x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

"Nu făcea nici un efort să placă"

0
Autor: Monica Andronescu 19 Mai 2009 - 00:00

A descoperit, a dezvăluit, a răsădit iar fiecare rând şi fiecare cuvânt scris de Liviu Rebreanu. Timp de 40 de ani, profesorul Niculae Gheran s-a dăruit editării operei celui considerat la noi inventatorul romanului modern. A fost recompensat cu Premiul Academiei Române, al Uniunii Scriitorilor, premiul Perpessicius şi numeroase diplome de excelenţă.

A cunoscut însă de multe ori şi gustul dezamăgirii. Dar fidelitatea de-o viaţă pentru opera unui scriitor este, din păcate, în lumea noastră, arareori răsplătită aşa cum ar merita... Povestea a început demult, în alt veac, în sala de la Ateneul Român.


Jurnalul Naţional: Când şi cum s-a întâmplat prima dumneavoastră întâlnire cu Liviu Rebreanu?
Niculae Gheran: Fără să vreţi, mă trimiteţi la anii copilăriei, când în clasa a IV-a de liceu - corespunzătoare azi cu a VIII-a gimnazială - profesorul de română, Dumitru Mazilu, de la "Cantemir Vodă", ne-a dus la Ateneul Român să-l ascultăm pe autorul lui "Ion" în cadrul unui ciclu de conferinţe despre procesul de creaţie.

Tot acolo i-am cunoscut pe Tudor Arghezi, Camil Petrescu, Ionel şi Păstorel Teodoreanu, încă de pe atunci consacraţi, dar şi pe scriitori de mare vogă în epocă, precum Octav Desila, mai târziu în penumbră. Rebreanu îşi alesese ca temă geneza romanului "Răscoala". Vorbea monoton, mai mult despre silnicia scrisului, decât despre mirajul lui. N-avea muzicalitatea glasului, ca Ionel Teodoreanu, ori vicleşugul vorbelor şugubeţe, ca Tudor Arghezi.

Şi, totuşi, îţi impunea respect prin statura lui falnică, prin întreaga ţinută, de rară sobrietate. Nu făcea nici un efort să placă, precum alţi confraţi, mai apropiaţi de public. Mi-amintesc de ziua când acelaşi profesor ne-a dus la un recital de poezie, la cinematograful "Marna" de pe Calea Griviţei. Când luminile s-au stins în sală, în semiîntunericul de pe scenă a păşit un om cu o pălărie trasă pe ochi, pe care l-am urmărit încremeniţi, până a început să scandeze: "în oraşu-n care plouă de trei ori pe săptămână/ Un bătrân şi c-o bătrână/ Două jucării stricate/ Merg ţinându-se de mână".

Atunci am sărit toţi nebunii în picioare, recunoscându-l pe Ion Minulescu. La prima vedere, reacţia diferită a spectatorilor aş pune-o pe seama vârstei noastre necoapte, dar nu-i doar asta. Dovadă că la concursul de literatură - organizat, în anul 1925, de revista "Ideea Europeană", cu participarea a 61 de scriitori - după trei scrutine, cititorii au votat pe primul loc romanul "Roşu, galben şi albastru" al aceluiaşi Minulescu şi pe locul doi "Pădurea spânzuraţilor".

Şi asta datorită modului zglobiu în care, la ultimul scrutin, poetul şi-a prezentat profesiunea de credinţă, spre deosebire de crezul lui Rebreanu, mai concis şi grav. Semn că, cel puţin în materie de literatură, majoritatea alegătorilor pot greşi.


Şi cum s-a transformat acest prim impact într-o poveste de iubire de-o viaţă?
Mai corect zis: într-o iubire constantă, lipsită de patetism. Poate pentru că din marea lecţie a romancierului, oferită prin obiectivarea creaţiei sale, am reţinut esenţialul: detaşarea autorului faţă de subiectul cercetării. Spre dezamăgirea unora, mărturisesc că pasiunea pentru integrala Rebreanu avea s-apară mult mai târziu.

După sufletul meu, aş fi preferat să mă ocup de propriile scrieri, numai că în epocă soarta prozei satirice, care mă atrăgea, nu era deloc fericită. Aşa se explică de ce la început m-am preocupat de Brăescu, editându-i opera plină de umor în două volume, cărora le-am adăugat şi o monografie. Ideea de a mă apleca asupra creaţiei rebreniene i-a aparţinut profesorului Alexandru Piru, de care mă ataşasem încă din anii studenţiei.




