x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Povestea merge mai departe...

0
Autor: Claudia Daboveanu Andreea Tudorica 20 Mar 2009 - 00:00
Povestea merge mai departe... /Jurnalul Foto

Romanul "Cel mai iubit dintre pământeni", de Marin Preda, s-a bucurat de un imens succes încă de la prima sa editare, în 1980, la Editura Cartea Românească.

La vremea aceea, tirajul a fost de 30.000 de exemplare. În seria Biblioteca pentru toţi, primul volum al romanului a fost editat în 150.000 de exemplare, care s-au epuizat din zorii zilei de 18 martie. Criticul literar Geta Dimisianu, o apropiată a scriitorului, redactor al editurii Cartea Românească, la vremea aceea, povesteşte amănunte inedite despre autor şi naşterea acestui roman de căpătâi al literaturii noastre.  

  • JN: Ce vă amintiţi în legătură cu primul tiraj al romanului?
GD: Eu nu ştiu câte mii de exemplare s-au scos atunci, adică în primul val s-au scos 30.000, dar pe urmă s-au scos o mulţime de continuări de tiraj. Nu se chemau ediţia a doua pentru că, din nenorocire, el dacă ar fi trăit, şi-ar fi rescris această carte. Pentru că el avea chestia asta, adică stătea aşa o perioadă şi după aia rescria, aşa cum a făcut şi cu "Risipitorii". Şi cartea asta poate că ar fi trebuit rescrisă. Ştiţi că el era măcinat de chestia asta, că el era un mare scriitor, dar că nu e un scriitor popular.

  • JN: Dar de unde i se trăgea?
GD: Aşa era el. Era un om care citea foarte mult. Ştia ce se întâmplă şi în alte părţi şi el auzea chestiile astea dinainte de război cu tirajele mari ale scriitorilor populari. Lui i-ar fi plăcut să aibă genul acesta de succes. Şi nu l-a avut decât la cartea asta şi la "Delirul". Nu la "Moromeţii" nu la "Intrusul", adică la cărţile lui importante. După 1970, a început să simtă gustul literaturii cu succes la public. De unde fusese un scriitor mare mai departe de vulg, acum voia să aibă parte de succes de public. Şi a început să aibă cu "Delirul", "Marele singuratic" şi "Cel mai iubit dintre pământeni". Fiind un prim tiraj de 30.000 de exemplare adus în editură, veneau oamenii să cumpere de la editură, pentru că noi aveam şi librărie la "Cartea Românească" şi el voia să iscălească pe fiecare listă cu solicitări de exemplare de la ministere, instituţii. A venit un domn de la Ministerul de Finanţe sau Banca Naţională la editură, cu care m-am reîntâlnit peste câteva luni, şi mi-a spus: "Doamna Dimisianu, ce tâmpit am fost atunci, pentru că eu am crezut că în cartea asta este vorba despre Ceauşescu".

  • JN: Dar de ce s-a dus vorba că ar fi vorba despre Ceauşescu?
GD: Din cauza titlului. "Cel mai iubit dintre pământeni" este de fapt o sintagmă pe care i-o spunea prima lui soţie, Aurora Cornu. Ea i se adresa aşa, când erau căsătoriţI: "Marine, tu eşti cel mai iubit dintre pământeni".

