x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

"La Lilieci", dimensiunea "carnavalescă" a lumii

0
Autor: Claudia Daboveanu 14 Apr 2010 - 00:00
Ionel Cucu/

Printre preocupările predilecte ale omului de litere Ion Pop, profesor la Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca, se numără şi opera lui Marin Sorescu. Domnia sa ne-a acordat un interviu în care vorbeşte despre acest scriitor şi ciclul de poeme "La Lilieci". Volumul II al acestei scrieri apare azi în colecţia Biblioteca pentru toţi.

● Jurnalul Naţional: Marin Sorescu reprezintă un caz aparte - poate singular - în literatura română. A scris la fel de bine poezie, dramaturgie, roman şi a fost şi un excelent traducător. N-a încetat nici o clipă să şocheze. Care sunt, în ceea ce vă priveşte, scrierile de prim rang ale operei soresciene?

Ion Pop: Reiese chiar din întrebarea dvs. că Marin Sorescu - unul dintre cei mai însemnaţi scriitori români din a doua jumătate a secolul al XX-lea - a avut o activitate proteică, exprimându-se în mai toate genurile literaturii, inclusiv în calitate de comentator al ei. Scriind atât de mult, e firesc ca opera lui să fi cunoscut diferenţe de pondere a preocupărilor, dar şi de relief estetic.

Este limpede, cred, pentru orice cititor al său că el contează şi va conta în primul rând ca poet şi ca dramaturg. În ipostaza dintâi, în care a şi debutat, volume precum "Poeme" (1964), "Moartea ceasului" (1966), "Tuşiţi" (1970) reprezintă, aş zice, punctele de vârf, prin care formula sa foarte personală de lirică fantezist-ironică şi demitizantă se impune definitiv.

Un loc aparte în această creaţie poetică îl reprezintă ciclul, greu de clasat, "La Lilieci", (cu cele şase volume compacte ale sale, inaugurat în 1973), operă majoră, de asemenea, de o certă originalitate, în care e evidentă distanţarea de lirismul confesiv şi apelul la o formulă de sinteză între poezie, proză şi înscenarea dramatică, ce serveşte evocării unei lumi ea însăşi "sintetică", adică amplu-cuprinzătoare şi foarte reprezentativă, pentru universul uman şi spiritual tradiţional al românilor.

La rândul său, autorul unor piese, de-acum celebre, precum "Iona", "Matca", dar şi "Răceala" ori "A treia ţeapă" nu va lipsi, sunt sigur, din nici o antologie a teatrului românesc, în care a propus, de asemenea, o formă novatoare, unde parabola şi simbolul coexistă cu spiritul critic-demitizant, evidenţiind ironic convenţia teatralităţii şi orientând totul către o viziune cu note de absurd şi grotesc, în care tragicul şi deriziunea burlescă interferează.

 

Bulzeştii, un mozaic

● Creangă, Rebreanu, Slavici, Preda, Velea... Dincolo de zugrăvirea lumii satului - de umor pentru unii, de tragism pentru alţii -, Marin Sorescu înseamnă mult mai mult decât atât. Poezie, parodie, stereotipii ale limbajului, teatru al lumii satului ori toate astea la un loc. Cu puterea sa unică de a vedea această lume dinlăuntrul, nu din afara ei (aşa cum îşi susţinea viziunea artistică însuşi Brâncuşi), care este meritul suprem al lui Sorescu în a fi creator al acestei lumi magice?

Atenuând un pic "temperatura" întrebării dumneavoastă şi mai puţin atras de trimiterea la Brâncuşi, de care îl despart prea multe lucruri, aş spune că "meritul lui Sorescu" este de a fi fost... el însuşi şi în evocarea foarte personală a lumii rurale, în speţă oltene, în care s-a şi format în primă instanţă şi căreia a fost în stare să-i refacă exemplar universul de sensibilitate. Autorul "Liliecilor" rămâne totuşi în esenţă poet, drept care trimiterea la prozatorii amintiţi de dvs. trebuie relativizată. Această lume a sa e un mozaic de înscenări şi de povestiri, unele de tipul snoavei ţărăneşti, nu fără un lirism implicit adesea, dar cu un gust aparte pentru burlesc, pentru dimensiunea "carnavalescă" a lumii.