Am rezistat cu încăpăţânare repetatelor sale oferte, convins că era vorba de-o căciulă mult prea mare pentru capul meu. Singura concesie a fost alcătuirea a trei volume în "Biblioteca pentru toţi" unde, în anul 1965, am publicat întreaga nuvelistică rebreniană, pe baza coroborării tuturor textelor existente şi, lucru rar pe vremea aceea, fără nici o amendare de ordin cenzorial.

Ba mai mult, profitând de o apreciere a lui Călinescu, potrivit căreia "Ciuleandra" n-ar fi decât o nuvelă mai lungă, am inclus-o în sumar, pentru prima oară după schimbarea macazului din 1944. Aici m-am oprit, fără să bănui că exact peste 40 de ani, în anul 2005, voi încheia o ediţie critică în 23 de volume.


Ucenic şi calfă în atelierul lui Rebreanu
De ce, pentru că primele examene textologice le trecuserăţi cu bine, tehnica ediţiilor fiindu-vă cunoscută?
Uşor de zis, numai că cine era Rebreanu şi cine eram eu? Ca să nu mai vorbesc de situaţia ingrată în care i se afla opera pe tejgheaua criticii proletcultiste.

După mulţi ani de interdicţie editorială, cu mare greutate a fost reconsiderat tripticul "Ion", "Pădurea Spânzuraţilor" şi "Răscoala", cu textele ciumpăvite la cenzură. În rest, romane precum "Adam şi Eva", "Ciuleandra", "Crăişorul", "Jar", "Gorila" sau "Amândoi", piese de teatru precum "Cadrilul", "Plicul", ori "Apostolii" erau considerate în bloc un tribut adus ideologiei burgheze.

Şi, totuşi, le-aţi tipărit, însoţite de un aparat critic cu mii de pagini de note, comentarii şi variante, considerate unanim ca exemplu de acribie filologică.

 

Nu mă întrebaţi cu ce privaţiuni şi greutăţi. Primele trei tomuri le-am publicat, în 1968, împreună cu Nicolae Liu. îmi propusesem ca întregul corpus să-l realizez în şapte ani, răstimp transformat, pe nesimţite, în 40. M-am consolat cu gândul că, în loc să fac concesii de ordin conjunctural la propria-mi masă de scris, este de preferat să rămân ucenic şi calfă în atelierul domnului Rebreanu, socotit mai viu decât mulţi confraţi de ieri şi de azi.

în rest, munca la o ediţie nu este deloc spectaculoasă pentru ce-l ce-o desfăşoară şi aproape anonimă pentru cei din jur. Deliberat, te îngropi de viu la temelia monumentului înălţat.

 

La piaţă nu te duci cu decoraţiile pe piept
Premiul Academiei Române, al Uniunii Scriitorilor, premiul Perpessicius, alături de multe diplome de excelenţă, nu-s totuşi de ignorat...
E adevărat, numai că la piaţă nu te duci cu decoraţiile pe piept, nici cu diplomele în sacoşă. Ca să vă amuzaţi, vă spun că în ziua când am luat premiul Academiei, mi-am achitat factura la telefon; era prea mic pentru a plăti întreţinerea la bloc. Lasă că uneori se petrec lucruri şi mai absurde: când, în 1981, terminasem cu editarea "operei magna",
în 11 volume, Uniunea Scriitorilor a creat un premiu special pentru seria "Rebreanu" (acordat ulterior şi altor confraţi); când, peste 22 de ani, am terminat definitiv ediţia, adăugându-i alte 12 tomuri, premiul a fost desfiinţat.

 

 

Credeţi-mă c-am râs, considerând că nimic nu putea să-mi coloreze mai bine viaţa decât să particip la un maraton NU de 40 de kilometri, ci de 40 de ani, iar la capătul cursei să nu m-aştepte nimeni. Exact ca în filmul cu Stan şi Bran, în care demult se terminase războiul, iar ei continuau să păzească o tranşee părăsită de camarazii lor. Nu mă întrebaţi cine e Stan şi cine e Bran.

Să adaug că în ţara meşterului Manole, cu lucruri începute, reluate şi neterminate, ediţia "Rebreanu" era prima ediţie critică din cultura veacului al XX-lea, în sfârşit dusă la capăt.

 

N-au intrat zilele în sac...
Nici eu în groapă, fiind îndrituit să scriu mai departe "Arta de a fi păgubaş" din care, deocamdată, a apărut doar primul volum. Important e că nu renunţ să fiu optimist, de unde şi epitaful pe care mi-l doresc la sfârşitul altui maraton: "Fereşte-mă, Doamne, de mai rău!" Rebreanu a păţit-o şi mai rău!

