x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

"Romanul nu e un act turistic, ci o aventură"

0
Autor: Ioan Massoff 05 Ian 2010 - 00:00

În anul 1932, Ioan Massoff publica în numărul din 13 iunie al revistei Rampa un interviu cu scriitorul Ionel Teodoreanu. Textul a fost inclus în volumul IV al antologiei "Romanul românesc în interviuri", apărută în 1991 la Editura Minerva. Reproducem în continuare fragmente din interviul "Ionel Teodoreanu în intimitate"...

Ca înfăţişare, te frapează în primul rând totala sa degajare, dezbărată de acea caracteristică prin care unii au voit să impună tipul standard al scriitorului: lavaliera, pălăria cu boruri imense, ghetele scâlciate, pletele, oftica, murdăria şi privirea pierdută în neagra veşnicie. Ionel Teodoreanu constituie tipul scriitorului occidental, om întreg şi serios, cu o viaţă exterioară comprimată la maximum.


Cum scrii?

În această privinţă, sunt două categorii bine distincte de scriitori: unii concep în abstract un subiect, fie adevărat, fie născocit, şi apoi inventează personagiile care vor ilustra acest subiect preexistent. Alţii îşi creează personagiile în funcţie de o atmosferă şi după aceea, din simplul fapt al existenţei lor, se naşte un subiect, surprins mai mult de scriitor. (...) Viaţa e anarhică. Nu e un parc cu alei, cu pietrişul pieptănat, cu bănci aşezate simetric şi cu răsaduri de flori, ci o junglă sălbatecă cu un enorm coeficient de neprevăzut. (...)

În această a doua categorie se încadrează scrisul meu. Însuşi Dumnezeu a făcut pe Adam şi Eva şi pe urmă a scris romanul lumii. Dacă ar fi făcut contrariul, poate că nici nu mai existam. Aşadar, concep personagiile în funcţie de o atmosferă, convins fiind că romanul nu este un act turistic, ci o aventură. Aceasta mă face să gust din plin bucuria creaţiei şi poate de aici acea impresie dionisiacă cu care rămân cititorii mei.

 

Scrii greu?

Cred că totul atârnă de puterea viziunii. Caragiale, întrebat de un idiot cum compune, i-a răspuns: "Mă aşez la o masă, pun vreo câteva scaune, comand câteva cafele şi aştept. Şi aşa mă pomenesc cu Caţavencu, cu Farfuridi, cu Nae Ipingescu sau cu alţii".

Caragiale, vrând poate să-şi bată joc de interlocutorul său, a spus totuşi un mare adevăr. Ca să poţi scrie, trebuie să fii în permanent contact cu personagiile, să le vezi, să le auzi, să le miroşi, aş putea spune. Dacă nu vii în contact global cu toate personagiile, prin toate simţurile, există un deficit de plastic şi de aici o lipsă de viaţă. În momentul când acest contact se face perfect normal, când halucinaţia creaţiunii literare operează clipă cu clipă asupra mea, atunci scriu colosal de uşor, fără nici un fel de efort, având impresia că transcriu, scriu sub dictat sau nu fac decât să aştern pe hârtie lucruri care se desfăşoară atunci în faţa mea.

În momentele, însă, când nu sunt în contact cu personagiile mele, atunci scriu foarte greu, fals, pe de lături, iar sufletul mă avertizează că nu sunt pe terenul adevărat.

 

"Scriu mărunt şi foarte ordonat"
Ai nevoie de o anumită ambianţă pentru a scrie?

În genere scriu vara, pentru că am mai mult timp liber şi pentru că ziua e mai mare. Din acest punct de vedere, sufăr legea ţăranilor, îmi agricultez sufletul, aş putea spune. Mă scol la patru jumate-cinci dimineaţa. După diverse operaţii higienice, îmi fac o cafea neagră şi mă duc în livada dlui Ibrăileanu, un loc foarte retras, deşi aşezat în mijlocul oraşului. Am acolo o masă şi un scaun. Scriu de la cinci jumătate până la doisprezece jumătate, cu foarte mici întreruperi.

