x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Matei Alexandru: "Ionel Teodoreanu m-a salvat de la puşcărie"

0
Autor: Andreea Tudorica 21 Apr 2009 - 00:00

A fost acuzat că a înjurat-o pe Anna Pauker şi că a deposedat de armă un miliţian. A fost arestat şi judecat. Avocatul Ionel Teodoreanu, pe care l-a cunoscut printr-o conjunctură fericită, l-a salvat de la puşcărie grea.



Actorul Teatrului Naţional Bucureşti Matei Alexandru povesteşte despre scriitorul, dar mai ales avocatul Ionel Teodoreanu, care i-a schimbat destinul într-un moment greu.

● Jurnalul Naţional: Când şi cum l-aţi cunoscut pe Ionel Teodoreanu?
● Matei Alexandru:
Înainte să ajungem la Ionel Teodoreanu o să vă spun o scurtă poveste a vieţii mele, pentru că are legătură cu modalitatea în care am ajuns la el. În 1950, în 21 decembrie, fiind student în anul III la Institutul de Teatru s-a făcut o mare şedinţă şi m-a dat afară din Institut pe motiv că sunt fiu de chiabur şi că am dat fişe şi declaraţii autobiografice incomplete. Timp de şase ore tot Institutul adunat în sala respectivă în frunte cu un director de studii pe numele lui Penhas, care mai târziu
s-a transformat în Alexandru Mandi, ceva compozitor. Şi un fost coleg de-al meu mai mic s-a ridicat în şedinţă şi a spus că i-am adus injurii Anei Pauker.


● Vă purta pică sau de ce "v-a turnat"?
Eee, am avut un mic conflict cu el, Nae Nicolae îl chema, şi a inventat această poveste. Tot Institutul care era acolo, bine, nu chiar toată lumea, dar prin agitatorii care erau acolo, timp de vreo 4-5 ore a urlat la mine. Că să fiu dat afară, că să fiu îm­puş­cat. Am rămas ca tâmpit. Nici ăla care mă acuza nu avea martori şi nici io nu aveam martori să-i dovedesc că nu e aşa. Cert este că la 21 de ani m-au dat afară din Institut. Peste o săptămână m-au chemat la Securitate. Şi timp de 4 ore m-au interogat.


● De ce vă chemaseră?
Păi, prima dată m-au întrebat dacă sunt prieten cu Ana Pau­ker. Am zis că nu. Şi m-au luat la bumbăceală. "Păi, dacă nu eşti prieten cu Ana Pauker, de ce o înjuri?" "Nu e adevărat, nu e adevărat", ziceam eu. Şi m-au pus să fac un angajament că să lucrez pentru ei.


● L-aţi semnat?
Da. Am zis că-l semnez să scap naibii de nebuni.


● Aţi dat vreo informaţie vreodată?
N-am dat nici o informaţie. După asta, la câteva săptămâni, am fost arestat...


● Pe acelaşi motiv...
Da, pe acelaşi motiv. Am fost dus la puşcărie la 6 ianuarie şi la 25 martie am avut proces. Cine mă iubea şi mă aprecia foarte mult erau Aura Buzescu, Chiril Economu, care au şi venit ca martori pentru mine. Tot ei mi-au angajat un avocat Fielderman, un avocat evreu execelent. Şi în ajunul procesului l-au arestat şi pe el. Din alte motive. Şi atunci, la repezeală, "pe cine luăm? pe cine luăm?", şi atunci Aura Buzescu a avut ideea salvatoare: "Îl luăm pe Ionel Teodoreanu, că îl cunosc". Şi aşa a apărut Ionel Teodo­reanu în viaţa mea. Chiar în dimineaţa în care avea loc procesul. A venit, a întrebat despre ce este vorba, care este acuzaţia. Nu a vrut să vadă dosarul, nu-l interesa. A aflat doar că eram acuzat că i-aş fi adus injurii Anei Pauker.


