Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").
Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.
Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
DA, ACCEPT
"Mi-am căutat eroii dincolo de asfalt şi de beton armat"
Octav Dessila sau farmecul erotismului în romanul interbelic

"Întocmai ca majoritatea interviurilor, şi al meu cu romancierul Dessila începe cu soneria, cu clasica subretă, cu interiorul şi amabilitatea amfitrionului. De asemeni, ca majoritatea intervievaţilor, şi dl Dessila are o bibliotecă frumoasă, are pereţi mobilaţi cu Biju, cu Miracovici, cu Sin, cu Lucian Grigorescu şi cu alţii şi mai are pe duşumea un leopard râzând, pe spinarea catifelată a căruia m-am plimbat cu plăcere. Cred însă că toate astea n-au a căuta roluri principale într-un interviu cu romancierul Octav Dessila, aşa încât trec peste obişnuitele divagaţii preliminare şi intru în materie.
● Ce-mi puteţi spune despre noul dvs. roman "Turbă"? Mai întâi, de ce "Turbă"?
● E foarte simplu: trebuie să ştii că eu sunt moldovean, mai exact spus vasluian. Ei, la noi, la Vaslui, se spune despre un om ale cărui acţiuni ori reacţiuni trădează o anumită febră interioară, de natură freudiană, că «a intrat turba-n el!». Fireşte, noţiunea coincide cu «turbare» şi, totuşi, pe lângă forma ei inedită şi oarecum mai plastică, mi se pare că are şi un conţinut ceva mai plin, mai substanţial. În vreme ce «turbarea» e mai strânsă, mai limitată, evocând doar maladia fizică.
● Dar despre roman în sine? Subiect, temă, personagii, caractere?...
● La întrebarea asta, Caragiale a răspuns odată aşa: «Subiect de piesă? Un băiat iubea o fată. E banal, dar nici imbecilul de Shakespeare n-a utilizat alte subiecte şi ai văzut ce-a scos din ele.» În «Turbă» un tânăr violează o fată. Şi asta e banal. Dar reacţiunea acestei fete constituie o temă pe care voi avea lipsa de modestie să-ţi afirm că literatura noastră n-o cunoaşte. Sunt primul care o abordez. Violul ca generator de ură s-a văzut; vilouri care nu s-au bucurat decât de o lamentabilă indiferenţă din partea victimelor, iarăşi s-au văzut. Dar ca o fată violată şi, ceea ce e mai important, chiar violentată, să înceapă a-şi iubi «agresorul» pe care până la comiterea actului îl ura cu tărie - dar ştii, să-l iubească cu furie, cu «turbă» - ei, bine, tema asta nu-mi amintesc s-o fi dezvoltat cineva la noi.
● Cum explicaţi reacţiunea aceasta inedită?
● Pricina e o viziune deformată a vieţii, o optică strâmtă. Iar acestea sunt rezultatele unei ambianţe reduse la aceiaşi patru ochi, la cohabitaţia exclusivă - în specie - cu un cocoşat, căruia nu-i lipsesc, embrionar, atri-butele esenţiale spre a reprezenta destul de bine idealul bărbatului pentru o femeie care n-are ochi să-l vadă decât pe el.
● Acţiunea romanului se desfăşoară la ţară?
● Da. Într-un sat oarecare unde am vrut să fie un hangiu cu fete care învaţă la oraş şi un boier cu inevitabilul său "fils a papa", care se îndrăgosteşte de una din fetele hangiului. Pe cum vezi, romanul e lucrat pe mai multe planuri, toate dezvoltate în mediul rural, unde, din lipsa acelor agreabile şi numeroase passe-temps pe care în oraşe le întâlnim la tot pasul, oamenii sunt mai uşor şi mai des stăpâniţi de nelinişti, de «turbe». Dar mi-am căutat eroii dincolo de asfalt şi de beton armat, nu numai pentru acest motiv, ci şi pentru simplitatea fatalistă cu care ţăranul nostru ia viaţa şi pentru francheţea lui. Uite, am o fobie: ipocrizia oraşelor. Prea multă minciună în viaţă, prea multă monetă calpă în coexistenţa citadinilor. Prea multe valori false circulă în lume, cu deosebire în lumea noastră şi asupra cărora, printr-un laş consens, închideam un ochi şi murmuram blazaţi: aşa a fost de când lumea! M-am simţit cândva plin de reziduul acestor minciuni înghiţite cu docilitatea la care ne obligă bunul-simţ şi intrate în sensibilitatea mea, zi de zi, una peste alta, multe până la refuz, şi deopotrivă trist de evidenta imuabilitate a acestei stări de lucruri. Un altul ar fi scos o gazetă, ar fi făcut chiar un partid politic ori ar fi publicat cel puţin un manifest. Nimic din toate astea. Revolta mea s-a numit «Cartea cu minciuni».
