x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Războaie vesele şi triste

0
Autor: Eugenia Voda 11 Sep 2009 - 00:00
Războaie vesele şi triste Alessandro Bianchi/Reuters

• CORESPONDENŢĂ DE LA VENEŢIA• La festivalul veneţian, lumea mai aşteaptă încă apariţia capodoperei, apariţia filmului care să domine, de la mare înălţime, restul competiţiei. Ca într-o comedie felliniană, mulţimi avide de miracole invadează sălile de cinema de pe Lido (altfel, în restul anului, o insulă liniştită, respirând un confort burghez)...



Şi chiar dacă, deocamdată, capodopera absolută n-a apărut, ediţia 2009 a Mostrei s-a dovedit o ediţie foarte interesantă, vie, plină de diversitate.

De pildă, au făcut senzaţie, pe bună dreptate, două documentare americane, "Capitalism: a Love Story", de Michael Moore, şi "South of the Border", de Oliver Stone. Michael Moore - pentru cei care nu ştiu! - e un cineast supraponderal care apare în propriile filme, cu un aer de urs de desen animat, care joacă, într-o veselie, pe aria "ce catastrofală e America"!

Nici nu se putea subiect mai potrivit, care să îi dea apă la moară lui Moore, decât actuala criză economică, urmărită de la limita de jos a sărăciei până la colivia de aur de pe Wall Street, de la şomerii evacuaţi din case pentru că nu şi-au plătit creditul până la oamenii obligaţi să facă mari împrumuturi ca să-şi plătească serviciile medicale... Un amalgam de interviuri, de filme de arhivă, de statistici, de păreri personale şi de amintiri din copilărie ale regizorului, un amalgam menit să demonstreze că "legea profitului" e inumană, că între capitalismul feroce şi democraţia veritabilă legătura e destul de vagă, iar între capitalism şi creştinism, încă şi mai vagă...

Pentru că, într-adevăr, ce legătură pot avea cele 14.000 de locuri de muncă pierdute pe zi cu "iubeşte-ţi aproapele"...? Cei bogaţi devin tot mai bogaţi, cei săraci devin tot mai săraci, iar Michael Moore descoperă, entuziast, cu sau fără sprijinul lui Marx, că o fantomă bântuie prin America... Şi, evident, ştie exact şi cine e de vină: predecesorul lui Obama, Bush, dar şi Reagan, ridiculizat ca un actor de mâna a doua, printre altele într-o imagine în care se încheie la şliţ.

Fiind un cineast profesionist, pasionat şi pasional, Moore compune un discurs convingător, sala aplaudă în delir, pentru că acest tip de cinema colectează câte ceva din nemulţumirile fiecăruia faţă de sistem... Dar de aici şi până la a vedea în Michael Moore "un cineast profetic" sau "o conştiinţă" e o cale lungă! Unui spectator care a crescut în epoca socialismului victorios şi a cinematografului de propagandă, Moore i se poate părea doar un propagandist inteligent, care, printre altele, a câştigat bani grei din discursul lui revoluţionar. La graniţa dintre luciditate şi demagogie.

APOLOGIA LIDERILOR CONTROVERSAŢI
Cât despre Oliver Stone, unul dintre cei mai importanţi cineaşti americani în viaţă, documentarul lui - convorbiri cu şapte preşedinţi sud-americani - e la graniţa dintre utopie şi excentricitate. Pentru că, s-o recunoaştem, îţi trebuie o doză de excentricitate ca să faci, implicit, apologia unor lideri controversaţi (inclusiv în propriile ţări) din America de Sud, în timp ce, cu fineţe şi cu ironie, îţi demonizezi propria ţară...

Oliver Stone acceptă să fie "ca un frate" cu preşedintele venezuelean Hugo Chavez, cu care a şi defilat, umăr la umăr, pe pasarela Mostrei, după ce l-a filmat pe Chavez dându-se cu bicicleta şi povestind cum vede ieşirea din sărăcie a populaţiei, inclusiv prin nişte asociaţii gen "cooperative agricole de producţie"...




Filmul lui Stone e bine făcut, în echilibristica lui pe sârmă, în partizanatul lui drapat în "obiectivitate", în eludarea galantă a zecilor de întrebări incomode sau doar adevărate care ar fi putut fi puse, dar care nu s-au auzit nici o clipă. Aproape incredibil!

