x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Mircea Ghiţulescu şi Camil Petrescu stau azi faţă în faţă...

0
Autor: Monica Andronescu 20 Oct 2010 - 00:00
Mircea Ghiţulescu şi Camil Petrescu stau azi faţă în faţă...
S-a întâmplat ca ultimul text pe care l-a scris şi pe care n-a mai avut vreme să-l vadă tipărit să fi fost prefaţa la volumul de teatru al lui Camil Petrescu, ce va fi publicat astăzi în Colecţia BPT a Jurnalului Naţional. "Pericolul de a gândi sau jocul ielelor". Între timp, pe negândite şi pentru totdeauna, ielele l-au atras pe Mircea Ghiţulescu spre altă lume. Astăzi ar fi trebuit să apară un interviu cu el despre lumea şi teatrul lui Camil Petrescu. N-a mai apucat să ne răspundă la întrebări. A murit într-o duminică de octombrie şi una dintre ultimele bucurii a fost chiar cartea pe care n-a mai apucat s-o vadă.

Pregătisem pentru Mircea Ghiţulescu, unul dintre cei mai importanţi scriitori şi oameni de teatru ai ultimelor decenii, câteva întrebări. Cum în ultimele zile boala l-a chinuit cumplit, n-am mai găsit răgaz să stăm de vorbă. Aşadar, voi încerca un interviu imaginar cu Mircea Ghiţulescu, pornind de la ultimele rânduri pe care le-a lăsat scrise, de la textele pe care le-a lăsat în calculator nepublicate...

Voiam să-l întreb înainte de toate despre Camil Petrescu, pe care l-a "cunoscut" din piesele de teatru, cu care s-a întâlnit în versuri, în cronicile dramatice sau sportive..., pe care l-a descoperit din mărturisirile publicate în jurnalele colegilor de generaţie, din spectacolele pe textele lui... Un portret obiectiv sau subiectiv al unuia dintre cei mai importanţi dramaturgi din perioada interbelică... "O conştiinţă însetată de certitudini care i se refuză, asemenea eroilor săi care îl reprezintă aproape fără excepţie", ar fi răspuns poate Mircea Ghiţulescu, schiţându-i portretul în două vorbe. "Înainte de a fi romancier, dramaturg sau filozof, Camil Petrescu este un gânditor aflat în căutarea artei utopice de a nu greşi.

După ce a scris versuri, drame, romane şi s-a risipit în publicistica de cele mai diverse specialităţi, de la cronica dramatică şi cinematografică la cea sportivă, ridicând beletristica vremii la cote greu accesibile, Camil Petrescu s-a refugiat în matematici şi filozofie. Într-o comunicare susţinută prin anii '50 la Institutul de Matematică al Academiei va spune, dezamăgit de rezultatele filozofiei, că este «un domeniu unde, conştient sau inconştient, se trişează. Este o înşelăciune în obiect şi metodă, în rezultatele ajunse ca şi în expunerea lor». Camil Petrescu căuta, nu numai în teorie, dar şi în practica vieţii, o metodă «care să nu trişeze», ceea ce şi explică trecerea de la drama analitică (aşa cum îi plăcea să numească piesele sale de teatru) la romanul obiectiv de tip proustian şi, de aici, la filozofie, apoi la matematica pură. O asemenea pasiune frustrată sfârşeşte în mefienţă universală şi retractilitate.

Se spune că un manuscris din Doctrina substanţei, cea mai importantă contribuţie a sa în domeniul filozofiei, tipărită abia în 1980, l-ar fi trimis spre păstrare la Biblioteca Vaticanului, de teamă să nu dispară fără urme în timpul războiului. Trebuie să fi devenit un om suspicios, obsedat de trădare, probabil un anxios cu atacuri de panică imprevizibile. Absolutul despre care a vorbit atât de mult era pentru Camil Petrescu expresia ultimă şi definitivă a lucrurilor." Iar despre firea scriitorului... "Sunt cunoscute revenirile şi corecturile lui în şpalturi cu care teroriza tipografii. «Nu pot lucra decât asupra corecturii, spunea. Numai ceea ce este tipărit are realitate». Textul, corectat la infinit, era drumul său spre absolut. De altfel, revenirile şi versiunile succesive asupra unor texte, precum şi corespondenţele şi similitudinile dintre ele par să ne spună că nu a făcut toată viaţa decât să rescrie aceeaşi piesă. Este ca «pescuitul scoicilor în Bretania», după o metaforă preferată de Camil. Arunci în mare vrafuri de crengi de care se prind câteva stridii, apoi crengile nu mai au nici o valoare."

