x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Războaie vesele şi triste

0
Autor: Eugenia Voda 11 Sep 2009 - 00:00
Războaie vesele şi triste Alessandro Bianchi/Reuters

• CORESPONDENŢĂ DE LA VENEŢIA• La festivalul veneţian, lumea mai aşteaptă încă apariţia capodoperei, apariţia filmului care să domine, de la mare înălţime, restul competiţiei. Ca într-o comedie felliniană, mulţimi avide de miracole invadează sălile de cinema de pe Lido (altfel, în restul anului, o insulă liniştită, respirând un confort burghez)...



Şi chiar dacă, deocamdată, capodopera absolută n-a apărut, ediţia 2009 a Mostrei s-a dovedit o ediţie foarte interesantă, vie, plină de diversitate.

De pildă, au făcut senzaţie, pe bună dreptate, două documentare americane, "Capitalism: a Love Story", de Michael Moore, şi "South of the Border", de Oliver Stone. Michael Moore - pentru cei care nu ştiu! - e un cineast supraponderal care apare în propriile filme, cu un aer de urs de desen animat, care joacă, într-o veselie, pe aria "ce catastrofală e America"!

Nici nu se putea subiect mai potrivit, care să îi dea apă la moară lui Moore, decât actuala criză economică, urmărită de la limita de jos a sărăciei până la colivia de aur de pe Wall Street, de la şomerii evacuaţi din case pentru că nu şi-au plătit creditul până la oamenii obligaţi să facă mari împrumuturi ca să-şi plătească serviciile medicale... Un amalgam de interviuri, de filme de arhivă, de statistici, de păreri personale şi de amintiri din copilărie ale regizorului, un amalgam menit să demonstreze că "legea profitului" e inumană, că între capitalismul feroce şi democraţia veritabilă legătura e destul de vagă, iar între capitalism şi creştinism, încă şi mai vagă...

Pentru că, într-adevăr, ce legătură pot avea cele 14.000 de locuri de muncă pierdute pe zi cu "iubeşte-ţi aproapele"...? Cei bogaţi devin tot mai bogaţi, cei săraci devin tot mai săraci, iar Michael Moore descoperă, entuziast, cu sau fără sprijinul lui Marx, că o fantomă bântuie prin America... Şi, evident, ştie exact şi cine e de vină: predecesorul lui Obama, Bush, dar şi Reagan, ridiculizat ca un actor de mâna a doua, printre altele într-o imagine în care se încheie la şliţ.

Fiind un cineast profesionist, pasionat şi pasional, Moore compune un discurs convingător, sala aplaudă în delir, pentru că acest tip de cinema colectează câte ceva din nemulţumirile fiecăruia faţă de sistem... Dar de aici şi până la a vedea în Michael Moore "un cineast profetic" sau "o conştiinţă" e o cale lungă! Unui spectator care a crescut în epoca socialismului victorios şi a cinematografului de propagandă, Moore i se poate părea doar un propagandist inteligent, care, printre altele, a câştigat bani grei din discursul lui revoluţionar. La graniţa dintre luciditate şi demagogie.

APOLOGIA LIDERILOR CONTROVERSAŢI
Cât despre Oliver Stone, unul dintre cei mai importanţi cineaşti americani în viaţă, documentarul lui - convorbiri cu şapte preşedinţi sud-americani - e la graniţa dintre utopie şi excentricitate. Pentru că, s-o recunoaştem, îţi trebuie o doză de excentricitate ca să faci, implicit, apologia unor lideri controversaţi (inclusiv în propriile ţări) din America de Sud, în timp ce, cu fineţe şi cu ironie, îţi demonizezi propria ţară...

Oliver Stone acceptă să fie "ca un frate" cu preşedintele venezuelean Hugo Chavez, cu care a şi defilat, umăr la umăr, pe pasarela Mostrei, după ce l-a filmat pe Chavez dându-se cu bicicleta şi povestind cum vede ieşirea din sărăcie a populaţiei, inclusiv prin nişte asociaţii gen "cooperative agricole de producţie"...




Filmul lui Stone e bine făcut, în echilibristica lui pe sârmă, în partizanatul lui drapat în "obiectivitate", în eludarea galantă a zecilor de întrebări incomode sau doar adevărate care ar fi putut fi puse, dar care nu s-au auzit nici o clipă. Aproape incredibil!

