x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

"Nu sunt decât un scriitor de ore libere"

0
Autor: Monica Andronescu 24 Mar 2010 - 00:00
Arhiva Muzeului Literaturii Române/
Vezi galeria foto

Unul dintre puţinele romane din literatura română în care se amestecă exotismul unui oraş aflat la intersecţia dintre spaţii şi civilizaţii şi spiritul acela al sfârşitului unui timp, "Europolis" al lui Jean Bart n-a avut o istorie prea fericită de la apariţie şi până azi. Despre destinul lui în literatura română am stat de vorbă cu Mihai Iovănel, unul dintre cei mai importanţi critici ai tinerei generaţii.

● Jurnalul Naţional: Spre deosebire de marii prozatori interbelici care erau în vogă atunci când Jean Bart publica "Europolis", el a rămas aproape necunoscut. Cine a fost, de fapt, Jean Bart?

Mihai Iovănel: ... a rămas aproape necunoscut pentru că n-a făcut parte din lumea literară, cu care a avut doar legături laterale, prin fratele său Octav Botez şi prin amiciţia cu grupul de la Viaţa Românească (G. Ibrăileanu, Mihail Ralea ş.a.). Ofiţer de marină, Jean Bart (pe numele său adevărat Eugeniu Botez) a practicat literatura sporadic, publicând când şi când schiţe sau nuvele ori pagini de călătorie (Jurnal de bord, Peste Ocean ş.a.).

Or, dacă nu participi la viaţa literară curentă, care este o "fabrică" de confecţionare a identităţii (prin anecdotele şi "întâmplările cu scriitori" pe care le creează şi transmite), este inevitabil să rămâi "aproape necunoscut".

Cel mai bine îşi explică statutul literar periferic-nonprofesionist Jean Bart însuşi, într-un interviu din epocă: la întrebarea "... erai dator de mult să dai un roman. De ce îţi plăteşti datoria aşa de târziu?", scriitorul răspunde: "Pentru că n-am timp să scriu. Nu sunt decât un scriitor de ore libere. Nevoile vieţii - sunt pensionar, familist, fără avere - şi prostul obicei de a-mi lua oriunde slujba în serios îmi răpesc tot timpul. Numai noaptea şi în vacanţa de vară mai am răgaz de scris.

Or, romanul cere să stai zile întregi singur, în linişte, cu picioarele pe pereţi. A trebuit să fac mari sforţări la bătrâneţe ca să sfârşesc romanul acesta. Croit în proporţii prea mari". ("De vorbă cu Jean Bart asupra romanului Europolis", în "Adevărul literar şi artistic", 3 aprilie 1933).

 

● Deşi la momentul publicării a cunoscut succesul şi de public, şi de critică, romanul a intrat apoi într-un con de umbră. Cum se explică succesul iniţial? Şi de ce şi-a pierdut apoi puterea de seducţie?

Relaţia dintre succes şi conul de umbră sau dintre succesul de public şi cel de critică este relativă. În primul rând, la momentul apariţiei romanul a cunoscut câteva ediţii, dar n-a avut nici de departe succesul de public obţinut în epocă de Mihail Drumeş, de vieţile romanţate sau de romanele traduse de Jul. Giugea. Cât priveşte succesul de critică, sigur, în interbelic s-a scris destul de mult, şi critici importanţi precum Şerban Cioculescu sau Pompiliu Constantinescu s-au pronunţat favorabil (deşi nu entuziast).

Însă, deşi a avut o prefaţă de G. Călinescu, "Europolis" n-a trecut de barajul canonic din "Istoria..." publicată în '41 de acelaşi Călinescu (şi unde este descris "doar" ca "simpatic roman de medii maritime, (...) scris cu îndemânare, deşi fără adâncime").

În ce priveşte receptarea postbelică, "Europolis" a fost reeditat de multe ori - în 1956, 1962, 1971, 1979, 1980, plus o ediţie simplificată pentru tineret la Editura Ion Creangă în 1982. Cum una dintre aceste reeditări a fost în colecţia de mare tiraj Biblioteca pentru Toţi şi ţinând cont de faptul că oricum tirajele din comunism erau foarte mari atât faţă de standardele actuale, cât şi faţă de standardele din interbelic, nu s-ar putea spune că "Europolis" nu a ajuns la marele public după al doilea război mondial.

Pe de altă parte, succesul de critică s-a voalat aproape cu totul. Sigur, a fost amintit şi comentat în continuare drept un roman onorabil, dar atât. În "Istoria" recentă a lui Manolescu (alt instrument canonic) nici nu apare, şi poate pe bună dreptate. N-aş putea spune că e un roman nedreptăţit de critică.

 

● Cum ţi s-a părut romanul lui Jean Bart la prima lectură?

Prima oară l-am citit în adolescenţă şi mi s-a părut foarte trist, chiar deprimant. L-am recitit de curând şi i-am observat mai curând structura de comedie. Mai bine zis, e o comedie la care nu râzi: acţiunea e construită pe principiul farsei, pe motivul ultracirculat al unchiului bogat din America, aşteptat cu emoţie paroxistică de toată lumea, care se dovedeşte în cele din urmă a fi fără o leţcaie.

