x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Numai iubirea e unificatoare

0
Autor: Claudia Daboveanu 13 Oct 2010 - 00:00
Numai iubirea e unificatoare
Vezi galeria foto

Astăzi apare volumul de versuri "Ultimele sonete ale lui Shakespeare. Traducere imaginară", de V. Voiculescu.



Profesor universitar Roxana Sorescu a semnat o captivantă prefaţă a volumului de faţă. Ca exeget al operei lui V. Voiculescu - figură unică în peisajul literaturii române - domnia sa inserează în studiul introductiv amănunte edificatoare din biografia acestei personalităţi literare. "M-am oprit mai ales la experienţele existenţiale închise în text şi mai puţin la analiza formală a textului, inepuizabilă şi aceea, dar adresată unui public mai restrâns decât cel al unei colecţii pentru toţi. Sper să pot continua", îşi motivează demersul doamna Roxana Sorescu.

● Jurnalul Naţional: Să zicem că un cititor crud, dornic de lecturi fundamentale, dar inocent, cumpără "V. Voiculescu ­ Ultimele sonete ale lui Shakespeare. Traducere imaginară". Care este cheia în care ar trebui să le citească?
● Roxana Sorescu:
Ca orice mare operă literară, "Ultimele sonete ale lui Shakespeare" admit lecturi multiple, în cele mai diverse moduri. Începând cu lectura de identificare şi de bucurie a regăsirii unor trăiri pe care mulţi le-au experimentat dar puţini le-au exprimat, continuând cu lectura estetică, cea pentru care plăcerea formei se află în primul plan, până la cele mai subtile descifrări hermeneutice, întemeiate pe polisemia simbolurilor şi pe studiul comparativ al textelor. Nici un tip de lectură nu le exclude pe celelalte şi nici un cititor nu se cantonează într-un anume tip de raportare la text. Acesta e privilegiul capodoperelor, pentru  care nu există o cheie de lectură, ci numai noi prilejuri de a le redescoperi.

Am încercat, în studiul introductiv, să sugerez (nu să demonstrez ceva ce nu aparţine domeniului logicii formale) că experienţa poetică a "Sonetelor" este acea a iubirii unficatoare. Iubirea - singura forţă care reuneşte toate ipostazele Femininului şi toate ipostazele Masculinului, oricât de diverse şi de contradictorii ar fi acestea şi oricât de diverse şi de contradictorii ar fi trăirile pe care le inspiră, iubirea care anulează orice limitare, inclusiv aceea a  închiderii într-o anume personalitate poetică, precis situată în timp şi în spaţiu, iubirea care în "ipostaza sa de flăcări" devine marea forţă a unităţii cosmice, ţine lumea în fiinţă. De aceea m-am oprit mai ales la experienţele existenţiale închise în text şi mai puţin la analiza formală a textului, inepuizabilă şi aceea, dar adresată unui public mai restrâns decât cel al unei colecţii pentru toţi. Sper să pot continua.


● Poate fi considerat Andrei Scrima - pentru şi dincolo de toate aptitudinile şi coincidenţele (dacă există coincidenţe) care-i legau, originea macedoneană, înclinaţia către medicină, litere, filosofie, religii, spiritualitate etc. - un alter ego al lui V. Voiculescu? Poetul i-a dedicat acestui straniu, briliant, misterios bărbat multe dintre sonetele sale...
● Studiul introductiv aduce într-adevăr câteva noutăţi care ţin de nivelul prim, cel mai de jos, al inspiraţiei, de nivelul biografic. În centru se află figura cu totul singulară a lui Andrei / André Scrima (1 decembrie 1925 - 19 auguat 2000), personalitate contradictorie prin structură şi controversată în receptare, despre care se va vorbi cu siguranţă mai mult după plecarea sa dintre cei vii decât s-a vorbit atunci când se afla aici. Voiculescu a avut cu acesta o relaţie cu totul specială, situată concomitent în lumea reală şi într-un univers fantasmatic, în spaţiul imaginal, relaţie al cărei ecou e foarte viu în "Sonete". Plecat din România în noiembrie 1956 şi revenit în ţară după 1993, după câte ştiu eu André Scrima nu a vorbit nimănui din perspectiva ultimei vârste despre tinereţea sa frământată şi bogată în rupturi de toate tipurile, despărţiri de oameni şi rupturi de nivel existenţial. Cu mine a vorbit, mi-a încredinţat şi o scurtă autobiografie care nu trebuia făcută publică decât după moartea lui. M-a lăsat pe mine să decid când şi cum. Reeditarea "Sonetelor", într-o ediţie care reproduce în facsimil ultimul manuscris al poetului şi stabileşte astfel textul care reprezintă voinţa sa ultimă, era prilejul cel mai potrivit. Printr-o "coincidenţă", la care nu am contribuit cu nimic, ediţia apare chiar de ziua de naştere a lui Voiculescu, 13 octombrie. Cei care au lucrat asupra operei lui Voiculescu ştiu că în ce-l priveşte astfel de întâmplări nu constituie excepţii, ci reprezintă mai degrabă regula.

