x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Numai iubirea e unificatoare

0
Autor: Claudia Daboveanu 13 Oct 2010 - 00:00
Numai iubirea e unificatoare
Vezi galeria foto

Astăzi apare volumul de versuri "Ultimele sonete ale lui Shakespeare. Traducere imaginară", de V. Voiculescu.



Profesor universitar Roxana Sorescu a semnat o captivantă prefaţă a volumului de faţă. Ca exeget al operei lui V. Voiculescu - figură unică în peisajul literaturii române - domnia sa inserează în studiul introductiv amănunte edificatoare din biografia acestei personalităţi literare. "M-am oprit mai ales la experienţele existenţiale închise în text şi mai puţin la analiza formală a textului, inepuizabilă şi aceea, dar adresată unui public mai restrâns decât cel al unei colecţii pentru toţi. Sper să pot continua", îşi motivează demersul doamna Roxana Sorescu.

● Jurnalul Naţional: Să zicem că un cititor crud, dornic de lecturi fundamentale, dar inocent, cumpără "V. Voiculescu ­ Ultimele sonete ale lui Shakespeare. Traducere imaginară". Care este cheia în care ar trebui să le citească?
● Roxana Sorescu:
Ca orice mare operă literară, "Ultimele sonete ale lui Shakespeare" admit lecturi multiple, în cele mai diverse moduri. Începând cu lectura de identificare şi de bucurie a regăsirii unor trăiri pe care mulţi le-au experimentat dar puţini le-au exprimat, continuând cu lectura estetică, cea pentru care plăcerea formei se află în primul plan, până la cele mai subtile descifrări hermeneutice, întemeiate pe polisemia simbolurilor şi pe studiul comparativ al textelor. Nici un tip de lectură nu le exclude pe celelalte şi nici un cititor nu se cantonează într-un anume tip de raportare la text. Acesta e privilegiul capodoperelor, pentru  care nu există o cheie de lectură, ci numai noi prilejuri de a le redescoperi.

Am încercat, în studiul introductiv, să sugerez (nu să demonstrez ceva ce nu aparţine domeniului logicii formale) că experienţa poetică a "Sonetelor" este acea a iubirii unficatoare. Iubirea - singura forţă care reuneşte toate ipostazele Femininului şi toate ipostazele Masculinului, oricât de diverse şi de contradictorii ar fi acestea şi oricât de diverse şi de contradictorii ar fi trăirile pe care le inspiră, iubirea care anulează orice limitare, inclusiv aceea a  închiderii într-o anume personalitate poetică, precis situată în timp şi în spaţiu, iubirea care în "ipostaza sa de flăcări" devine marea forţă a unităţii cosmice, ţine lumea în fiinţă. De aceea m-am oprit mai ales la experienţele existenţiale închise în text şi mai puţin la analiza formală a textului, inepuizabilă şi aceea, dar adresată unui public mai restrâns decât cel al unei colecţii pentru toţi. Sper să pot continua.


● Poate fi considerat Andrei Scrima - pentru şi dincolo de toate aptitudinile şi coincidenţele (dacă există coincidenţe) care-i legau, originea macedoneană, înclinaţia către medicină, litere, filosofie, religii, spiritualitate etc. - un alter ego al lui V. Voiculescu? Poetul i-a dedicat acestui straniu, briliant, misterios bărbat multe dintre sonetele sale...
● Studiul introductiv aduce într-adevăr câteva noutăţi care ţin de nivelul prim, cel mai de jos, al inspiraţiei, de nivelul biografic. În centru se află figura cu totul singulară a lui Andrei / André Scrima (1 decembrie 1925 - 19 auguat 2000), personalitate contradictorie prin structură şi controversată în receptare, despre care se va vorbi cu siguranţă mai mult după plecarea sa dintre cei vii decât s-a vorbit atunci când se afla aici. Voiculescu a avut cu acesta o relaţie cu totul specială, situată concomitent în lumea reală şi într-un univers fantasmatic, în spaţiul imaginal, relaţie al cărei ecou e foarte viu în "Sonete". Plecat din România în noiembrie 1956 şi revenit în ţară după 1993, după câte ştiu eu André Scrima nu a vorbit nimănui din perspectiva ultimei vârste despre tinereţea sa frământată şi bogată în rupturi de toate tipurile, despărţiri de oameni şi rupturi de nivel existenţial. Cu mine a vorbit, mi-a încredinţat şi o scurtă autobiografie care nu trebuia făcută publică decât după moartea lui. M-a lăsat pe mine să decid când şi cum. Reeditarea "Sonetelor", într-o ediţie care reproduce în facsimil ultimul manuscris al poetului şi stabileşte astfel textul care reprezintă voinţa sa ultimă, era prilejul cel mai potrivit. Printr-o "coincidenţă", la care nu am contribuit cu nimic, ediţia apare chiar de ziua de naştere a lui Voiculescu, 13 octombrie. Cei care au lucrat asupra operei lui Voiculescu ştiu că în ce-l priveşte astfel de întâmplări nu constituie excepţii, ci reprezintă mai degrabă regula.

