x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Jurnalul unei sensibilităţi tragice

0
Autor: Clara Margineanu 11 Ian 2010 - 00:00
Jurnalul unei sensibilităţi tragice /Muzeul Literaturii Române
Vezi galeria foto

Descendent şi reprezentant, pe linie maternă, al unei familii cu tradiţie intelectuală, Anton Holban a fost nepotul criticului şi istoricului literar Eugen Lovinescu. Copilăria viitorului romancier a fost marcată de personalitatea bunicului său din partea mamei, Vasile T. Lovinescu.



Excesele de brutalitate ale tatălui său, firea impulsivă şi aspră a acestuia (pe care romancierul Anton Holban şi le va aminti mai târziu), au dus la despărţirea părinţilor săi. Pe atunci, viitorul scriitor avea doar şapte ani. O dată cu începerea şcolii elementare, la Fălticeni, atmosfera cultivată şi rafinată a familiei Lovinescu a influenţat pozitiv şi definitiv dezvoltarea şi personalitatea lui Anton Holban.

Avea 30 de ani, în 1932, când îi scria unui prieten: "Se pierde vremea la cafenea, se bârfeşte şi, snobi, perorăm fără jenă ultima modă franceză. Numai singurătatea te face mai vibrant, mai tragic şi prima condiţie ca să pricepi ceva este să nu fii fericit". (Anton Holban, "Pseudojurnal", Editura Minerva, 1978)

Ne aflăm în perioada interbelică.

"Societatea românească relativ liberă şi prosperă şi, în orice caz, evoluată dintre cele două războaie mondiale are o literatură pe măsură. Legea cererii şi ofertei reglează fin raportul dintre public şi scriitori. (...) Publicul este diversificat - în consecinţă şi literatura este diversificată. Toate categoriile de texte beletristice, de la cele destinate publicului larg şi până la cele care se adresează unor cunoscători de literatură exigenţi, se găsesc pe piaţa literară." (Alex Ştefănescu, "Istoria literaturii române contemporane"). Prestigiosul critic literar Alex Ştefănescu îl încaderază pe Anton Holban, alături de Camil Petrescu şi Mihail Sebastian, într-o proză a autenticităţii.

VIAŢA PE HÂRTIE, UN DOCUMENT SUFLETESC
"O moarte care nu dovedeşte nimic" apare în 1931. El şi Ea, Sandu şi Irina, se adâncesc haotic într-o poveste de dragoste care le livrează generos sfâşieri sufleteşti, iluzii, neputinţe şi orgolii. Toate acestea, transfigurate literar, conferă romanului consistenţa unui document al trăirii analizate, explicate, disecate. Invadat de amurgul petrecut în Jardin du Luxembourg, Sandu îşi împreunează mâinile, îndreaptă ochii spre cer şi îi spune lui Dumnezeu: "Am o singură nemulţumire. Am lăsat acasă o fată care mă iubeşte. Nu e frumoasă şi ochii mei au obosit repede îndreptându-se spre silueta ei bicisnică. Nu e savantă şi am obosit vorbind singur, inutil şi ridicol.

Nu e bogată şi mi-ar îngreuia mersul purtând-o pe umerii mei, ca melcul cocioaba. Dar e îndrăgostită, căci pentru dragoste nu e nevoie de minte, de frumuseţe sau de bani. Am simţit-o că trăieşte numai din gândul la mine, că singură s-ar usca întocmai ca o floare neudată. Doamne, fă să-mi recapăt libertatea...". Cu toate acestea, Sandu simte nevoia să o domine tiranic pe Irina, aşezat în confortul presupusei sale superiorităţi intelectuale şi morale. El se consideră lucid şi îşi aşterne viaţa pe hârtie, spre analiză.

Eugen Lovinescu însuşi remarca în roman "latura unui erotism de substanţă pur psihologică". Prin tot ce face, Sandu îi fredonează Irinei, expresiv, popularul "nu te iubesc, nu te las". Ea ştie, îndură cu speranţa că iubirea ei va fi mai puternică decât frica de dezastru. El îi repetă: "Nu mă voi însura, dar vei fi prietena mea cea mai bună!". Încă din primele pagini ale romanului, Sandu spune ce are pe suflet: "Mult am chinuit-o, sărmana!". Sau: "La braţ cu Irina, visam succese cu altele...". Însă dacă rămânea singur, intra în panică, avea nevoie de ea, "căutam deseori consolarea în fiinţa ei".

SINDROMUL IUBIRII DINTRE VICTIMĂ ŞI CĂLĂU
Până la urmă, despărţirea şi distanţa dintre cei doi schimbă brusc poziţiile şi dispoziţiile sufleteşti. El, eroul, nu mai are siguranţa că este iubit şi asta îl nelinişteşte profund. De-abia acum îl sperie tăcerea celei ce până mai ieri îl plictisea cu lacrimile şi iubirea ei insistentă. Caz tipic de iubire între călău şi victimă.