Andrei (poetul nu l-a cunoscut decât cu acest prenume, adaptat la limba franceză atunci când a primit cetăţenia franceză) Scrima şi V. Voiculescu au trăit, fiecare în parte şi uneori împreună, experienţe existenţiale ale anulării limitelor, ale dezmărginirii. Nu au fost singurii, nici în epoca lor, nici în mediul lor. În jurul lui Voiculescu, de exemplu, au fost patru, doi părinţi spirituali şi doi fii spirituali, perechea Sandu Tudor ­ Andrei Scrima şi perechea V. Voiculescu - Dinu Pillat. Relaţia dintre Voiculescu şi Scrima a influenţat hotărâtor destinul tuturor. Cu doi dintre ei, fiii, Dinu Pillat şi Andrei Scrima, am discutat şi eu despre Voiculescu, la distanţă de un sfert de veac unul de celălalt. De aceea cred că pot răspunde la întrebarea dumneavoastră oarecum în cunoştinţă de cauză: nu, Scrima nu poate fi socotit un alter ego al poetului, ci numai o  ipostază existenţială ce se cerea întregită cu altele. Lui Voiculescu i-au lipsit  propensiunea demonică şi vocaţia perpetuei schimbări.
 

● Care sunt deosebirile dintre ceea ce-a scris Shakespeare şi ceea ce-ar fi scris, în viziunea şi traducerea imaginară a lui V. Voiculescu?

● Ambele macrotexte - sonetele lui Shakespere şi cele ale lui Voiculescu - oferă concomitent cel puţin două niveluri de lectură: unul factual, biografic, altul simbolic. La nivelul elementelor concrete deosebirile sunt numeroase: altă distribuire a personajelor, altă semnificaţie individuală a lor. La nivelul simbolic asemănările tind spre identitate: unitatea contrariilor. Motto-ul pe care l-am ales, din Shakespeare, spune acelaşi lucru: prima verigă din lanţul Shakespeare ­ Voiculescu se socoteşte pe sine doar cineva care rosteşte adevăruri ce au mai fost rostite. La acest nivel  nu mai există originalitate, numai unitate.


● Cu trimiteri la fel de directe laturii carnale, dar şi scânteii divine din noi, "Ultimele sonete..." sunt un soi de testament spiritual "aere perenius" al poetului. "În iubire, nu se mai ştie cine oferă şi cine primeşte, cine dăruieşte şi cine ia. Numai prin iubire devii celălalt. Iubirea şi actul creator devin identice. Aceasta este marea temă, dar şi marele adevăr al sonetelor", afirmaţi în prefaţa actualei ediţii din cadrul BPT. Care sonete sunt preferatele dumneavoastră şi de ce?
● Eu nu fac excepţie de la regula cititorului obişnuit: am lecturi de identificare, lecturi de plăcere, lecturi de exegeză, după starea de spirit în care mă  aflu şi după obligaţiile pe care le am. Mi se întâmplă să deschid textul pentru a verifica un vers şi să rămân citind în continuare, ca şi cum ar fi pentru prima dată. Pentru mine, "Sonetele" sunt inepuizabile.





V. Voiculescu, Antonie Plămădeală şi Andrei Scrima, trei spirite înalte

Citeşte mai multe despre:   biblioteca pentru toţi

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Dirijorul Cristian Măcelaru a fost numit director muzical al Orchestrei Naționale a Franței

Dirijorul Cristian Măcelaru a fost numit director muzical al Orchestrei Naționale a Franței
Dirijorul român Cristian Măcelaru a fost numit pentru a-i succeda, în 2021, francezului Emmanuel Krivine în fruntea Orchestrei Naţionale a Franţei (ONF). Acesta a devenit cunoscut la nivel internaţional în 2012, ...

Jurnalul îţi aduce o carte despre interpretarea viselor, descântece sau numerologie

Jurnalul îţi aduce o carte despre interpretarea viselor, descântece sau numerologie
Jurnalul îţi oferă miercuri, 13 noimebrie, o carte pe care nu trebuie să o ratezi sub nici un chip! Vrei să ştii ce înseamnă datul în bobi, clarviziunea, profețiile sau cum se fac descântecele, interpretarea...

„Un prim pas spre Rai’’

„Un prim pas spre Rai’’
Galerie Foto Licitația de Artă Postbelică și Contemporană, inclusiv o secțiune caritabilă dedicată Hospice Marți, 19 noiembrie 2019, ora 19:00 Athénée Palace Hilton București Cea mai importantă operă de Horia ...