Umorul face casă bună aici cu un profund sentiment elegiac de subtext, căci lumea resuscitată e una devenită aproape muzeistică: un muzeu al memoriei, unde figuri şi destine umane sunt refăcute din tot atâtea piese de patrimoniu lingvistic, recuperate cu încântare, dar şi cu un soi de melancolie a aşezării lor printre "exponatele" de vitrină literară. Să nu uităm că "La Lilieci" este numele cimitirului sătesc al Bulzeştilor, din care, iată, Marin Sorescu a (re)construit un foarte original şi viu "for român".

 

● Reporter, arheolog, poet, nativ al Bulzeştilor, Sorescu evocă lumea vie, dar totuşi îngropată a universului din care a apărut. "Teatrul mare cât satul" pare să fie, de la Sorescu încoace, o altă dimensiune. "La Lilieci" transcende sintagmele "veşnicia s-a născut la sat" ori "cât pământ, Doamne!". Cum?

Viziunea lui Marin Sorescu din "La Lilieci" e tot ce poate fi mai diferit
de cea a lui Lucian Blaga. Şi pentru Sorescu, veşnicia se va fi născut la sat, însă felul cum spune el acest adevăr "tradiţionalist" se află la mare distanţă de perspectiva solemnă, hieratică, extrem-stilizată şi orientată spre expresionismul metafizic a poetului ardelean. Nici cealaltă formulă, a prozatorului, nu i se potriveşte, căci poetul Sorescu vine cu o altă mentalitate şi la o altă vârstă a literaturii.

Setea cumva primară, organică de a poseda pâmântul, fiind posedat de el, cunoaşte aici relativizări importante, nu asta e tema lui. Sorescu vede un "teatru mare cât satul", aşadar e sensibil mai ales la spectacolul cumva detaşat, mult mai liber, al acestui univers polimorf, surprins în fundamentala sa dimensiune ludică, de "joc al lumii" şi de "joc în lume".

Cum am mai spus şi cu alte ocazii, avem în acest caz deopotrivă un dramaturg, un regizor şi un spectator, cu toate consecinţele pe care această dinamică a implicărilor şi distanţelor faţă de roluri le presupune, iar "desolemnizarea" e aici aproape regula generală a discursului poetic.

 

Vervă umoristică

● Pentru lectorul deloc inocent de 50 de ani şi pentru curiosul adolescent de 17 ani, trei motive pentru care ar citi "La Lilieci" de Marin Sorescu.

E greu să numeri fără să greşeşti totuşi motivele pe care un cititor de azi le-ar putea avea să citească "Liliecii" lui Sorescu. Unul ar fi, evident, valoarea în sine a cărţii, ce pune în relief multiplele înzestrări ale scriitorului, pe care tocmai le-am evocat. Sunt sigur că oricare cititor cât de cât sensibil la literatura bună va "rezona" cu aceste pagini excelent scrise, cu verva umoristului şi cu o fină ironie, cu acel gust al înscenării amintit mai sus.

Acelaşi cititor va avea satisfacţia - aş zice chiar bucuria - întâlnirii cu celălalt spectacol, al limbii puse la lucru în această enciclopedie "sui generis" a lumii rurale olteneşti, de o bogăţie şi de un pitoresc ieşite din comun, de o vivacitate şi sevă expresivă ca şi inepuizabile.

Nu în ultimul rând, într-o lume precum cea de azi, care abandonează, prin forţa lucrurilor, atâtea tradiţii şi care are chiar o specială, nefericită înclinaţie de a uita de unde a pornit (dar, din păcate, neştiind bine nici încotro se îndreaptă), o asemenea carte poate fi un memento, adică un semnal nu strident, ci mai degrabă muzical-elegiac şi tandru umoristic, cu privire la nişte valori perene ale modului de a trăi şi de a privi viaţa în partea noastră de lume.