După-amiaza îmi reiau lucrul de la trei până la şapte jumătate-opt. În primele două săptămâni, din punct de vedere material, realizez cantităţi mici. Scriu mărunt şi foarte ordonat, cu spaţii constante între rânduri şi cu fiecare literă complet împlinită. Totul este, cum se spune la meciurile de tenis, până îmi găsesc "lungimea". După ce-mi găsesc cadenţa, scriu grozav de repede, încât timpul material mediu pentru scrierea unui roman e între o lună şi două. Evident, port în mine o masă de deziderate, de aspiraţii, un material inform care aşteaptă să fie modelat şi din care scot din când în când: grânarul meu. (...)

 

Ca să scrii, ai nevoie de linişte?

Ştiu să mă adaptez mediului. Nu sunt exigent. Şi cred că-i imposibil pentru un om care nu-i bogat să-şi poată satisface toate curiozităţile, aş spune maniile. "Medelenii" i-am scris la Eforie. Unde aveam deasupra un patefon cu dansatorii respectivi şi sub mine
un alt patefon cu alţi dansatori.

 

Ce influenţă are căsătoria asupra creaţiei unui scriitor?

În genere, admirabilă: îi simplifică viaţa la extrem, ceea ce pentru un scriitor cred eu că-i o necesitate. Căci sunt convins că scriitorul trebuie să fie, în actele lui exterioare, un robust burghez. Un om care să-şi organizeze perfect viaţa fizică şi spirituală. Să fie perfect sănătos, să se culce foarte devreme, cu alte cuvinte, să stârpească şi să evite orice dezechilibru în viaţa lui, fiindcă socot că un adevărat scriitor poartă în sufletul lui suficiente dezordini, suficiente experienţe, pentru ca acest trai perfect ordonat să nu-l ducă la acea stare animalică, neproprie creaţiei. (...)

 

Ai pasiuni?

Mă-ntreb şi eu. Cred că pentru sporturi. Am practicat un amatorism foarte serios într-o vreme când scriitorii români se fereau să mărturisească vreo preferinţă sportivă. M-am ocupat cu patinajul, skatingul (am luat premii la Călimăneşti, Sinaia, Iaşi), înotul, tenisul,
fotbalul, când eram în liceu. (...)

 

Ai vreun mare regret în viaţă?

Cred că da; acela de a nu fi putut călători îndeajuns până acum. Asta mi-ar fi cerut foarte mulţi bani, fiindcă eu nu concep decât călătoria foarte lentă. Am oroare pentru acea isterie aproape a vitezei turistice, caracteristică mai tuturor călătorilor români de astăzi şi care nu înseamnă decât un contact superficial cu pitorescul cel mai ieftin, cel mai epiderm, aş putea spune, al unui peisaj şi al unui popor. (...)

 

Unii socot că sărăcia, lipsa cumplită chiar, ar fi proprie marilor creaţiuni. Eşti de aceeaşi părere?

Lipsa e umilitoare, nu e prielnică şi dă naştere unui dezechilibru sufletesc incompatibil cu adevăratele creaţii.

 

Eşti monden?

Nu sunt deloc. Şi poate doar în măsura în care sunt obligat, ca persoană oficială, ca director al Teatrului Naţional din Iaşi. Mondenitatea o socot pierdere de timp. Şi cred că adevăratul scriitor n-are nevoie să-şi piardă cinci nopţi ca să descrie atmosfera unei cârciumi. (...)

 

Ai prieteni?

Foarte puţini. Şi îndrăznesc să spun că singurul meu prieten, în sensul adânc al cuvântului, este profesorul Ibrăileanu, cu care sunt şi vecin de casă. Această prietenie însă, subliniază te rog, este alături de literatură. (...)

 

Pasiunea pentru sport

Care este cel mai impresionant moment din viaţa dumitale?

