x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Mircea Ghiţulescu şi Camil Petrescu stau azi faţă în faţă...

0
Autor: Monica Andronescu 20 Oct 2010 - 00:00
Mircea Ghiţulescu şi Camil Petrescu stau azi faţă în faţă...
S-a întâmplat ca ultimul text pe care l-a scris şi pe care n-a mai avut vreme să-l vadă tipărit să fi fost prefaţa la volumul de teatru al lui Camil Petrescu, ce va fi publicat astăzi în Colecţia BPT a Jurnalului Naţional. "Pericolul de a gândi sau jocul ielelor". Între timp, pe negândite şi pentru totdeauna, ielele l-au atras pe Mircea Ghiţulescu spre altă lume. Astăzi ar fi trebuit să apară un interviu cu el despre lumea şi teatrul lui Camil Petrescu. N-a mai apucat să ne răspundă la întrebări. A murit într-o duminică de octombrie şi una dintre ultimele bucurii a fost chiar cartea pe care n-a mai apucat s-o vadă.

Pregătisem pentru Mircea Ghiţulescu, unul dintre cei mai importanţi scriitori şi oameni de teatru ai ultimelor decenii, câteva întrebări. Cum în ultimele zile boala l-a chinuit cumplit, n-am mai găsit răgaz să stăm de vorbă. Aşadar, voi încerca un interviu imaginar cu Mircea Ghiţulescu, pornind de la ultimele rânduri pe care le-a lăsat scrise, de la textele pe care le-a lăsat în calculator nepublicate...

Voiam să-l întreb înainte de toate despre Camil Petrescu, pe care l-a "cunoscut" din piesele de teatru, cu care s-a întâlnit în versuri, în cronicile dramatice sau sportive..., pe care l-a descoperit din mărturisirile publicate în jurnalele colegilor de generaţie, din spectacolele pe textele lui... Un portret obiectiv sau subiectiv al unuia dintre cei mai importanţi dramaturgi din perioada interbelică... "O conştiinţă însetată de certitudini care i se refuză, asemenea eroilor săi care îl reprezintă aproape fără excepţie", ar fi răspuns poate Mircea Ghiţulescu, schiţându-i portretul în două vorbe. "Înainte de a fi romancier, dramaturg sau filozof, Camil Petrescu este un gânditor aflat în căutarea artei utopice de a nu greşi.

După ce a scris versuri, drame, romane şi s-a risipit în publicistica de cele mai diverse specialităţi, de la cronica dramatică şi cinematografică la cea sportivă, ridicând beletristica vremii la cote greu accesibile, Camil Petrescu s-a refugiat în matematici şi filozofie. Într-o comunicare susţinută prin anii '50 la Institutul de Matematică al Academiei va spune, dezamăgit de rezultatele filozofiei, că este «un domeniu unde, conştient sau inconştient, se trişează. Este o înşelăciune în obiect şi metodă, în rezultatele ajunse ca şi în expunerea lor». Camil Petrescu căuta, nu numai în teorie, dar şi în practica vieţii, o metodă «care să nu trişeze», ceea ce şi explică trecerea de la drama analitică (aşa cum îi plăcea să numească piesele sale de teatru) la romanul obiectiv de tip proustian şi, de aici, la filozofie, apoi la matematica pură. O asemenea pasiune frustrată sfârşeşte în mefienţă universală şi retractilitate.

Se spune că un manuscris din Doctrina substanţei, cea mai importantă contribuţie a sa în domeniul filozofiei, tipărită abia în 1980, l-ar fi trimis spre păstrare la Biblioteca Vaticanului, de teamă să nu dispară fără urme în timpul războiului. Trebuie să fi devenit un om suspicios, obsedat de trădare, probabil un anxios cu atacuri de panică imprevizibile. Absolutul despre care a vorbit atât de mult era pentru Camil Petrescu expresia ultimă şi definitivă a lucrurilor." Iar despre firea scriitorului... "Sunt cunoscute revenirile şi corecturile lui în şpalturi cu care teroriza tipografii. «Nu pot lucra decât asupra corecturii, spunea. Numai ceea ce este tipărit are realitate». Textul, corectat la infinit, era drumul său spre absolut. De altfel, revenirile şi versiunile succesive asupra unor texte, precum şi corespondenţele şi similitudinile dintre ele par să ne spună că nu a făcut toată viaţa decât să rescrie aceeaşi piesă. Este ca «pescuitul scoicilor în Bretania», după o metaforă preferată de Camil. Arunci în mare vrafuri de crengi de care se prind câteva stridii, apoi crengile nu mai au nici o valoare."