● Şi cum a reacţionat când a aflat care era acuzaţia?
A zis calm: "Atunci, lăsaţi pe mine". Şi a început procesul, şi Io­nel Teodoreanu a fost extraordinar, formidabil. Şi acum când îmi aduc aminte îmi dau lacrimile. Şi a scos din mine unul dintre cei mai mari artişti ai epocii. A început să povestească despre sculptorul grec Fidias. Spunea: "Aşa a făcut sculptorul grec, a avut nevoie de un model, de cel mai tânăr şi mai frumos grec din ţară, şi l-a luat drept model, dar în final încercând să obţină o anumită expresie de la tânărul ăsta şi nu putea şi atunci s-a dus şi l-a înjunghiat şi prin înjunghiere, tânărul avea o mască pe care o căuta şi l-a pictat. Mulţimea care a aflat că l-a înjunghiat a venit să-l sfâşie pe Fidias, şi Fidias ca argument a scos statuia şi a arătat-o la fereastră publicului şi când publicul a văzut statuia s-a pornit în ropote de aplauze. Aşa este şi acest băiat, Matei Alexandru". Aşa a început pledoaria plină de prestanţă a avoca­tului Ionel Teodoreanu. Şi a ţinut acest discurs sensibil şi m-au achitat. Ionel Teodoreanu m-a salvat de la puşcărie.


● Până la acest proces, vă mai întâlniserăţi vreodată cu el?
Nu, niciodată. El mă văzuse într-un spectacol şi m-a plăcut foarte mult. De asta şi atunci când a aflat de arestarea mea de la Aurza Buzescu a şi zis: "Cum? L-a arestat pe Matei Alexandru? Ei, lasă pe mine".


● Cum a reacţionat sala la întreaga sa pledoarie?
Toţi au rămas foarte impresionaţi. Ei îl cunoşteau pe Ionel Teodoreanu, pentru că era un foarte bun avocat. L-au ascultat în linişte, sorbindu-i cuvintele. Era un discurs fără pereche. Cum rar auzeai. Ce mai, era o plăcere să-l asculţi.
"PREDĂ-TE!"
● L-aţi mai reîntâlnit vreodată de atunci?
Staţi să vă povestesc... Da, ne-am reîntâlnit. Deci, m-au achitat, am plecat din puşcărie, eram angajat la Teatrul Naţional, unde am reintrat. Dar de la Institut Penhas ăsta a continuat să se ţină de capul meu, şi prin Mezincescu, ministrul de atunci al Culturii, a intervenit şi m-a dat afară şi de aici. Am intrat într-o fabrică muncitor necalificat şi după m-a arestat Securitatea iar şi m-a trimis în Moldova, unde am stat iar două săptămâni la Securitate. M-au pus să semnez alt angajament.


● Altul? Păi, nu era suficient unul?
Păi nu, nu era suficient, că eu nu făcusem nici o notă informativă. Se făcuse luna iulie a anului 1952.


● Dar de ce v-au arestat a doua oară?
Păi ce, le trebuia vreun motiv? Fără nici un motiv. Aşa... Văzând că nu dau nici o notă informativă a trimis un securist să mă ares­teze, să mă ducă înapoi la Securitate. M-au dus la postul de jan­darmi, şeful de post era plecat, şi acolo am înnoptat. Di­mi­nea­ţă, unul din securişti s-a aşezat la birou, ca să scrie ceva. M-am uitat la el, pistolul automat era rezemat de perete, şi deodată, ca o pisică, m-am repezit, am luat pistolul şi am strigat la el: "Mâinile sus!". L-am băgat într-o cameră, l-am încuiat şi pe uşa din dos am ieşit şi m-am făcut nevăzut în pădure cu pistol cu tot. M-au urmărit cu câini toată noaptea, dar norocul meu formidabil a fost că au fost nişte ploi mari şi câinii nu au mai făcut doi bani. Noaptea am trecut Trotuşul în partea ailaltă. A doua zi, pe înserat, am sărit într-un tren mărfar şi am ajuns până la Ghimeş Palanca. După aia am luat un personal până la Ciceu şi de acolo am luat un accelerat până la Bucureşti, unde am şi ajuns.


