x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Matei Alexandru: "Ionel Teodoreanu m-a salvat de la puşcărie"

0
Autor: Andreea Tudorica 21 Apr 2009 - 00:00

A fost acuzat că a înjurat-o pe Anna Pauker şi că a deposedat de armă un miliţian. A fost arestat şi judecat. Avocatul Ionel Teodoreanu, pe care l-a cunoscut printr-o conjunctură fericită, l-a salvat de la puşcărie grea.



Actorul Teatrului Naţional Bucureşti Matei Alexandru povesteşte despre scriitorul, dar mai ales avocatul Ionel Teodoreanu, care i-a schimbat destinul într-un moment greu.

● Jurnalul Naţional: Când şi cum l-aţi cunoscut pe Ionel Teodoreanu?
● Matei Alexandru:
Înainte să ajungem la Ionel Teodoreanu o să vă spun o scurtă poveste a vieţii mele, pentru că are legătură cu modalitatea în care am ajuns la el. În 1950, în 21 decembrie, fiind student în anul III la Institutul de Teatru s-a făcut o mare şedinţă şi m-a dat afară din Institut pe motiv că sunt fiu de chiabur şi că am dat fişe şi declaraţii autobiografice incomplete. Timp de şase ore tot Institutul adunat în sala respectivă în frunte cu un director de studii pe numele lui Penhas, care mai târziu
s-a transformat în Alexandru Mandi, ceva compozitor. Şi un fost coleg de-al meu mai mic s-a ridicat în şedinţă şi a spus că i-am adus injurii Anei Pauker.


● Vă purta pică sau de ce "v-a turnat"?
Eee, am avut un mic conflict cu el, Nae Nicolae îl chema, şi a inventat această poveste. Tot Institutul care era acolo, bine, nu chiar toată lumea, dar prin agitatorii care erau acolo, timp de vreo 4-5 ore a urlat la mine. Că să fiu dat afară, că să fiu îm­puş­cat. Am rămas ca tâmpit. Nici ăla care mă acuza nu avea martori şi nici io nu aveam martori să-i dovedesc că nu e aşa. Cert este că la 21 de ani m-au dat afară din Institut. Peste o săptămână m-au chemat la Securitate. Şi timp de 4 ore m-au interogat.


● De ce vă chemaseră?
Păi, prima dată m-au întrebat dacă sunt prieten cu Ana Pau­ker. Am zis că nu. Şi m-au luat la bumbăceală. "Păi, dacă nu eşti prieten cu Ana Pauker, de ce o înjuri?" "Nu e adevărat, nu e adevărat", ziceam eu. Şi m-au pus să fac un angajament că să lucrez pentru ei.


● L-aţi semnat?
Da. Am zis că-l semnez să scap naibii de nebuni.


● Aţi dat vreo informaţie vreodată?
N-am dat nici o informaţie. După asta, la câteva săptămâni, am fost arestat...


● Pe acelaşi motiv...
Da, pe acelaşi motiv. Am fost dus la puşcărie la 6 ianuarie şi la 25 martie am avut proces. Cine mă iubea şi mă aprecia foarte mult erau Aura Buzescu, Chiril Economu, care au şi venit ca martori pentru mine. Tot ei mi-au angajat un avocat Fielderman, un avocat evreu execelent. Şi în ajunul procesului l-au arestat şi pe el. Din alte motive. Şi atunci, la repezeală, "pe cine luăm? pe cine luăm?", şi atunci Aura Buzescu a avut ideea salvatoare: "Îl luăm pe Ionel Teodoreanu, că îl cunosc". Şi aşa a apărut Ionel Teodo­reanu în viaţa mea. Chiar în dimineaţa în care avea loc procesul. A venit, a întrebat despre ce este vorba, care este acuzaţia. Nu a vrut să vadă dosarul, nu-l interesa. A aflat doar că eram acuzat că i-aş fi adus injurii Anei Pauker.