L-aş mai fi întrebat pe Mircea Ghiţulescu, apoi, despre cea mai importantă calitate a lui Camil ca dramaturg şi despre cel mai mare defect... Îmi imaginez că întâmplarea pe care o povesteşte Mihail Sebastian în Jurnal ar fi fost cel mai frumos dintre răspunsurile pe care mi le-ar fi dat. "Într-o dimineaţă, pe Calea Victoriei, Camil îi spunea lui Sebastian: «Nici Reinhardt, nici Stanislavski, nimeni, nici un regizor n-a putut face descoperirile mele în teatru. Sunt cel mai mare regizor, pentru că am pentru asta şi o profundă cunoaştere a textului şi o extraordinară cultură filozofică şi o sensibilitate nervoasă excepţională. Actorii ăştia sunt imbecili: nici nu pot măsura şansa lor imensă de a lucra cu mine.»"...

Cu Mircea Ghiţulescu puteai vorbi despre teatru la infinit. Ştia poveşti despre oameni, despre spectacole, jumătate de secol de teatru a crescut lângă el... Nimic nu-i era străin, trăia cu personajele, trăia cu poveştile, gândea... Fără să-l fi întrebat eu despre primejdia gândirii îl voi lăsa pe el să o exprime, aşa cum a simţit-o, aşa cum a intuit-o în teatrul lui Camil Petrescu şi în "jocul lui cu ielele". "Jocul ielelor este pe cât de ademenitor, pe atât de nociv. Ca şi jocul ielelor, jocul ideilor este la fel de ademenitor şi nu mai puţin nociv. Gelu Ruscanu «a văzut idei», după o expresie camil-petresciană care a făcut o glorioasă carieră, suferind, în acelaşi timp, o anume deturnare de sens. «A vedea idei» a ajuns să însemne, prin desprinderea de context, a pune abstractul în concret, a da corp ideii, ceea ce este idealul însuşi al teatrului. De fapt, pentru tânărul autor însemna să arunci o privire lucidă în abisul orbitor al existenţei, obţinând periculoase, sinucigaşe revelaţii."...

L-aş fi întrebat cât de reprezentabil i se pare astăzi teatrul lui Camil Petrescu. N-am mai apucat... Ce va fi crezând despre asta rămâne unul dintre micile secrete pe care le-a luat cu el. L-aş fi întrebat şi despre cea mai frumoasă întâlnire cu o montare pe un text de Camil Petrescu şi despre descoperirile sale personale făcute într-o seară oarecare la teatru, când se va fi ridicat cortina şi în scenă a intrat Gelu Ruscanu, sau Andrei Pietraru, sau Danton... Şi asta va rămâne secretul său.

Iar apoi l-aş fi rugat să schiţeze un dialog imaginar cu Camil Petrescu, despre el însuşi, despre Camil, despre teatru (de-atunci sau de azi), despre destinul pieselor sale... Astăzi, acum, la momentul la care apare cartea, Mircea Ghiţulescu stă, poate, de vorbă "faţă în faţă" cu Camil Petrescu. Dar ce vorbesc nu vom afla niciodată...
Citeşte mai multe despre:   biblioteca pentru toţi

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Premieră absolută în România: Moise și Aron, de Arnold Schönberg. Spectacol-document cu Orchestra și Corul Filarmonicii “George Enescu”, alături de Vocal Consort Berlin și proiecțiile regizate de Nona Ciobanu și Peter Košir

Premieră absolută în România: Moise și Aron, de Arnold Schönberg. Spectacol-document cu Orchestra și Corul Filarmonicii “George Enescu”, alături de Vocal Consort Berlin și proiecțiile regizate de Nona Ciobanu și Peter Košir
Galerie Foto Opera Moise și Aron, un nou spectacol în premieră din categoria rarităților pe care le favorizează Festivalul Internațional “George Enescu”, va avea loc pe 20 septembrie, pe scena Sălii Palatului, începând...

Începe Sibiu Opera Festival. Peste 400 de artiști lirici prezenți la Sibiu

Începe Sibiu Opera Festival. Peste 400 de artiști lirici prezenți la Sibiu
Galerie Foto Filarmonica de Stat Sibiu organizează în perioada 17-26 septembrie cea de-a XVIII-a ediție a proiectului Sibiu Opera Festival. Opt evenimente sunt programate în această perioadă, pe scenele din Sibiu urmând să...

Dialog teatral între cultura europeană și cea japoneză. „Povestea prințesei deocheate“ se joacă la EUROPALIA

Dialog teatral între cultura europeană și cea japoneză. „Povestea prințesei deocheate“ se joacă la EUROPALIA
Galerie Foto Spectacolul „Povestea prințesei deocheate“ / „The Scarlet Princess“, cu regia și scenariul semnate de Silviu Purcărete, va avea trei reprezentații în „Les Halles de Schaerbeek“, la Bruxelles, pe 17, 18...

