x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

"Radu Comşa a fost cel mai greu rol pe care l-am jucat"

0
29 Sep 2010 - 00:00
Marin Raica/Jurnalul Naţional

Amintiri cu Ion Caramitru despre ecranizarea "Întunecare" după romanul lui Cezar Petrescu.



"Radu Comşa trăieşte în spital un examen al propriei vieţi şi conştiinţe. După ce a trăit o viaţă uşoară, cu evidente apetituri ariviste, războiul răstoarnă în el totul: îşi face iluzia că ar putea să schimbe lumea. Renunţă singur la viaţa dinainte, reneagă totul, în ideea unui «bine» general, vag, ceea ce-l duce la însingurare, la dramă. Lumea nu se poate schimba! Această idee trebuie să fie concluzia filmului. Iar conflictul principal: Comşa  ¬  lumea înconjurătoare. De la aceste premise cred că trebuie să duc mai departe materia filmului." Sunt cuvintele pe care Alexandru Tatos le nota în Jurnal (publicat în acest an la Editura Nemira) la data de 17 martie 1984, anul în care a început lucrul la filmul "Întunecare". Pagini întregi de jurnal trădează gândurile unuia dintre cei mai importanţi regizori ai cinematografiei româneşti, frământări din acei ani în care producţia de film avea nevoie de multe aprobări speciale... Şi de toate acestea nu scapă nici pelicula "Întunecare" după romanul lui Cezar Petrescu, avându-l în rolul principal, cel al lui Radu Comşa, pe Ion Caramitru. La 1 iulie 1985, la Eforie Nord au început filmările la această producţie despre care Tatos avea să noteze după o lună, la începutul lui august: "Filmările înaintează greu. Pot să afirm că este cel mai greu film pe care l-am făcut. Greu din toate punctele de vedere...".

Acum, după mai bine de două decenii, Ion Caramitru, interpretul rolului principal, şi-a amintit de acele zile în care "Întunecarea" lui Cezar Petrescu a devenit film...


● Jurnalul Naţional: Care e prima amintire care vă vine în minte legat de filmările de la "Întunecare" întâmplate acum mai mult de 20 de ani?
● Ion Caramitru:
Venirea lui Alexandru Tatos la Teatrul Bulandra să urmărească repetiţiile cu spectacolul "Hamlet" ca să-şi găsească interpret pentru rolul principal... După o discuţie pe care am avut-o după o repetiţie  ¬- nu luase încă hotărârea de a mă distribui pe mine ¬- m-a întrebat câteva lucruri şi mi-a zis: Cred că te-ai potrivi, dar trebuie să văd pe cine mai distribui... Apoi m-a chemat la nişte probe de machiaj, trebuia făcută arsura aceea pe faţă care n-a fost simplă deloc. Până la urmă a hotărât distribuirea mea şi a trebuit să plec la studiourile de la Moscova, pentru că noi nu aveam capacitatea de a produce acel machiaj de excepţie, arsura pe jumătate de faţă pe care trebuia s-o pui zilnic la filmări timp de două luni, să nu-ţi distrugă faţa sau să nu ţi-o îmbolnăvească şi să păstreze şi veridicitatea. A fost foarte complicat... Am stat câteva zile la Moscova, la machiaj, cu machieuza filmului, am găsit soluţia şi până la urmă a mers...


● Vă aduceţi aminte unde aţi filmat?
● Mult am filmat la Marea Neagră, unde cel mai teribil moment dramatic, tragic aproape, a fost filmarea cadrului final, când Radu Comşa e filmat pe fundul apei, adică înecat. Această secvenţă s-a filmat la Marea Neagră, în larg... Şi a fost o aventură, pentru că nimeni nu se pricepea la chestia asta, a venit un operator cu costum de scafandru, eu trebuia să mă înec, ceea ce a fost o chestie îngrozitoare, pentru că nu te duci la fund aşa oricum... Te duci la fund înecat fiind, dacă ai înghiţit atâta apă cât să te tragă într-acolo, or, eu nu înghiţeam apă... Şi hainele erau mari, eram şi într-un trenci lung până la pământ, în care am îngheţat, pentru că deşi afară erau 40 de grade, acolo apa era rece de înnebuneai. Până la urmă mi-au pus nişte centuri de plumb, au încercat să-mi dea un aparat de respirat, mi-au dat, dar nu prea ştiam cum funcţionează şi era cât pe ce să mă înec de-a binelea. Ne-a luat două zile o secvenţă de câteva secunde. A fost un coşmar... Iar când am terminat, am ieşit complet îngheţat şi cu toţi muşchii piatră, a trebuit să fiu resuscitat pe mal.