● Şi cum a reacţionat când a aflat care era acuzaţia?
A zis calm: "Atunci, lăsaţi pe mine". Şi a început procesul, şi Io­nel Teodoreanu a fost extraordinar, formidabil. Şi acum când îmi aduc aminte îmi dau lacrimile. Şi a scos din mine unul dintre cei mai mari artişti ai epocii. A început să povestească despre sculptorul grec Fidias. Spunea: "Aşa a făcut sculptorul grec, a avut nevoie de un model, de cel mai tânăr şi mai frumos grec din ţară, şi l-a luat drept model, dar în final încercând să obţină o anumită expresie de la tânărul ăsta şi nu putea şi atunci s-a dus şi l-a înjunghiat şi prin înjunghiere, tânărul avea o mască pe care o căuta şi l-a pictat. Mulţimea care a aflat că l-a înjunghiat a venit să-l sfâşie pe Fidias, şi Fidias ca argument a scos statuia şi a arătat-o la fereastră publicului şi când publicul a văzut statuia s-a pornit în ropote de aplauze. Aşa este şi acest băiat, Matei Alexandru". Aşa a început pledoaria plină de prestanţă a avoca­tului Ionel Teodoreanu. Şi a ţinut acest discurs sensibil şi m-au achitat. Ionel Teodoreanu m-a salvat de la puşcărie.


● Până la acest proces, vă mai întâlniserăţi vreodată cu el?
Nu, niciodată. El mă văzuse într-un spectacol şi m-a plăcut foarte mult. De asta şi atunci când a aflat de arestarea mea de la Aurza Buzescu a şi zis: "Cum? L-a arestat pe Matei Alexandru? Ei, lasă pe mine".


● Cum a reacţionat sala la întreaga sa pledoarie?
Toţi au rămas foarte impresionaţi. Ei îl cunoşteau pe Ionel Teodoreanu, pentru că era un foarte bun avocat. L-au ascultat în linişte, sorbindu-i cuvintele. Era un discurs fără pereche. Cum rar auzeai. Ce mai, era o plăcere să-l asculţi.
"PREDĂ-TE!"
● L-aţi mai reîntâlnit vreodată de atunci?
Staţi să vă povestesc... Da, ne-am reîntâlnit. Deci, m-au achitat, am plecat din puşcărie, eram angajat la Teatrul Naţional, unde am reintrat. Dar de la Institut Penhas ăsta a continuat să se ţină de capul meu, şi prin Mezincescu, ministrul de atunci al Culturii, a intervenit şi m-a dat afară şi de aici. Am intrat într-o fabrică muncitor necalificat şi după m-a arestat Securitatea iar şi m-a trimis în Moldova, unde am stat iar două săptămâni la Securitate. M-au pus să semnez alt angajament.


● Altul? Păi, nu era suficient unul?
Păi nu, nu era suficient, că eu nu făcusem nici o notă informativă. Se făcuse luna iulie a anului 1952.


● Dar de ce v-au arestat a doua oară?
Păi ce, le trebuia vreun motiv? Fără nici un motiv. Aşa... Văzând că nu dau nici o notă informativă a trimis un securist să mă ares­teze, să mă ducă înapoi la Securitate. M-au dus la postul de jan­darmi, şeful de post era plecat, şi acolo am înnoptat. Di­mi­nea­ţă, unul din securişti s-a aşezat la birou, ca să scrie ceva. M-am uitat la el, pistolul automat era rezemat de perete, şi deodată, ca o pisică, m-am repezit, am luat pistolul şi am strigat la el: "Mâinile sus!". L-am băgat într-o cameră, l-am încuiat şi pe uşa din dos am ieşit şi m-am făcut nevăzut în pădure cu pistol cu tot. M-au urmărit cu câini toată noaptea, dar norocul meu formidabil a fost că au fost nişte ploi mari şi câinii nu au mai făcut doi bani. Noaptea am trecut Trotuşul în partea ailaltă. A doua zi, pe înserat, am sărit într-un tren mărfar şi am ajuns până la Ghimeş Palanca. După aia am luat un personal până la Ciceu şi de acolo am luat un accelerat până la Bucureşti, unde am şi ajuns.