Dar vreau să vă mai povestesc ceva. Cu zece zile, poate două săptămâni înainte de a muri, eu m-am dus la el să-mi semneze un manuscris. Şi în ziua aceea Preda avea întâlnire cu studenţii de la Facultatea de Litere şi de la Filosofie. Am intrat la el în birou şi am văzut că era foarte trist. Şi când era trist se îmbrăca cu un pulover pe care cred că-l avea de prin anii '60 şi eu îi spuneam tot timpul "Domnule Preda, dar aruncaţi puloverul ăsta" şi el îmi răspundea "dar de ce, doamna Dimisianu că este un pulover foarte frumos?". Era un pullover împletit din aţă albastră şi aţă albă. Şi îl avea şi în ziua aia. Am intrat, a ridicat ochii spre mine (puţină lume ştie că Preda avea nişte ochi verzi foarte frumoşi, dar nu-şi dădea seama, din cauza ochelarilor cu dioptrii foarte mari), i-am spus că trebuie să-mi semneze manuscrisul şi văzându-l aşa de căzut în el şi amărât, am simţit nevoia să fac conversaţie şi am zis: "astăzi aveţi întâlnire cu studenţii ...". S-a ridicat şi a zis "nici nu ştii ce mă enervează întâlnirea asta". "Dar de ce, domnule Preda, o să fie foarte interesant, sunt tineri, vedeţi ce cred ei, i-am spus eu. Şi atunci el a replicat "Ce să înţeleagă, doamna Dimisianu, când ei sunt atât de tineri, cum se degradează o iubire?". Mi s-a părut absolut extraodinar şi cred că este o frază definitorie pentru acest roman. Pentru că de fapt asta este tema lui, dincolo de toate întâmplările acestui roman: cum se degradează o iubire.

  • JN: Alexandru Preda, unul dintre fiii scriitorului, povestea că îşi aduce aminte că circulau pe vremea aceea copii xerox ale cărţii.
GD: Foarte repede s-au epuizat tirajele, la fel de repede s-au tras tot timpul altele. E adevărat că în epocă era o cutumă să-ţi faci copii Xerox, de obicei după cărţile care nu se găseau.

  • JN: Cam la cât timp după primul tiraj au început reeditările?
GD: Eee, s-au tras tiraje până s-a absorbit toată piaţa. Se trăgeau 30.000 de exemplare, iar 30.000 de exemplare şi tot aşa.  

  • JN: Cum a aflat lumea? Cum de s-a vândut atât de repede?
GD: Era vorba despre  Marin Preda! Numele conta foarte tare, toţi scriitorii care aveau nume mari se vindeau în 100.000 de exemplare. Nu mai puteau să scoată editurile aşa mult, pentru că la un moment dat nu mai puteai să scoţi mai mult de 30.000 de exemplare ca editură. Dacă voiai să scoţi 50.000 de exemplare, îţi trebuia aprobarea Consiliului Culturii,  dacă voiai 100.000 de exemplare sau mai mult îţi trebuia aprobarea Consiliului de Miniştri. Era penurie de hârtie.  

  • JN: Vă mai amintiţi reacţia lui de la epuizarea tirajului?
GD: Era mirat, tot timpul era mirat. Şi era şi aşa... amuzat. 

  • JN: Invidii a stârnit?
GD: Nu, pentru că atunci lumea era mai puţin invidioasă decât acum. Şi a avut imediat şi o foarte bună critică literară. Şi conta foarte tare, pentru că lumea era foarte atentă la ce spunea critica. Primirea critică a fost foarte bună, cu unele rezerve de ordin literar-artistic la adresa romanului, pentru că lumea era mai atentă la calitatea literaturii decât este acum. Exista nebunia asta a literaturii de tip popular. Dar el era un timp extraordinar şi, când citea o carte, vedea lucruri pe care alţii nu le vedeau.

  • JN: Cineva povestea că s-a dus la librărie şi a vrut să cumpere, atunci, imediat după ce a apărut, "Cel mai iubit dintre pământeni". Şi vânzătoarea i-a spus că nu-i dă cartea decât la pachet cu "Omagiu". Şi a cumpărat aşa, la pachet.
GD: E foarte posibil. Se întâmpla să-ţi dea cărţi la pachet cu cartea pe care o voiai şi pe cea pe care nu o voiai. Se practica. Şi chestia asta se practica mai mult de sărbători. Am sentimentul că a fost Paştele atunci, când a apărut prima dată cartea. Dar cărţile erau atunci atât de iefitne, încât îţi permiteai. Şi în general nu erau probleme să-ţi cumperi cărţi.

