x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Minulescu, poetul urban

0
Autor: Ionuţ Ivan 14 Sep 2009 - 00:00
Minulescu, poetul urban

"Romanţe pentru mai târziu" reprezintă un moment în evoluţia liricii româneşti, în care poetul este cel care anunţă trecerea la un nou secol, spune critical literar Valeriu Râpeanu. Cum? Prin locomotive, prin vapoare, prin dragostea ce aici prinde carne şi prin parfumul Chanel. Toate, elemente ale liricii minulesciene.



Jurnalul Naţional : Dle Valeriu Râpeanu, haideţi să explicăm titlul acestui volum "Romanţe pentru mai târziu"?

Valeriu Râpeanu: "Romanţe pentru mai târziu" reprezintă un moment în evoluţia liricii româneşti, mai ales că prin "Romanţa noului venit" volumul are un caracter de manifest. Fără nici o exagerare, deşi poate surprinde, această poezie are o însemnătate în lirica românească, bineînţeles păstrând proporţiile, cu "Epigonii" lui Eminescu, cu poezia "Destul" a lui Macedonski, cu "Testamentul" lui Tudor Arghezi.
În anul 1908 când a apărut "Romanţe pentru mai târziu" Minulescu era conştient că publicul de atunci nu îi va valida lirica. Publicul din aceea vreme, era "crescut" la şcoala poeziei eminesciene şi mai ales la şcoala poeziei care se afirma în primul deceniu al secolului al XX-lea avându-l ca prim reprezentant pe Octavian Goga, al cărui volum apare în 1905.

Şi totuşi Minulescu era, la apariţia acelei cărţi, în 1908, la debutul său în volum?  

Pentru a înţelege volumul de poezie al lui Minulescu trebuie să înţelegem epoca. Epoca recepta poezia naţională şi pe cea inspirată din mediul ţărănesc.
Dominanta poeziei noastre era o poezie inspirată din mediul rural cum era de fond şi poezia lui Eminescu, cum era poezia lui Coşbuc..., iar publicul  era "modelat" de această atmosferă, de această lirică... De aici succesul lui Goga ca poet în epocă.

Iar Minulescu vine cu poezia urbană...  se poate spune atunci că este un poet cu subiecte pitoreşti?

Nu aş spune subiecte pitoreşti. Universul poeziei noastre de atunci era un univers rural. Simbolismul apare, bineînţeles, mai înainte de Minulescu, avându-l ca stindard pe Alexandru Macedonski atât prin poeziile lui, cât şi prin manifestestul "Poezia Viitorului" din 1892 care declanşează o reacţie împotriva poeziei retorice şi didactice eminesciene. Pe acest fond, Minulescu vine în 1908 cu "Romanţe pentru mai târziu" adică având conştiinţa că ele vor fi înţelese mai târziu şi nu în epoca respectivă. Iar poezia în care spune: "Drumeţule ce-mi baţi la poartă"... şi se termină cu... "Poarta a rămas închisă/ La glasul artei viitoare/ Era prin anul una mie nouă sute şi opt îmi pare/". El era conştient că epoca sa nu-l va valida din punct de vedere al receptivităţii. Şi da, Minulescu aduce universul orăşenesc. Ceea ce era o noutate în poezia noastră. Dimitrie Anghel, cu câţiva ani mai înainte, adusese universul grădinii. Iorga, lăudându-l pe acesta, îi reproşează totuşi că grădina lui este una boierească. Nu era grădină tipic ţărănească cu magherani. Iorga îi recunoaşte deci talentul, îl publică pe Anghel, dar îi reproşează acest lucru. Pe de altă parte, Minulescu vine cu elemente ale civilizaţiei moderne: trenul, vaporul, călătoria: "... Când se afundă vaporul în mare/Şi când din ochi lăsa-i să-ţi cadă/trei lacrimi reci de călătoare/". Pe urmă, parcul cu tot ce ţine de civilizaţia modernă. Parcul este o creaţie a imaginaţiei inginerului horticol. Deci nu ia naştere la întâmplare. Eminescul cânta codrul. Minulescu, în schimb, este legat prin parc de civilizaţie.

O DRAGOSTE MODERNĂ

Dar elementele poeziei eminesciene se încadrau în limitele cunoscute şi acceptate ale vremii. La momentul când Minulescu publică acest volum, vorbeşte despre modernitate şi urbanitate unei populaţii majoritar rurale?...

