x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Întâlnirea de adio a Moromeţilor

0
10 Mar 2010 - 00:00
Întâlnirea de adio a Moromeţilor Ionel Cucu/
Vezi galeria foto

În "Marele singuratic", Marin Preda revine la biografia personajului Niculae Moromete, pe care-l conturase deja de la primul volum al "Moromeţilor", înfăţişându-i tinereţea şi iubirea târzie. Este, până la un punct, un roman recuperativ şi sintetic.

"Roman autobiografic? Întrebat, prozatorul evită să dea un răspuns. Un roman, oricum, în care eroii din «Moromeţii» îşi dau, parcă, o întâlnire de adio într-un epilog în care au loc iubiri profunde şi nefericite, gelozii şi crime dostoievskiene, comentarii morale acute şi pertinente şi analize bune, verosimile, de ordin existenţial. Este domeniul şi stilul în care Preda a excelat totdeauna...", spune criticul Eugen Simion.

Prezentăm pasaje din interviul pe care Marin Preda i l-a acordat lui Constantin Barbu, apărut în revista "Ramuri", anul XVIII, nr. 7. 15 iulie, 1980.


● În romanul "Marele singuratic" apare un poem în proză de un surprinzător lirism: un amurg pe mare văzut de două personaje. "Intrusul" a fost comentat felurit şi abundent. Pretextul a fost o faptă de eroism a unui muncitor din Moldova. Puteţi face referiri la raportul dintre faptul de viaţă şi rezultatul travaliului artistic?

Confirm ipoteza de poem, în sensul că partea finală este legată afectiv de biografia ascunsă a scriitorului. În scrierea "Intrusului" am pornit de la un fapt real. Este vorba de o întâmplare aflată de mine dintr-o scrisoare trimisă "Scânteii tineretului": o fată, Maria, locuia într-o casă a unui tip însurat şi înstărit, violent. Fata pleacă într-un oraş nou, Oneşti. Am încercat să descifrez condiţia femeii prin prisma acestui personaj. Un fapt simplu, dar care m-a stimulat să scriu cartea.


● Puteţi face public motivul polemicii dumneavoastră cu Eugen Barbu?

În viaţa literară apar şi situaţii paradoxale, vorbe care se răspândesc şi pot dura decenii. Dumneavoastră învăţaţi, de pildă, despre răsunătoarea polemică Gherea-Maiorescu. Cercetarea atentă arată că n-a fost vorba de polemică, fiindcă Maiorescu n-a răspuns niciodată. Polemica trebuie să aibă cel puţin două personaje.

Deci nu există nici o polemică între Marin Preda şi Eugen Barbu, care şi-a exprimat de câteva ori aprecieri hazardate la adresa primului, dar acesta n-a răspuns. Din contră, atitudinea primului a fost be-nefică: scriind "Delirul", l-a determinat pe Barbu să scrie "Incognito". Acum, cum l-a scris, îl priveşte.

 

Romanul este epopeea timpurilor moderne
● După "Moromeţii" I, critica v-a considerat dostoievskian.

În "Viaţa ca o pradă" există un pasaj în care arăt ce efect a avut, într-o perioadă, traducerea trunchiată a lui Dostoievski. Prin '48, am vrut să scriu un roman de o factură apropiată, dar a fost un eşec total şi de atunci am terminat cu influenţa. Consider că Tolstoi a exercitat asupra mea o influenţă binefăcătoare.

 

● Cum vă apreciaţi contemporanii prozatori?

Despre colegii mei, cu unele excepţii, părerile mele nu se îndepărtează de cele ale criticii.

 

● Care este rolul prozei scurte în pregătirea romanului? Cum explicaţi preferinţa scriitorului de azi pentru roman, în defavoarea prozei scurte? Ce părere aveţi despre modalităţile noi ale romanului?

Nu-mi amintesc, acum, cine a spus: "Romanul este epopeea timpurilor moderne". Iată de ce publicul crede mai mult în roman decât în proza scurtă: fiindcă consideră că viaţa este mai bine, mai pe larg surprinsă în roman.
Astăzi trăim un moment excesiv de căutare a modalităţilor. (...)

 

● Opera îl modifică pe autor?

Mateiu Caragiale şi-a confecţionat o viziune despre sine. A zis: vreau să fiu un descendent dintr-o viţă nobilă. Şi şi-a făcut blazon. Originea lui era umilă. Dar s-a convins pe sine însuşi că nu e aşa şi apoi a început să scrie, dar nu zugrăvindu-se pe sine, ci cel pe care şi l-a imaginat. Critica trebuie să aibă în vedere întâi şi opera.

 

● Cum vă definiţi în clipa de faţă?

Un erou al meu este întrebat: "Cum rezolvaţi cutare chestiune?". "O rezolv pe parcurs", a răspuns. Şi eu mă definesc pe parcurs.