ANTIAMERICANISM
Aşadar, campionii "antiamericanismului", la Mostra veneţiană, au fost chiar cineaştii americani. La cele două documentare se adaugă şi două filme de ficţiune, care cu siguranţă vor rula şi la noi. Unul priveşte cu un umor acid armata americană şi intervenţia ei în Irak ("The Men Who Stare at Goats", de Grant Heslov, cu un George Clooney fantastic în postura de militar "paranormal"). Altul satirizează haosul şi corupţia din sistemul economic al marilor corporaţii - "The Informant!", de Steven Soderbergh, cu un Matt Damon îngrăşat cu 15 kg special pentru rol (perioadă pe care o declară cea mai fericită din viaţa lui!), personajul unui mitoman desăvârşit, director la o mare companie, care reuşeşte să fure peste 10 milioane de dolari şi să fraierească, în crescendo, pe toată lumea, inclusiv FBI-ul, cu care colaborează câţiva ani buni! La amândouă comediile se râde cu lacrimi şi amândouă sunt inspirate de cazuri reale, care au făcut vâlvă şi despre care s-au scris cărţi.

Dar filmul american din competiţie care a plăcut cel mai mult criticilor de la Mostră se cheamă "Life During Wartime", al unui cineast independent, Todd Solondz. Teza regizorului e că însăşi natura umană e condamnată să trăiască, prin definiţie, continuu, "în vreme de război". Iar teatrul de război e sufletul omenesc, cu toate contradicţiile lui, cu toată setea lui de fericire şi cu toată imensa lui nefericire, cu toată capacitatea lui de a iubi sau de a nu iubi.

Portret de familie americană contemporană, "trei surori" şi dramele lor, văzute de Solondz cu un timbru propriu, pe cât de sofisticat, pe atât de natural, la confluenţa dintre disperare şi speranţă, ca într-o tragedie optimistă. Un copil dezorientat, un tată psihiatru condamnat pentru pedofilie, conversaţii despre iertare şi uitare, intervenţia morţilor, a viselor şi a hazardului - o construcţie fastuoasă în simplitatea ei.

Realitatea cea mai banală capătă o aură specială, privită de un regizor cu sclipiri geniale. Iată un artist (şi nu un propagandist) fără de care viitorul palmares e greu de imaginat. Dar vom vedea sâmbătă seară.
Citeşte mai multe despre:   arte,   venetia

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Revine cea mai de succes colecţie, Esoterica! De miercuri, Jurnalul îţi oferă cartea "Nemuritorii. Mitul vieții veșnice în variante românești"

Revine cea mai de succes colecţie, Esoterica! De miercuri, Jurnalul îţi oferă cartea "Nemuritorii. Mitul vieții veșnice în variante românești"
Dacă în primăvară te-ai putut delecta cu primele 12 volume ale colecţiei Esoterica, acum a venit vremea să continuăm în forţă. Autorul Dan-Silviu Boerescu a realizat încă 13 volume cu subiecte mai aplicate, m...

Începe a doua ediție a târgului internațional de carte pentru copii BOOKerini

Începe a doua ediție a târgului internațional de carte pentru copii BOOKerini
De joi 17 octombrie, până duminică, 20 octombrie, la Biblioteca Națională a României va avea loc a doua ediție a târgului internațional de carte pentru copii BOOKerini. Timp de patru zile, între orele 10.00...

Vlad Ivanov, 50 de ani, 4 luni, 3 săptămâni la aniversarea celei de a zecea ediții a Les Films de Cannes à Bucarest

Vlad Ivanov, 50 de ani, 4 luni, 3 săptămâni la aniversarea celei de a zecea ediții a Les Films de Cannes à Bucarest
Les Films de Cannes à Bucarest îl celebrează anul acesta pe Vlad Ivanov, care anul acesta a împlinit 50 de ani. Actorului care seduce camera cu orice rol pe care-l interpretează, festivalul i-a dedicat o secțiune...

Concerte de excepție la Filarmonica George Enescu

Concerte de excepție la Filarmonica George Enescu
Pe 15 octombrie, ora 19, Ateneul Român, Sala mică Stagiunea de marți seara. Recital de vioară Dragoș Marian Ruşanu - vioară Clementina Ristea Ciucu - pian Program: Johann Sebastian...

Începe Astra Film Festival 2019. Spectacolul lumii se mută la Sibiu, între 14 și 20 octombrie

Începe Astra Film Festival 2019. Spectacolul lumii se mută la Sibiu, între 14 și 20 octombrie
Galerie Foto Începând de luni, 14 octombrie, centrul istoric al Sibiului va fremăta efectiv timp de 7 zile la vibrațiile celei de-a XXVI-a ediții a Festivalului Internațional Astra Film, un festival de amploare și prestigiu...