Andreea Chirică, solo show la creart Gallery

Andreea Chirică, solo show la creart Gallery
Vernisajul expoziției are loc în data e 6 noiembrie 2019, ora 19:00 - 21:00, la creart Gallery (Piața Alexandru Lahovari nr. 7, București). Deschis zilnic între orele 10:00 - 19:00. Intrarea liberă. Curator:...

Concert extraordinar „Vioara lui Enescu” la Braşov susţinut de Gabriel Croitoru şi Horia Mihail pe 15 noiembrie la Sala Patria

Concert extraordinar „Vioara lui Enescu” la Braşov susţinut de Gabriel Croitoru şi Horia Mihail pe 15 noiembrie la Sala Patria
Galerie Foto Turneul Vioara lui Enescu a revenit în această toamnă pe scenele din România, un concert extraordinar susţinut de Gabriel Croitoru şi Horia Mihail fiind programat pe 15 noiembrie 2019 la Sala Patria din...

„Memoria arhivelor”: întâlnirile 3 și 4

„Memoria arhivelor”: întâlnirile 3 și 4
Galerie Foto Vă invităm luni, 11 noiembrie, și marți, 12 noiembrie, la ultimele două întâlniri din acest sezon din cadrul proiectului „Memoria arhivelor”. După Ivana Mladenovic, Ana Szel și Raluca Durbacă, Radu Jude...

Abundance, de Juhos Sandor, la Estopia Art Gallery București

Abundance, de Juhos Sandor, la Estopia Art Gallery București
Joi, 14 noiembrie, de la ora 18.00, Galeria Estopia vă invită la o întâlnire cu un... marțian: Juhos Sándor, și cu ultima lui serie de lucrări, care, dacă nu ar fi evidente referințele contemporane, ar putea p

Performance digital, artă figurativă şi abstractă, prezentată de artişti români la MILL, în Belgia

Performance digital, artă figurativă şi abstractă, prezentată de artişti români la MILL, în Belgia
Galerie Foto     Vernisajul expoziţiei „Rethinking the Image of the World: Projects and Sketches” a avut loc vineri, 8 noiembrie, în Complexul Muzeal Idel Ianchelevici (MILL), din oraşul belgian La Louviére,

Scurt-metrajul finlandez "Două corpuri pe o plajă" a câștigat Marele Premiu al Festivalului Alter Native 27

Scurt-metrajul finlandez "Două corpuri pe o plajă" a câștigat Marele Premiu al Festivalului Alter Native 27
Un film despre două femei trecute de prima tinereţe, care încearcă să capteze atenţia bărbaţilor adoptând atitudini nonconformiste, "Două corpuri pe o plajă", regizat de Anna Paavilainen din Finlanda, este...

La mulți ani, Mariana Mihuț!

La mulți ani, Mariana Mihuț!
Galerie Foto Mariana Mihuț este la de frumoasă și astăzi, ca ieri. Nu știu care este secretul magnetismului său irezistibil. În lacrimile ei se amestecă suferința lumii, iar în râsul său inepuizabil se ascunde dragostea d...

A început One World Romania la Brașov

A început One World Romania la Brașov
Galerie Foto Prima ediție a festivalului de film documentar „One World Romania la Brașov” a debutat pe 7 noiembrie  și propune pe parcursul a patru zile, la Centrul Cultural Reduta, la Cinemateca Patria și în alte trei...

Scriitorul american Ernest J. Gaines a murit în somn. Avea 86 de ani

Scriitorul american Ernest J. Gaines a murit în somn. Avea 86 de ani
Romancierul afro-american Ernest J. Gaines a decedat marţi, la vârsta de 86 de ani, în urma unui infarct, a anunţat astăzi editura responsabilă cu publicarea operelor sale în Franţa. Scriitorul este...

Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu caută voluntari

Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu caută voluntari
Organizatorii Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu (FITS) caută peste 500 de voluntari din România, pentru ediţia care va avea loc în perioada 12 - 21 iunie 2020. "Au început deja înscrierile la...

Premieră absolută pe scenele din România: primul concert în care, alături de muzicieni consacrați, va performa o entitate de inteligență artificială (IA)

Premieră absolută pe scenele din România: primul concert în care, alături de muzicieni consacrați, va performa o entitate de inteligență artificială (IA)
Galerie Foto În ultima zi a celei de a XI-a ediții a Festivalului Timișoara Jazz (eveniment care are loc între 10 - 12 noiembrie, la Timișoara) Petre Ionuțescu & Daniel Dorobanțu vor improviza, în zona de fuziune dintre...

Matei Vișniec, despre anecdotă: „Am traversat povestea propriilor noastre diferenţe dintre Est şi Vest“

Matei Vișniec, despre anecdotă: „Am traversat povestea propriilor noastre diferenţe dintre Est şi Vest“
Galerie Foto Dezbaterea despre „Anecdota în contextul istoriei europene comune“, moderată, miercuri seară, de Jacques De Decker, secretar permanent al Academiei Regale de Limbă şi Literatură Franceză din...
Serviciul de email marketing furnizat de