x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

"Nu mai cred în artă!"

0
21 Apr 2010 - 00:00
Arhiva Muzeului Literaturii Române/

În numărul de la 4 februarie 1933 al revistei România literară, Eugen Jebeleanu publica un interviu cu Camil Petrescu, realizat înainte de apariţia romanului "Patul lui Procust". Textul a fost reprodus apoi în volumul al doilea al antologiei "Romanul românesc în interviuri", coordonată de Aurel Sasu şi Mariana Vartic şi apărută la Editura Minerva.

Vă oferim fragmente din interviul realizat în urmă cu aproape 80 de ani şi gândurile lui Camil Petrescu despre personajele din "Patul lui Procust", unul dintre cele mai îndrăgite romane din literatura română.

O nouă carte de Camil Petrescu declanşează întotdeauna un circuit de interes şi de interpretări critice singular. De aceea am crezut cu atât mai necesară o convorbire cu domnia-sa acum, înainte ca lectorii şi critica să-şi dea verdictul, căutând prin acest procedeu al interviului antum să oferim autorului putinţa de a spune tot ceea ce crede despre "Patul lui Procust", fără a putea fi acuzat de autopledoarie.

Căci o operă trebuie, după apariţie, să aibă liberul arbitru, să se apere singură. (...) Ieri noaptea am stat de vorbă cu autorul "Patului lui Procust", azi dimineaţă am transcris cele declarate, pentru a vă putea prezenta astăzi interviul aşa cum îl vedeţi. "Patul lui Procust" este cel mai recent volum al dlui Camil Petrescu şi - dacă am crede afirmaţiile dsale - ultima carte literară din cariera sa... Cortina.

 

● Eugen Jebeleanu: Când ai început să scrii "Patul lui Procust"?

Camil Petrescu: Acum şase ani, în 1928!

 

Două moduri de a scrie un roman

● Înaintea "Ultimei nopţi de dragoste..."?

Da, am adunat în decursul timpului câteva arhive de note şi afişe. Iată acolo, în colţ, o parte din ele. Şi mai sunt încă foarte multe în birou. Priveşte aici chiar revistele de modă necesare fidelei redări a îmbrăcămintei eroilor. Memoria funcţiona prompt; cu toate acestea, trebuiau controlate datele vestimentare. Şi în ceea ce priveşte stilurile mobilierelor, m-am informat din gazetele de specialitate, din reviste vechi... Am dat câteva mii de lei pentru toate aceste publicaţii.

Ce zici? Aş mai putea scrie vreo două romane cu materialul ăsta! Fiecare personaj îşi are cazierul şi mapa sa. (...)

 

● Este adevărat că scrii a doua oară romanul în corectură?

Dragă prietene, există două moduri de a scrie un roman, două tehnici. Sunt unii literaţi care încep cu începutul, continuă cu mijlocul şi - când au ajuns la capăt - pun "fine" şi gata, au sfârşit romanul! Pe urmă îl predau direct şi cu beatitudine tipografiei. Să numim tehnica asta a tricotajului. Ştii cum se face un pulover? Odată lucrul început jos, urcă spre gât şi se încheie cu mâneca.

Dar mai e o tehnică, să zicem, a arhitectului, care înalţă mai întâi scheletul casei, pe urmă face împărţirile pe etaje şi abia către sfârşit se întoarce ca să plaseze duşumelele, sobele, clanţele şi celelalte. Aplicată în arhitectură, metoda tricotajului ar fi să începi cu parterul, să-l mobilezi, să-l decorezi, să-i pui parchet; pe urmă să construieşti etajul doi, etajul trei şi, apoi, terminând cu etajul şase, dacă ai isprăvit la ora cinci, la ora cinci şi douăzeci şi cinci casa e locuibilă în întregime. Mărturisesc, nu pot să folosesc această tehnică a tricotajului. (...)

 

● Infiltrezi personagiilor pe care le creezi ceva din experienţa dumitale de viaţă?

Un personaj este alcătuit dintr-o fuziune de personagii. Toate sunt strict autentice, dar plăsmuite din elemente disparate ca origină, contopite într-o nouă sinteză.

Unii dintre lectori continuă să creadă într-o identitate a dumitale cu Ştefan Gheorghidiu.
Atunci o să fie foarte încurcaţi viitorii mei cititori cu astfel de veleităţi, pentru că în noul roman sunt două personagii principale, total diferite între ele şi care, cu toate acestea, rând pe rând, ar putea fi socotite ca oglindind personalitatea autorului.

 

● Apropo! Romanul este scris tot la persoana întâi?

Da. Numai că sunt patru personagii de seamă: doamna T, Fred Vasilescu (fiul lui Tănase Vasilescu-Lumânăraru din "Ultima noapte de dragoste..."), actriţa Emilia Răchitaru şi poetul George Demetru Ladima, care vorbesc toţi la persoana întâi, plus autorul cărţii, care în foarte numeroase şi lungi note din josul paginii lămureşte momentele principale şi corectează memoria personagiilor.

