x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Poetul care a tratat umorul cu seriozitate

0
Autor: Claudia Daboveanu 12 Mai 2010 - 00:00
Poetul care a tratat umorul cu seriozitate Muzeul Literaturii Române/
Vezi galeria foto

Cosmin Ciotloş este unul dintre cei mai apreciaţi oameni de litere din foarte tânăra generaţie. Din 2006, deţine rubrica de cronică literară în revista "România literară". Este semnatarul prefeţei volumului "Balade vesele şi triste", de George Topîrceanu, care apare astăzi în colecţia Biblioteca pentru toţi.

● Jurnalul Naţional: Spuneţi, în încheierea prefeţei volumului de faţă, că problema nu e că Topîrceanu ar fi un "minor". Întrebarea e: avem o literatură atât de mare încât să ne permitem luxul de a-l ignora? Renumiţi critici literari, de-a lungul vremii, s-au împărţit în tabere adverse: Garabet Ibrăileanu şi G. Călinescu îl plăceau, E. Lovinescu şi Pompiliu Constantinescu nu-l agreau. Ce-l face pe Topîrceanu să reziste probei timpului ?

Cosmin Ciotloş: Vorbind în prefaţă despre relaţia complicată dintre un minor (veţi vedea cine poate fi el) şi o majoră (veţi vedea de asemenea cine poate fi ea) am încercat să mă joc un pic cu un vers celebru aparţinându-i chiar lui Topîrceanu. Dar am făcut-o cumva în răspăr, tocmai pentru că nu cred că noţiunile acestea două sunt de vreun folos în literatură.

Critica literară, din câte ştiu, se publică în gazete pe foi normale, nu pe hârtie milimetrică, aşa încât, dacă un scriitor ne place sau ne displace, e o chestiune în primul rând de gust şi de expertiză, nu de calibrare. Autorii se împart în valoroşi şi irelevanţi, nu în mari şi mici. Despre Topîrceanu, ca să revin la el, s-a zis că ar fi fost minor. Iertaţi-mă, dar o astfel de încadrare mie unuia îmi sună a fugă de răspundere. Spui asta despre un autor numai când conştiinţa nu-ţi dă voie să spui că e slab.

Călinescu a intuit excelent sofismul şi a găsit o replică aşa cum numai el putea găsi, analizând universul minor (cu alte cuvinte miniatural) din "Balade..." şi din celelalte volume. A speculat avocăţeşte faptul că o formulare ca aceasta admite recurs şi a câştigat în cele din urmă procesul pe termen lung.


● E departe de a fi în vecinătatea tripletei de aur a poeţilor noştri - mă gândesc la Eminescu, Blaga, Arghezi -, dar nici de inserat printre nume ca Al. Bilciurescu, Dinu Lance ori Eugen Todie nu e. Topîrceanu are, mai mult decât succes de critică, acces la publicul larg. Se studiază-n şcoli, versurile sale-s puse pe muzică, prozodia face ca poeziile sale să fie lesne învăţate pe de rost. Ce-i lipseşte, totuşi, să fie un mare poet ?

Îi lipseşte, ca să răspund ca un critic de modă veche, o relaţie conflictuală cu limbajul. Eminescu, pe care tocmai l-aţi pomenit, a sucit gâtul stilisticii folosind, cel dintâi în poezia română, metafora în înţelesul ei tare. Versul său "Braţ molatic ca gândirea unui împărat poet" întorcea pur şi simplu pe dos termenii discuţiei, pentru că transforma o viziune de-o concreteţe certă într-una abstractă şi în tot cazul diafană.

Arghezi dădea încă o dată peste cap sintaxa prin nişte formulări care întrerupeau la tot pasul lectura comodă. Câţi nu s-au împiedicat în epocă de acuzativele lui imposibile! Dau un singur exemplu, faimos, din poezia "Prinţul": "Din depărtare, calul că-i nechează,/ Care prin adieri l-a cunoscut." Mai aproape de noi, Nichita Stănescu a fost şi el un astfel de reformator al verbului. Or, din punctul acesta de vedere, Topîrceanu e mai degrabă un protocolar.

El ştie limba de zi cu zi atât de bine încât nu face nici un efort s-o mai înveţe de la capăt, să-i mai strângă sau să-i mai lărgească din şuruburi. Singurele "impertinenţe" pe care şi le permite derivă chiar din impertinenţele morale. Când se enervează şi împunge câte un confrate, când ia de guler din senin câte-o instituţie care nu l-a nominalizat la premiile ei anuale, autorul acesta atât de blând devine parcă în mai mare măsură el însuşi.