Şi-mi aduc aminte acum de altă chestie. În martie, Preda a fost ales deputat. Şi noi ne amuzam foarte tare, pentru că mereu îl împingeam înainte să ceară şi pentru editură nişte lucruri. Şi Ceauşescu a dat atunci un fel de mic zaiafet. A fost şi Preda invitat şi l-am întrebat "Aţi zis, domnu' Preda, şi de editură?". "Ce să spun, doamna Dimisianu, că era cârnatu' mare de oameni în spatele meu!?". Fac o paranteză: Ceauşescu avea pentru el o imensă slăbiciune. A venit o delegaţie de englezi, şi i-au spus lui Ceauşescu: "Ştiţi că am publicat un scriitor de al dvs, Liviu Rebreanu", şi Ceauşescu a răspuns: "Să ştiţi că avem şi acum un Liviu Rebreanu, un scriitor la fel de mare". Şi Ceauşescu, şi Preda erau ţărani şi aveau un gen de a fi timizi, fiecare în felul lui. Aşa, şi revenind la întâlnirea cu Ceauşescu, Preda stătea aşa cu capul în jos şi când s-a apropiat Ceauşescu de el, a vrut să treacă mai departe şi Ceauşescu, cu paharul întins către el a zis: "Ce mai faci?", şi Preda i-a răspuns: "Mulţumesc, bine". Şi, povestea el, "mi-am dat seama că i-am spus prea puţin. Şi am ridicat capul şi am zis "Mi-a apărut şi mie o carte". Şi ăla a zis: "Am auzit". Am râs, mi s-a părut absolut formidabil acest dialog. Ăla ştia tot ce mişcă în România şi Preda îi spunea că i-a apărut o carte...
Citeşte mai multe despre:   s-au,   exemplare,   cartea,   ceausescu,   preda,   biblioteca pentru toţi

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Filarmonica Sibiu – “virusul cultural” care a cucerit România!

Filarmonica Sibiu – “virusul cultural” care a cucerit România!
Galerie Foto După evidenta schimbare de viziune din luna august 2019, Filarmonica de Stat Sibiu condusă de dirijorul Cristian Lupeș, a câștigat premiul  pentru ”Muzică” acordat de Radio România Cultural. Sibiul...

#StămAcasă. Spectacolul continuă. Hamlet – al doilea spectacol unteatru oferit gratuit cu sprijinul glo

#StămAcasă. Spectacolul continuă.  Hamlet – al doilea spectacol unteatru oferit gratuit cu sprijinul glo
Galerie Foto După succesul primei transmisiuni live de pe pagina de Facebook unteatru, glo continuă să susțină inițiativa artistică a proiectului cultural independent, oferind iubitorilor de teatru un al doilea spectacol...

Dirijorul Christian Badea și pianistul Daniel Ciobanu deschid pe 2 aprilie 2020 stagiunea online a Filarmonicii „George Enescu”

Dirijorul Christian Badea și pianistul Daniel Ciobanu deschid pe 2 aprilie 2020 stagiunea online a Filarmonicii „George Enescu”
Galerie Foto Filarmonica „George Enescu“ deschide o stagiune specială, online, începând din 2 aprilie 2020, cu unele dintre cele mai importante concerte înregistrate în ultimii ani, pentru a contribui, prin...

Spectacolele „Tattoo”, „Noaptea bufonilor”, „Oidip”, „Mozart steps” și alte 19 evenimente difuzate online de TNRS în această săptămână

Spectacolele „Tattoo”, „Noaptea bufonilor”, „Oidip”, „Mozart steps” și alte 19 evenimente difuzate online de TNRS în această săptămână
Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu continuă seria evenimentelor online în toată perioada stării de urgență decretată de autorități și oferă publicului un program variat care include: redifuzări ale...

Câștigătorii Premiilor Radio România Cultural 2020

Câștigătorii Premiilor Radio România Cultural 2020
Premiile Radio România Cultural, care ar fi trebuit să fie decernate în cadrul unei gale programată inițial să aibă loc pe scena Teatrului Odeon, au fost anunțate, luni, 30 martie 2020, în cadrul unei ediții sp...

Peste 80.000 de persoane s-au uitat la primul episod al serialului online „Discutabil"

Peste 80.000 de persoane s-au uitat la primul episod  al serialului online „Discutabil"
Lansat vineri, 27 martie 2020, primul episod al serialului online „Discutabil” a adunat, în mai puțin de 48 de ore de la difuzare, peste 80.000 de vizualizări. Regizat de Vlad Zamfirescu, pe un scenariu de...