● La Bucureşti v-au urmărit? Se aflase că aţi fugit?
Ei nu, nu se dăduse. Că nu dădea bine să se afle că m-au scăpat şi nu ştiau ce să facă. La Bucureşti, am tras la nişte prieteni. Eram rupt. M-am dus apoi la Vlad Mugur, prieten bun. M-a văzut, m-a întrebat unde e pistolul. I-am spus că l-am ascuns în pădure. S-a uitat la mine şi mi-a zis : "Măi, băiete, trebuie să stai de vorbă cu un avocat". Primul care mi-a venit în minte a fost Ionel Teodo­reanu. Şi m-am dus la el acasă. Dimineaţa. Nu era. Era la tribunal. Şi mi s-a spus că vine pe la 15:30. La ora 16:00 am sunat la uşă şi mi-a răspuns chiar el.


● V-a recunoscut?
Nu mai ţin minte dacă mă mai ştia, dar cred că mă ştia.


● De la proces şi până atunci nu vă mai întâlniserăţi cu el?
Nu, nu m-am mai întâlnit. Aşa... Am intrat. "Vă salut maestre!" "Ce e măi, băiete?", mă întreabă el. "Maestre, am o rugăminte la dvs. Cât am să stau de vorbă cu dvs. vă rog să nu daţi nici un telefon şi să nu vă mişcaţi pentru că sunt într-o situaţie foarte grea." Eram foarte speriat. A început să zâmbească. A fost foarte amabil. Drăguţ de tot. A sunat de cafea, mi-a fost adusă una. Şi i-am povestit totul, cu de-amănuntul. De-a fir a păr. M-a ascultat în linişte. A stat ca o stană şi m-a ascultat. Şi la final i-am spus: "Ma­e­­s­tre, ştiu că vă este foarte greu să-mi daţi un sfat. Dar vreau să vă pun o întrebare: dacă mă predau, mă împuşcă?". S-a uitat la mine şi a răspuns calm: "Nu, nu te împuşcă. Nu mi-ai cerut sfa­tul, dar eu ţi-l dau: Predă-te! Te-ai luat de piept cu o forţă imensă. N-ai să rezişti. Din nici un punct de vedere. În primul rând, n-ai să rezişti nervos. E amară soluţia pe care ţi-o dau, dar e singura salvatoare". M-am dus la el. I-am sărutat mâna plângând. (plân­ge, tremurându-i uşor buza de jos). Mă iertaţi, dar au fost mo­men­te grele. (Îşi ia câteva momente de respiro, îşi şterge lacrimile). Aşa... Şi m-am hotărât să mă predau. Peste vreo două zile, m-am dus la Biroul de informaţii al Ministerului de Interne.

Le-am povestit exact cum i-am povestit şi lui Ionel Teodoreanu. M-au ascultat şi m-au pus să fac o cerere de arestare, pentru că nu puteau să mă aresteze pe vorbe goale. Şi am scris: "Subsemnatul Matei Alexandru, vă rog să dispuneţi arestarea mea pentru că am comis un fapt grav, care aduce atingere la securitatea Re­pu­blicii Populare Române. Trăiască lupta pentru pace!". M-au dus la Ministerul de Interne, iar am povestit şi m-au arestat.

M-au trimis în judecată pentru instigare publică şi dezarmare. După cinci luni de puşcărie m-au trimis la judecată la Iaşi. Pe martie m-au dus cu duba la tribunal. Şi pe drum am văzut lume în doliu, muzică simfonică şi mă întrebam ce s-a întâmplat. Şi vine unu' mare cu o moacă de şoricel şi întreabă cine e Matei Alexandru. Îi răspund şi se prezintă ca fiind avocatul meu din oficiu. Şi îl întreb de ce e doliu afară. Şi ăsta, aşa livid la faţă, răspunde că a murit tovarăşul Stalin. Şi eu: "Eeeeee!". După moartea lui Stalin s-au mai îmbâlnzit lucrurile şi am avut parte de o judecată dreaptă şi m-au achitat.


● Dar de ce nu aţi mai apelat şi pentru acest proces la Ionel Teodoreanu?
Pentru că el era în Bucureşti şi atunci nu se putea să angajezi un avocat din afara zonei, judeţului, în care era procesul.