Andrei (poetul nu l-a cunoscut decât cu acest prenume, adaptat la limba franceză atunci când a primit cetăţenia franceză) Scrima şi V. Voiculescu au trăit, fiecare în parte şi uneori împreună, experienţe existenţiale ale anulării limitelor, ale dezmărginirii. Nu au fost singurii, nici în epoca lor, nici în mediul lor. În jurul lui Voiculescu, de exemplu, au fost patru, doi părinţi spirituali şi doi fii spirituali, perechea Sandu Tudor ­ Andrei Scrima şi perechea V. Voiculescu - Dinu Pillat. Relaţia dintre Voiculescu şi Scrima a influenţat hotărâtor destinul tuturor. Cu doi dintre ei, fiii, Dinu Pillat şi Andrei Scrima, am discutat şi eu despre Voiculescu, la distanţă de un sfert de veac unul de celălalt. De aceea cred că pot răspunde la întrebarea dumneavoastră oarecum în cunoştinţă de cauză: nu, Scrima nu poate fi socotit un alter ego al poetului, ci numai o  ipostază existenţială ce se cerea întregită cu altele. Lui Voiculescu i-au lipsit  propensiunea demonică şi vocaţia perpetuei schimbări.
 

● Care sunt deosebirile dintre ceea ce-a scris Shakespeare şi ceea ce-ar fi scris, în viziunea şi traducerea imaginară a lui V. Voiculescu?

● Ambele macrotexte - sonetele lui Shakespere şi cele ale lui Voiculescu - oferă concomitent cel puţin două niveluri de lectură: unul factual, biografic, altul simbolic. La nivelul elementelor concrete deosebirile sunt numeroase: altă distribuire a personajelor, altă semnificaţie individuală a lor. La nivelul simbolic asemănările tind spre identitate: unitatea contrariilor. Motto-ul pe care l-am ales, din Shakespeare, spune acelaşi lucru: prima verigă din lanţul Shakespeare ­ Voiculescu se socoteşte pe sine doar cineva care rosteşte adevăruri ce au mai fost rostite. La acest nivel  nu mai există originalitate, numai unitate.


● Cu trimiteri la fel de directe laturii carnale, dar şi scânteii divine din noi, "Ultimele sonete..." sunt un soi de testament spiritual "aere perenius" al poetului. "În iubire, nu se mai ştie cine oferă şi cine primeşte, cine dăruieşte şi cine ia. Numai prin iubire devii celălalt. Iubirea şi actul creator devin identice. Aceasta este marea temă, dar şi marele adevăr al sonetelor", afirmaţi în prefaţa actualei ediţii din cadrul BPT. Care sonete sunt preferatele dumneavoastră şi de ce?
● Eu nu fac excepţie de la regula cititorului obişnuit: am lecturi de identificare, lecturi de plăcere, lecturi de exegeză, după starea de spirit în care mă  aflu şi după obligaţiile pe care le am. Mi se întâmplă să deschid textul pentru a verifica un vers şi să rămân citind în continuare, ca şi cum ar fi pentru prima dată. Pentru mine, "Sonetele" sunt inepuizabile.





V. Voiculescu, Antonie Plămădeală şi Andrei Scrima, trei spirite înalte

Citeşte mai multe despre:   biblioteca pentru toţi

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Berlinală 2019: Câştigătorul premiului Ursul de Aur susţine că ''Synonyms'' i-a produs o nesfârşită plăcere, dar şi durere

Berlinală 2019: Câştigătorul premiului Ursul de Aur susţine că ''Synonyms'' i-a produs o nesfârşită plăcere, dar şi durere
Regizorul israelian Nadav Lapid a declarat că producţia lungmetrajului său ''Synonyms'', recompensat cu Ursul de Aur la cea de-a 69-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin, i-a oferit...

Doliu în teatrul românesc! A murit o cunoscută actriță. Era faimoasă pentru rolurile în teatru și în telenovele

Doliu în teatrul românesc! A murit o cunoscută actriță. Era faimoasă pentru rolurile în teatru și în telenovele
Galerie Foto Maria Teslaru a murit! Actrița s-a stins din viață în cursul zilei de sâmbătă, 16 februarie. la vârsta de 63 de ani. Aceasta a devenit faimoasă odată cu rolurile în teatru și film. Familia o va urma pe...

Piesa ce va reprezenta România la Eurovision 2019 va fi votată duminică

Piesa ce va reprezenta România la Eurovision 2019 va fi votată duminică
Piesa care va reprezenta România la Eurovision 2019 va fi votată duminică, în urma show-ului Selecţiei Naţionale de la Sala Polivalentă din Capitală, spectacol ce va cuprinde şi un recital al artistei...