Ca atare, repunerea în circulaţie într-un accesibil tiraj de masă a acestei cărţi de referinţă a literaturii noastre relativ recente, prin chiar jurnalul la care scriem acum, mi se pare a fi un gest nu numai frumos, ci şi cu posibile urmări pozitive asupra sensibilităţii omului de azi. De aceea, sunt şi foarte bucuros că mi s-a oferit ocazia de a o prefaţa.

 

Colocviu "Marin Sorescu", la Craiova
În perioada 28-30 aprilie 2010, la Craiova are loc cea de-a treia ediţie a Colocviului Internaţional de Exegeze şi Traductologie "Marin Sorescu". Tema acestei ediţii va fi "La Lilieci" şi "lumile" folclorului românesc. Coordonatorii acestui proiect, prof. univ. dr Nicolae Panea, prorector al Universităţii din Craiova, conf. univ. dr Gabriel Coşoveanu, decan al Facultăţii de Litere din Craiova, şi lect. univ. dr Sorina Sorescu, nepoata scriitorului, propun trei direcţii de discuţii: Cultură populară şi literatură. Modele de integrare estetică; Posibile chei de lectură pentru "La Lilieci"; Traducerea şi receptarea în străinătate a operei lui Marin Sorescu. Participanţii vor fi invitaţi să viziteze Casa Memorială "Marin Sorescu" şi cimitirul "La Lilieci" din Bulzeşti.

Citeşte mai multe despre:   biblioteca pentru toţi

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Premiile Cesar 2019. Filmul "Jusqu'a la garde", marele câştigător al galei

Premiile Cesar 2019. Filmul "Jusqu'a la garde", marele câştigător al galei
Filmul "Jusqu'a la garde", regizat de Xavier Legrand, a fost marele câştigător al galei de decernare a premiilor Cesar 2019, organizată vineri seară la Paris, unde această peliculă, un portret sumbru al unei...

Actorul Marian Râlea, invitatul conferinței speciale FITS și TNRS

Actorul Marian Râlea, invitatul conferinței speciale FITS și TNRS
Constantin Chiriac îl va avea ca invitat al conferinței speciale FITS și TNRS din luna februarie, pe actorul Marian Râlea, într-un dialog despre teatru, prietenie și copilărie. Evenimentul va avea loc vineri, 22 f...

Dragostea celor trei portocale se joacă pe 24 februarie la Sala Gloria

Dragostea celor trei portocale se joacă pe 24 februarie la Sala Gloria
Galerie Foto Spectacolul Dragostea celor trei portocale, produs în această stagiune de Primăria Municipiului București, prin Teatrul „Stela Popescu”, condus de un an de actorul Nicolae Pungă va fi prezentat într-un nou...

Maraton de lectură „Portugalia citește românește“ – sub semnul personalității lui Constantin Brâncuși

Maraton de lectură „Portugalia citește românește“ – sub semnul personalității lui Constantin Brâncuși
Pentru al treilea an consecutiv, Ambasada României în Republica Portugheză și Institutul Cultural Român de la Lisabona organizează maratonul de lectură „Portugalia citește românește“, pus de această dată...

“Moromeții 2”, “Charleston”, “Dragoste 1. Câine” și “Pororoca” - filmele cu cele mai multe nominalizări la Premiile Gopo 2019

“Moromeții 2”, “Charleston”, “Dragoste 1. Câine” și “Pororoca” - filmele cu cele mai multe nominalizări la Premiile Gopo 2019
Galerie Foto Charleston (regia Andrei Crețulescu), Dragoste 1. Câine (regia Florin Șerban), Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari (regia Radu Jude), Moromeții 2 (regia Stere Gulea) și Pororoca (regia Consta...

Filmul „Moromeţii 2”, în topul nominalizărilor la premiile Gopo

Filmul „Moromeţii 2”, în topul nominalizărilor la premiile Gopo
Filmul Moromeţii 2, în regia lui Stere Gulea, a primit cele mai multe nominalizări la premiile Gopo 2019 - 14 -, fiind urmat de peliculele Charleston, cu 13, Dragoste 1. Câine - 12 şi Pororoca - 11. La competiţia...