... Sau o populaţie care venea de la ţară sau care nu citea literatură română. Aceasta este şi constatarea lui Nicolae Iorga. Dar care creştea în cultul poeziei lui Alecsandri, Eminescu, Coşbuc şi acum îl descopereau şi pe Minulescu.
Unii dintre propagatori poeziei, în sensul de răspânditori, au fost şi cei din familia Brătianu. Ionel şi cu soţia sa Elisa care au luat măsurile necesare pentru a propaga poezia. Dintr-odată vedeţi că avem şi clasa de sus, că el (Ion Minulescu ­ n.r.) corepundea acestor idealuri, nu politice, ci sociale ale începutului de veac. Idealuri care erau atât cele naţionale, cât şi cele sociale.
Minulescu merge la Paris, se întoarce de acolo "îmbibat" de această "nouă" poezie care nu era touşi prea nouă. Simbolismul, după cum ştiţi, datează de mult. Dar pentru noi era nouă şi era mai ales mediul nou. Iar, la urmă, nu trebuie să uităm versul alb. Minulescu nu mai scrie în versul clasic. Iar o dată cu aceasta are şi o nouă formă de expresie. Spre deosebire de Bacovia, de acel univers de provincie, de aceea închidere, la el (Minulescu ­ n.r.) totul, inclusiv dragostea, este imediat, este carnal. Este dragostea imediată, o dragoste modernă care are în momentul consumării ei realitatea despărţirii, a părăsirii mai degrabă.

Fiindcă aţi adus vorba de Bacovia. Minulescu şi George Bacovia, doi poeţi simbolişti, ambii inspiraţi de către poeţi francezi, dar cu trasee literare diferite?

Vedeţi dvs., Bacovia era un om sărac. Apare şi într-un moment neprielnic, în 1916. Volumul din "Plumb" este tipărit cu ajutorul material al lui Ion Pillat. După cum spuneam, traseele lor sunt diferite. Poezia lui Minulescu este o poezie exuberantă, a dorinţei de a trăi, a tristeţii, nu a desnădejdii. Chiar şi atunci când ştie că va pleca...

TRĂIEŞTE CLIPA!


Se încadra mai bine în gustul timpului poezia lui Ion Minulescu decât cea a lui Bacovia?

(Râde) Nici una, nici alta. Nu este vorba de tristeţe la Bacovia, ci de desnădejde, de ultima consecinţă. Vedeţi, el se retrage la un moment dat "mai bine singuratec şi uitat/ Pierdut să te retragi nepăsător/ În ţara asta plină de humor/ Mai bine singuratec şi uitat" şi uite că aşa a şi trăit Bacovia până în ultimele clipe.
Bacovia are plumb, are sicrie de plumb şi "... flori de plumb/ Şi funerar de veşmânt/ Stam singur în cavou/ Şi era vânt/ Şi scârţăiau sicriele de plumb". Zăpada poartă urme de sânge... Desnădejdea merge până la ultima consecinţă. La Minulescu este cu totul altceva, este, dacă vreţi, chiar o bucurie de a trăi, chiar dacă ceea ce trăieşti este clipa.

O parte a succesului ca poet publicat poate fi pusă pe seama acestei bucurii a vieţii, a optimismului afişat?

Succesul este de mai multe feluri. În 1908 el a fost un neînţeles. După Primul Război Mondial, îşi cucereşte popularitatea, dar critica devine rezervată. Uneori chiar contondentă, cum este în cazul lui Pompiliu Constantinescu.
Tudor Vianu care a prefaţat prima ediţie apărută în '57, după zece ani de interdicţie, îl evocă pe poet la întâlnirile cu cititorii care erau foarte numeroase pe vremea aceea, când apărea el în sală... Acum trebuie să stiţi că Minulescu nu era un bărbat frumos. Era un bărbat impunător, avea un nas mare, caricaturiştii îl desenau cu nasul ăla, dar era îmbrăcat corect cu nişte fulare colorate şi citea foarte frumos din versurile sale. Aş putea spune că a contribuit foarte mult la răspândirea propriei poezii...

NU POATE FI IMITAT

... Făcea "ravagii" printre doamnele din epocă...