Bart însă nu e interesat de exploatarea farsei ca farsă, ci de exploatarea ei ca dramă.

 

● Dacă ar fi să alegi un element reprezentativ pentru "Europolis", care ar fi acela? Personaje, poveste în sine, atmosferă, stil...

Aş alege între atmosferă şi personaje.
Povestea e oarecare, adunată cam mecanic din motivul unchiului bogat din America şi dintr-o melodramă de serie, personajele sunt însă excelent desenate şi memorabile integral (sunt caractere în sensul clasic). Stilul e interesant mai mult în descrieri de atmosferă şi decor şi suportabil în rest.

 

● În ce zonă literară ai plasa "Europolis"?

Ca valoare, în zona romanelor de raftul doi sau chiar trei. Ca tipologie, în zona temei (curente în literatura noastră) a "provinciei care ucide" sau a "locului unde nu se întâmplă nimic". Ce să facem, asta e structura noastră naţională, construită pe raportul centru-periferie, unde centrul e Bucureştiul şi periferia tot restul; n-avem o construcţie cu mai multe nuclee ca Germania. Tot ca tipologie, "Europolis" mai poate fi aşezat în zona mixtă dintre literatura maritimă ("Un port la Răsărit") şi literatura frontierei ("Rusoaica" ş.a).

 

● Ce cusururi are romanul?

Verosimilitate foarte scăzută, datorată în parte schemei de comedie despre care vorbeam, în parte schemei de melodramă. Pe scenă sau pe ecran nu aştepţi multă verosimilitate de la o farsă sau de la o melodramă, dar într-un roman de 250 de pagini structura aduce totuşi prea tare a caricatură.

 

● "Europolis" este un roman destinat unei anumite categorii de public?

N-aş paria că va mulţumi un cititor foarte pretenţios, deşi nici că îl va plictisi integral.
Cred însă că romanul continuă să-şi păstreze rolul etnografic lăudat de la început de Şerban Cioculescu. "Europolis" e un roman interesant pentru cei având curiozitate istorică sau geografică. L-aş recomanda de asemenea marxiştilor interesaţi de circulaţia Capitalului în prima parte a secolului al XX-lea.

 

● Care ar fi imaginea care stăruie după ce închizi cartea?

Aceea a unui crepuscul către care duc toate drumurile.

 

Printre "Bărci", lunecând spre Europolis
5619-116686-vol53.jpgDescendentă a pictorului Gheorghe Tattascu, Micaela Eleuteriade s-a format într-un mediu favorabil cultivării îndeletnicirilor artistice. A terminat studii de artă la Bucureşti şi la Paris şi şi-a dedicat întreaga viaţă picturii. În efervescenţa Parisului interbelic, unde curentele şi tendinţele s-au succedat cu o viteză uluitoare, Micaela a rămas rezervată în raport cu avangarda, menţinându-şi arta în limitele figurativului. Creaţia sa are meritul de-a fi liniară, fără salturi uluitoare şi mai ales fără eşecuri. S-a inspirat din natură şi viaţă, reuşind să creeze pânze încărcate de lirism şi melancolie. Lucrarea intitulată "Bărci", expusă la Muzeul Naţional de Artă al României, se remarcă prin căldură şi prospeţime, obţinute cu ajutorul unor estompe de culoare. Atmosfera liniştită şi fermecătoare a bărcilor are meritul de-a sugera apropiata Dunăre din romanul lui Jean Bart. Micaela Eleuteriade, "Bărci", MNAR, Galeria de Artă Românească Modernă.
● Valentina Iancu
Citeşte mai multe despre:   biblioteca pentru toţi,   jean bart,   europolis

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Producţii de succes la Opera din Bucureşti

Producţii de succes la Opera din Bucureşti
Galerie Foto Între 18 şi 24 februarie, programul Operei Naţionale Bucureşti este pus sub semnul Săptămânii Greciei.   Mezzosoprana Ljubica Vraneș, invitată în spectacolul „Carmen” Miercuri, 20...

Porțile Cartierului Creativ din Bucureşti s-au deschis la Madrid

Porțile Cartierului Creativ din Bucureşti s-au deschis la Madrid
Galerie Foto Bucureștiul este oraș invitat în cadrul ediției de anul acesta a Madrid Design Festival, eveniment care situează capitala Spaniei pe harta celor mai importante festivaluri europene de profil. Participarea...

Miercuri, 20 februarie, exclusiv cu Jurnalul: cum era să fie împușcat Ceaușescu în vizită la un CAP sau povestea asasinării a trei prim-miniştri

Miercuri, 20 februarie, exclusiv cu Jurnalul: cum era să fie împușcat Ceaușescu în vizită la un CAP sau povestea asasinării a trei prim-miniştri
România nu a fost scutită de atentate teroriste. Sute de politicieni, inclusiv trei prim-miniștri, au fost asasinaţi, iar Ceauşescu era cât pe ce să fie omorât pe când vizita un CAP. Atentatorii au fost...

