x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Arte Vizuale Popeye, detronat de Sportacus

Popeye, detronat de Sportacus

de Roxana Ioana Ancuta    |    28 Apr 2009   •   00:00
Popeye, detronat de Sportacus

Sportacus este personajul principal din serialul pentru copii "LazyTown" Magnús Scheving, cel care a dat viaţă acestui personaj şi care a făcut din Lazy Town un fenomen tv mondial, se află zilele acestea în România pentru a promova producţia pe care realizat-o în urmă cu aproximativ 20 de ani şi care a devenit, la ora actuală, unul dintre cele mai urmărite seriale pentru copii.

Serialul se transmite în 122 de ţări, este dublat în 28 de limbi şi este un fenomen de mare amploare în America de Sud, în Marea Britanie, Australia, iar acum începe să se dezvolte în Europa de Est. Pentru a strânge bani pentru LazyTown, Magnus a lucrat, la început, ca tâmplar, gym trainer, proprietar de gym, actor de comedie şi a fost gazda unui show tv.

Este partenerul lui "The Spy next door" ­ noul film cu Jackie Chan, ce va avea premiera în toamna lui 2009. Mai multe despre cel care doreşte să inspire copiii la o viaţă mai sănătoasă, prin poveştile pe care le aduce LazyTown pe micile ecrane, citiţi în acest interviu.

 

Jurnalul Naţional: Eşti pentru prima dată în România şi ai venit pentru a promova serialul pentru copii "LazyTown". Fiecare străin care poposeşte pe meleagurile ţării noastre trece prin botezul următoarei întrebări: Ce ştii despre România?
­Magnús Scheving: Nu ştiu foarte multe... Ştiu cum a apărut această ţară, chiar înainte de Hristos, şi se numea aşa cum se numeşte acum marca naţională de automobile. Ştiu mai apoi când s-au unit Moldova cu Transilvania, apoi despre perioada de după primul război mondial, după al doilea război mondial şi ştiu de asemenea de perioada din '89, când ţara voastră s-a eliberat prin revoluţie şi apoi, în 2007, a aderat la UE.

De asemenea, am auzit multe despre sportivi... gimnasta Nadia Comăneci, fotbaliştii care joacă în Italia, Adi Mutu spre exemplu, cel care a jucat la Chelsea şi mai ştiu şi despre industria energetică, cultură etc.

 

"POPEYE FUMA ŞI LOVEA OAMENII"
 Cunoşti lucruri esenţiale despre noi... Revenind acum la motivul pentru care te afli aici... ai putea să ne spui care este, pe scurt, povestea acestei producţii?
LazyTown a început acum aproximativ 20 de ani, iar la vremea respectivă nu exista nici un model de viaţă pentru copii. Exista un personaj care mânca spanac ­ Popeye, dar el fuma şi lovea oamenii, iar atunci provocarea cu LazyTown a fost să procedez în aşa fel, încât să fac cât mai multă acţiune fără violenţă.

Astăzi, în lume, se scriu două tipuri de poveşti (tv) pentru copii: există seriale care sunt determinate de copii, se bazează numai pe ce fac copiii (faptul că nu sunt invitaţi la ziua cuiva de naştere, de exemplu), şi poveştile cu supereroul şi "băieţii răi" (Pokemon, Power Rangers) ­ unde întotdeauna există un personaj rău şi un supererou. I

ntenţia noastră a fost să unim cele două tipuri de poveşti, pentru că înainte unele erau doar pentru fete, unele doar pentru băieţi; iar acum am încercat să facem un spectacol pentru ambele categorii de copii.

Atunci când pui accentul prea mult pe partea educaţională, scade partea de divertisment, de aceea noi am încercat să testăm 160 de scriitori din lume pentru a găsi un echilibru între cele două. Din păcate, aceştia nu au reuşit să le combine.

Prin urmare, am decis să merg într-o aşa-zisă călătorie în jurul lumii, timp de 10 ani, în care să nu fac altceva decât să întâlnesc copii, părinţi, înainte de a începe să scriu LazyTown. Astfel, am ajuns în peste 50 de ţări şi cred că am întâlnit mai mulţi copii decât cunoaşte cineva: între 500 şi 15.000 de copii pe lună, timp de 20 de ani.

Din toate aceste experienţe acumulate în călătoriile mele prin lume, am înţeles două lucruri despre copii: în primul rând, nu vor să li se vorbească de sus ­ nu le place să fie învăţaţi, ei vor să fie motivaţi, şi în cel de-al doilea rând, vor să facă mişcare. Dacă le spui: "Hai să mergem la film", ei vor sări în sus de bucurie. Dacă nu sar în sus de bucurie, înseamnă că e ceva în neregulă.