Cinci teatre din România prezente la Reuniunea Teatrelor Naționale de la Chișinău

Cinci teatre din România prezente la Reuniunea Teatrelor Naționale de la Chișinău
Galerie Foto Cel mai ambiţios şi mai amplu eveniment al anului teatral din Republica Moldova reunește la Teatrul „Mihai Eminescu" din Chișinău, în perioada 16-29 septembrie 2019, numeroase teatre cu spectacole...

Recomandările TNB

Recomandările TNB
Galerie Foto Expoziția Democrație și Protest Avem deosebita plăcere să vă invităm la vernisajul expoziției fotografice Democrație și Protest, din data de 17 septembrie 2019, ora 18:00, care se va desfășura în...

Turneul „Vioara lui Enescu” – începe o nouă călătorie la Teatrelli, pe 18 septembrie

Turneul „Vioara lui Enescu” – începe o nouă călătorie la Teatrelli, pe 18 septembrie
Turneul Vioara lui Enescu revine în această toamnă pe scenele din România, în perioada 18 septembrie – 5 octombrie 2019, iar primul concert va avea loc la Sala Teatrelli, pe 18 septembrie, de la ora...

„Descifrând portrete regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari”. O conferință despre construcția imaginii regalității

„Descifrând portrete regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari”. O conferință despre construcția imaginii regalității
Galerie Foto Muzeul Național de Artă al României vă invită miercuri, 25 septembrie 2019, ora 18.00 la conferința Descifrând portretele regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari....

Timișoara. Trei zile de Flight Festival

Timișoara. Trei zile de Flight Festival
Aflat la prima ediție, Flight Festival din Timișoara se va desfășura în perioada 27-29 septembrie, la Aerodrom Cioca și propune un weekend de muzică, tehnologie, artă. Organizatorii pun la dispoziția publicului...

Cristian Mandeal deschide stagiunea Filarmonicii din Brașov

Cristian Mandeal deschide stagiunea Filarmonicii din Brașov
Deschiderea noii stagiuni la Filarmonica din Braşov va avea loc în seara de 19 septembrie, la Sala Patria, Cristian Mandeal continuând şi în noua stagiune seria concertelor Brahms la pupitrul Orchestrei...

Actorul Alex Bogdan, despre rolul său din serialul de comedie Mangalița: “Sică e o păcăleală de polițist. Poate doar primarul e mai corupt decât el”

Actorul Alex Bogdan, despre rolul său din serialul de comedie Mangalița:  “Sică e o păcăleală de polițist. Poate doar primarul e mai corupt decât el”
Galerie Foto Actorul Alex Bogdan, pe care telespectatorii Antenei 1 îl vor vedea începând de duminică, 29 septembrie, de la ora 20:00, în rolul polițistului Sică, în primul episod al serialului de comedie Mangalița, spune...

Familia Addams a cucerit publicul Teatrului EXCELSIOR

Familia Addams a cucerit publicul Teatrului EXCELSIOR
Galerie Foto Debut spectaculos al noii stagiuni. În premieră absolută în România, musicalul Familia Addams, jucat cu mare succes pe Broadway, poate fi urmărit de acum la Teatrul EXCELSIOR într-o producție marca Răzvan...

Un nou spectacol de Alexander Morfov la TNB: Neguțătorul din Veneția!

Un nou spectacol de Alexander Morfov la TNB: Neguțătorul din Veneția!
Galerie Foto Teatrul Național I. L. Caragiale din București anunță premiera spectacolului „Neguțătorul din Veneția”  de William Shakespeare, care va avea loc în zilele de 20 și 22 septembrie 2019, ora 19.30, la...

Teatrul Apropo și-a deschis stagiunea! Hai să vezi cele mai noi spectacole!

Teatrul Apropo și-a deschis stagiunea! Hai să vezi cele mai noi spectacole!
Galerie Foto Hai să experimentezi senzații noi la spectacolul orfEU și EUridice, să te pui în situații neașteptate la premiera spectacolului Experimentul Shakespeare sau să râzi pe săturate la Cadranul Plus Plus! Toamna...

„Săptămânii culturilor străine” la Paris. Expoziția « Pinacoteca Celebrităților »  a artistei franco-române Augusta de Schucani

„Săptămânii culturilor străine” la Paris. Expoziția « Pinacoteca Celebrităților »  a artistei franco-române Augusta de Schucani
Galerie Foto De la George Enescu la Vladimir Cosma, trecând prin Brâncuși și Cioran, artista Augusta de Schucani revizuiește aceste icoane cu o tehnică eminamente personală, inovatoare și iconoclastă. Ea își va expune...

Treimea emoțiilor

Treimea emoțiilor
Galerie Foto Pe scurt, în cifre, a doua treime a Festivalului Internațional „George Enescu” a însemnat 25 de spectacole, 68 de lucrări, apartinând unui număr de 38 de compozitori, de la contemporani, chiar patru prime...
Serviciul de email marketing furnizat de