 

"Niciodată nu l-am putut descifra pe deplin"
Într-un duios "remember", scriitorul Mircea Micu evocă amintirea marelui (şi singuraticului) său prieten, Marin Preda: "Se întâmpla să nu vorbească zile întregi cu nimeni. Aproape de nerecunoscut, cu un aer absent, de somnambul, în asemenea momente răspundea monosilabic la salut, uneori ne privea fără să ne vadă şi toţi înclinam să punem pe seama infatuării sale această atitudine. Un fel de absenţă vecină cu levitaţia... De fapt, nu trufiei sau îngâmfării se datora această absenţă.

De fapt, el nu ieşise încă din lumea sa... nocturnă, era prizonierul altor oameni, al unor personaje numai de el văzute. Încă dialoga cu ele. Îl urmăreau ca un cortegiu nevăzut... Era aparent rece, reţinut, coborât în sine, un singuratic (Marele singuratic!!!), şi totuşi foarte aproape de realitea imediată, extrem de practic şi de o sensibilitate abil mascată. (...) L-am văzut mâncând, înotând în lacul pe vremea aceea limpede, traversând situaţii pe care nu le voi destăinui vreodată.

L-am văzut marcat de duioşii rapid reprimate, dar niciodată nu l-am putut descifra pe deplin. Avea ceva enigmatic, un anume mister blocat cu lacăte greu de deschis...".

 

După-amiezile "Marelui singuratic"...
Într-un interviu acordat scriitorului Florin Mugur la 6 aprilie 1972, Marin Preda se confesa: "În cele 24 de ore, mi se întâmplă să scriu pe perioade lungi, care alternează, fie noaptea, fie în cursul dimineţii. Sau după-amiaza, pe seară. «Marele singuratic», de plidă, a fost scris în după-amiezile de anul trecut.

Veneam, pe la orele şase, la Mogoşoaia şi făceam timp de o oră baie în micul ştrand de lângă castel. Pe urmă, mă urcam în odaia mea, de unde se vedea frumoasa grădină, cu arborii ei bătrâni, îmi făceam o cafea şi lucram timp de două-trei ore. După aceea, luam manuscrisul într-o geantă, mă urcam în maşină şi mă întorceam la Bucureşti. Dimineţile mă simţeam întotdeauna obosit, dar mă duceam la editură.

Uneori, şedinţele de lucru de două-trei ore începeau pe la 11:00 noaptea, şi atunci, la ora trei, plecam cu maşina pe şoseaua pustie dintre Mogoşoaia şi Bucureşti. Luam viteză, ca să ies cât mai repede din singurătatea câmpiei şi a nopţii prin care treceam. Odată era să mor! Mă aflam cu soţia mea şi nu m-am uitat când, ieşind din drumul castelului, am intrat în şoseaua mare. Ea a strigat de două ori. Instinctiv, am accelerat. Din stânga noastră venea, cu o viteză halucinantă, un camion care abia a putut vira, reuşind să nu ne strivească. Acum însă scriu dimineaţa...".

Citeşte mai multe despre:   editorial

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Actorul elveţian Bruno Ganz, care l-a interpretat pe Hitler în "Der Untergang", a murit la 77 de ani

Actorul elveţian Bruno Ganz, care l-a interpretat pe Hitler în "Der Untergang", a murit la 77 de ani
Actorul elveţian Bruno Ganz, cunoscut din rolul lui Adolf Hitler în controversatul film german "Der Untergang/Ultimele zile ale lui Hitler", a murit sâmbătă la 77 de ani în oraşul său natal Zurich, a informat...

Berlinală 2019 - ''Monştri.'', în regia lui Marius Olteanu, câştigă premiul oferit de cititorii Tagesspiegel

Berlinală 2019 - ''Monştri.'', în regia lui Marius Olteanu, câştigă premiul oferit de cititorii Tagesspiegel
Galerie Foto Lungmetrajul "Monştri.", în regia lui Marius Olteanu, a câştigat la cea de-a 69-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin premiul oferit de cititorii Tagesspiegel (Tagesspiegel Readers' Jury...

OSCAR 2019 - Academia revine asupra deciziei şi renunţă la anunţarea unor premii în pauzele publicitare

OSCAR 2019 - Academia revine asupra deciziei şi renunţă la anunţarea unor premii în pauzele publicitare
Academia de Arte şi Ştiinţe Cinematografice a revenit asupra deciziei sale iniţiale, renunţând la ideea ca unele premii Oscar să fie acordate în timpul pauzelor publicitare, după criticile uriaşe ale comunită

Eurovision România – AMR 2 zile până la marea finală

Eurovision România – AMR 2 zile până la marea finală
Galerie Foto Au mai rămas doar două zile până la finala națională Eurovision România, iar organizatorii pun la punct ultimele detalii ale show-ului.   Va fi o seară de gală – la Sala Polivalentă vor fi...