● V-aţi mai întâlnit?
Da, ne-am mai întâlnit pe la teatru. Venea la spectacol. Dar nu discutam foarte mult. Doar ne salutam.


● Era un tip meticulos ca avocat?
Nu, nici pe departe. Mergea pe metafore. Ca şi în opere. Şi procesul meu a fost la fel.


● Aţi urmărit probabil la televizor în ultimul timp pledoariile avocaţilor români de azi. Se poate face vreun fel de com­pa­ra­ţie?
Nu se poate face. Nu există aşa ceva. În momentul de faţă nu există aşa ceva. El era o pasăre rară, preţioasă, în materie de avocatură.
Citeşte mai multe despre:   matei,   m-au,   biblioteca pentru toţi,   teodoreanu

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Albumul despre Irina Petrescu, „Sora mea din Australia“, lansat la ICR

Albumul despre Irina Petrescu, „Sora mea din Australia“, lansat la ICR
Galerie Foto Volumul „Sora mea din Australia. Trecute întâlniri cu Irina Petrescu“, de criticul Magda Mihăilescu, va fi lansat joi, 23 ianuarie 2020, ora 18.00, în Sala mare a Institutului Cultural Român. Evenimentul va fi...

Mădălina Bellariu, românca din The Young Pope, noua protagonistă din Sacrificiul

Mădălina Bellariu, românca din The Young Pope, noua protagonistă din Sacrificiul
Galerie Foto Sacrificiul, cel mai nou produs semnat de Ruxandra Ion, va reveni pe micile ecrane în curând cu un nou sezon. Cele trei povești extraordinare vor putea fi urmărite în continuare la Antena 1, iar din sezonul doi...

PREMIERĂ: RADU JUDE, primul regizor român cu trei producții la Berlinale 2020

PREMIERĂ: RADU JUDE, primul regizor român cu trei producții la Berlinale 2020
Galerie Foto Filmele „TIPOGRAFIC MAJUSCUL” și „IEȘIREA TRENURILOR DIN GARĂ”, regizate de Radu Jude  (cel de-al doilea în colaborare cu Adrian Cioflâncă, istoric de profesie, care debutează astfel ca regizor) vor...

Povești emoționante și concepții moderne pe scena Operei Naționale București

Povești emoționante și concepții moderne pe scena Operei Naționale București
Galerie Foto Cea mai frumoasă poveste de iubire „Romeo și Julieta”, spectacol de balet pe scena Operei Naționale Opera Națională București prezintă miercuri, 22 ianuarie 2020, începând cu ora 18:30 spectacolul...

Jurnalul îţi oferă miercuri, 22 ianuarie, ultimul volum al colecţiei Esoterica. "De la nuntă la înmormântare - o istorie alternativă a României profunde"

Jurnalul îţi oferă miercuri, 22 ianuarie, ultimul volum al colecţiei Esoterica. "De la nuntă la înmormântare - o istorie alternativă a României profunde"
În spațiul mioritic se petrec o mulțime de fapte care țin de România profundă, dar și de latura stranie a poporului nostru, care a moștenit practici păgâne de la strămoșii daci și nu numai. În cartea care...

Trei filme românești participă la cel mai important festival de film din Scandinavia

Trei filme românești participă la cel mai important festival de film din Scandinavia
Galerie Foto România este una dintre cele 70 de țări care vor participa la Festivalul Internațional de Film de la Göteborg, cel mai important eveniment de acest gen din Scandinavia, care se va desfășura în perioada 24...

Luni, 20 ianuarie, Jurnalul lansează un album cu imagini nemaivăzute. ​​​​​​​"Comunismul, prin gaura cheii. Fotografii inedite dinainte de Revoluţie"

Luni, 20 ianuarie, Jurnalul lansează un album cu imagini nemaivăzute. ​​​​​​​"Comunismul, prin gaura cheii. Fotografii inedite dinainte de Revoluţie"
Galerie Foto Pentru a ști unde vrem să mergem, este esențial să aflăm și de unde venim. Iată de ce am ales să le propunem cititorilor lucrarea "Comunismul, prin gaura cheii. Fotografii inedite dinainte de Revoluţie", o...