 

La Bucureşti şi la Techirghiol

● George Demetru Ladima ar putea fi recunoscut în ambianţa noastră scriitoricească de azi?

Ştiu şi eu... Nu cred, pentru că - deşi înfăţişez un poet de cea mai nouă formaţie ezoterică şi hermetică - este construit din elemente disparate ca origină, cum ţi-am mai spus. George Demetru Ladima acţionează simplu şi stăpân pe individualitatea sa.

Scrie poezii, care sunt ale sale, şi se desprinde din paginile cărţii simpatic, fără intervenţia autorului. Viaţa şi-o curmă prin sinucidere. Pentru redarea mentalităţii specifice scriitorului român, am studiat cu atenţie patru poeţi de astăzi, care circulă printre noi. (...)

 

● Unde se desfăşoară acţiunea şi în ce an?

În Bucureşti şi la Techirghiol, între anii 1926 şi 1928. Dificultatea cea mare consta în redarea prin cuvânt a personagiilor din acel interval de timp, personagii inevitabile şi cunoscute public prin funcţiunile lor. Am fost nevoit din cauza asta să las director al Teatrului Naţional pe d. Valjan, deşi intervine în acţiune. Dacă aş fi pus în pagini, ca deţinător al acestei funcţiuni, în acel timp, pe un Ştefănescu oarecare, ar fi fost fals.

Cum puteam spune că pe acea vreme era preşedinte al Consiliului Ştefan Voiculescu, să zicem! N-ar fi părut o improvizaţie sămănătoristă? (...)

 

● Acţiunea se petrece numai într-un anumit mediu social sau cuprinde întreaga viziune a vieţii sociale de după război?

În sens strict, acţiunea are loc într-un pat. Însă pe cale de amintire şi de documentare urmăreşte realizarea unei ambianţe care îmbrăţişează viaţa literară, gazetărească, politică şi financiară, aşa cum era - de altfel - şi în "Ultima noapte...", al cărei spirit îl continuă.

 

● Care personagii din primul dumitale roman apar şi în "Patul lui Procust"?

Sunt numai două, şi anume... (...) Nae Gheorghidiu şi Tănase Vasilescu-Lumânăraru, asociatul lui, ambii acum factori politici şi economici importanţi. Propriu-zis, eroul cărţii este fiul lui Tănase, Fred Vasilescu, aviator temerar şi secretar de legaţie.

 

● Dar doamna T.?

Scrisorile doamnei T., publicate în Cetatea literară, precedate de un portret de şase pagini în "Nota", formează un fel de prolog al romanului. Încercarea de a-l identifica pe acel X pe care-l iubea ea duce la realizarea întregii cărţi.

 

● Trăieşte realmente doamna T.?

Da. Persoana care a scris epistolele, mult modificate de mine, da. Chiar mai departe, personagiul este mult amplificat de mine cu elemente împrumutate aiurea. (...)

 

Arta e caducă

● În fond, e un roman de analiză?
Nicidecum. E un roman substanţial, în sensul unei reconstruiri prin cunoaştere.

 

● Susţii vreun punct de vedere ideologic în carte?
Hotărât. Revine şi aici, mai accentuat decât în "Ultima noapte...", sentimentul metafizic al existenţei.

 

● De la "Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război", "Patul lui Procust" este singurul roman pe care-l dăruieşti cititorilor...

Este singurul şi - probabil - şi ultimul, căci nu mai am de gând să mai scriu. (...)

 

● Drept vorbind, cărui motiv se datoreşte acest divorţ treptat de teatru şi, în general, de artă?

Nu mai cred în artă!...

 

● Ai avut deziluzii?

Deziluziile n-au nici o importanţă aici. Romanul dintâi a fost - după cum se spune - chiar un succes. Dar, din convingere profundă, de ordin dialectic, cred că toată arta e caducă. (...)

Citeşte mai multe despre:   biblioteca pentru toţi

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Dezvăluiri inedite despre Game of Thrones: „Nu aveam scaune pe care să stăm”

 Dezvăluiri inedite despre Game of Thrones: „Nu aveam scaune pe care să stăm”
Este greu de imaginat că popularul serial Game of Thrones a avut un buget limitat atunci când au început prima dată filmările, în 2009, conform Metro. Acum, nu numai că este cel mai cunoscut serial, dar este...

Lady Gaga şi-a anulat nunta cu Christian Carino

Lady Gaga şi-a anulat nunta cu Christian Carino
Se pare că diva pop Lady Gaga nu va păşi deocamdată în faţa altarului. Cântăreaţa şi actriţa şi-a anulat nunta pe care o plănuia cu agentul şi iubitul său Christian Carino, relatează online ziarul...

Lady Gaga şi-a anulat nunta cu Christian Carino

Lady Gaga şi-a anulat nunta cu Christian Carino
Se pare că diva pop Lady Gaga nu va păşi deocamdată în faţa altarului. Cântăreaţa şi actriţa şi-a anulat nunta pe care o plănuia cu agentul şi iubitul său Christian Carino, relatează online ziarul...

