x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Ionel Teodoreanu, idolatrizat ca un actor de cinema...

0
Autor: Roxana Vintila 15 Dec 2009 - 00:00
Ionel Teodoreanu, idolatrizat ca un actor de cinema...

"La Medeleni" ... "romanul unei generaţii fracturate, prinsă între două lumi şi între două epoci istorice: între «epoca frumoasă» dinaintea primului război mondial şi «epoca jazzului» din anii '20...", spune Paul Cernat, publicist, eseist, critic şi lector doctor la Facultatea de Litere din cadrul Universităţii Bucureşti.

Jurnalul Naţional: Cu ce gânduri aţi citit prima oară romanul "La Medeleni" şi ce aţi descoperit de-a lungul timpului la fiecare nivel de lectură?

Paul Cernat: Am citit de prea multe ori "Medelenii" ca să mai pot da un răspuns precis. În copilărie, apoi în adolescenţă am avut o lectură naivă, participativă, de identificare cu atmosfera şi personajele. Cu trecerea timpului însă am început să-i degust tot mai mult subtilităţile de construcţie. Mi se pare că rezistă astăzi destul de bine şi la o lectură naivă, şi la o relectură avizată, pe mai multe niveluri. E de mirare cum tocmai sofisticarea sa a scăpat majorităţii comentatorilor. Iar faptul că romanul are o gamă de adresabilitate atât de largă, şi la nivel popular, şi la nivel cult, nu e tocmai de ici, de colo.

 

"La Medeleni" este unul dintre cele mai iubite romane din toate timpurile... (mai ales de cei tineri), nu ştim câţi l-au citit, dar toată lumea vorbeşte despre el... cu toate acestea, critica l-a considerat multă vreme un roman minor... care ar fi explicaţia?

Răspunsul l-am dat pe larg într-un capitol amplu dintr-un volum apărut de curând la Editura Art, "Modernismul retro în romanul românesc interbelic". Există şi explicaţii de natură estetică, şi explicaţii de natură ideologică. Unii comentatori, foarte respectabili de altfel, au insistat mult asupra caracterului său ultrametaforizant, liric, siropos şi melodramatic ori l-au citit prin grile inadecvate.

Alţii au văzut în "La Medeleni" un soi de idealizare postsemănătoristă a claselor dominante din epocă, al burgheziei şi moşierimii, sau un elogiu mistificator al "exploatatorilor" de acum nu ştiu câte decenii. Cartea are, fără îndoială, denivelări şi scăderi, dar rezistă pe ansamblu dacă o recitim cu un ochi proaspăt, nu prin grila unor idei preconcepute. Cred, ca şi dumneavoastră, că "La Medeleni" rămâne unul dintre cele mai iubite romane româneşti din toate timpurile.

Îmbucurător mi se pare faptul că începe să fie descoperit şi în afara ţării. Acum mai bine de zece ani, un francez, Michel Wattremez, a publicat o strălucită teză de doctorat unde pledează convingător în favoarea acestei scrieri încântătoare.

 

Un scriitor al vacanţei
Ce asemănări regăsiţi între "Amintirile" lui Creangă şi romanul "La Medeleni" al lui Teodoreanu?
Există şi aici o parte din lumea "inocentă" a copilăriei? "Seninătatea acestei lumi este umbrită de fundalul social... al răscoalelor ţărăneşti din 1907", după cum mărturisi
ţi...

Nu e cazul să exagerăm prea mult cu asemănările, dar există în ambele cărţi un anume "moldovenism" nostalgic după Vârstele de Aur ale omului, după acel paradis intim, armonios şi reconfortant al copilăriei şi adolescenţei. Şi Creangă, şi Teodoreanu au reuşit să impună, în forme specifice, o mitologie a inocenţei pierdute. Iar Humuleştii şi Medelenii încetează astfel de a mai fi două localităţi moldoveneşti oarecare: transfigurate literar, ele devin un soi de Centre ale lumii. În plus, şi Creangă, şi Teodoreanu sunt nişte povestitori plini de farmec...

 

Cât de original îl consideraţi azi pe Ionel Teodoreanu?