 

Adică?
La Valea Mare, unde a fost înhumat prima oară -, dar nu şi ultima, căci întregul ceremonial s-a reluat de două ori, la cimitirul Bellu din Bucureşti, pe măsura dobândirii unui loc mai convenabil - în Valea Mare, spuneam, la înmormântare n-a asistat nici un reprezentant al Academiei Române, nici de la Societatea Scriitorilor Români - unde fusese preşedinte pe parcursul mai multor mandate -, nici de la Teatrul Naţional, în fruntea căruia s-a aflat de două ori, nici de la Radiodifuziunea Română, unde a lucrat ca vicepreşedinte, nici de la ziarul "Viaţa", unde a fost director, pe scurt: nici Stan, nici Bran: pe ultimul drum l-au condus doar familia, prietenul Ludovic Dauş şi ţăranii din comună. Sublim omagiu, pentru un autor care scrisese ca nimeni altul despre ei.


De-atunci a trecut mult şi, de-ar fi să-l parafrazăm, data morţii unui scriitor este adevărata lui dată de naştere. Consideraţi că astăzi Rebreanu ocupă locul ce i se cuvine?
Ce reprezintă el pentru istoria literaturii române?

În proză, romancierul Rebreanu este la înălţimea locului ocupat de Eminescu în poezie şial lui Caragiale în teatru. A fost să fie ca regiunile noastre tradiţionale - Moldova, Transilvania şi Ţara Românească - să-şi dea mâna la edificarea literaturii naţionale. încă nu se uscase litera primei versiuni din "Ion", când Lovinescu afirma ritos că pe altarul lui Rebreanu jertfim întreaga proză românească, de la Filimon la Sadoveanu.

Fără îndoială, de-atunci până azi, literatura n-a stat pe loc, după cum nu va rămâne neclintită nici după Breban sau Cărtărescu. Va fi însă imposibil ca vreodată să se ignore ctitorirea romanului românesc modern de către Rebreanu. De-ar fi să-i luăm în considerare diversificarea speciei româneşti, el nu înseamnă doar o treaptă în evoluţia prozei naţionale, ci o culme.


Urmează
Citiţi mâine partea a doua a interviului cu Niculae Gheran. O întrebare adresată peste timp lui Liviu Rebreanu.

Citeşte mai multe despre:   rebreanu,   biblioteca pentru toţi

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Gaudeamus 2019: Mii de titluri, întâlniri cu scriitori, istorici, traducători, critici literari şi jurnalişti

Gaudeamus 2019: Mii de titluri, întâlniri cu scriitori, istorici, traducători, critici literari şi jurnalişti
Mii de titluri, întâlniri cu scriitori, istorici, traducători, critici literari şi jurnalişti celebri, lansări de carte şi sesiuni de autografe, dezbateri şi concursuri sunt evenimentele cu care editurile îşi...

EUROPALIA România - Alex Simu Quintet prezintă compoziţiile simfonice ale lui Enescu în variantă jazz

EUROPALIA România - Alex Simu Quintet  prezintă compoziţiile simfonice ale lui Enescu în variantă jazz
Galerie Foto Alex Simu Quintet va prezenta „Suita nr.1 pentru orchestră în Do major, op.9”, de  George Enescu, în cadrul turneului Alex Simu’s Echoes of Enescu, care va debuta la Podium JIN din Nijmegen, în Olanda, pe ...

Începe UTE Fest 2019!

Începe UTE Fest 2019!
Galerie Foto Marți, 19 noiembrie 2019, începe cea de-a 18-a ediție a Festivalului Uniunii Teatrelor din Europa. Organizat de Teatrul Maghiar de Stat Cluj, după o absență de 11 ani, UTE Fest reunește, în perioada 19-30...

Expoziție dedicată cuplului de artiști Sabin Popp și Theodora Cernat Popp, la Muzeul Național de Artă al României

Expoziție dedicată cuplului de artiști Sabin Popp și Theodora Cernat Popp,  la Muzeul Național de Artă al României
Galerie Foto Muzeul Național de Artă al României vă invită în perioada 22 noiembrie 2019 – 29 martie 2020 la expoziția Sabin Popp și Theodora Cernat Popp, un cuplu de artiști din anii ‘20, care va avea loc în Sălile...

„Salonul Artelor Decorative 2019”, în premieră la Oradea

„Salonul Artelor Decorative 2019”, în premieră la Oradea
Muzeul Național Cotroceni a vernisat pe 15 noiembrie, în cadrul Muzeului Orașului Oradea – Complex Cultural, „Salonul Artelor Decorative 2019”. Aflat pe simeza Muzeului Național Cotroceni, în perioada 12...