● La Bucureşti v-au urmărit? Se aflase că aţi fugit?
Ei nu, nu se dăduse. Că nu dădea bine să se afle că m-au scăpat şi nu ştiau ce să facă. La Bucureşti, am tras la nişte prieteni. Eram rupt. M-am dus apoi la Vlad Mugur, prieten bun. M-a văzut, m-a întrebat unde e pistolul. I-am spus că l-am ascuns în pădure. S-a uitat la mine şi mi-a zis : "Măi, băiete, trebuie să stai de vorbă cu un avocat". Primul care mi-a venit în minte a fost Ionel Teodo­reanu. Şi m-am dus la el acasă. Dimineaţa. Nu era. Era la tribunal. Şi mi s-a spus că vine pe la 15:30. La ora 16:00 am sunat la uşă şi mi-a răspuns chiar el.


● V-a recunoscut?
Nu mai ţin minte dacă mă mai ştia, dar cred că mă ştia.


● De la proces şi până atunci nu vă mai întâlniserăţi cu el?
Nu, nu m-am mai întâlnit. Aşa... Am intrat. "Vă salut maestre!" "Ce e măi, băiete?", mă întreabă el. "Maestre, am o rugăminte la dvs. Cât am să stau de vorbă cu dvs. vă rog să nu daţi nici un telefon şi să nu vă mişcaţi pentru că sunt într-o situaţie foarte grea." Eram foarte speriat. A început să zâmbească. A fost foarte amabil. Drăguţ de tot. A sunat de cafea, mi-a fost adusă una. Şi i-am povestit totul, cu de-amănuntul. De-a fir a păr. M-a ascultat în linişte. A stat ca o stană şi m-a ascultat. Şi la final i-am spus: "Ma­e­­s­tre, ştiu că vă este foarte greu să-mi daţi un sfat. Dar vreau să vă pun o întrebare: dacă mă predau, mă împuşcă?". S-a uitat la mine şi a răspuns calm: "Nu, nu te împuşcă. Nu mi-ai cerut sfa­tul, dar eu ţi-l dau: Predă-te! Te-ai luat de piept cu o forţă imensă. N-ai să rezişti. Din nici un punct de vedere. În primul rând, n-ai să rezişti nervos. E amară soluţia pe care ţi-o dau, dar e singura salvatoare". M-am dus la el. I-am sărutat mâna plângând. (plân­ge, tremurându-i uşor buza de jos). Mă iertaţi, dar au fost mo­men­te grele. (Îşi ia câteva momente de respiro, îşi şterge lacrimile). Aşa... Şi m-am hotărât să mă predau. Peste vreo două zile, m-am dus la Biroul de informaţii al Ministerului de Interne.

Le-am povestit exact cum i-am povestit şi lui Ionel Teodoreanu. M-au ascultat şi m-au pus să fac o cerere de arestare, pentru că nu puteau să mă aresteze pe vorbe goale. Şi am scris: "Subsemnatul Matei Alexandru, vă rog să dispuneţi arestarea mea pentru că am comis un fapt grav, care aduce atingere la securitatea Re­pu­blicii Populare Române. Trăiască lupta pentru pace!". M-au dus la Ministerul de Interne, iar am povestit şi m-au arestat.

M-au trimis în judecată pentru instigare publică şi dezarmare. După cinci luni de puşcărie m-au trimis la judecată la Iaşi. Pe martie m-au dus cu duba la tribunal. Şi pe drum am văzut lume în doliu, muzică simfonică şi mă întrebam ce s-a întâmplat. Şi vine unu' mare cu o moacă de şoricel şi întreabă cine e Matei Alexandru. Îi răspund şi se prezintă ca fiind avocatul meu din oficiu. Şi îl întreb de ce e doliu afară. Şi ăsta, aşa livid la faţă, răspunde că a murit tovarăşul Stalin. Şi eu: "Eeeeee!". După moartea lui Stalin s-au mai îmbâlnzit lucrurile şi am avut parte de o judecată dreaptă şi m-au achitat.