8 producții cinematografice distribuite de Independența Film ajung la Les Films de Cannes á Bucarest

8 producții cinematografice distribuite de Independența Film ajung la Les Films de Cannes á Bucarest
Galerie Foto 8 dintre filmele distribuite de Independența Film și care vor intra în cinematografe în următoarele luni ajung la Les Films de Cannes á Bucarest. Printre acestea se regăsește marele câștigător al Cannes 2019,...

Aici e Radio Europa Liberă. Ne-am întors

Aici e Radio Europa Liberă. Ne-am întors
La 30 de ani de la căderea comunismului, Festivalul Național de Teatru și Radio Europa Liberă organizează o întâlnire istorică ! Gazdele evenimentului: Neculai Constantin Munteanu și Emil...

Elia Suleiman, Mounia Meddour și Jasmila Žbanić, invitați speciali la Les Films de Cannes à Bucarest

Elia Suleiman, Mounia Meddour și Jasmila Žbanić, invitați speciali la Les Films de Cannes à Bucarest
Galerie Foto Elia Suleiman, regizorul filmului It Must be Heaven, câștigătorul premiului special al juriului în cadrul Festival de Cannes 2019, vine la București pentru a doua oară.   Sâmbătă, 19 octombrie,...

Bad Talks – o după-amiază neliniștită la Unteatru

Bad Talks – o după-amiază neliniștită la Unteatru
Galerie Foto Un singur eveniment are puterea de a declanșa o schimbare radicală în cursul istoriei. Același adevăr poate arăta diferit în percepția fiecărui martor. Duminică, pe 13 octombrie, de la ora 16:00, Bad Talks,...

Începe Astra Film Festival 2019: spectacolul lumii se mută la Sibiu, între 14 și 20 octombrie

Începe Astra Film Festival 2019: spectacolul lumii se mută la Sibiu, între 14 și 20 octombrie
Începând de astăzi, 14 octombrie, centrul istoric al Sibiului va fremăta efectiv timp de 7 zile la vibrațiile celei de-a XXVI-a ediții a Festivalului Internațional Astra Film, un festival de amploare și...

Sara Danius, prima femeie din fruntea Academiei Suedeze, a decedat la 57 de ani

Sara Danius, prima femeie din fruntea Academiei Suedeze, a decedat la 57 de ani
Sara Danius, prima femeie care a ocupat funcţia de secretar permanent al Academiei Suedeze şi care a condus instituţia ce acordă premiul Nobel pentru Literatură în timpul recentei crize, a murit la 57 de ani după...

Laureata în 2019 a celui mai dificil concurs de vioară din lume: Ioana Cristina Goicea, recital și lansare de disc

Laureata în 2019 a celui mai dificil concurs de vioară din lume: Ioana Cristina Goicea, recital și lansare de disc
Galerie Foto Pe 12 octombrie, de la ora 19.00, violonista Ioana Cristina Goicea urmează să susțină un recital la Sala Radio, în cadrul proiectului “Moștenitorii României muzicale”, organizat de Radio România Muzical și...

Raritate muzicală enesciană și expoziție, la „Rencontres Musicales Enesco” de la Paris

Raritate muzicală enesciană și expoziție, la „Rencontres Musicales Enesco” de la Paris
Cea de-a VI-a ediție a „Rencontres Musicales Enesco”/ „Întâlnirile Muzicale Enesco” se desfașoară în perioada 9-17 octombrie 2019 pe mai multe scene pariziene și este organizată de Asociația...

Vernisajul expoziției Enric Fort Ballester The End of Caresses la Galeria Quadro  21

Vernisajul expoziției Enric Fort Ballester The End of Caresses la Galeria Quadro  21
Publicul iubitor de artă este invitat la vernisajul expoziției Enric Fort Ballester The End of Caresses. Taurus (Sfârșitul mângâierilor. Taurul), astăzi, 11 octombrie, începând cu...

„Alexandru Darie: ...a fost odată un Puck...”

„Alexandru Darie: ...a fost odată un Puck...”
Eveniment Alexandru Darie (1959 – 2019), având ca punct de plecare ultimele două apariţii editoriale ale Editurei Nemira dedicate acestuia: „Alexandru Darie – spectacole de poveste” de Doina Papp...
Serviciul de email marketing furnizat de