● În altă ordine de idei, domnule Dessila, ţin să aflu ce credeţi despre aşa-zisa hipertrofie a romanului românesc?
● Dezvoltare normală sau hipertrofie, oricum, evoluţia romanului e în ordinea lucrurilor. Acţiunea sa (când o are), dinamismul său, viziunea largă, completă, generoasă a vieţii, toate astea corespund gustului şi dorinţelor epocii. Pe când nuvela, orice s-ar spune, burgheză, vetustă, statică, fatal scurtă, necompletă, eliptică şi dificilă ca tehnică, rămâne mereu în urmă, ca un un vehicul tras de cai pe lângă unul mecanic. Şi apoi să nu se uite că romanul, adevăratul nostru roman, e un copil al războiului. Pe când nuvela are un trecut, unul nobil, se înţelege. Pe vremea ei (dacă pot spune astfel), cititul era un divertisment de ora cinci şi atâta tot. Mai mult se visa decât se citea. Fiindcă era timp şi nu se trăia în stradă, ca astăzi. «Foamea» lui Knut Hamsun era necunoscută de noi.
● Dar destinul poeziei cum îl vedeţi?
● Cu poezia lucrurile sunt mult mai clare. Aici nu se poate vorbi de o criză. Sau se poate vorbi de o criză perpetuă şi atunci, dacă aşa e de când lumea şi poezia n-a murit înseamnă că nu-i nimic grav. Puţin accesibilă astăzi, necomercializabilă, poezia a fost şi rămâne deasupra oricăror socoteli practic-negustoreşti. Niciodată nu s-au câştigat bani din poezie şi nici nu se vor câştiga. Acest adevăr odată ştiut, preştiut, poeţii n-au a se plânge de cursul scăzut al talentului lor. Deziluziile sunt excluse. O ştiau şi Musset, şi Eminescu, trebuie s-o ştim şi noi. Asta nu mă împiedică să răsfoiesc mai în fiecare seară pe Samain şi Mallarme şi nu va împiedica niciodată pe nimeni, oricâte secole vor trece.
● Apropo de cursul scăzut al poeziei. Să vorbim ceva, fiindcă subiectul e strict actual, despre drama scriitorului tânăr. Care ar fi răspunsul dumneavoastră la ancheta deschisă de un confrate, în chestia asta?
● Iată, am să-ţi răspund cu sinceritate. Există, fără îndoială, o problemă a existenţei scriitorului tânăr, fără a fi însă o dramă. Se exagerează puţin şi nu de alta, ci numai din nerăbdare. Scriitorul tânăr de azi vrea să-şi depăşească opera, în loc să aştepte, cum e firesc, să-l consacre ea. Numai că tinerii de azi sunt tare grăbiţi. Şi ar trebui să nu uite că, dacă ei trăiesc, în cel mai rău caz, o dramă a existenţei materiale, apoi bătrânii de azi, aşadar tinerii de ieri, trăiau pe lângă asta o dramă cu mult mai tragică, una morală: răceala bătrânilor. Un scriitor care azi e cineva în literatura noastră îmi povestea că în tinereţe, Coşbuc a catadicsit odată să-i întindă două degete. În ziua aceea scriitorul nostru a umblat cu capul în nori şi a făcut un chef ca să sărbătorească «evenimentul». Astăzi situaţia e alta. În rândurile scriitorilor, de la mic până la cel mai mare, domneşte o camaraderie, o fraternitate despre care cel mic nu poate afirma că nu-i prinde bine. Când scriitorul tânăr se plânge unuia din cei bătrâni c-o duce prost şi când acela îi întinde mâna sa, înţelegător - mână în care se ascunde şi «o masă» ori chiar mai multe - şi-l asigură că şi el a trecut prin astea, ei bine, asta nu înseamnă nimic?"
Citeşte mai multe despre:
biblioteca pentru toţi