● Dar de ce nu aţi mai apelat şi pentru acest proces la Ionel Teodoreanu?
Pentru că el era în Bucureşti şi atunci nu se putea să angajezi un avocat din afara zonei, judeţului, în care era procesul.


● V-aţi mai întâlnit?
Da, ne-am mai întâlnit pe la teatru. Venea la spectacol. Dar nu discutam foarte mult. Doar ne salutam.


● Era un tip meticulos ca avocat?
Nu, nici pe departe. Mergea pe metafore. Ca şi în opere. Şi procesul meu a fost la fel.


● Aţi urmărit probabil la televizor în ultimul timp pledoariile avocaţilor români de azi. Se poate face vreun fel de com­pa­ra­ţie?
Nu se poate face. Nu există aşa ceva. În momentul de faţă nu există aşa ceva. El era o pasăre rară, preţioasă, în materie de avocatură.
Citeşte mai multe despre:   matei,   m-au,   biblioteca pentru toţi,   teodoreanu

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Billboard va integra vizualizările de pe „YouTube” în clasamentul vânzărilor de albume

Billboard va integra vizualizările de pe „YouTube” în clasamentul vânzărilor de albume
Grupul „Billboard” va integra vizionările de videoclipuri muzicale de pe „YouTube” în clasamentul său dedicat vânzărilor de albume în Statele Unite, pentru a evidenţia mai bine modurile de consum ale...

Experienţa „Star Wars” a ajuns la final pentru actorul care îl interpretează pe robotul C-3PO

Experienţa „Star Wars” a ajuns la final pentru actorul care îl interpretează pe robotul C-3PO
Experienţa „Star Wars” a ajuns la final pentru Anthony Daniels, actorul britanic care îl interpretează pe robotul C-3PO, odată cu lansarea următorului lungmetraj din această celebră serie cinematografică,...

Peste 7.000 de fani ai muzicii rock, la concertul Deep Purple din Cluj

Peste 7.000 de fani ai muzicii rock, la concertul Deep Purple din Cluj
Galerie Foto Legendara trupă și-a surprins publicul cu fragmente din George Enescu. Deep Purple una dintre cele mai reprezentative trupe ale rock-ului britanic care, de-a lungul timpului, a explorat noi stiluri,...

Haydn, Mozart şi Beethoven, în interpretarea Orchestrei Filarmonicii „George Enescu“, condusă de Horia Andreescu

Haydn, Mozart şi Beethoven, în interpretarea Orchestrei Filarmonicii „George Enescu“, condusă de Horia Andreescu
În această seară, la Ateneul Român, de la ora 19.00, Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, dirijată de Horia Andreescu, va avea în program lucrări de Joseph Haydn, Wolfgang Amadeus Mozart şi...

Premieră “Persona” la Odeon

Premieră “Persona” la Odeon
Pe 20 și 21 decembrie, ora 19:30, în Sala Studio a Teatrului Odeon are loc premiera spectacolului “Persona” de Ingmar Bergman, regia Radu Nica, decorul Tudor Prodan, costumele Cristina Milea. Din...

Cozi imense cu o săptămână înainte de lansarea noului film din seria "Star Wars"

Cozi imense cu o săptămână înainte de lansarea noului film din seria "Star Wars"
Fanii francizei "Star Wars", echipaţi cu saci de dormit şi un proiector portabil, au început încă de ieri să îşi amplaseze corturile pe trotuarul din faţa legendarului cinematograf "Chinese Theatre" din...

BRomania, despre debutul regizoral al filmului 5GANG: Un Altfel Crăciun: „Mi-am dorit dintotdeauna să fac un film”

BRomania, despre debutul regizoral al filmului 5GANG: Un Altfel Crăciun:  „Mi-am dorit dintotdeauna să fac un film”
Matei Dima a știut de când era mic că vrea să lucreze în industria de divertisment, pentru că mereu și-a dorit să facă oamenii să râdă. După ce a studiat la o facultate de teatru din Los Angeles, el a...