Îl consider un prozator interbelic important, cu toate inegalităţile lui. Înainte de a fi un scriitor "idilic" al copilăriei şi adolescenţei (dar şi al bătrâneţii, dacă ne gândim la memorialistica din "În casa bunicilor" sau "Masa umbrelor"), Ionel Teodoreanu rămâne însă un extraordinar scriitor al vacanţei şi unul dintre puţinii noştri scriitori care au impus o mitologie a unui loc şi a unor vârste.

 

Vorbiţi despre o scenă, aş spune, "cutremurătoare" - de amor lesbian sub ochii indignaţi ai ţăranilor răniţi în război... Nu este totuşi un subiect tabu pentru acea perioadă? Şi mai ales pentru comunismul ce avea să vină...

Există, desigur, destule trimiteri la lesbianism în acest roman. Cea mai explicită scenă le are drept protagoniste pe Ioana Pallă - femeia fatală, trecută de prima tinereţe - şi pe Adina Stephano, cumnata ei mult mai tânără, fostă iubită a lui Dan Deleanu. Există însă elemente de lesbianism şi în alte romane ale lui Teodoreanu, în "Fata din Zlataust", de exemplu. Pentru moraliştii de serviciu ai epocii, lesbianismul era probabil unul dintre elementele tabu, dar Teodoreanu venea pe un val modernist ce urmărea, între altele, emanciparea sexualităţii în literatură. De pe urma breşelor create de acest val au beneficiat mulţi tineri scriitori ai epocii.

 

Dacă ar fi să alegeţi o scenă memorabilă din "La Medeleni" (ca "simplu" cititor de această dată!), cea mai aproape de sufletul dumneavoastră, care ar fi aceea şi de ce?

Probabil jocul copiilor de-a Potemkin şi Kami-Mura în timpul războiului ruso-japonez... Sau scena uciderii broaştei "Fiţa Elencu" de către Olguţa, la vânătoarea de pe iazul Mânzului. Sau, de ce nu, chiar finalul, atât de autentic emoţionant.
Mi-e greu să aleg.

 

"Medelenismul", fenomen social
Cum se zugrăveşte tema iubirii în romanul lui Teodoreanu... "Tema geloziei în romanul românesc e introdusă de fapt de Ionel Teodoreanu, prin intermediul cuplului Dănuţ-Adina"... am putea să o considerăm o temă - act de curaj pentru acea epocă? Cât de... idealiste sunt gelozia şi iubirea în romanul lui Teodoreanu?

Tema geloziei a intrat în romanul românesc mai ales prin intermediul lecturilor din Proust şi Tolstoi, dar şi pe fondul unor schimbări de mentalitate ce vizau, deopotrivă, relaţiile de cuplu şi identităţile sexuale. Abordarea ei va fi fost, probabil, şi un act de curaj literar, într-o literatură încă neînvăţată cu sofisticările psihologizante. Ca să revin însă la ultimul punct al întrebării dumneavoastră, cred că în romanul lui Ionel Teodoreanu există, în proporţii egale, şi idealizare a iubirii, şi dezidealizare, chiar demitizare a ei.

Tipologiile erotice din "La Medeleni" sunt foarte diverse, iar în ce priveşte figurile de tinere femei, nu sunt prea mulţi scriitori români care-l concurează. Unii critici, mai ironici de fel, au văzut chiar în Ionel Teodoreanu un scriitor de tip "feminin"...

 

Am putea vorbi despre "La Medeleni" ca despre un roman al copilăriei încărcat de misterul şi dramele sociale ale unei "lumi mari"?

Cu siguranţă. Dar, în egală măsură, putem vorbi şi despre romanul unei vârste adulte "bântuite" de nostalgia copilăriei şi adolescenţei. Sau despre romanul unei vârste adulte care vrea să conserve memoria armoniei familiale şi a confortului intim din aceste perioade de graţie ale vieţii. S-ar putea ca "medelenismul" ca fenomen social să se mai fi estompat, din varii motive, dar cred că e încă suficient de prezent în mentalul cititorilor.

 

Care este personajul cel mai izbutit din punct de vedere literar din "La Medeleni"?

Olguţa, evident. Şi, o să râdeţi, "gâsca" de Rodica.

 

Ce scriau ziarele timpului despre omul Ionel Teodoreanu?