Superlativul mă deconcertează. Aş spune descoperirea lui Kipling. Un unchi al meu a uitat la noi acasă un geamantan cu mai multe volume de literatură străină, între care Kim şi Cărţile Junglei ale lui Kipling. Lectura loc a însemnat, într-adevăr, un eveniment în viaţa mea. Îl socot şi acum pe Kipling ca pe unul din cei mai mari scriitori pe care i-a avut vremea de azi, cu toate că n-are acel caracter de "exponent" de generaţie, care pare a fi condiţia scriitorului mare pentru lectorii de azi. Apreciez în el mai mult poetul epic, decât scriitorul social.

 

Care este idealul dumitale?

Cuvântul e colosal de pretenţios, încât e devalorificat. Aş vrea să-i dau o semnificaţie cât mai modestă: să pot ţine până la capătul vieţii, în scrisul meu, contabilitatea propriului meu suflet, cu alte cuvinte, să-mi dea Dumnezeu puterea să exprim mereu şi ceea ce se întâmplă în mine, şi ceea ce e virtual în mine. Să fiu sănătos, cât mai sănătos. Nu ţin deloc la aglomerare de bani. Cred, de altfel, că senzaţia bogăţiei e un fel de burtă pentru suflet. Prefer ca banul să fie rezultatul unui efort actual.

Citeşte mai multe despre:   biblioteca pentru toţi

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

5 dintre cei mai importanți cineaști ai momentului la One World Romania #13

5 dintre cei mai importanți cineaști ai momentului la One World Romania #13
Galerie Foto A 13-a ediție One World Romania, care se va desfășura între 20 și 29 martie în București, propune proiecții ale celor mai recente documentare realizate de câțiva dintre cei mai importanți cineaști ai...

În curând: Sodoma. Anchetă în inima Vaticanului de FRÉDÉRIC MARTEL

În curând: Sodoma. Anchetă în inima Vaticanului de FRÉDÉRIC MARTEL
Editura RAO va publica la începutul lunii martie un volum exploziv. Celibatul preoților catolici, interzicerea de către Biserică a folosirii metodelor de contracepție, mușamalizarea abuzurilor sexuale, demisia p...

Magdalena Popa Buluc în dialog cu Radu Boruzescu: „Pasiunea mea era să mă lupt cu rigoarea, să transform spații”

Magdalena Popa Buluc în dialog cu Radu Boruzescu: „Pasiunea mea era să mă lupt cu rigoarea, să transform spații”
Galerie Foto Teatrul românesc a avut o pleiadă de personalități care au dus oriunde în lume renumele regizorilor români, renumele unor mari scenografi ce au marcat spectacolele de teatru și de operă, regia unor pelicule...

Gala Muntelui 2020: Sportivii anului 2019, premiați la Alpin Film Festival

Gala Muntelui 2020: Sportivii anului 2019, premiați la Alpin Film Festival
Galerie Foto Gala Muntelui, evenimentul anual care celebrează la ALPIN FILM FESTIVAL performanța românească în domeniul sporturilor montane, ajunge anul acesta la cea de-a 5-a ediție. Pe 29 februarie, de la ora 14:00,...

Shonda Rhimes, creatoarea serialului Anatomia lui Grey, scrie o carte despre „Anul lui DA”    

Shonda Rhimes, creatoarea serialului Anatomia lui Grey,  scrie o carte despre „Anul lui DA”     
Este posibil să fii Shonda Rhimes, una dintre cele mai influente producătoare de televiziune de la Hollywood, și viața ta, demnă de invidie pentru ceilalți, să fie aproape de un dezastru...

A treia ediție a conferințelor Despre lumea în care trăim

A treia ediție a conferințelor Despre lumea în care trăim
Conferinţa are loc în perioada 22-26 februarie 2020, la Ateneul Român. Mircea Cărtărescu, Germina Nagâț, Cristian Mureșan, Manfred Spitzer, dr. Alexandra Martin, dr.Yuvraj Kalra, Mihai Netea și Horia-Roman...