Și băieții plâng! Băieții sensibili: cum să devină mai puternici, o carte care demontează miturile educației băieților

Și băieții plâng!  Băieții sensibili: cum să devină mai puternici, o carte care demontează miturile educației băieților
Galerie Foto Scrisă de o femeie care este nu doar psihoterapeut, ci și mama a patru băieți, cartea Băieții sensibili: cum să devină mai puternici, apărută de curând la editura Pandora M, parte a Grupului Editorial Trei,...

EUROVISION 2019: Preţurile biletelor la marea finală de la Tel Aviv variază între 121 şi 487 de euro

EUROVISION 2019: Preţurile biletelor la marea finală de la Tel Aviv variază între 121 şi 487 de euro
Fanii care vor dori să asiste la Concursul Eurovision, care se va desfăşura în luna mai la Tel Aviv, trebuie să plătească între 121 şi 487 de euro pentru un loc la marea finală, informează miercuri...

Fructul oprit sezonul 2 episodul 23. Vlad Gherman o cere în căsătorie pe Cristina Ciobănașu

Fructul oprit sezonul 2 episodul 23. Vlad Gherman o cere în căsătorie pe Cristina Ciobănașu
Galerie Foto Sezonul 2 al serialului „Fructul oprit” revine în atenția publicului, în această seară, de la ora 20.00, la Antena 1, cu numeroase surprize, dar și cu momente extrem de importante și situații limită....

Helen Mirren, printre prezentatorii Galei Oscar din acest an

Helen Mirren, printre prezentatorii Galei Oscar din acest an
Dame Helen Mirren, Michael B. Jordan şi Elsie Fisher se alătură celebrităţilor care vor prezenta Oscarurile în acest an, a anunţat Academia Americană de Film, citată de Press Association. Cea de-a 91-a gală a...

Comori de artă ale unor colecţionari importanţi, la licitaţie. Selecţie din Colecţia de artă Lucrezia şi Ion Pacea

Comori de artă ale unor colecţionari importanţi, la licitaţie. Selecţie din Colecţia de artă Lucrezia şi Ion Pacea
Galerie Foto Casa Artmark a programat joi, 21 februarie, la ora 19:30, licitaţia unei selecţii din Colecţia Lucrezia şi Ion Pacea. Lucrezia Pacea, anterior Lucrezia Hagi, cu origini italiene din partea mamei și aromâne din...

Producţii de succes la Opera din Bucureşti

Producţii de succes la Opera din Bucureşti
Galerie Foto Între 18 şi 24 februarie, programul Operei Naţionale Bucureşti este pus sub semnul Săptămânii Greciei.   Mezzosoprana Ljubica Vraneș, invitată în spectacolul „Carmen” Miercuri, 20...

Porțile Cartierului Creativ din Bucureşti s-au deschis la Madrid

Porțile Cartierului Creativ din Bucureşti s-au deschis la Madrid
Galerie Foto Bucureștiul este oraș invitat în cadrul ediției de anul acesta a Madrid Design Festival, eveniment care situează capitala Spaniei pe harta celor mai importante festivaluri europene de profil. Participarea...

Miercuri, 20 februarie, exclusiv cu Jurnalul: cum era să fie împușcat Ceaușescu în vizită la un CAP sau povestea asasinării a trei prim-miniştri

Miercuri, 20 februarie, exclusiv cu Jurnalul: cum era să fie împușcat Ceaușescu în vizită la un CAP sau povestea asasinării a trei prim-miniştri
România nu a fost scutită de atentate teroriste. Sute de politicieni, inclusiv trei prim-miniștri, au fost asasinaţi, iar Ceauşescu era cât pe ce să fie omorât pe când vizita un CAP. Atentatorii au fost...

Top 10 cărți de neratat în prima parte a anului

Top 10 cărți de neratat în prima parte a anului
Editurile au început anul în forță și le-au pregătit fanilor multe surprize. Anul 2019 se anunță unul bogat în apariții literare pentru toate gusturile. De la cărți educative pentru copii, la romane de...

„Loving the wind”, „love in the wind” sau cum să iubești prin muzică

„Loving the wind”, „love in the wind” sau cum să iubești prin muzică
Galerie Foto Marți, 19 februarie, la Ateneul Român, în Sala mică este programat un recital special și interesant. În luna februarie, lună a anului care celebrează iubirea, ce poate fi mai nimerit decât un recital romantic?...

Doinița Oancea, dublu majorat serbat printr-o triplă petrecere

Doinița Oancea, dublu majorat serbat printr-o triplă petrecere
Galerie Foto Doinița Oancea, actrița care o interpretează pe Tanța în “Fructul Oprit” de la Antena 1, și-a sărbătorit recent aniversarea printr-o triplă petrecere.  Urările au început încă de la miezul nopții,...

Goran Bregovic concertează pe 2 aprilie, la Sala Palatului

Goran Bregovic concertează pe 2 aprilie, la Sala Palatului
Goran Bregovic revine la Sala Palatului, pe 2 aprilie, pentru un show în premieră, în care va cânta alături de o orchestră simfonică formată din 42 de artişti, trei violonişti şi un cor de şase...
Serviciul de email marketing furnizat de