Actorul elveţian Bruno Ganz, care l-a interpretat pe Hitler în "Der Untergang", a murit la 77 de ani

Actorul elveţian Bruno Ganz, care l-a interpretat pe Hitler în "Der Untergang", a murit la 77 de ani
Actorul elveţian Bruno Ganz, cunoscut din rolul lui Adolf Hitler în controversatul film german "Der Untergang/Ultimele zile ale lui Hitler", a murit sâmbătă la 77 de ani în oraşul său natal Zurich, a informat...

Berlinală 2019 - ''Monştri.'', în regia lui Marius Olteanu, câştigă premiul oferit de cititorii Tagesspiegel

Berlinală 2019 - ''Monştri.'', în regia lui Marius Olteanu, câştigă premiul oferit de cititorii Tagesspiegel
Galerie Foto Lungmetrajul "Monştri.", în regia lui Marius Olteanu, a câştigat la cea de-a 69-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin premiul oferit de cititorii Tagesspiegel (Tagesspiegel Readers' Jury...

OSCAR 2019 - Academia revine asupra deciziei şi renunţă la anunţarea unor premii în pauzele publicitare

OSCAR 2019 - Academia revine asupra deciziei şi renunţă la anunţarea unor premii în pauzele publicitare
Academia de Arte şi Ştiinţe Cinematografice a revenit asupra deciziei sale iniţiale, renunţând la ideea ca unele premii Oscar să fie acordate în timpul pauzelor publicitare, după criticile uriaşe ale comunită

Eurovision România – AMR 2 zile până la marea finală

Eurovision România – AMR 2 zile până la marea finală
Galerie Foto Au mai rămas doar două zile până la finala națională Eurovision România, iar organizatorii pun la punct ultimele detalii ale show-ului.   Va fi o seară de gală – la Sala Polivalentă vor fi...

„DRAGOBETELE SĂRUTĂ FETELE” – concert folcloric la Sala Radio!

„DRAGOBETELE SĂRUTĂ FETELE” – concert folcloric la Sala Radio!
Duminică, 17 februarie (17.00), îndrăgostiții de toate vârstele sunt invitați la Sala Radio la tradiționalul concert de Dragobete, oferit în fiecare an în luna februarie de Orchestra de Muzică Populară...

Maraton de lectură „Portugalia citește românește“ – sub semnul personalității lui Constantin Brâncuși

Maraton de lectură „Portugalia citește românește“ – sub semnul personalității lui Constantin Brâncuși
Pentru al treilea an consecutiv, Ambasada României în Republica Portugheză și Institutul Cultural Român de la Lisabona organizează maratonul de lectură „Portugalia citește românește“, pus de această dată...

ICR Madrid își primește oaspeții într-o nouă casă

ICR Madrid își primește oaspeții într-o nouă casă
Galerie Foto Ceremonia de inaugurare a noului sediu al Institutului Cultural Român de la Madrid a avut loc în data de 14 februarie 2019, în prezența doamnei Liliana Țuroiu, președintele Institutului Cultural Român, a Excelenţ...

Netta, câștigătoarea Eurovision 2018, susține un recital la Finala Selecției Naționale

Netta, câștigătoarea Eurovision 2018, susține un recital la Finala Selecției Naționale
Galerie Foto Un adevărat fenomen muzical, Netta Barzilai, laureata Eurovision 2018, vine pentru prima dată în România, într-un recital live la finala Selecției Naționale. Într-o seară în care spectacolul și emoția vor...

Berlinala abordează istoria politică a Planetei

Berlinala abordează istoria politică a Planetei
Galerie Foto Cu câteva zile înainte de final (17 februarie), Berlinala relevă câteva teme predominante. Am reţinut de data aceasta pelicule legate de istoria politică a planetei şi de unul dintre cele mai dramatice subiecte...

Calendar religios. 15 februarie. Sfântul Apostol Onisim

Calendar religios. 15 februarie. Sfântul Apostol Onisim
Pe data de 15 februarie, în Biserica Ortodoxă, se face pomenirea Sf. Apostol Onisim. Acesta a fost unul dintre cei 70 de Apostoli ai Mântuitorului, fiind de altfel ucenicul Sfântului Apostol Pavel. A fost in...

Netta, câștigătoarea Eurovision 2018, susține un recital în Finala Selecției Naționale

Netta, câștigătoarea Eurovision 2018, susține un recital în Finala Selecției Naționale
Un adevărat fenomen muzical, Netta Barzilai, laureata Eurovision 2018, vine pentru prima dată în România, într-un recital live la finala Selecției Naționale. Într-o seară în care spectacolul și emoția vor...

Poveştile teatrului, o “tolbă nesecată de giduşii”

Poveştile teatrului, o “tolbă nesecată de giduşii”
Premiera spectacolului “Noii infractori” la TNB Teatrul Național București vă invită joi, 7 martie 2019, la Sala Mare, la premiera oficială a spectacolului “Noii infractori”. Autoarea israeliană...
Serviciul de email marketing furnizat de