Top 10 cărți de neratat în prima parte a anului

Top 10 cărți de neratat în prima parte a anului
Editurile au început anul în forță și le-au pregătit fanilor multe surprize. Anul 2019 se anunță unul bogat în apariții literare pentru toate gusturile. De la cărți educative pentru copii, la romane de...

„Loving the wind”, „love in the wind” sau cum să iubești prin muzică

„Loving the wind”, „love in the wind” sau cum să iubești prin muzică
Galerie Foto Marți, 19 februarie, la Ateneul Român, în Sala mică este programat un recital special și interesant. În luna februarie, lună a anului care celebrează iubirea, ce poate fi mai nimerit decât un recital romantic?...

Doinița Oancea, dublu majorat serbat printr-o triplă petrecere

Doinița Oancea, dublu majorat serbat printr-o triplă petrecere
Galerie Foto Doinița Oancea, actrița care o interpretează pe Tanța în “Fructul Oprit” de la Antena 1, și-a sărbătorit recent aniversarea printr-o triplă petrecere.  Urările au început încă de la miezul nopții,...

Goran Bregovic concertează pe 2 aprilie, la Sala Palatului

Goran Bregovic concertează pe 2 aprilie, la Sala Palatului
Goran Bregovic revine la Sala Palatului, pe 2 aprilie, pentru un show în premieră, în care va cânta alături de o orchestră simfonică formată din 42 de artişti, trei violonişti şi un cor de şase...

Povestea secretă a războiului lui Putin contra Americii

Povestea secretă a războiului lui Putin contra Americii
Cum a fost posibil ca un guvern străin să se infiltreze în procesul politic american și să câștige influență la Washington?  Este una dintre cele mai dificile întrebări, la care încearcă să răspundă...

Brâncuşi, omagiat la Casa Artelor “Dinu Lipatti”

Brâncuşi, omagiat la Casa Artelor “Dinu Lipatti”
Galerie Foto Primăria Municipiului București prin Casa Artelor "Dinu Lipatti" vă invită marţi, 19 februarie 2019, de la orele 18.00, la evenimentul ZIUA BRÂNCUȘI LA CASA ARTELOR „DINU LIPATTI”, organizat ca omagiu pentru...

Cine este Ester Peony, câștigătoarea Eurovision România. O româncă crescută la Montreal care s-a lansat cu cover-uri postate pe Youtube

Cine este Ester Peony, câștigătoarea Eurovision România. O româncă crescută la Montreal care s-a lansat cu cover-uri postate pe Youtube
Ester Peony a câștigat Eurovision România 2019, cu piesa "On a Sunday", ea fiind aleasă în urma Selecţiei Naţionale, ce a avut loc duminică, la Sala Polivalentă. Ester Peony cu piesa „On a Sunday” (6...

Ester Peony va reprezenta România la Eurovision 2019

Ester Peony va reprezenta România la Eurovision 2019
Video Ester Peony va reprezenta România la Eurovision 2019, cu piesa "On a Sunday", ea fiind aleasă în urma Selecţiei Naţionale, ce a avut loc duminică, la Sala Polivalentă.   Cea care a deschis show-ul...

Berlinală 2019: Câştigătorul premiului Ursul de Aur susţine că ''Synonyms'' i-a produs o nesfârşită plăcere, dar şi durere

Berlinală 2019: Câştigătorul premiului Ursul de Aur susţine că ''Synonyms'' i-a produs o nesfârşită plăcere, dar şi durere
Regizorul israelian Nadav Lapid a declarat că producţia lungmetrajului său ''Synonyms'', recompensat cu Ursul de Aur la cea de-a 69-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin, i-a oferit...

Doliu în teatrul românesc! A murit o cunoscută actriță. Era faimoasă pentru rolurile în teatru și în telenovele

Doliu în teatrul românesc! A murit o cunoscută actriță. Era faimoasă pentru rolurile în teatru și în telenovele
Galerie Foto Maria Teslaru a murit! Actrița s-a stins din viață în cursul zilei de sâmbătă, 16 februarie. la vârsta de 63 de ani. Aceasta a devenit faimoasă odată cu rolurile în teatru și film. Familia o va urma pe...

Piesa ce va reprezenta România la Eurovision 2019 va fi votată duminică

Piesa ce va reprezenta România la Eurovision 2019 va fi votată duminică
Piesa care va reprezenta România la Eurovision 2019 va fi votată duminică, în urma show-ului Selecţiei Naţionale de la Sala Polivalentă din Capitală, spectacol ce va cuprinde şi un recital al artistei...

Actorul elveţian Bruno Ganz, care l-a interpretat pe Hitler în "Der Untergang", a murit la 77 de ani

Actorul elveţian Bruno Ganz, care l-a interpretat pe Hitler în "Der Untergang", a murit la 77 de ani
Actorul elveţian Bruno Ganz, cunoscut din rolul lui Adolf Hitler în controversatul film german "Der Untergang/Ultimele zile ale lui Hitler", a murit sâmbătă la 77 de ani în oraşul său natal Zurich, a informat...
Serviciul de email marketing furnizat de