● În volumul "Amintiri de la Viaţa românească", M. Sevastos povesteşte că Topîrceanu era un om retras, timid, cu o fire închisă. Totuşi, multe dintre poeziile sale-s pline de umor. Parodiile după creaţiile altor poeţi au făcut casă bună cu autopersiflarea. A vrut să scrie chiar un tratat despre râs, iar problema umorului n-o lua deloc "à la légère", preocupându-se la modul serios de chestiuni considerate neserioase. Ne-ar fi prins bine nouă, românilor, finalizarea proiectului "Problema râsului şi humorul românesc"?

Apropo şi de întrebarea precedentă, ştiţi ce e foarte curios la tratatul acesta? Topîrceanu găsise câteva metode standard, gramaticale aproape, de producere a umorului. O conjuncţie ici, un adverb colo şi gata poanta! "Foarte văduvă", e unul din exemplele pe care le dă. Nu s-a gândit însă că tot aşa, cu forţa, se poate construi şi o imagine poetică. "Nişte zid", scria negru pe alb Arghezi undeva. Între cele două găselniţe, diferenţa de substanţă e minimă.

Numai că dacă unul trage toată spuza pe turta râsului, celălalt e mai eficace şi converteşte totul în tensiune lirică. Prin urmare nu-i exclus ca, finalizat, studiul doct al lui Topîrceanu să fi fost nici mai mult nici mai puţin decât un involuntar "vademecum" de poezie modernă.


● Care sunt primele poezii sau primele versuri care vă vin în minte când spuneţi Topîrceanu?

Când eram încă în clasele primare, am dat peste bijuteria asta de stil insinuant, trimisă de Al. O. Teodoreanu (Păstorel care va să zică) lui Topîrceanu:
"Ai ajuns un tip ridicol,
Fiindcă-ai scris într-un articol,
Mai demult, ca recenzent,
Că un critic mare
N-are
Lecuţică de talent.

Tu, deşi nu l-ai numit,
Toată lumea a ghicit,
Când ai vrut să-i dai la cap,
Că te repezeai la melcu
Cel cu
Ochelari şi cioc de ţap

Ce te legi aşa de el?
Milă nu ţi-a fost defel
Să loveşti o oală spartă?
El, demult scrâşnind din falcă,
Calcă
Tot alăturea de artă.

Când, scriind, de păr se trage,
şi de neputinţă rage,
Caraghiosul tău erou,
Eu l-aş compara cu-o vacă,
Dacă
Lumea n-ar ţipa că-i bou.

El în cap la alţii cată
Au sau n-au talent? Şi, iată.
De atâţia ani în şir,
Se întreabă ce-i mai mare
Oare:
Eftimiu sau Shakespeare?"

Şi mi-am zis că un poet care primeşte aşa ceva în plic trebuie să fie un tip foarte interesant, mai interesant decât îl făceau să pară, la vremea aceea, fabulele pentru copii pe care le ştim cu toţii.


● Primăvara asta, totuşi, nu-i decât o copie?

Cu narcişi, cu crini, cu lotuşi, timpul cald s-apropie...

Citeşte mai multe despre:   biblioteca pentru toţi,   george topîrceanu

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Starul irlandez Ronan Keating urcă pe scena Cerbului de Aur

 Starul irlandez Ronan Keating urcă pe scena Cerbului de Aur
A cucerit Mapamondul cu When You Say Nothing at All, după ce-l mai cucerise o dată alături de Boyzone, iar acum, pe 24 august, va fi pe scena Cerbului de Aur! Ronan Keating, starul irlandez care a vândut zeci de...

Maia Morgenstern, la ”ProEtnica”: Ei bine, pot să cânt datorită moștenirii etnice!

 Maia Morgenstern, la ”ProEtnica”: Ei bine, pot să cânt datorită moștenirii etnice!
Cea de-a XVII-a ediție a „ProEtnica - Festival Intercultural Sighişoara”, ce se va desfășura în perioada 21 - 25 august 2019, va avea un program artistic bogat, cu invitați speciali și noi secțiuni menite...

Start Cerbul de Aur 2019!

Start Cerbul de Aur 2019!
Cerbul de Aur 2019 şi-a deschis aseară porţile! Organizat de Televiziunea Română, alături de partenerii săi, în perioada 22-25 august, Festivalul reuneşte 350 de artişti, într-o competiţie internaţională de...

Astăzi începe a 12-a ediție a Festivalului UNDERCLOUD 12

Astăzi începe a 12-a ediție a Festivalului UNDERCLOUD 12
Ajuns la cea de-a 12-a ediție, UNDERCLOUD - Festival de Teatru Independent de Orice, primul festival de teatru independent din România, are loc anul acesta în perioada 23-30 august, la Muzeul Țăranului...

Forbes: Scarlett Johansson, pe primul loc în topul celor mai bine plătite actriţe din lume

Forbes: Scarlett Johansson, pe primul loc în topul celor mai bine plătite actriţe din lume
Scarlett Johanson ocupă primul loc - pentru al doilea an consecutiv - în topul celor mai bine plătite actriţe din lume, au anunţat vineri reprezentanţii revistei Forbes, citaţi de BBC.  Vedeta hollywoodian...