● În Jurnal, Alexandru Tatos povesteşte despre cât de greu era atunci să faci film, ce piedici întâmpina în perioada aia... Cât de greu era, din punctul dumneavoastră de vedere?
● Din punctul de vedere al consumului energetic şi actoricesc, a fost complicat, unul dintre cele mai grele roluri pe care le-am jucat în viaţa mea. Am mai avut roluri dificile, dar ăsta parcă a fost cel mai greu. Şi sigur, ca timp, am filmat trei luni aproape, zi de zi.
De alte tipuri de piedici, de la partid, nu mai ţin minte, legat de filmul ăsta. Era un film fără miză politică...


● Când v-aţi întâlnit dumneavoastră pentru prima dată cu romanul lui Cezar Petrescu?
● În liceu. Cezar Petrescu a fost unul dintre favoriţii mei. Nu era pentru mine o surpriză. Era printre romancierii români îndrăgiţi... Rebreanu, Cezar Petrescu, Camil Petrescu... I-am citit din şcoală...


● Viziunea lui Tatos asupra textului vi s-a părut că trădează în vreun fel romanul lui Cezar Petrescu?

● Nu, nu mi s-a părut. El a fost şi rămâne un regizor de foarte mare acurateţe, un intelectual autentic, cu capacitate de sinteză cinematografică formidabilă, tot ce a făcut în film avea acurateţe şi stil. Filmul are stil, e bine făcut, chiar dacă a fost, din câte ţin eu minte, unul dintre ultimele lui filme şi care l-a consumat enorm, era un om bolnav... A fost o experienţă care m-a bucurat foarte mult, dar şi relaţia cu el în mod special.
Am fost prieteni nu numai pe platou, ci şi în particular, ne-am apropiat foarte mult cu ocazia asta...


● Cum a fost pentru dumneavoastră întâlnirea cu personajul Radu Comşa?
● Îmi convenea... Există personaje de care te apropii instantaneu şi personaje pe care trebuie să le compui. Pe Radu Comşa l-am simţit aproape de mine. El trece prin roman şi prin film mânat de neputinţă... Povestea plecării lui pe front, a dezabuzării lui ulterioare şi a sinuciderii este şi o boală a acelui moment istoric, o boală a secolului, combinată cu nefericirea lui sentimentală. Un personaj care mi-a convenit...


● Viziunea dvs. asupra personajului s-a potrivit cu cea a regizorului?
● S-a potrivit perfect. Sunt întâlniri care se petrec, care sunt benefice... În ce mă priveşte, întâlnirea mea cu Tatos, pe acest text, pe acest destin uman a fost perfectă, pentru că eu preluam ceea ce el îmi spunea. Pe de altă parte, ceea ce instinctiv actorul din mine propunea de cele mai multe ori i-a convenit... Da, a fost o întâlnire benefică, bogată în tăceri.


● Mi-aţi povestit care a fost cea mai dificilă scenă de la filmări. Poate v-o amintiţi şi pe cea mai senină...
● Cea în care a trebuit să suspendăm ziua de filmare din cauza râsului. E o secvenţă la început, undeva, într-un spital militar, o secvenţă foarte complicată, cu o lungime de 100 de metri utili, ceea ce înseamnă enorm de mult, în care aparatul circula pe o suprafaţă foarte mare. Se ridica, se lăsa şi se apropia în final de patul unde eu eram bandajat la cap complet, cu o fantă la gură şi una la nas, iar personajul Emiliei Dobrin, care avea într-o mână o farfurie de supă şi în cealaltă o lingură, spunea: Deschide gura! Şi-mi dădea supă, mă hrănea la capul patului... Şi avea acolo un monolog pe care trebuia să-l spună. După o zi întreagă de chinuri, cu fum, cu ceaţă ¬- de câte ori se dădea "Motor" era ceva care oprea la jumătate secvenţa  ¬- în sfârşit pe la ora cinci şi jumătate (mi-aduc aminte că aveam spectacol seara la şapte), merge aparatul, se rezolvă toate momentele intermediare, ajunge în prim plan, iar Emilia Dobrin, în loc să spună Deschide gura!, a spus Deschide uşa! Şi ne-a nenorocit... Eram de la ora nouă dimineaţa legat la cap, bandajat... Am crezut că mor sufocat de râs. A trebuit să-mi taie bandajele că muream. Nu s-a mai putut filma, bineînţeles, şi s-a amânat pe a doua zi.