Scriau... de toate. Unele îi elogiau succesele literare sau avocăţeşti, altele i le ironizau. Oricum, atât ca scriitor "al adolescenţei", cât şi ca avocat, Ionel Teodoreanu era genul de om care nu te lăsa indiferent. Întâlnirile sale cu cititorii adunau sute de fani şi de fane. Era idolatrizat ca un actor de cinema.

 

Ce a reprezentat "La Medeleni" în epoca în care a fost scrisă şi ce reprezintă astăzi?

"La Medeleni" este romanul unei generaţii fracturate, prinsă între două lumi şi între două epoci istorice: între "epoca frumoasă" dinaintea primului război mondial şi"epoca jazzului" din anii '20. Diferenţa enormă de sensibilitate dintre ele poate fi comparată cu aceea dintre România comunistă şi România de după 1989. Între cele două războaie, mulţi oameni îşi botezau copiii cu numele eroilor din "La Medeleni", aşa cum erau foarte numeroşi adolescenţii care şi-i luau ca modele pe Dănuţ, Olguţa, Monica.

Avem de-a face, probabil, cu cel mai citit roman românesc interbelic, o carte-cult care a contribuit enorm atât la modelarea sensibilităţii din acea perioadă, cât şi a cititorilor din deceniile postbelice. Generaţia mea, a celor născuţi în jurul lui 1970 şi care au apucat, copii fiind, coşmarul demolărilor ceauşiste, a fost o generaţie în bună măsură medelenistă. Nu-mi dau prea bine seama ce mai reprezintă astăzi această carte prin comparaţie cu ceea ce a reprezentat în trecut. Am însă multe motive ca să cred în prezentul şi în viitorul receptării ei.

Citeşte mai multe despre:   biblioteca pentru toţi

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Teatrul Apropo și-a deschis stagiunea! Hai să vezi cele mai noi spectacole!

Teatrul Apropo și-a deschis stagiunea! Hai să vezi cele mai noi spectacole!
Galerie Foto Hai să experimentezi senzații noi la spectacolul orfEU și EUridice, să te pui în situații neașteptate la premiera spectacolului Experimentul Shakespeare sau să râzi pe săturate la Cadranul Plus Plus! Toamna...

„Săptămânii culturilor străine” la Paris. Expoziția « Pinacoteca Celebrităților »  a artistei franco-române Augusta de Schucani

„Săptămânii culturilor străine” la Paris. Expoziția « Pinacoteca Celebrităților »  a artistei franco-române Augusta de Schucani
Galerie Foto De la George Enescu la Vladimir Cosma, trecând prin Brâncuși și Cioran, artista Augusta de Schucani revizuiește aceste icoane cu o tehnică eminamente personală, inovatoare și iconoclastă. Ea își va expune...

Treimea emoțiilor

Treimea emoțiilor
Galerie Foto Pe scurt, în cifre, a doua treime a Festivalului Internațional „George Enescu” a însemnat 25 de spectacole, 68 de lucrări, apartinând unui număr de 38 de compozitori, de la contemporani, chiar patru prime...

Prima ediție a Science, Fiction & Technology Film Festival va avea loc la Timișoara, în cadrul Flight Festival

Prima ediție a Science, Fiction & Technology Film Festival va avea loc la Timișoara, în cadrul Flight Festival
Într-o lume în care schimbarea poate fi considerată singura constantă și în care schimbul de informații și viteza actualizării acestora a devenit vitală, dezvoltarea științei și a tehnologiei devin...

Expoziţia de pictură «Luminile Veneţiei / Luci di Venezia» a artistului vizual George Păunescu

Expoziţia de pictură «Luminile Veneţiei / Luci di Venezia»  a artistului vizual George Păunescu
Marţi, 17 septembrie 2019, la ora 18,00, Institutul Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia organizează, în prezenţa artistului vizual George Păunescu, vernisajul expoziţiei de pictură...

Togetherness - cel mai mare tablou colectiv din lume la Acuarela

Togetherness - cel mai mare tablou colectiv din lume la Acuarela
Galerie Foto Painting Room aduce vineri, 20 septembrie, de la 19:00, la Acuarela proiectul Togetherness - cel mai mare tablou colectiv din lume care a început în Elveția și a continuat în...

