de dimensiuni mult mai reduse.
Cu "Fratele cel Mare" de la CNA nu-i deloc de gluma. O echipa de 16 "justitiari" pusi in slujba sistemului monitorizeaza 24 de ore din 24 toate posturile radio si tv centrale. Sunt "vanate" in principal emisiunile cu risc crescut ca stirile, filmele si divertismentul. Ele sunt cele mai pasibile de a nu respecta demnitatea umana si deontologia, aducand prejudicii telespectatorilor neavizati.
La campanie noua, monitorizare noua
Ce moment mai bun sa lansezi cea mai strasnica metoda de monitorizare, daca nu inainte de inceperea campaniei electorale, cand posturile de emisie, lihnite dupa un rating bun, sunt dispuse sa abdice de la orice prevederi si reglementari? Noroc ca baietii de la CNA au respectat termenele programului si au putut iesi pe piata cu "bau-bau-ul" televiziunilor si radiourilor taman cand le era lumea mai draga.
Nedumeriri
Nu interzice, ci semnaleaza. Intelegem ca exista Legea 504, in care se stipuleaza ca publicitatea nu trebuie sa incite la comportamente antisociale. S-a atras atentia asupra unui clip in care ambalajul unui baton de ciocolata e aruncat pe jos. Pe fata care-si suge zgomotos dintii, la o reclama pentru guma de mestecat, n-o fi remarcat-o nimeni? Asteptam clipuri cu degete-n nas, pentru batiste. Altele la vomitive, difuzate in special la ora mesei. (Claudia Daboveanu)