● Credeţi că mai există astăzi public pentru un asemenea film şi un asemenea text?

● Nu ştiu. Dar romanele clasice sunt citite de fiecare generaţie. Sunt romane care fac parte din biblioteca noastră de aur. De ce nu? Este o poveste despre primul război mondial, despre dragoste, despre destin. Aşa cum şi marile filme ale cinematografiei mondiale rezistă...
Citeşte mai multe despre:   biblioteca pentru toţi

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

''American Factory'', primul film produs de compania soţilor Obama, lansat pe Netflix

''American Factory'', primul film produs de compania soţilor Obama, lansat pe Netflix
Barack şi Michelle Obama şi-au făcut miercuri debutul la Hollywood cu un documentar a cărui acţiune este plasată în zona industrială a oraşului Ohio şi pe care criticii de specialitate l-au descris ca fiind...

„Arta pe înțelesul tuturor”: Mary Cassatt, o artistă de referință a impresionismului

„Arta pe înțelesul tuturor”: Mary Cassatt, o artistă de referință a impresionismului
Galerie Foto Muzeul Municipiului București vă invită să participați la o nouă întâlnire din seria prelegerilor care se desfășoară sub genericul ”Arta pe înțelesul tuturor”, cu tema „Mary Cassatt. Prima...

Astă seară debutează Festivalul Internaţional „Cerbul de Aur”

Astă seară debutează Festivalul Internaţional „Cerbul de Aur”
Galerie Foto Festivalul Cerbul de Aur 2019 va fi o ediţie completă, pentru toate gusturile, cu ritm, dar şi romantică! Pe scena din Piaţa Sfatului vor urca Ronan Keating, Emeli Sandé, Ştefan Bănică, Irina Rimes, Corina...

Despre politici culturale din perioada Ceaușescu, prin lansare de carte și tur ghidat în expoziția Cultura de masă în „Epoca de Aur” - Cîntarea României & Cenaclul Flacăra

Despre politici culturale din perioada Ceaușescu, prin lansare de carte și tur ghidat în expoziția Cultura de masă în „Epoca de Aur” - Cîntarea României & Cenaclul Flacăra
Galerie Foto „Cultura de masă în <> - Cîntarea României & Cenaclul Flacăra” este un proiect de cercetare ce prezintă și analizează politicile culturale din perioada lui Nicolae Ceaușescu, declinat în...

Tarantino, un cineast “solitar şi melancolic în era super-eroilor”

Tarantino, un cineast “solitar şi melancolic în era super-eroilor”
Galerie Foto             Ultimul lungmetraj al lui Quentin Tarantino, Once Upon a Time... in Hollywood, este traversat de un vânt de nostalgie, reflectând o operă mai complexă decât...

Maia Morgenstern, la ”ProEtnica”: Ei bine, pot să cânt datorită moștenirii etnice!

Maia Morgenstern, la ”ProEtnica”: Ei bine, pot să cânt datorită moștenirii etnice!
Cea de-a XVII-a ediție a „ProEtnica - Festival Intercultural Sighişoara”, ce se va desfășura în perioada 21 - 25 august 2019, va avea un program artistic bogat, cu invitați speciali și noi secțiuni menite...