Doliu în lumea muzicală! Peter Tork, basistul grupului The Monkees, a murit la vârsta de 77 de ani

Doliu în lumea muzicală! Peter Tork, basistul grupului The Monkees, a murit la vârsta de 77 de ani
Peter Tork, basistul trupei pop americane The Monkees din anii 60 şi 70 care a încercat să-i imite pe Beatles, a murit joi la 77 de ani, a declarat sora sa Anne Thorkelson ziarului The Washington Post, citat de...

Barack Obama atacă hip-hop-ul din pricina mesajului toxic promovat de genul muzical

Barack Obama atacă hip-hop-ul din pricina mesajului toxic promovat de genul muzical
Barack Obama critică muzica hip-hop pentru că perpetuează stereotipurile care pronesc de la masculinitatea toxică, conform Dailymail. Fostul președinte american a vorbit cu Steph Curry la summit-ul My...

Dezvăluiri inedite despre Game of Thrones: „Nu aveam scaune pe care să stăm”

 Dezvăluiri inedite despre Game of Thrones: „Nu aveam scaune pe care să stăm”
Este greu de imaginat că popularul serial Game of Thrones a avut un buget limitat atunci când au început prima dată filmările, în 2009, conform Metro. Acum, nu numai că este cel mai cunoscut serial, dar este...

Lady Gaga şi-a anulat nunta cu Christian Carino

Lady Gaga şi-a anulat nunta cu Christian Carino
Se pare că diva pop Lady Gaga nu va păşi deocamdată în faţa altarului. Cântăreaţa şi actriţa şi-a anulat nunta pe care o plănuia cu agentul şi iubitul său Christian Carino, relatează online ziarul...

Lady Gaga şi-a anulat nunta cu Christian Carino

Lady Gaga şi-a anulat nunta cu Christian Carino
Se pare că diva pop Lady Gaga nu va păşi deocamdată în faţa altarului. Cântăreaţa şi actriţa şi-a anulat nunta pe care o plănuia cu agentul şi iubitul său Christian Carino, relatează online ziarul...

Și băieții plâng! Băieții sensibili: cum să devină mai puternici, o carte care demontează miturile educației băieților

Și băieții plâng!  Băieții sensibili: cum să devină mai puternici, o carte care demontează miturile educației băieților
Galerie Foto Scrisă de o femeie care este nu doar psihoterapeut, ci și mama a patru băieți, cartea Băieții sensibili: cum să devină mai puternici, apărută de curând la editura Pandora M, parte a Grupului Editorial Trei,...

EUROVISION 2019: Preţurile biletelor la marea finală de la Tel Aviv variază între 121 şi 487 de euro

EUROVISION 2019: Preţurile biletelor la marea finală de la Tel Aviv variază între 121 şi 487 de euro
Fanii care vor dori să asiste la Concursul Eurovision, care se va desfăşura în luna mai la Tel Aviv, trebuie să plătească între 121 şi 487 de euro pentru un loc la marea finală, informează miercuri...

Fructul oprit sezonul 2 episodul 23. Vlad Gherman o cere în căsătorie pe Cristina Ciobănașu

Fructul oprit sezonul 2 episodul 23. Vlad Gherman o cere în căsătorie pe Cristina Ciobănașu
Galerie Foto Sezonul 2 al serialului „Fructul oprit” revine în atenția publicului, în această seară, de la ora 20.00, la Antena 1, cu numeroase surprize, dar și cu momente extrem de importante și situații limită....

Helen Mirren, printre prezentatorii Galei Oscar din acest an

Helen Mirren, printre prezentatorii Galei Oscar din acest an
Dame Helen Mirren, Michael B. Jordan şi Elsie Fisher se alătură celebrităţilor care vor prezenta Oscarurile în acest an, a anunţat Academia Americană de Film, citată de Press Association. Cea de-a 91-a gală a...
Serviciul de email marketing furnizat de