Da printre doamnele din epocă, dar nu numai printre ele. La un moment dat a cuprins şi tineretul care era împărţit, dacă vreţi, între Minulescu şi Bacovia, cu tristeţea aceea care prindea foarte bine. Eu fac parte dintr-o generaţie care în '44--'45 l-a descoperit pe Bacovia şi pentru noi era o adevărată Biblie. Însă, în acelaşi timp, Minulescu avea poezii pe care noi le ştiam pe dinafară. Erau cele două contrarii.
Mai ales că poezia lui mergea către glumă, către aspectele acestea gen: "Un bătrân şi o bătrână / două jucării stricate/ Merg ţinându-se de mână/". Tot aici apare exemplul parfumurile: parfumul Chanel, spre exemplu, adică elemente ale vieţii moderne.
Modernitatea lui Minulescu sigur că i-a atras mulţi cititori. Acum, că aţi vorbit de succesul la doamne, trebuie să amintesc un lucru. În 1957, când a apărut volumul antologic, noi credeam că Minulescu nu va mai trece şi această barieră. Era o altă lume. Tineretul avea problemele lui care erau dramatice şi tragice, după cum ştim foarte bine.
Am scos în colecţia Editurii Eminescu prin anii '80 un volum destul de gros de poezii din Minulescu. Trebuie să stiţi că a avut un succes extraordinar. Zeci de mii de volume vândute la o cu totul altă lume. Difuzorii de presă, directorii de centre etc. povesteau ce succes aveau. Erau centre de difuzare în fabrici unde se dădeau în rate. Şi fetele de acolo, tinerii, cumpărau în nişte proporţii extraordinare. Când a venit difuzorul au cerut şi mai mult. Deci atunci ne-am dat seama noi că este o poezie care este eternă.
S-a spus că poezia budoair-ului, a dragostei ostentative a dispărut. Dar cu o mare virtuozitate a ştiut să-şi cultive un talent real şi un loc în istoria literaturii române. Fiindcă, vedeţi, dacă scrii ca Minulescu se vede imediat...

... Nu poate fi imitat...

Nu poate fi imitat, pentru că rişti să pici în ridicol. Minulescu este el însuşi.

Cum ar trebui citit şi înţeles Minulescu în epoca actuală, a Internetului? Mai este el actual?

În epoca Internetului Ion Minulescu trăieşte. Despre cum ar trebui înţeles, vom vedea la această nouă confruntare cu publicul.


Ilustraţii obţinute cu sprijinul Muzeului Naţional al Literaturii Române care poate fi vizitat de marţi până vineri, între orele 10:00-18:00
Citeşte mai multe despre:   biblioteca pentru toţi,   minulescu

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Dezvăluiri inedite despre Game of Thrones: „Nu aveam scaune pe care să stăm”

 Dezvăluiri inedite despre Game of Thrones: „Nu aveam scaune pe care să stăm”
Este greu de imaginat că popularul serial Game of Thrones a avut un buget limitat atunci când au început prima dată filmările, în 2009, conform Metro. Acum, nu numai că este cel mai cunoscut serial, dar este...

Lady Gaga şi-a anulat nunta cu Christian Carino

Lady Gaga şi-a anulat nunta cu Christian Carino
Se pare că diva pop Lady Gaga nu va păşi deocamdată în faţa altarului. Cântăreaţa şi actriţa şi-a anulat nunta pe care o plănuia cu agentul şi iubitul său Christian Carino, relatează online ziarul...

Lady Gaga şi-a anulat nunta cu Christian Carino

Lady Gaga şi-a anulat nunta cu Christian Carino
Se pare că diva pop Lady Gaga nu va păşi deocamdată în faţa altarului. Cântăreaţa şi actriţa şi-a anulat nunta pe care o plănuia cu agentul şi iubitul său Christian Carino, relatează online ziarul...

Și băieții plâng! Băieții sensibili: cum să devină mai puternici, o carte care demontează miturile educației băieților

Și băieții plâng!  Băieții sensibili: cum să devină mai puternici, o carte care demontează miturile educației băieților
Galerie Foto Scrisă de o femeie care este nu doar psihoterapeut, ci și mama a patru băieți, cartea Băieții sensibili: cum să devină mai puternici, apărută de curând la editura Pandora M, parte a Grupului Editorial Trei,...

EUROVISION 2019: Preţurile biletelor la marea finală de la Tel Aviv variază între 121 şi 487 de euro

EUROVISION 2019: Preţurile biletelor la marea finală de la Tel Aviv variază între 121 şi 487 de euro
Fanii care vor dori să asiste la Concursul Eurovision, care se va desfăşura în luna mai la Tel Aviv, trebuie să plătească între 121 şi 487 de euro pentru un loc la marea finală, informează miercuri...