În premieră: Laura Bretan şi Ester Peony, împreună într-un moment special, la Cerbul de Aur. Alături de ele, Olivier Kaye, unul dintre laureaţii ediţiei 2018

În premieră: Laura Bretan şi Ester Peony, împreună într-un moment special, la Cerbul de Aur. Alături de ele, Olivier Kaye, unul dintre laureaţii ediţiei 2018
Galerie Foto Televiziunea Romană reuneşte pe scena Festivalului Internaţional Cerbul de Aur 2019 trei artişti îndrăgiţi de public: Laura Bretan, Ester Peony şi Olivier Kaye. În premieră, pe 22 august, Laura, Ester şi...

„Romanian Rhapsody”,  concert extraordinar SoNoRo, la gala de deschidere a EUROPALIA România

„Romanian Rhapsody”,  concert extraordinar SoNoRo, la gala de deschidere a EUROPALIA România
Galerie Foto 1 octombrie 2019 reprezintă momentul oficial de deschidere a celei de-a 27-a ediții a Festivalului EUROPALIA, unul dintre cele mai importante festivaluri internaționale de artă, manifestare culturală de mare...

A VII-a ediție a „Cinema în aer liber” pe Insula Artelor din Parcul Titan, în perioada 20 august - 15 septembrie

A VII-a ediție a „Cinema în aer liber” pe Insula Artelor din Parcul Titan, în perioada 20 august - 15 septembrie
Galerie Foto Primăria Sectorului 3, împreună cu Metropolis Film, organizează, începând de astăzi, 20 august, până pe 15 septembrie, cea de-a VII-a ediție a evenimentului „Cinema în aer liber”. Cinema în aer liber...

Alina Ionescu face „Agenda Cerbului de Aur 2019”

Alina Ionescu face „Agenda Cerbului de Aur 2019”
Începând din 16 august, Agenda Cerbului de Aur ne ţine la curent cu cele mai noi informaţii despre Festivalul de la Braşov, care debutează joi, 22 august. În fiecare zi, Alina Ionescu deschide Agenda pentru a ne...

„Arta pe înțelesul tuturor”: Mary Cassatt, o artistă de referință a impresionismului

„Arta pe înțelesul tuturor”: Mary Cassatt, o artistă de referință a impresionismului
Muzeul Municipiului București vă invită să participați la o nouă întâlnire din seria prelegerilor care se desfășoară sub genericul ”Arta pe înțelesul tuturor”, cu tema „Mary Cassatt. Prima femeie-picto...

„Imaginile lui Enescu” aprind imaginația artiștilor români la Concursul Național de Artă

„Imaginile lui Enescu” aprind imaginația artiștilor români la Concursul Național de Artă
Galerie Foto 180 de artiști vizuali români au răspuns invitației de a înscrie lucrări la Concursul Național de Artă „Imaginile lui Enescu”, un program asociat Festivalului Internațional „George Enescu” și derulat...

Șase creatoare de bijuterie de artă ‘cartografiază’ frumusețea corpului uman într-o expoziție inedită la Muzeul Național al Hărților și Cărții Vechi

Șase creatoare de bijuterie de artă ‘cartografiază’ frumusețea corpului uman într-o expoziție inedită la Muzeul Național al Hărților și Cărții Vechi
Expoziția de bijuterie contemporană Mapping Beauty reunește începând cu 21 august 2019 la Muzeul Național al Hărților și Cărții Vechi creațiile a șase artiste românce selectate de platforma AUTOR....

Trei spectacole ale Teatrului Maghiar de Stat la Zilele Culturale Maghiare din Cluj!

Trei spectacole ale Teatrului Maghiar de Stat la Zilele Culturale Maghiare din Cluj!
Galerie Foto Continuând tradiția anilor trecuți, Teatrul Maghiar de Stat Cluj va fi prezent și anul acesta în cadrul Zilelor Culturale Maghiare din Cluj ajunse la cea de-a X-a ediție. Astfel, Teatrul Maghiar va juca trei...

Workshopuri, concerte, venisaje și invitați din șase țări la VSLO, cel mai mare festival de arte vizuale din România

Workshopuri, concerte, venisaje și invitați din șase țări la VSLO, cel mai mare festival de arte vizuale din România
Cel mai mare festival de arte vizuale din România, VSLO, a ajuns la cea de-a 10-a ediție și va avea loc în perioada 23 august – 1 septembrie în Vama Veche. Evenimentul se anunță unul cu totul special, fiind...
Serviciul de email marketing furnizat de