Ştiri din .ro
-
Valentina Daniela avea 21 de ani. Locuia singură și obișnuia adesea să dea petreceri seara. Vineri noapte a fost însă ultima. Vecinii au auzit zgomote ciudate, iar a doua zi dimineața s-au trezit cu pompierii la ușă antena3.ro
-
HOROSCOP, cu Urania pentru săptămâna 23 februarie–1 martie 2019. Berbecii întrec măsura, Gemenii au probleme endocrine antena3.ro
PUBLICITATE
Donald Trump este muza unui pictor albanez
Un pictor albanez, fan declarat al preşedintelui american, Donald Trump, îi dedică câteva zeci de lucrări, expuse începând de vineri la Muzeul Naţional de Istorie din Tirana, informează sâmbătă AFP şi EFE. ...
INNA pentru prima dată la Premiile Lo Nuestro alături de Thalia, Marc Anthony și J Balvin

Premiile Cesar 2019. Filmul "Jusqu'a la garde", marele câştigător al galei
Filmul "Jusqu'a la garde", regizat de Xavier Legrand, a fost marele câştigător al galei de decernare a premiilor Cesar 2019, organizată vineri seară la Paris, unde această peliculă, un portret sumbru al unei...
Actorul Marian Râlea, invitatul conferinței speciale FITS și TNRS
Constantin Chiriac îl va avea ca invitat al conferinței speciale FITS și TNRS din luna februarie, pe actorul Marian Râlea, într-un dialog despre teatru, prietenie și copilărie. Evenimentul va avea loc vineri, 22 f...
Dragostea celor trei portocale se joacă pe 24 februarie la Sala Gloria

Maraton de lectură „Portugalia citește românește“ – sub semnul personalității lui Constantin Brâncuși
Pentru al treilea an consecutiv, Ambasada României în Republica Portugheză și Institutul Cultural Român de la Lisabona organizează maratonul de lectură „Portugalia citește românește“, pus de această dată...
“Moromeții 2”, “Charleston”, “Dragoste 1. Câine” și “Pororoca” - filmele cu cele mai multe nominalizări la Premiile Gopo 2019

Filmul „Moromeţii 2”, în topul nominalizărilor la premiile Gopo
Filmul Moromeţii 2, în regia lui Stere Gulea, a primit cele mai multe nominalizări la premiile Gopo 2019 - 14 -, fiind urmat de peliculele Charleston, cu 13, Dragoste 1. Câine - 12 şi Pororoca - 11. La competiţia...
Doliu în lumea muzicală! Peter Tork, basistul grupului The Monkees, a murit la vârsta de 77 de ani
Peter Tork, basistul trupei pop americane The Monkees din anii 60 şi 70 care a încercat să-i imite pe Beatles, a murit joi la 77 de ani, a declarat sora sa Anne Thorkelson ziarului The Washington Post, citat de...
Barack Obama atacă hip-hop-ul din pricina mesajului toxic promovat de genul muzical
Barack Obama critică muzica hip-hop pentru că perpetuează stereotipurile care pronesc de la masculinitatea toxică, conform Dailymail.
Fostul președinte american a vorbit cu Steph Curry la summit-ul My...
Dezvăluiri inedite despre Game of Thrones: „Nu aveam scaune pe care să stăm”
Este greu de imaginat că popularul serial Game of Thrones a avut un buget limitat atunci când au început prima dată filmările, în 2009, conform Metro.
Acum, nu numai că este cel mai cunoscut serial, dar este...
Lady Gaga şi-a anulat nunta cu Christian Carino
Se pare că diva pop Lady Gaga nu va păşi deocamdată în faţa altarului. Cântăreaţa şi actriţa şi-a anulat nunta pe care o plănuia cu agentul şi iubitul său Christian Carino, relatează online ziarul...
Lady Gaga şi-a anulat nunta cu Christian Carino
Se pare că diva pop Lady Gaga nu va păşi deocamdată în faţa altarului. Cântăreaţa şi actriţa şi-a anulat nunta pe care o plănuia cu agentul şi iubitul său Christian Carino, relatează online ziarul...
Și băieții plâng! Băieții sensibili: cum să devină mai puternici, o carte care demontează miturile educației băieților

EUROVISION 2019: Preţurile biletelor la marea finală de la Tel Aviv variază între 121 şi 487 de euro
Fanii care vor dori să asiste la Concursul Eurovision, care se va desfăşura în luna mai la Tel Aviv, trebuie să plătească între 121 şi 487 de euro pentru un loc la marea finală, informează miercuri...