"Ce ai de gând să faci cu mine?", întreabă Irina, iar el, mărinimos, gentil şi superior unei existenţe derizorii, îi dă libertatea să se căsătorească. Ea vrea să smulgă din destinul său această poveste scrisă sub semnul provizoratului nesfârşit şi chiar se mărită. "Concesiile încep din partea lui cu aceeaşi precipitare cu care până acum îşi aglomera rezistenţele. Abia în faţa faptelor îşi dă seama că a iubit-o pe Irina; crede în pasiune după ce a respins-o.(...) Până la urmă, reintră în vechiul lui eu: iar o dispreţuieşte şi o consideră fără personalitate, iar se crede disponibil şi pleacă din nou în Franţa." (Pompiliu Constantinescu, "O moarte care nu dovedeşte nimic", Vremea, 1931) Poate că Irina s-a măritat doar din clasică răzbunare, cert este că finalul romanului înseamnă fatalitate, ireversibil, moarte. "O moarte care nu dovedeşte nimic" este o evocare crudă, o resuscitare a memoriei afective, dar şi analiza subtilă a unei iubiri nefericite, în urma căreia a rămas întrebarea: a fost sau nu un accident? "Poate a alunecat..." sunt cuvintele cu care se încheie romanul, concentrând obsesia romanelor lui Anton Holban, neputinţa omului de a afla vreodată adevărul întreg.

Metamorfoze
Într-o scrisoare adresată prietenului său, profesorul Octav Şuluţiu, în 1932, Anton Holban scrie "Unele critici asupra romanului  «O moarte care nu dovedeşte nimic» (binevoitoare toate, ceea ce e rar la noi când nu te agiţi pe la redacţii) n-au vorbit nimic despre obsesia morţii, care revine la fiecare pagină. Şi atunci, cu tristeţe neînchipuită, am văzut inutilitatea publicării volumului, căci frământările n-au ieşit dintre rânduri". (Anton Holban, "Pseudojurnal", Ed. Minerva, 1978) "Ioana" este un roman al geloziei, cu faţetele, umbrele şi metamorfozele acestei stări de tortură. Ioana şi Sandu vor să-şi vindece suferinţa din iubire, alegând, terapeutic, despărţirea. Ea crede că se eliberează, căsătorindu-se repede cu altcineva. "Vindecare a metafizicii prin fizică", cum scria despre acest roman Pompiliu Constantinescu. După trei ani de dor, nostalgie, tânjire a unuia după celălalt, hotărăsc să reia povestea întreruptă. Iluzia regăsirii pasiunii de  altădată îşi dă sufletul sub tortura geloziei retroactive, extenuante, dureroase. Sandu reface mental întâmplările trăite de Ioana cu celălalt, autoflagelându-se cu voluptate.
 
Paroxism
În 1937, Anton Holban se internează la Spitalul Filantropia, pentru o banală operaţie de apendicită. Urmărit întreaga viaţă de obsesia morţii şi, probabil, având presentimentul dispariţiei sale apropiate, scrie o scrisoare în care îşi exprimă ultimele dorinţe. În urma operaţiei nereuşite, Anton Holban se stinge din viaţă, absurd, la 35 de ani, la 15 ianuarie. Romanele lui Anton Holban sunt de factură analitică, psihologice, închid în ele ardoare, patimă şi frământare. Personajele sale se zvârcolesc în suferinţă. Autorul nu prezintă atât fapte, poveşti, întâmplări, cât analizează cu fineţe zbuciumul sufletesc, unduirea delicată a sentimentelor. Elementul epic fiind fragil, lipseşte adesea concreteţea şi plauzibilitatea. În realitate, trăirea paroxistică este o însuşire a tragediei autentice personajelor, un fel de a fi, în care palpită sensibilităţi tragice.
Citeşte mai multe despre:   biblioteca pentru toţi

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Elton John şi-a pierdut vocea în mijlocul unui concert

Elton John şi-a pierdut vocea în mijlocul unui concert
Vizibil bulversat, Sir Elton John a fost forţat să-şi întrerupă un concert în Noua Zeelandă, după ce a fost diagnosticat cu pneumonie atipică. În vârstă de 72 de ani, celebrul muzician şi-a perdut vocea ieri...

Cu HEDDI GOODRICH - Despre dragoste, încredere, eșecuri: „Napoli a rămas pentru mine o sursă de inspirație, o magie.”

Cu HEDDI GOODRICH - Despre dragoste, încredere, eșecuri:  „Napoli a rămas pentru mine o sursă de inspirație, o magie.”
Galerie Foto Recent, HEDDI GOODRICH, autoarea bestseller-ului Pierduți în Cartierul Spaniol,  și-a lansat romanul la București, o narațiune cu inspirație autobiografică. Frazele ei curg repezi, fluide, ca și magma...

”Dragobete’s Wings”: LUIZA ZAN cântă JAZZ la SALA RADIO!

”Dragobete’s Wings”:  LUIZA ZAN cântă JAZZ la SALA RADIO!
Un cadou frumos oferit de Ziua Îndrăgostiților sau de Dragobete? Sau, pur și simplu, o seară de muzică bună în prag de primăvară? Joi, 20 februarie (19.00), la Sala Radio, LUIZA ZAN – una dintre cele mai...