România, cel mai mare exportator de viori din UE

România, cel mai mare exportator de viori din UE
Statele membre ale Uniunii Europene au exportat anul trecut 105.000 viori, în valoare de 23,3 milioane de euro, iar România este cel mai mare exportator de viori al UE în restul lumii, arată datele publicate de...

Muzică veche românească cu Ansamblul Anton Pann, la Festivalul EUROPALIA România

Muzică veche românească cu Ansamblul Anton Pann, la Festivalul EUROPALIA România
Galerie Foto Muzica Principelui Cantemir va fi interpretată  de către Ansamblul cameral de muzică veche Anton Pann, în faţa publicului european, în cadrul Festivalului EUROPALIA România, prin intermediul unui turneu...

Susan Sontag pe scena Teatrului Maghiar de Stat din Cluj!

Susan Sontag pe scena Teatrului Maghiar de Stat din Cluj!
Galerie Foto Sâmbătă, 14 decembrie, ora 20:00, în Sala Studio a Teatrului Maghiar de Stat, va avea loc premiera spectacolului Alice în pat de Susan Sontag, regizată de Dorka Porogi. În cadrul conferinței de presă care a...

„1989: Anul în care Europa a redevenit ea însăşi” Fotograful Edward Serotta şi transformările Estului, într-o expoziţie-document la Muzeul Municipiului Bucureşti – Palatul Suţu

„1989: Anul în care Europa a redevenit ea însăşi”  Fotograful Edward Serotta şi transformările Estului, într-o expoziţie-document  la Muzeul Municipiului Bucureşti – Palatul Suţu
Un şuvoi de entuziasm, încrâncenare, fericire, durere, eliberare, dar şi nenumărate alte sentimente şi gânduri întipărite, din întâmplare, pe peliculă. Aceste instantanee ale libertăţii, realizate în...

Cineclub OWR: Focus Germania de Est. Săptămâna #2 - Reunificarea Germaniei și întâlnire cu Sibylle Schönemann

Cineclub OWR: Focus Germania de Est.  Săptămâna #2 - Reunificarea Germaniei și întâlnire cu Sibylle Schönemann
Cineclubul One World Romania continuă sondarea punctului de cotitură pe care l-a reprezentat intersecția anilor ‘80 și ‘90 în Europa și în lume prin prezentarea unor documentare rare, realizate în toiul...

„Trăind în zen”. Colocviu despre zen, simplitatea vieții monahale și relația dintre zen și artă, cu participarea extraordinară a maestrului zen Geppo Kobori și a artiștilor asociați templului Ryoko-in, Kyoto, Japonia

„Trăind în zen”. Colocviu despre zen, simplitatea vieții monahale și relația dintre zen și artă, cu participarea extraordinară a maestrului zen Geppo Kobori și a artiștilor asociați templului Ryoko-in, Kyoto, Japonia
Sâmbătă și duminică, 14 și 15 decembrie 2019, la Muzeul Național de Artă al României va avea loc evenimentul „Trăind în zen” organizat împreună cu Asociațiile Chado Urasenke Tankokai din România și...

Proiecția filmului ”Război pe calea undelor”, în contextul împlinirii a 30 de ani de la Revoluția din decembrie 1989

Proiecția filmului ”Război pe calea undelor”,  în contextul împlinirii a 30 de ani de la Revoluția din decembrie 1989
Ambasada României în Republica Italiană, în colaborare cu Ambasada României în Republica Federală Germania și cu Accademia di Romania in Roma, vă invită la proiecția de film ”Război pe calea undelor”, cu...

UPDATE Președintele Academiei Române anunță că manuscrisele lui Mircea Eliade au fost retrase de la licitație

UPDATE Președintele Academiei Române anunță că manuscrisele lui Mircea Eliade au fost retrase de la licitație
Preşedintele Academiei Române, Ioan-Aurel Pop, a afirmat, că manuscrisele lui Mircea Eliade care urmau să fie scoase la licitaţie pe 16 decembrie au fost retrase de la vânzare. "Manuscrisele sunt scoase, din...
Serviciul de email marketing furnizat de