Premiat la Cannes și nominalizat la Oscar, Mizerabilii / Les Misérables, filmul-protest al lui Ladj Ly, din 24 ianuarie, în cinematografe

Premiat la Cannes și nominalizat la Oscar, Mizerabilii / Les Misérables, filmul-protest al lui Ladj Ly, din 24 ianuarie, în cinematografe
Galerie Foto Nominalizat la Oscarul pentru cel mai bun film străin și câștigător al Premiului juriului la Festivalul de film de la Cannes, Mizerabilii/Les Misérables, lungmetrajul de debut al regizorului fenomen Ladj Ly,...

Tragedie în lumea artei. Fotograful japonez Ikko Narahara a murit la vârsta de 88 de ani

Tragedie în lumea artei. Fotograful japonez Ikko Narahara a murit la vârsta de 88 de ani
Ikko Narahara, un fotograf de renume internaţional considerat un precursor al expresiei fotografice din Japonia postbelică, a murit duminică, la vârsta de 88 de ani, din cauza insuficienţei cardiace, într-un...

Un film ca un selfie cu prietenii: Matthias & Maxime al lui Xavier Dolan din 31 ianuarie în cinematografe

Un film ca un selfie cu prietenii: Matthias & Maxime al lui Xavier Dolan  din 31 ianuarie în cinematografe
Galerie Foto Rivette, Frank, Brass, Sharif, Matthias și Maxime sunt prieteni de când se știu. Și nu orice fel de prieteni, cei mai buni prieteni:  BFFs <3 . Matthias & Maxime sunt și ei cei mai buni prieteni, dar pri...

Emancipare feminină prin dans în EUROPALIA

Emancipare feminină prin dans în EUROPALIA
Galerie Foto Premiera spectacolului de dans „Monument 0.8: Manifestations”  va avea loc vineri, 17 ianuarie, și sâmbătă, 18 ianuarie 2020  la Kaaitheater, în cadrul  Festivalului Internațional de Artă...

Gala de balet „Carmen Sylva”. Balerinii Oleg Ivenko și Marina Minoiu, pe scena TNB, într-un moment original dedicat Reginei Elisabeta a României

Gala de balet „Carmen Sylva”. Balerinii Oleg Ivenko și Marina Minoiu, pe scena TNB, într-un moment original dedicat Reginei Elisabeta a României
Galerie Foto Gala de balet „Carmen Sylva” aduce publicului din București momente îndrăgite ale baletului clasic, care primesc interpretări noi. Celebra Iana Salenko va dansa „Moartea lebedei”, iar Marina Minoiu va...

S-a stins Christopher Tolkien, fiul și editorul celui care a creat universul din Stăpânul inelelor

S-a stins Christopher Tolkien, fiul și editorul celui care a creat universul din Stăpânul inelelor
Avea 95 de ani și era cel de-al treilea și cel mai mic fiu al lui J.R.R. Tolkien. În 1973, a devenit executorul testamentului său literar și, vreme de 47 de ani, a revăzut și editat 24 de ediții ale operelor...

O altfel de poveste de dragoste

O altfel de poveste de dragoste
Într-o localitate de pescari din nordul Danemarcei se întâmplă un lucru neobișnuit, sunt tot mai mulți bărbați danezi căsătoriți cu femei tailandeze. Sommai, o fostă prostituată tailandeză, s-a mutat aic...

Netflix confirmă că doreşte să semneze un contract cu prinţul Harry şi cu soţia sa, Meghan

Netflix confirmă că doreşte să semneze un contract cu prinţul Harry şi cu soţia sa, Meghan
Şeful de conţinut al Netflix, Ted Sarandos, a confirmat interesul companiei pe care o reprezintă pentru încheierea unui acord cu prinţul Harry şi cu soţia sa, Meghan, duci de Sussex, pentru o eventuală colaborare...
Serviciul de email marketing furnizat de