L-aş mai fi întrebat pe Mircea Ghiţulescu, apoi, despre cea mai importantă calitate a lui Camil ca dramaturg şi despre cel mai mare defect... Îmi imaginez că întâmplarea pe care o povesteşte Mihail Sebastian în Jurnal ar fi fost cel mai frumos dintre răspunsurile pe care mi le-ar fi dat. "Într-o dimineaţă, pe Calea Victoriei, Camil îi spunea lui Sebastian: «Nici Reinhardt, nici Stanislavski, nimeni, nici un regizor n-a putut face descoperirile mele în teatru. Sunt cel mai mare regizor, pentru că am pentru asta şi o profundă cunoaştere a textului şi o extraordinară cultură filozofică şi o sensibilitate nervoasă excepţională. Actorii ăştia sunt imbecili: nici nu pot măsura şansa lor imensă de a lucra cu mine.»"...

Cu Mircea Ghiţulescu puteai vorbi despre teatru la infinit. Ştia poveşti despre oameni, despre spectacole, jumătate de secol de teatru a crescut lângă el... Nimic nu-i era străin, trăia cu personajele, trăia cu poveştile, gândea... Fără să-l fi întrebat eu despre primejdia gândirii îl voi lăsa pe el să o exprime, aşa cum a simţit-o, aşa cum a intuit-o în teatrul lui Camil Petrescu şi în "jocul lui cu ielele". "Jocul ielelor este pe cât de ademenitor, pe atât de nociv. Ca şi jocul ielelor, jocul ideilor este la fel de ademenitor şi nu mai puţin nociv. Gelu Ruscanu «a văzut idei», după o expresie camil-petresciană care a făcut o glorioasă carieră, suferind, în acelaşi timp, o anume deturnare de sens. «A vedea idei» a ajuns să însemne, prin desprinderea de context, a pune abstractul în concret, a da corp ideii, ceea ce este idealul însuşi al teatrului. De fapt, pentru tânărul autor însemna să arunci o privire lucidă în abisul orbitor al existenţei, obţinând periculoase, sinucigaşe revelaţii."...

L-aş fi întrebat cât de reprezentabil i se pare astăzi teatrul lui Camil Petrescu. N-am mai apucat... Ce va fi crezând despre asta rămâne unul dintre micile secrete pe care le-a luat cu el. L-aş fi întrebat şi despre cea mai frumoasă întâlnire cu o montare pe un text de Camil Petrescu şi despre descoperirile sale personale făcute într-o seară oarecare la teatru, când se va fi ridicat cortina şi în scenă a intrat Gelu Ruscanu, sau Andrei Pietraru, sau Danton... Şi asta va rămâne secretul său.

Iar apoi l-aş fi rugat să schiţeze un dialog imaginar cu Camil Petrescu, despre el însuşi, despre Camil, despre teatru (de-atunci sau de azi), despre destinul pieselor sale... Astăzi, acum, la momentul la care apare cartea, Mircea Ghiţulescu stă, poate, de vorbă "faţă în faţă" cu Camil Petrescu. Dar ce vorbesc nu vom afla niciodată...
Citeşte mai multe despre:   biblioteca pentru toţi

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Producţii de succes la Opera din Bucureşti

Producţii de succes la Opera din Bucureşti
Galerie Foto Între 18 şi 24 februarie, programul Operei Naţionale Bucureşti este pus sub semnul Săptămânii Greciei.   Mezzosoprana Ljubica Vraneș, invitată în spectacolul „Carmen” Miercuri, 20...

Porțile Cartierului Creativ din Bucureşti s-au deschis la Madrid

Porțile Cartierului Creativ din Bucureşti s-au deschis la Madrid
Galerie Foto Bucureștiul este oraș invitat în cadrul ediției de anul acesta a Madrid Design Festival, eveniment care situează capitala Spaniei pe harta celor mai importante festivaluri europene de profil. Participarea...

Miercuri, 20 februarie, exclusiv cu Jurnalul: cum era să fie împușcat Ceaușescu în vizită la un CAP sau povestea asasinării a trei prim-miniştri

Miercuri, 20 februarie, exclusiv cu Jurnalul: cum era să fie împușcat Ceaușescu în vizită la un CAP sau povestea asasinării a trei prim-miniştri
România nu a fost scutită de atentate teroriste. Sute de politicieni, inclusiv trei prim-miniștri, au fost asasinaţi, iar Ceauşescu era cât pe ce să fie omorât pe când vizita un CAP. Atentatorii au fost...

Top 10 cărți de neratat în prima parte a anului

Top 10 cărți de neratat în prima parte a anului
Editurile au început anul în forță și le-au pregătit fanilor multe surprize. Anul 2019 se anunță unul bogat în apariții literare pentru toate gusturile. De la cărți educative pentru copii, la romane de...