 

LAZYTOWN, ÎNTRE LOST ŞI NEVESTE DISPERATE
 Ai putea să ne spui, te rog, în câte ţări ale lumii se face promovarea acestui serial şi unde a prins el cel mai bine?
LazyTown se transmite acum în 122 de ţări şi este dublat în 28 de limbi. Este un fenomen de mare amploare în America de Sud, în Marea Britanie, Australia, iar acum începe să se dezvolte în Europa de Est (spre exemplu, în Polonia şi Slovenia, unde am şi fost recent).

Avantajul LazyTown este că se adresează mai mulor categorii de public şi pentru fiecare din aceste categorii poate exista o semnificaţie anume. De exemplu, pentru fetiţe este un show muzical, pentru băieţi este un show de acţiune cu sport, în timp ce pentru părinţi este un instrument care îi ajută să-şi crească copiii sănătoşi.

Ca ratinguri, în anumite ţări, LazyTown se situează între Lost şi Neveste Disperate. Cu 260% mai multe mame urmăresc LazyTown decât orice alt show pentru copii.

­

Este lumea showbiz-ului un mod de viaţă? Eşti fericit cu ceea ce faci?
­Da. Sunt un om foarte ciudat... Întotdeauna am fost fericit, chiar din copilărie. Niciodată nu m-am plictisit. Cu excepţia unei singure dăţi, când trăiam într-un orăşel, de 500 de locuitori, unde nu aveau nimic, nici o sală de sport, absolut nimic. Aşa că mi-am folosit imaginaţia pentru a face absolut orice.

De exemplu, dintr-o rocă, am făcut o navă de pirat. În noiembrie, anul trecut, am lucrat la filmul lui Jackie Chan, "The Spy next door", unde interpretez personajul negativ. Pentru mine a fost neobişnuit să interpretez un asemenea rol, atâta vreme cât joc numai rolul supereroului.

În prezent călătoresc în două ţări pe săptămână, poate chiar trei. Acum două săptămâni, am fost în Los Angeles, New York, Londra, Paris, Polonia, Islanda şi Norvegia, iar de aici plecăm în Belgia, la Bruxelles. Câteodată îmi place să spun că trăiesc într-un scaun de avion.

 

"ÎN ROMÂNIA, OBEZITATEA ÎNCEPE SĂ FIE O PROBLEMĂ"
Cum reuşeşti să te menţii în formă?
Misiunea lui LazyTown este foarte simplă. Vreau să îi determin pe cei mici să facă mişcare, vreau să pun familiile în mişcare, să pun lumea în mişcare şi, nu în ultimul rând, vreau să mişc România. Deci, cum reuşesc? În România, obezitatea începe să fie o problemă. Copiii din România mănâncă fructe şi legume doar de două ori pe săptămână, prin urmare, dacă pot ajuta prin LazyTown, determinând o schimbare, ar fi foarte bine.

 

În Islanda, spre exemplu, când am făcut o astfel de campanie, vânzările de fructe şi legume au crescut cu 22%, iar gradul de obezitate a stagnat, după 10 ani în care urcase constant. Ministrul Sănătăţii din Islanda a apărut la televizor, la un moment dat, şi a declarat că motivul a fost LazyTown.

S-a scris foarte mult despre impactul pe care l-a avut LazyTown. Pentru mine, în România, LazyTown este echilibru. Important este că întreg acest concept, creat în jurul "Lazy Town", contribuie la promovarea unui stil de viaţă sănătos al copiilor. În LazyTown nu a fost niciodată vorba de bani.

­

Apropo de bani, costul unui episod din LazyTown se ridică la 800.000 de dolari...
Show-urile de televiziune pentru copii aveau costuri foarte scăzute, iar calitatea lor era foarte slabă. Mi-am spus, când vine vorba de copii, nu vreau să fac compromisuri. De aceea am filmat în HD, am folosit foarte multă acţiune, foarte multe fundaluri 3D, a fost filmat ca un film, cu o singură cameră, iar unele dintre scene au trebuit filmate chiar de 10 ori.

Când se filmează un show de televiziune, există trei sau patru camere, iar scena se filmează o singură dată. Noi am filmat cu o singură cameră şi am tras de mai multe ori. LazyTown este atemporal, nu ştii dacă eşti în anii '80 sau în 2008.

­

Primeşti sugestii de la copii în ceea ce priveşte realizarea serialului?
 Absolut. Am învăţat mai mult de la copii decât de la oricine altcineva. Eu nu cred că micuţii ar trebui să facă exerciţii, ci faptul că ei ar trebui să facă mişcare prin joacă, iar bonusul este că devin sănătoşi. Faptul că merg afară şi aleargă după o minge de fotbal, de exemplu, este ceva ce le place. Copiilor le plac sunetele, vor să se mişte mult, sunt foarte rapizi.