Jurnalul îţi oferă miercuri o carte care îţi dă fiori: "Al Treilea Război Mondial în formă continuată - Blestemul Apocalipsei moderne"

Jurnalul îţi oferă miercuri o carte care îţi dă fiori: "Al Treilea Război Mondial în formă continuată - Blestemul Apocalipsei moderne"
Suntem aproape de distrugerea planetei sau nu? Răspunsurile le aflaţi în cartea oferită de Jurnalul începând de miercuri, 18 septembrie. Cât de aproape sau de departe suntem acum de o catastrofă mondială care...

89 de soliști din elita mondială a muzicii adaugă strălucire spectacolelor și atmosferei din sălile de concert

89 de soliști din elita mondială a muzicii adaugă strălucire spectacolelor și atmosferei din sălile de concert
Galerie Foto În cele 23 de zile de Festival, pe scenele din București vor urca 89 de soliști instrumentiști din elita mondială a muzicii. Sunt artiști de o extraordinară expresivitate, forță și anvergură, mulți dintre ei...

Seară dedicată poetului Giacomo Leopardi, cu ocazia bicentenarului poeziei «Infinitul», la Institutul Italian de Cultură

Seară dedicată poetului Giacomo Leopardi, cu ocazia bicentenarului poeziei «Infinitul», la Institutul Italian de Cultură
În 1819, Giacomo Leopardi termina de scris "Infinitul", una dintre cele mai frumoase, studiate și recitate poezii italiene. Cu ocazia bicentenarului poeziei, Institutul Italian de Cultură din București dedică un...

„Acolo unde cântă racii” de Delia Owens — un fenomen literar absolut

„Acolo unde cântă racii” de Delia Owens — un fenomen literar absolut
În primul an de la apariție, romanul Acolo unde cântă racii de Delia Owens s-a vândut în nu mai puțin de 3 milioane de exemplare în Statele Unite, iar drepturile de publicare au fost achiziționate de 41 de...

Vernisajul expoziției Magdalena Abakanowicz (1930 -  2017): Presence, Essence, Identity, la Muzeul de Artă din Timișoara

Vernisajul expoziției Magdalena Abakanowicz (1930 -  2017): Presence, Essence, Identity, la Muzeul de Artă din Timișoara
Galerie Foto Fundația Interart TRIADE din Timișoara, în colaborare cu Fundația Magdalena Abakanowicz din Varșovia și Muzeul de Artă Timișoara sunt încântați să vă prezinte expoziția Magdalena Abakanowicz (1930-2017):...

Cinematografia viitorului, în secțiunile tematice Animest.14: VR Experience & Yesterday Will Be Tomorrow

Cinematografia viitorului, în secțiunile tematice Animest.14: VR Experience & Yesterday Will Be Tomorrow
Galerie Foto Personajele bizare, realitățile paralele și peisajele post-apocaliptice invadează cea de-a 14-a ediție a Festivalul Internațional de Film de Animație Animest, între 4 și 13 octombrie. Pentru fanii poveștilor...

Proiectul „HIT”, câştigător al EUROPALIA Curator's Award, prezentat de Claudia Rădulescu şi Els Vermang

Proiectul „HIT”, câştigător al EUROPALIA Curator's Award,  prezentat de Claudia Rădulescu şi Els Vermang
Galerie Foto Expoziţia proiectului „HIT”, o colaborare între artista de origine română Claudia Rădulescu şi curatoarea şi artista belgiană Els Vermang, va fi prezentată la KANAL-Centre Pompidou, în perioada 13...

Astra Film Festival 2019 propune o selecție remarcabilă de filme – un tur al lumii din 126 de perspective cinematografice

Astra Film Festival 2019 propune o selecție remarcabilă de filme  – un tur al lumii din 126 de perspective cinematografice
126 de filme din toată lumea își vor pune amprenta asupra ediției cu numărul 26 a Astra Film Festival, care va avea loc la Sibiu, între 14 și 20 octombrie 2019. Din selecția generoasă de filme, 46 vor concura...

Broadway-ul se mută la București într-o nouă reprezentație a musicalului „My Fair Lady” – un spectacol memorabil, plin de umor

Broadway-ul se mută la București într-o nouă reprezentație a musicalului „My Fair Lady” – un spectacol memorabil, plin de umor
În topul celor mai recomandate spectacole de la începutul toamnei se regăsește „My Fair Lady”, unul dintre cele mai longevive și de succes musicaluri din toate timpurile. Actuala versiune...
Serviciul de email marketing furnizat de