„Loving the wind”, „love in the wind” sau cum să iubești prin muzică

„Loving the wind”, „love in the wind” sau cum să iubești prin muzică
Galerie Foto Marți, 19 februarie, la Ateneul Român, în Sala mică este programat un recital special și interesant. În luna februarie, lună a anului care celebrează iubirea, ce poate fi mai nimerit decât un recital romantic?...

Doinița Oancea, dublu majorat serbat printr-o triplă petrecere

Doinița Oancea, dublu majorat serbat printr-o triplă petrecere
Galerie Foto Doinița Oancea, actrița care o interpretează pe Tanța în “Fructul Oprit” de la Antena 1, și-a sărbătorit recent aniversarea printr-o triplă petrecere.  Urările au început încă de la miezul nopții,...

Goran Bregovic concertează pe 2 aprilie, la Sala Palatului

Goran Bregovic concertează pe 2 aprilie, la Sala Palatului
Goran Bregovic revine la Sala Palatului, pe 2 aprilie, pentru un show în premieră, în care va cânta alături de o orchestră simfonică formată din 42 de artişti, trei violonişti şi un cor de şase...

Povestea secretă a războiului lui Putin contra Americii

Povestea secretă a războiului lui Putin contra Americii
Cum a fost posibil ca un guvern străin să se infiltreze în procesul politic american și să câștige influență la Washington?  Este una dintre cele mai dificile întrebări, la care încearcă să răspundă...

Brâncuşi, omagiat la Casa Artelor “Dinu Lipatti”

Brâncuşi, omagiat la Casa Artelor “Dinu Lipatti”
Galerie Foto Primăria Municipiului București prin Casa Artelor "Dinu Lipatti" vă invită marţi, 19 februarie 2019, de la orele 18.00, la evenimentul ZIUA BRÂNCUȘI LA CASA ARTELOR „DINU LIPATTI”, organizat ca omagiu pentru...

Cine este Ester Peony, câștigătoarea Eurovision România. O româncă crescută la Montreal care s-a lansat cu cover-uri postate pe Youtube

Cine este Ester Peony, câștigătoarea Eurovision România. O româncă crescută la Montreal care s-a lansat cu cover-uri postate pe Youtube
Ester Peony a câștigat Eurovision România 2019, cu piesa "On a Sunday", ea fiind aleasă în urma Selecţiei Naţionale, ce a avut loc duminică, la Sala Polivalentă. Ester Peony cu piesa „On a Sunday” (6...

Ester Peony va reprezenta România la Eurovision 2019

Ester Peony va reprezenta România la Eurovision 2019
Video Ester Peony va reprezenta România la Eurovision 2019, cu piesa "On a Sunday", ea fiind aleasă în urma Selecţiei Naţionale, ce a avut loc duminică, la Sala Polivalentă.   Cea care a deschis show-ul...

Berlinală 2019: Câştigătorul premiului Ursul de Aur susţine că ''Synonyms'' i-a produs o nesfârşită plăcere, dar şi durere

Berlinală 2019: Câştigătorul premiului Ursul de Aur susţine că ''Synonyms'' i-a produs o nesfârşită plăcere, dar şi durere
Regizorul israelian Nadav Lapid a declarat că producţia lungmetrajului său ''Synonyms'', recompensat cu Ursul de Aur la cea de-a 69-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin, i-a oferit...

Doliu în teatrul românesc! A murit o cunoscută actriță. Era faimoasă pentru rolurile în teatru și în telenovele

Doliu în teatrul românesc! A murit o cunoscută actriță. Era faimoasă pentru rolurile în teatru și în telenovele
Galerie Foto Maria Teslaru a murit! Actrița s-a stins din viață în cursul zilei de sâmbătă, 16 februarie. la vârsta de 63 de ani. Aceasta a devenit faimoasă odată cu rolurile în teatru și film. Familia o va urma pe...

Piesa ce va reprezenta România la Eurovision 2019 va fi votată duminică

Piesa ce va reprezenta România la Eurovision 2019 va fi votată duminică
Piesa care va reprezenta România la Eurovision 2019 va fi votată duminică, în urma show-ului Selecţiei Naţionale de la Sala Polivalentă din Capitală, spectacol ce va cuprinde şi un recital al artistei...

Actorul elveţian Bruno Ganz, care l-a interpretat pe Hitler în "Der Untergang", a murit la 77 de ani

Actorul elveţian Bruno Ganz, care l-a interpretat pe Hitler în "Der Untergang", a murit la 77 de ani
Actorul elveţian Bruno Ganz, cunoscut din rolul lui Adolf Hitler în controversatul film german "Der Untergang/Ultimele zile ale lui Hitler", a murit sâmbătă la 77 de ani în oraşul său natal Zurich, a informat...
Serviciul de email marketing furnizat de