Dacă eşti părinte, însă, poţi schimba modul în care vorbeşti cu cei mici. Să zicem că îi spunem unui copil "fă-ţi curat în cameră!", iar copilul, după ce aude asta, timp de 5 ani va spune, "nu, n-am să-mi fac ordine în cameră, pentru că sunt un copil dezordonat!". În schimb, dacă îi spui "ştiu că eşti organizat, iar în cinci minute va fi curat la tine în cameră!", acesta-ţi va răspunde: "Da, sunt organizat şi voi face lucrul acesta". Deci, totul stă în gândirea pozitivă.


MĂRUL, BOMBOANA SPORTIVĂ
­Care este cea mai importantă realizare a vieţii tale, până în momentul de faţă?
Probabil, majoritatea ar spune că familia şi cei mici. Dar vreau să îţi povestesc o întâmplare din Chile, unde am călătorit în scop de afaceri. Menajera m-a recunoscut, pentru că avea copii care erau mari fani LazyTown. Şi m-a întrebat: "Eşti Sportacus?". Nu vorbea engleza. "Da", am răspuns. M-a întrebat, apoi, dacă îşi poate aduce copilul să mă vadă. Am zis: "Sigur", iar când am coborât la recepţie, mă aşteptau 150 de copii ţipând.

 


Am mulţi prieteni care se află în spital şi care au nevoie să mănânce sănătos. Un prieten de-al meu a murit recent, avea cancer, iar mama lui m-a rugat să-l vizitez şi să îi aduc un cadou. Am întrebat ce să îi aduc celui mic şi mi-a spus: "Un măr" (bomboana sportivă). Eram în avion, parcurgând mii de kilometri şi mă gândeam câtă integritate stă în acest măr. Sportacus nu este un simplu personaj, LazyTown este mai mult ca un serial tv. Un milion de oameni au văzut LazyTown Live!, show-ul live cu cel mai mare succes din Anglia.


Magnus Scheving este scriitor, atlet de clasă mondială, antreprenor, actor şi producător. A fost producător şi gazda mai multor show-uri de succes pentru copii, cât şi producător şi actor în producţii tv şi reclame. Scheving a produs şi găzduit propriul talk-show, fiind cunoscut drept un actor de comedie şi un entertainer în ţara lui natală.

Recent, Magnus şi-a asumat roluri noi, cum ar fi personajul negativ din filmul "The Spy next door" ­ noul film cu Jackie Chan, ce va avea premiera în toamna lui 2009. Printre numeroasele premii şi trofee obţinute pentru activitatea sportivă, Magnus a fost campion european la aerobic în 1994 şi 1995, medaliat cu argint la Campionatele Mondiale de aerobic în 1994 şi "Atletul Anului" în Islanda. Mai mult, a fost "Campion Nordic" şi deţine şase titluri de "Campion Islandic".

A construit cu succes unul dintre cele mai populare cluburi de sănătate & fitness din Islanda, fiind manager şi proprietar timp de cinci ani.

În 2004, Scheving a primit "Premiul Nordic" pentru Sănătate Publică, pentru munca depusă în motivarea copiilor din întreaga lume. În 2003, a fost votat "Omul Anului în Marketing 2003" de către Asociaţia de Marketing din Islanda şi a primit Premiul "Antreprenorul Anului 2003", acordat de Channel 2 Broadcaster şi Ziarul Financiar Islandez.

Scheving este foarte căutat ca speaker, el punând accent pe teme ca antreprenoriatul, atletismul şi divertismentul. A călătorit în întreaga lume, ţinând peste 3.800 de conferinţe în workshop-uri, cât şi ore de master despre sănătate. După ce a avut mai multe apariţii publice în întreaga lume, Magnus a sesizat că oriunde mergea, părinţii îl întrebau întotdeauna aceleaşi lucruri despre sport şi nutriţia pentru copii. A creat LazyTown în 1991 ca un răspuns la aceste întrebări ­ pentru a ajuta părinţii să-şi crească copiii sănătoşi şi pentru a inspira copiii la o viaţă mai sănătoasă.

Pentru a strânge bani pentru LazyTown, Magnus a lucrat, la început, ca tâmplar, gym trainer, proprietar de gym, actor de comedie şi a fost gazda unui show tv.

A scris o serie de cărţi pentru copii bazate pe ideea LazyTown, toate devenind best-seller şi transformându-se în piese de teatru muzical, scrise chiar de Scheving.

Compania LazyTown a susţinut mesaje pentru sănătate, mesaje pozitive d.p.d.v. social, într-un mod distractiv şi nonviolent. Magnús Scheving este creatorul şi spiritul LazyTown.

×
Subiecte în articol: arte două copii romania exemplu lazytown scheving