ANTIAMERICANISM
Aşadar, campionii "antiamericanismului", la Mostra veneţiană, au fost chiar cineaştii americani. La cele două documentare se adaugă şi două filme de ficţiune, care cu siguranţă vor rula şi la noi. Unul priveşte cu un umor acid armata americană şi intervenţia ei în Irak ("The Men Who Stare at Goats", de Grant Heslov, cu un George Clooney fantastic în postura de militar "paranormal"). Altul satirizează haosul şi corupţia din sistemul economic al marilor corporaţii - "The Informant!", de Steven Soderbergh, cu un Matt Damon îngrăşat cu 15 kg special pentru rol (perioadă pe care o declară cea mai fericită din viaţa lui!), personajul unui mitoman desăvârşit, director la o mare companie, care reuşeşte să fure peste 10 milioane de dolari şi să fraierească, în crescendo, pe toată lumea, inclusiv FBI-ul, cu care colaborează câţiva ani buni! La amândouă comediile se râde cu lacrimi şi amândouă sunt inspirate de cazuri reale, care au făcut vâlvă şi despre care s-au scris cărţi.

Dar filmul american din competiţie care a plăcut cel mai mult criticilor de la Mostră se cheamă "Life During Wartime", al unui cineast independent, Todd Solondz. Teza regizorului e că însăşi natura umană e condamnată să trăiască, prin definiţie, continuu, "în vreme de război". Iar teatrul de război e sufletul omenesc, cu toate contradicţiile lui, cu toată setea lui de fericire şi cu toată imensa lui nefericire, cu toată capacitatea lui de a iubi sau de a nu iubi.

Portret de familie americană contemporană, "trei surori" şi dramele lor, văzute de Solondz cu un timbru propriu, pe cât de sofisticat, pe atât de natural, la confluenţa dintre disperare şi speranţă, ca într-o tragedie optimistă. Un copil dezorientat, un tată psihiatru condamnat pentru pedofilie, conversaţii despre iertare şi uitare, intervenţia morţilor, a viselor şi a hazardului - o construcţie fastuoasă în simplitatea ei.

Realitatea cea mai banală capătă o aură specială, privită de un regizor cu sclipiri geniale. Iată un artist (şi nu un propagandist) fără de care viitorul palmares e greu de imaginat. Dar vom vedea sâmbătă seară.
Citeşte mai multe despre:   arte,   venetia

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

O expoziţie dedicată trupei suedeze ABBA se deschide la Londra

O expoziţie dedicată trupei suedeze ABBA se deschide la Londra
O expoziţie dedicată formaţiei ABBA se deschide vineri la Londra, printre obiectele expuse aflându-se şi o replică a scenei concursului Eurovision din 1974 câştigat de trupa suedeză cu melodia „Waterloo”, re...

Sibiu Magic Show: Spectacole create de artiști din România, Belgia, Lituania, Italia și Suedia

Sibiu Magic Show: Spectacole create de artiști din  România, Belgia, Lituania, Italia și Suedia
Galerie Foto Sibiu Magic Show va debuta, la Teatrul Gong, pe 5 decembrie și, timp de patru zile, va prezenta nouă spectacole create de artiști din România, Belgia, Lituania, Italia și Suedia.   Magicianul Christianis...

„Acasă” - primul film documentar românesc în competiția internațională de la Sundance, cel mai important festival de film independent din Statele Unite ale Americii

„Acasă” - primul film documentar românesc în competiția internațională de la Sundance, cel mai important festival de film independent din Statele Unite ale Americii
„Acasă”/ „Acasă, My Home” filmul de debut al regizorului Radu Ciorniciuc, va avea premiera internațională în competiția de film documentar din cadrul celui mai cunoscut festival de film independent din...

”PEISAJ DE IARNĂ”: concert de Crăciun prezentat de CORUL DE COPII RADIO

”PEISAJ DE IARNĂ”:  concert de Crăciun prezentat de CORUL DE COPII RADIO
Galerie Foto Atmosfera Crăciunului cu miros de brad și cozonac, cântecul de stea și așteptarea Moșului este recreată  în fiecare an, la Sala Radio, prin concertele de colinde devenite o tradiție! ”Startul”...

Busu anunță vreme bună de teatru

Busu anunță vreme bună de teatru
Galerie Foto Teatrul „Nottara” găzduiește joi, 12 decembrie 2019, de la ora 19:00, premiera națională a spectacolului „Weekend Comedy” de Sam Bobrick. Amatorii de teatru vor avea astfel ocazia să îi vadă pe Florin...