Matei Visniec în dialog cu publicul si creatorii italieni

Matei Visniec în dialog cu publicul si creatorii italieni
În data de 26 februarie la ora 18,30, Accademia di Romania in Roma organizează întâlnirea dintre celebrul dramaturg Matei Vișniec și prof. Bruno Mazzoni, cunoscut și apreciat atât ca specialist în literatura...

Scripcarul pe acoperiș în premieră, la Teatrului Maghiar de Stat din Cluj!

Scripcarul pe acoperiș în premieră, la Teatrului Maghiar de Stat din Cluj!
Galerie Foto Vineri, 21 februarie, ora 19:00, în Sala Mare a Teatrului Maghiar de Stat, va avea loc premiera spectacolului Scripcarul pe acoperiș de Joseph Stein, Jerry Bock și Sheldon Harnick, regia László Béres. În...

Anul Internațional BEETHOVEN la Sala Radio: Gabriel Bebeșelea dirijează Simfonia a 2-a

Anul Internațional BEETHOVEN la Sala Radio:  Gabriel Bebeșelea dirijează Simfonia a 2-a
Galerie Foto Miercuri, 26 februarie (19:00), apreciatul dirijor român GABRIEL BEBEȘELEA, aplaudat recent la pupitrul unor importante ansambluri europene în cele mai prestigioase săli de concert ale lumii ca Auditorium-ul din...

Malmkrog, cel mai recent film al regizorului Cristi Puiu, are premiera mondială vineri la Festivalul Internațional de Film de la Berlin

Malmkrog, cel mai recent film al regizorului Cristi Puiu, are premiera mondială vineri la Festivalul Internațional de Film de la Berlin
Galerie Foto O ecranizare de epocă cu un scenariu original după un text rusesc jucat în limba franceză, filmul Malmkrog va fi proiectat în premieră mondială la prestigiosul Festival Internațional de Film de la Berlin vineri,...

”Dragobete’s Wings”: LUIZA ZAN cântă JAZZ la SALA RADIO!

”Dragobete’s Wings”:  LUIZA ZAN cântă JAZZ la SALA RADIO!
Un cadou frumos oferit de Ziua Îndrăgostiților sau de Dragobete? Sau, pur și simplu, o seară de muzică bună în prag de primăvară? Joi, 20 februarie (19.00), la Sala Radio, LUIZA ZAN – una dintre cele mai...

Scriitorul britanic M. J. Arlidge vine pentru prima dată în România pentru lansarea romanului „De-a v-ați ascunselea”, la Editura Trei

Scriitorul britanic M. J. Arlidge vine pentru prima dată în România pentru lansarea romanului „De-a v-ați ascunselea”, la Editura Trei
Galerie Foto Celebrul autor al romanelor care o au ca personaj principal pe inspectorul detectiv Helen Grace, M. J. Arlidge, va veni pentru prima dată în România, la invitația Editurii Trei. În vârstă de 45 de ani, cel...

Retrospective Chantal Akerman și Ross McElwee la One World Romania #13

Retrospective Chantal Akerman și Ross McElwee la One World Romania #13
Printre evenimentele speciale ale celei de-a treisprezecea ediții a festivalului One World Romania, care se va derula între 20 și 29 martie la București, se vor număra două retrospective dedicate documentaristului...

Februarie dă tonul recitalurilor de chitară lunare de la Institutul Cervantes din București

Februarie dă tonul recitalurilor de chitară lunare  de la Institutul Cervantes din București
Institutul Cervantes din București inițiază, pe 24 februarie, o colaborare inedită cu Universitatea Națională de Muzică București: lunar, în Sala Auditorium a Institutului din Bulevardul Regina Elisabeta nr....

Povestea lui Brâncuși, scoasă la licitație

Povestea lui Brâncuși, scoasă la licitație
Galerie Foto «O poveste de dragoste». Corespondența Brâncuși, precum și alte Hârtii Importante din Colecția unui Scriitor Miercuri, 4 martie 2020, ora 19:00 Artmark, Palatul Cesianu-Racoviță   Scrisorile...
Serviciul de email marketing furnizat de