Ce categorii sunt avantajate în această perioadă. Pictorii și sculptorii au mai mult timp pentru creație

Ce categorii sunt avantajate în această perioadă. Pictorii și sculptorii au mai mult timp pentru creație
Galerie Foto Cel mai puțin afectați de obligația de a se izola, în această perioadă grea pentru majoritatea oamenilor, sunt artiștii plastici. O astfel de situație le este chiar benefică, tocmai pentru că se pot concentra...

Paul Goma va fi înmormântat la Paris în acelaşi cimitir în care odihneşte Paul Celan

Paul Goma va fi înmormântat la Paris în acelaşi cimitir în care odihneşte Paul Celan
Scriitorul Paul Goma, care a încetat din viaţă în noaptea de 24 spre 25 martie, la Paris, va fi înmormântat în acelaşi cimitir în care odihneşte Paul Celan. Scriitorul Paul Goma, decedat în urma...

Compozitorul melodiei "I Love Rock 'n' Roll" a murit din cauza infecției cu coronavirus

Compozitorul melodiei  "I Love Rock 'n' Roll" a murit din cauza infecției cu coronavirus
Cântăreţul şi compozitorul american Alan Merrill a murit din cauza infecţiei cu noul coronavirus, conform unui anunţ făcut de familia sa pe Facebook. Acesta avea 69 de ani și a decedat la New...

Doliu în lumea muzicii. Un cunoscut cântăreț de muzică country a decedat din cauza infecției cu coronavirus

Doliu în lumea muzicii. Un cunoscut cântăreț de muzică country a decedat din cauza infecției cu coronavirus
Cântăreţul de muzică country Joe Diffie a murit duminică, la vârsta de 61 de ani, din cauza infecției cu coronavirus, informează AFP. Decesul său s-a produs la doar două zile după ce...

Tenorul Placido Domingo, confirmat cu Covid-19, internat într-un spital din Mexic

Tenorul Placido Domingo, confirmat cu Covid-19, internat într-un spital din Mexic
Tenorul spaniol Placido Domingo a fost internat într-un spital din Acapulco, Mexic, după ce a suferit complicații medicale din cauza infecției cu coronavirus, potrivit purtătorului de cuvânt al artisului, citat de...

In Memoriam Paul Goma, la TVR

In Memoriam Paul Goma, la TVR
Televiziunea Română regretă dispariţia marielui scriitor și disident Paul Goma şi îi aduce un respectuos omagiu difuzând o ediție specială din seria „Memorialul Durerii – O istorie care nu se învață la...

Publicații online ale Muzeului Național Cotroceni

Publicații online ale Muzeului Național Cotroceni
Galerie Foto Muzeul Național Cotroceni rămâne alături de public, venind în întâmpinarea celor care doresc să consulte online publicațiile de artă și istorie pe care Muzeul Național Cotroceni le-a realizat în ultimii...

Ion Caramitru: De Ziua Mondială a Teatrului, aş aduce în scenă două personaje - pe Socrate, care să ne spună „că știe că nu știe nimic”, și pe Shakespeare, să ne aducă aminte că „teatrul este oglinda lumii”

Ion Caramitru: De Ziua Mondială a Teatrului, aş aduce în scenă două personaje - pe Socrate, care să ne spună „că știe că nu știe nimic”, și pe Shakespeare, să ne aducă aminte că „teatrul este oglinda lumii”
Ion Caramitru a transmis un mesaj cu ocazia Zilei Mondiale a Teatrului 2020.     Tahicardie paroxistică   Suntem în 2020. Criză mondială. Pandemie. Țări zăvorâte. Morți cu miile....

Să revenim la cinema:  Revista „FILM” nr 1 / 2020

Să revenim la cinema:  Revista „FILM” nr 1 / 2020
Situaţia de excepţie în care apare primul număr din 2020 al revistei „Film”este descrisă astfel în editorialul semnat de Dana Duma, intitulat„Distopia”: „Cred că mulţi dintre cinefilii cu vechi...
Serviciul de email marketing furnizat de