„DRAGOBETELE SĂRUTĂ FETELE” – concert folcloric la Sala Radio!

„DRAGOBETELE SĂRUTĂ FETELE” – concert folcloric la Sala Radio!
Duminică, 17 februarie (17.00), îndrăgostiții de toate vârstele sunt invitați la Sala Radio la tradiționalul concert de Dragobete, oferit în fiecare an în luna februarie de Orchestra de Muzică Populară...

Maraton de lectură „Portugalia citește românește“ – sub semnul personalității lui Constantin Brâncuși

Maraton de lectură „Portugalia citește românește“ – sub semnul personalității lui Constantin Brâncuși
Pentru al treilea an consecutiv, Ambasada României în Republica Portugheză și Institutul Cultural Român de la Lisabona organizează maratonul de lectură „Portugalia citește românește“, pus de această dată...

ICR Madrid își primește oaspeții într-o nouă casă

ICR Madrid își primește oaspeții într-o nouă casă
Galerie Foto Ceremonia de inaugurare a noului sediu al Institutului Cultural Român de la Madrid a avut loc în data de 14 februarie 2019, în prezența doamnei Liliana Țuroiu, președintele Institutului Cultural Român, a Excelenţ...

Netta, câștigătoarea Eurovision 2018, susține un recital la Finala Selecției Naționale

Netta, câștigătoarea Eurovision 2018, susține un recital la Finala Selecției Naționale
Galerie Foto Un adevărat fenomen muzical, Netta Barzilai, laureata Eurovision 2018, vine pentru prima dată în România, într-un recital live la finala Selecției Naționale. Într-o seară în care spectacolul și emoția vor...

Berlinala abordează istoria politică a Planetei

Berlinala abordează istoria politică a Planetei
Galerie Foto Cu câteva zile înainte de final (17 februarie), Berlinala relevă câteva teme predominante. Am reţinut de data aceasta pelicule legate de istoria politică a planetei şi de unul dintre cele mai dramatice subiecte...

Calendar religios. 15 februarie. Sfântul Apostol Onisim

Calendar religios. 15 februarie. Sfântul Apostol Onisim
Pe data de 15 februarie, în Biserica Ortodoxă, se face pomenirea Sf. Apostol Onisim. Acesta a fost unul dintre cei 70 de Apostoli ai Mântuitorului, fiind de altfel ucenicul Sfântului Apostol Pavel. A fost in...

Netta, câștigătoarea Eurovision 2018, susține un recital în Finala Selecției Naționale

Netta, câștigătoarea Eurovision 2018, susține un recital în Finala Selecției Naționale
Un adevărat fenomen muzical, Netta Barzilai, laureata Eurovision 2018, vine pentru prima dată în România, într-un recital live la finala Selecției Naționale. Într-o seară în care spectacolul și emoția vor...

Poveştile teatrului, o “tolbă nesecată de giduşii”

Poveştile teatrului, o “tolbă nesecată de giduşii”
Premiera spectacolului “Noii infractori” la TNB Teatrul Național București vă invită joi, 7 martie 2019, la Sala Mare, la premiera oficială a spectacolului “Noii infractori”. Autoarea israeliană...

Concertul de jazz Luiza Zan Trio de la ARCUB este sold out. La Artist In Residence urmează Petrică Andrei Trio

Concertul de jazz Luiza Zan Trio de la ARCUB este sold out. La Artist In Residence urmează Petrică Andrei Trio
Biletele puse în vânzare pentru concertul de jazz „Tenderly”, susținut de Luiza Zan Trio pe 14 februarie, la ora 20:00 la ARCUB s-au epuizat. „Joy of Life” - următorul concert din programul stagiunii de jazz ...

Carmen Tănase și Cosmina Dobrotă, mărturisiri din culisele serialului “Fructul oprit”: “Potrivirea între partenerii de joc este ca improvizația în jazz”

Carmen Tănase și Cosmina Dobrotă, mărturisiri din culisele serialului “Fructul oprit”: “Potrivirea între partenerii de joc este ca improvizația în jazz”
Galerie Foto Carmen Tănase și Cosmina Dobrotă, Roxana și Katia din “Fructul oprit” – serialul difuzat miercurea, de la ora 20.00, la Antena 1, se înțeleg din priviri pe platourile de filmare, iar replicile lor pline de...

Căutarea Tonului – un concert aniversar Grigore Leșe 65

Căutarea Tonului – un concert aniversar Grigore Leșe 65
Primăria Capitalei, prin ARCUB - Centrul Cultural al Municipiului București, îl sărbătorește pe Grigore Leșe, unul dintre cei mai apreciați artiști români, la împlinirea vârstei de 65 de ani, prin...
Serviciul de email marketing furnizat de