x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Arte Vizuale Legea conspiraţiei

Legea conspiraţiei

de George Arion    |    25 Feb 2011   •   17:54

Thriller-ul este cel mai mare duşman al policier-ului de factură clasică. Afirmaţia lui Thomas Narcejac, el însuşi un maestru al suspansului, se confirmă şi în cazul ro­manului "Legea conspiraţiei". Autorul său, Christopher Reich, cunoaşte la perfecţie regulile unei tehnici narative captivante, potrivite exigenţelor unor cititori din zilele noastre, şi le aplică fără greşeală.

În cartea sa nu întâlnim spaţii închise, unde se co­mit crime ingenioase şi detectivi isteţi sunt chemaţi să le elucideze, punându-şi la lucru "micile celule cenuşii", analizând faptele ca într-un laborator, având tot timpul din lume pentru a le descifra înţelesul. Nici pomeneală de investigatori care fac spectacol din deducţiile lor, spre deliciul asistenţei în extaz, uluită pentru că oricare ar fi putut dezlega enigma dacă ar fi fost mai atent la indicii. Misterul care trebuie spulberat este mai înfricoşător decât moartea aparent inexplicabilă a unui ins într-o cameră de hotel. Pentru elucidarea lui sunt convocate cele mai prestigioase servicii secrete din lume. Şi totul se desfăşoară sub semnul urgenţei.

În primele pagini este prezentată o banală ascensiune cu schiurile pe munte. Pentru alpinistul şi chirurgul Jonathan Ransom ea înseamnă însă debutul unor întâmplări uluitoare. În cursul acestei aventuri montane, soţia sa îşi pierde viaţa, alunecând într-o crevasă. Cadavrul nu poate fi recuperat. Dar pentru soţul deznădăjduit, această moarte este doar un preludiu al unei cavalcade de evenimente ieşite din comun. Treptat-treptat, fără voia lui, el se trezeşte implicat într-o conspiraţie la nivel mondial, cu jucători versaţi şi versatili, puternici şi necruţători. Poliţişti şi spioni vor să pună mâna pe el şi să-l interogheze, să-i smulgă informaţii despre care medicul, luat drept altcineva, nici n-are habar. Mai mult, un asasin enigmatic vrea să-l elimine şi-i urmăreşte orice pas. Totul e o urmare a secretelor pe care le deţinea soţia chirurgului. Nişte taine îngrozitoare, despre o invenţie capabilă să schimbe ordinea mondială existentă. "Preşedintele Iranului crede în sfârşitul apocaliptic al timpurilor, aşa cum este el descris în Coran. Consideră că datoria lui este să grăbească venirea celui de-al 12-lea imam, cunoscut drept Mahdi, descendentul de drept al profetului Mohamed." În naraţiunea lui Reich, un astfel de vis dement modifică destine, provoacă morţi violente.

Prins în vârtejul confruntării dintre mai multe forţe teribile, Ransom se zbate ca să-şi apere viaţa şi să priceapă iureşul în care s-a trezit fără să aibă nici o vină. În curând, propria sa soţie îi devine o necunoscută, cu multiple biografii şi cu o viaţă despre care nu a avut ştire. Ca urmare, protagonistul se transformă într-o fiinţă hăituită şi înfricoşată, dar şi într-un anchetator de o abilitate pe care nu şi-o cunoştea, şi de un curaj nesăbuit.

Christopher Reich are o îndemânare deosebită în al­ternarea planurilor acţiunii sale spectaculoase, pur­tându-ne din Elveţia în SUA, din Liberia în Israel. Totodată, identităţile unora dintre personaje se schimbă într-un ritm ameţitor, ca imaginile dintr-un caleidoscop aflat în mâinile unui copil lipsit de răbdarea de a se uita multă vreme la acelaşi lucru. Acest scriitor american este un virtuoz al jocului dintre aparenţă şi realitate, dintre minciună şi adevăr, dintre loialitate şi trădare.

Într-o lume în care minciuna guvernează deseori faptele oamenilor, o astfel de perspectivă nu contrariază. Iar terorismul din thriller-ul său nu este doar o ameninţare vagă şi îndepărtată, un subiect de şuetă la o cafea, în rumoarea unui local luxos. Dimpotrivă, Reich tratează acest subiect cu toată seriozitatea, aver­tizându-ne că forţele Răului pot lovi oriunde şi ori­când, pe oricare dintre noi. Dar mulţi nu aud sau se pre­fac a nu auzi, şi poate tocmai de aceea încă nu se în­tre­vede un final în lupta cu fanaticii care detonează bombe în metrouri, în trenuri sau izbesc avioane de clădiri...

×
Subiecte în articol: scena crimei