''American Factory'', primul film produs de compania soţilor Obama, lansat pe Netflix

''American Factory'', primul film produs de compania soţilor Obama, lansat pe Netflix
Barack şi Michelle Obama şi-au făcut miercuri debutul la Hollywood cu un documentar a cărui acţiune este plasată în zona industrială a oraşului Ohio şi pe care criticii de specialitate l-au descris ca fiind...

„Arta pe înțelesul tuturor”: Mary Cassatt, o artistă de referință a impresionismului

„Arta pe înțelesul tuturor”: Mary Cassatt, o artistă de referință a impresionismului
Galerie Foto Muzeul Municipiului București vă invită să participați la o nouă întâlnire din seria prelegerilor care se desfășoară sub genericul ”Arta pe înțelesul tuturor”, cu tema „Mary Cassatt. Prima...

Astă seară debutează Festivalul Internaţional „Cerbul de Aur”

Astă seară debutează Festivalul Internaţional „Cerbul de Aur”
Galerie Foto Festivalul Cerbul de Aur 2019 va fi o ediţie completă, pentru toate gusturile, cu ritm, dar şi romantică! Pe scena din Piaţa Sfatului vor urca Ronan Keating, Emeli Sandé, Ştefan Bănică, Irina Rimes, Corina...

Despre politici culturale din perioada Ceaușescu, prin lansare de carte și tur ghidat în expoziția Cultura de masă în „Epoca de Aur” - Cîntarea României & Cenaclul Flacăra

Despre politici culturale din perioada Ceaușescu, prin lansare de carte și tur ghidat în expoziția Cultura de masă în „Epoca de Aur” - Cîntarea României & Cenaclul Flacăra
Galerie Foto „Cultura de masă în <> - Cîntarea României & Cenaclul Flacăra” este un proiect de cercetare ce prezintă și analizează politicile culturale din perioada lui Nicolae Ceaușescu, declinat în...

Tarantino, un cineast “solitar şi melancolic în era super-eroilor”

Tarantino, un cineast “solitar şi melancolic în era super-eroilor”
Galerie Foto             Ultimul lungmetraj al lui Quentin Tarantino, Once Upon a Time... in Hollywood, este traversat de un vânt de nostalgie, reflectând o operă mai complexă decât...

Maia Morgenstern, la ”ProEtnica”: Ei bine, pot să cânt datorită moștenirii etnice!

Maia Morgenstern, la ”ProEtnica”: Ei bine, pot să cânt datorită moștenirii etnice!
Cea de-a XVII-a ediție a „ProEtnica - Festival Intercultural Sighişoara”, ce se va desfășura în perioada 21 - 25 august 2019, va avea un program artistic bogat, cu invitați speciali și noi secțiuni menite...

În premieră: Laura Bretan şi Ester Peony, împreună într-un moment special, la Cerbul de Aur. Alături de ele, Olivier Kaye, unul dintre laureaţii ediţiei 2018

În premieră: Laura Bretan şi Ester Peony, împreună într-un moment special, la Cerbul de Aur. Alături de ele, Olivier Kaye, unul dintre laureaţii ediţiei 2018
Galerie Foto Televiziunea Romană reuneşte pe scena Festivalului Internaţional Cerbul de Aur 2019 trei artişti îndrăgiţi de public: Laura Bretan, Ester Peony şi Olivier Kaye. În premieră, pe 22 august, Laura, Ester şi...

„Romanian Rhapsody”,  concert extraordinar SoNoRo, la gala de deschidere a EUROPALIA România

„Romanian Rhapsody”,  concert extraordinar SoNoRo, la gala de deschidere a EUROPALIA România
Galerie Foto 1 octombrie 2019 reprezintă momentul oficial de deschidere a celei de-a 27-a ediții a Festivalului EUROPALIA, unul dintre cele mai importante festivaluri internaționale de artă, manifestare culturală de mare...

A VII-a ediție a „Cinema în aer liber” pe Insula Artelor din Parcul Titan, în perioada 20 august - 15 septembrie

A VII-a ediție a „Cinema în aer liber” pe Insula Artelor din Parcul Titan, în perioada 20 august - 15 septembrie
Galerie Foto Primăria Sectorului 3, împreună cu Metropolis Film, organizează, începând de astăzi, 20 august, până pe 15 septembrie, cea de-a VII-a ediție a evenimentului „Cinema în aer liber”. Cinema în aer liber...

Alina Ionescu face „Agenda Cerbului de Aur 2019”

Alina Ionescu face „Agenda Cerbului de Aur 2019”
Începând din 16 august, Agenda Cerbului de Aur ne ţine la curent cu cele mai noi informaţii despre Festivalul de la Braşov, care debutează joi, 22 august. În fiecare zi, Alina Ionescu deschide Agenda pentru a ne...
Serviciul de email marketing furnizat de