Mâine se deschide cel mai mare târg de carte. Principalele lansări

Mâine se deschide cel mai mare târg de carte. Principalele lansări
De miercuri până duminică, în pavilionul B2 de la Romexpo Bucureşti, iubitorii de lectură au parte de un festival al cărţilor. La Târgul Gaudeamus Radio România 2019 sunt programate peste 900 de evenimente,...

Tramvaiul Poeziei oprește la Târgul de Carte Gaudeamus Cum arată poemul scris de cei 10 finaliști ai concursului „Salvează poezia orașului”

Tramvaiul Poeziei oprește la Târgul de Carte Gaudeamus  Cum arată poemul scris de cei 10 finaliști ai concursului „Salvează poezia orașului”
După ce a dat ocol orașului timp de trei săptămâni, „Tramvaiul poeziei” s-a transformat într-o carte care va fi lansată la Târgul Internațional de Carte Gaudeamus duminică, 24 noiembrie, de la ora 14:00, la...

Maria Răducanu, la EUROPALIA România: „Pregătiți-vă să fiți cel puțin surprinși, dacă nu fermecați!”

Maria Răducanu, la EUROPALIA România: „Pregătiți-vă să fiți cel puțin surprinși, dacă nu fermecați!”
Galerie Foto Artista română Maria Răducanu va susține alături de Niko Meinhold (Germania) - pian, Krister Jonsson (Suedia) - ghitară, Chris Dahlgren (SUA) - contrabas și Michael Griener (Germania) - percuţie, trei concerte,...

The King’s Singers prezintă ‘Finding Harmony’, în concert extraordinar la Opera Națională Română din Cluj-Napoca

The King’s Singers prezintă ‘Finding Harmony’, în concert extraordinar la Opera Națională Română din Cluj-Napoca
The King’s Singers, renumitul sextet vocal laureat cu două premii Grammy, un premiu Emmy, precum și un loc de onoare în “The Hall of Fame” realizat de revista Gramophone, revine la Cluj pentru un nou...

Spectacol lectură la Odeon: „Printre străini"

Spectacol lectură la Odeon: „Printre străini"
Teatrul Odeon prezintă miercuri, 20 noiembrie 2019, de la ora 19.00, la Sala Studio, în cadrul proiectului european FABULAMUNDI. PLAYWRITING EUROPE spectacolul lectură PRINTRE...

Când se termină serialul fenomen "The Walking Dead"

Când se termină serialul fenomen "The Walking Dead"
Serialul "The Walking Dead" s-ar putea încheia după cel de-al 12-lea sezon, preconizându-se că va  lua sfârșit pe 12 martie 2022, potrivit unor surse din interior, citate de independent.co.uk. Drama...

Miercuri, 20 noiembrie, Jurnalul îţi aduce cartea. "Blesteme, anateme și afurisenii și consecințele lor nebănuite"

Miercuri, 20 noiembrie, Jurnalul îţi aduce cartea. "Blesteme, anateme și afurisenii și consecințele lor nebănuite"
Ce înseamnă blestemele, afuriseniile sau anatemele, ce putere au, cine le poate face, dar şi cum te poţi feri de ele? Găseşti răspunsurile în cartea pe care Jurnalul o oferă începând de miercuri, 20 noiembrie....

Editura Integral a lansat cărţile hibride, în premieră mondială

Editura Integral a lansat cărţile hibride, în premieră mondială
Galerie Foto Primele cărți hibride/ inteligente/ smart-book-uri din lume, care conțin, pe lângă text și ilustrații, câteva zeci sau câteva sute de pictograme QR, au fost lansate în exclusivitate de editura Integral....

Mutter Courage şi copiii ei, în regia lui Armin Petras, va deschide cea de-a 18-a ediție a UTE Fest

Mutter Courage şi copiii ei, în regia lui Armin Petras, va deschide cea de-a 18-a ediție a UTE Fest
Galerie Foto Premiera piesei Mutter Courage şi copiii ei de Bertold Brecht și Paul Desssau, în regia lui Armin Petras, va avea loc marţi, 19 noiembrie, la ora 19:00, spectacol care va deschide oficial și UTE Fest, ediția a...

“Dumnezeu există și numele lui e Petrunija” rulează în cinematografele din România

“Dumnezeu există și numele lui e Petrunija” rulează în cinematografele din România
Galerie Foto ”Dumnezeu există și numele lui e Petrunija” este o comedie inspirată dintr-un caz real ce spune povestea unei femei ce își asumă controlul asupra propriei vieți după ce i se transmite în mod repetat că nu v...
Serviciul de email marketing furnizat de