"Drama per musica" cu Cvartetul Arcadia la Palatul Tinerimea Română

"Drama per musica" cu Cvartetul Arcadia la Palatul Tinerimea Română
Galerie Foto Centrul Național de Artă Tinerimea Română invită publicul sâmbătă, 7 decembrie 2019,  de la ora 17, la Palatul Tinerimea Română la recitalul Cvartetului Arcadia, compus din Ana Török – vioară,...

Pădurea urbană de brazi ”altfel” și spectacol cu Gașca Zurli

Pădurea urbană de brazi ”altfel” și spectacol cu Gașca Zurli
Galerie Foto Ne-am gândit să aducem o pădure la Timișoara. Cu ajutorul direct al copiilor, într-un pretext creativ și ecologist deopotrivă.   Singura publicație jurnalistică informativ-educativă destinată...

Radio România Muzical, în juriul premiilor ICMA

Radio România Muzical, în juriul premiilor ICMA
Galerie Foto În urma invitației sosite din partea președintelui International Classical Music Awards (ICMA) și a aprobării Consiliului de Administrație al Societății Române de Radiodifuziune, Radio România Muzical va face...

O nouă premieră la EUROPALIA ROMÂNIA: Maria Balabaş și Alexander Arpeggio reeditează muzica electronică a anilor ‘80

O nouă premieră la EUROPALIA ROMÂNIA: Maria Balabaş și Alexander Arpeggio reeditează muzica electronică a anilor ‘80
Galerie Foto Maria Balabaş şi Alexander Arpeggio, întâlnirea dintre o cântăreaţă eclectică română și un producător berlinez, va avea loc pe 5 și 6 decembrie, la Arkaoda din Berlin, respectiv la Centrul Cultural Brass...

''The Irishman'', desemnat cel mai bun film al anului de National Board of Review

''The Irishman'', desemnat cel mai bun film al anului de National Board of Review
Galerie Foto Lungmetrajul "The Irishman", regizat de Martin Scorsese, a fost desemnat cel mai bun film al anului de National Board of Review, o prestigioasă asociaţie de critici din New York cu o vechime de peste un secol, ale...

Marion Cotillard consideră provocator rolul din pelicula "Annette" a regizorului Leos Carax

Marion Cotillard consideră provocator rolul din pelicula "Annette" a regizorului Leos Carax
"Mă ridic oare la înălţimea acestui rol?", s-a întrebat Marion Cotillard înainte de a accepta să interpreteze o cântăreaţă de operă în pelicula ''Annette'', un film în regia cineastului francez Leos Carax,...

Bijuterii de Hollywood, la licitație în România

Bijuterii de Hollywood, la licitație în România
Galerie Foto Licitația de Bijuterii Miercuri, 11 decembrie 2019, ora 19:00 Artmark, Palatul Cesianu-Racoviță   Bijuterii spectaculoase purtate de staruri de la Hollywood sau realizate de renumiți creatori în...

Mai e o săptămână până la concertul Deep Purple de pe 10 decembrie, la BT Arena din Cluj

Mai e o săptămână până la concertul Deep Purple de pe 10 decembrie, la BT Arena din Cluj
Într-o săptămână, legendara trupă Deep Purple, una dintre cele mai reprezentative trupe rock și supranumită “cea mai zgomotoasă trupă din lume”, se întoarce în România, la Cluj Napoca. Trupa...

Un film mut românesc din 1925 deschide programul de cinema "Videogramele unei naţiuni" la EUROPALIA

Un film mut românesc din 1925 deschide programul de cinema "Videogramele unei naţiuni" la EUROPALIA
Galerie Foto Deschiderea oficială a programului de cinema din cadrul Festivalului EUROPALIA România, „Videogramele unei națiuni“, va avea loc pe 8 decembrie 2019, ora 19.30, la prestigiosul centru al artelor BOZAR, Bruxelles,...

Trupa britanică "The Who" revine pe scenă anul viitor, la 40 de ani după tragedia din Cincinatti

Trupa britanică "The Who" revine pe scenă anul viitor, la 40 de ani după tragedia din Cincinatti
Rockerii veterani din trupa britanică "The Who" vor cânta în Cincinnati anul viitor, pentru prima dată după anul 1979, când o busculadă creată înaintea unui spectacol pe care urmau să-l susţină în acest...
Serviciul de email marketing furnizat de