Artiști din România, Italia, Israel, Maroc, Croația, Turcia și Suedia – printre primele confirmări la MMB Showcase Festival

Artiști din România, Italia, Israel, Maroc, Croația, Turcia și Suedia – printre primele confirmări la MMB Showcase Festival
Galerie Foto Timp de trei zile, în perioada 17-19 martie, Club Expirat din București (str. Constantin Istrati nr. 1)  va găzdui o nouă ediție a MMB Showcase Festival. Evenimentul aduce pe scena clubului formații în...

Nume grele din lumea muzicii premiate la gala NME Awards 2020

Nume grele din lumea muzicii premiate la gala NME Awards 2020
Cântăreţele Taylor Swift, Billie Eilish şi Courtney Love se numără printre artiştii care au fost premiaţi la gala NME Awards, organizată la O2 Academy Brixton din Londra. Taylor Swift a avut o apariţie...

Trupa W.A.S.P. revine în România. Biletele s-au pus în vânzare

Trupa W.A.S.P. revine în România. Biletele s-au pus în vânzare
Trupa W.A.S.P. revine în România pentru un concert special în cadrul turneului "1984 to Headless", care va avea loc pe 11 noiembrie, la Arenele Romane din Bucureşti. "'1984 to Headless' este un turneu în care...

Au apărut primele imagini cu Robert Pattinson ca Batman

Au apărut primele imagini cu Robert Pattinson ca Batman
Cineastul Matt Reeves, care va regiza viitorul film "The Batman", a prezentat joi primele imagini ale lui Robert Pattinson îmbrăcat în costumul legendarului supererou pe care îl va interpreta pe marele ecran,...

Cea de-a 5-a ediție Alpin Film Festival – un tribut adus alpinistului Zsolt Török

Cea de-a 5-a ediție Alpin Film Festival – un tribut adus alpinistului Zsolt Török
Galerie Foto ,,N-ai cum să spui că vrei să cucerești un munte. De fapt, întotdeauna, vrei să te cucerești pe tine.’’ Cea de-a 5-a ediție Alpin Film Festival este un tribut adus alpinistului Zsolt Török, pornit în...

CONTEMPORANI. Filme spaniole actuale, în februarie, la Institutul Cervantes din București

CONTEMPORANI. Filme spaniole actuale, în februarie, la Institutul Cervantes din București
Institutul Cervantes din Bucureşti, cu sprijinul Filmotecii Minsiterului de Afaceri Externe și Cooperare Internațională a Spaniei, prezintă luna acesta în capitală seria de proiecții intitulată Contemporani....

HAYDN  - ”părintele simfoniei” – interpretat la SALA RADIO!

HAYDN  - ”părintele simfoniei” – interpretat la SALA RADIO!
Galerie Foto             Unul dintre cei mai mari compozitori ce au marcat istoria muzicii – muzicianul austriac JOSEPH HAYDN – de la a cărui dispariție s-au împlinit anul...

Jude Law va juca în primul serial interactiv din lume

Jude Law va juca în primul serial interactiv din lume
Actorul britanic Jude Law va juca în "The Third Day", considerat primul serial dramatic interactiv din lume, ce include un eveniment live care va face parte din acest show TV. Starul britanic va juca alături de...

Rinocerii de Ionesco, un spectacol de excepție pregătit de Teatrul Național din Timișoara

Rinocerii de Ionesco, un spectacol de excepție pregătit de Teatrul Național din Timișoara
Galerie Foto Titlul de Capitală Europeană a Culturii reprezintă pentru România o relocare majoră de forță. Declanșator al istoriei viitoare, Capitala Europeană a Culturii trasează în cheia modernă a timpurilor noastre, va...

„DRAGOBETELE SĂRUTĂ FETELE” – concert folcloric la Sala Radio!

„DRAGOBETELE SĂRUTĂ FETELE” – concert folcloric la Sala Radio!
Duminică, 16 februarie (17.00), Sala Radio găzduiește tradiționalul concert de Dragobete, oferit în fiecare an în luna februarie de Orchestra de Muzică Populară Radio tuturor celor îndrăgostiți, care iubesc...

Roxen, reprezentanta României la Eurovision 2020

Roxen, reprezentanta României la Eurovision 2020
Galerie Foto România va participa în luna mai la concursul internaţional Eurovision cu o piesă interpretată de Roxen, cântăreaţă apreciată pentru timbrul vocal special şi prezenţa scenică. Roxen s-a născut la...

„Tipografic Majuscul”, de Radu Jude, premiera internațională pe 22 februarie la Berlinale 2020

„Tipografic Majuscul”, de Radu Jude, premiera internațională pe 22 februarie la Berlinale 2020
Galerie Foto „Tipografic Majuscul”, în regia lui Radu Jude, va avea premiera internațională la Festivalul Internațional de Film de la Berlin pe 22 februarie. Cea de-a 70-a ediţie a Berlinalei se va desfășura între 20...
Serviciul de email marketing furnizat de