Fructul oprit sezonul 2 episodul 23. Vlad Gherman o cere în căsătorie pe Cristina Ciobănașu

Fructul oprit sezonul 2 episodul 23. Vlad Gherman o cere în căsătorie pe Cristina Ciobănașu
Galerie Foto Sezonul 2 al serialului „Fructul oprit” revine în atenția publicului, în această seară, de la ora 20.00, la Antena 1, cu numeroase surprize, dar și cu momente extrem de importante și situații limită....

Helen Mirren, printre prezentatorii Galei Oscar din acest an

Helen Mirren, printre prezentatorii Galei Oscar din acest an
Dame Helen Mirren, Michael B. Jordan şi Elsie Fisher se alătură celebrităţilor care vor prezenta Oscarurile în acest an, a anunţat Academia Americană de Film, citată de Press Association. Cea de-a 91-a gală a...

Comori de artă ale unor colecţionari importanţi, la licitaţie. Selecţie din Colecţia de artă Lucrezia şi Ion Pacea

Comori de artă ale unor colecţionari importanţi, la licitaţie. Selecţie din Colecţia de artă Lucrezia şi Ion Pacea
Galerie Foto Casa Artmark a programat joi, 21 februarie, la ora 19:30, licitaţia unei selecţii din Colecţia Lucrezia şi Ion Pacea. Lucrezia Pacea, anterior Lucrezia Hagi, cu origini italiene din partea mamei și aromâne din...

Producţii de succes la Opera din Bucureşti

Producţii de succes la Opera din Bucureşti
Galerie Foto Între 18 şi 24 februarie, programul Operei Naţionale Bucureşti este pus sub semnul Săptămânii Greciei.   Mezzosoprana Ljubica Vraneș, invitată în spectacolul „Carmen” Miercuri, 20...

Porțile Cartierului Creativ din Bucureşti s-au deschis la Madrid

Porțile Cartierului Creativ din Bucureşti s-au deschis la Madrid
Galerie Foto Bucureștiul este oraș invitat în cadrul ediției de anul acesta a Madrid Design Festival, eveniment care situează capitala Spaniei pe harta celor mai importante festivaluri europene de profil. Participarea...

Miercuri, 20 februarie, exclusiv cu Jurnalul: cum era să fie împușcat Ceaușescu în vizită la un CAP sau povestea asasinării a trei prim-miniştri

Miercuri, 20 februarie, exclusiv cu Jurnalul: cum era să fie împușcat Ceaușescu în vizită la un CAP sau povestea asasinării a trei prim-miniştri
România nu a fost scutită de atentate teroriste. Sute de politicieni, inclusiv trei prim-miniștri, au fost asasinaţi, iar Ceauşescu era cât pe ce să fie omorât pe când vizita un CAP. Atentatorii au fost...

Top 10 cărți de neratat în prima parte a anului

Top 10 cărți de neratat în prima parte a anului
Editurile au început anul în forță și le-au pregătit fanilor multe surprize. Anul 2019 se anunță unul bogat în apariții literare pentru toate gusturile. De la cărți educative pentru copii, la romane de...

„Loving the wind”, „love in the wind” sau cum să iubești prin muzică

„Loving the wind”, „love in the wind” sau cum să iubești prin muzică
Galerie Foto Marți, 19 februarie, la Ateneul Român, în Sala mică este programat un recital special și interesant. În luna februarie, lună a anului care celebrează iubirea, ce poate fi mai nimerit decât un recital romantic?...

Doinița Oancea, dublu majorat serbat printr-o triplă petrecere

Doinița Oancea, dublu majorat serbat printr-o triplă petrecere
Galerie Foto Doinița Oancea, actrița care o interpretează pe Tanța în “Fructul Oprit” de la Antena 1, și-a sărbătorit recent aniversarea printr-o triplă petrecere.  Urările au început încă de la miezul nopții,...

Goran Bregovic concertează pe 2 aprilie, la Sala Palatului

Goran Bregovic concertează pe 2 aprilie, la Sala Palatului
Goran Bregovic revine la Sala Palatului, pe 2 aprilie, pentru un show în premieră, în care va cânta alături de o orchestră simfonică formată din 42 de artişti, trei violonişti şi un cor de şase...
Serviciul de email marketing furnizat de