x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Roşcate de vis au inspirat pictura prerafaelită, dar şi moda actuală 

0
Autor: Magdalena Popa Buluc 26 Iul 2019 - 14:23
Roşcate de vis au inspirat pictura prerafaelită, dar şi moda actuală 
Vezi galeria foto

Cu caractere puternice, protagonistele artei prerafaelite au dat naştere unui stil feminin – părul în flăcări, buze pline, haine moi, ţesături cu flori -  niciodată demodat.

Imaginea pe care o propune arta prerafaelită este cea a femeii cu ochi strălucitori, cu părul liber, învolburat şi care ne priveşte cu intensitate din picturi. Nu tristă, dar nici veselă, plină de pasiune, are o fascinaţie neliniştitoare, care captează atenţia, rămânând totuşi îndepărtată, distantă, impersonală…

Observând femeile portretizate în aceste opere, poţi înţelege de ce istoricul şi scriitoarea Jan Marsh, specialistă în epoca victoriană, reasumă astfel în Pre-Raphaelite Sisterhood, facinaţia pentru “roşcatele” celebre din istoria artei.

La jumătatea secolului al XIX-lea, a apărut o nouă viziune privind femeia, datorită muzelor are au determinat succesul unui grup restrâns de artişti englezi, celebraţi acum la Milano, la Palazzo Reale, în expoziţia Prerafaeliţii. Dragoste şi dorinţă, deschisă până la 6 octombrie. Capodopere de la Tate Britain din Londra introduc privitorul în opera pricipalilor partizani a acelei “Frăţii” fondate în 1849 de John Everett Millais, Dante Gabriel Rossetti şi William Hunt, cărora li s-au alăturat succesiv artişti ca Ford Madox Brown, Williams Morris, Edward Burne-Jones şi John W. Waterhouse.

Ambiţia lor? O pictură neinspirată de Renaştere, ci de autenticitatea artei medievale, practicate înainte de Rafael. De aici, aceste femei înalte, subţiri, cu profil roman, cu buze roşii şi cărnoase, ce par să promită voluptate, categoric, puţin maleabile.

“Acum avem la Londra pictori şi poeţi prerafaeliţi, romane prerafaelite, coafuri prerafaelite, ochi, veşminte… o anatomie prerafaelită, muzică prerafaelită”, observa publicaţia americană Galaxy în 1876. Dincolo de Ocean, ajungea deja ecoul acelei puternice feminităţi, care domină între cinema şi modă. Surori, iubite, prietene… muze.

Protagonistă a unei arte povestite prin intermediul miturilor medievale şi personajelor literare, femeia prerafaeliţilor ieşea din stereotipul victorian al frumuseţii blonde şi copilăroase pentru a intra în istoria figurilor reale: portrete care nu surprindeau numai farmecul, ci captau personalitatea.

Carol Jacobi, curatoarea secţiunii Arta britanică de la Tate Britain, explica în The Guardian cum a pictat Dante Gabriel Rossetti portretele: “… cu maxilare puternice, păr bogat, autosuficienţă. Gustul lui nu era împărtăşit de toată lumea: mulţi critici le-au declarat urâte. Dar Rossetti a avut mulţi urmaşi şi acest aspect voluptuos, gânditor şi hotărât a devenit un nou ideal de frumuseţe”.

Frumuseţe şi modernitate

La apariţia unei roşcate cu părul lung, eterică fără a fi artificială, flexibilă (fără a fi uşoară) şi îmbrăcată în haine fluide, imposibil să nu te gândeşti la ei. Un exemplu este Florence Welch, simbolul grupului rock britanic Florence+ The Machine, cu alură visătoare, care evocă perfect celebrele “bombe”, cum supranumeau artiştii acele femei magnetice şi care iubeau cu adevărat. Poeta şi pictoriţa Elisabeth Siddal, regină între “bombe”, descoperită de Rossetti, care a fost modelul multor artişti ai Asociaţiei, a devenit în 1860 soţia artistului. El i-a cultivat dragostea pentru pictură, împotriva curentului privind scepticismul timpului faţă de arta feminină.

Câţiva doctori au sfătuit-o pe Siddal să abandoneze şevaletul, diagnosticând-o (fără nicio dovadă) cu o scolioză accentuată, dar Dante a fost de neclintit: Liz a continuat să picteze. Dacă dragostea unui artist poate fi atât profundă, cât şi schimbătoare, nici în acest caz n-a lipsit promiscuitatea: acelaşi Dante Gabriel Rossetti, îndrăgostit nebuneşte de prostituata Fanny Cornforth, o alege ca muză şi amantă, iar după moartea lui Liz din cauza unei supradoze de laudanum, convieţuieşte cu ea şi o abandonează apoi la rangul de simplă servitoare.

Niciuna n-a fost totuşi mai puternică decât pasiunea – se spune că neconsumată – între Jane Morris, modelul şi soţia lui William Morris (tatăl mişcării Arts&Crafts) şi Rossetti, care spunea despre ea: “O frumuseţe ca a ei este genială”.

Hainele ei lungi, ample şi elegante, fără guler sau corset, vor deveni moda populară a grupului: cu ţesături preţioase şi imprimate – ca acelea dragi mişcării Arts&Crafts – femeia putea în sfârşit să fie frumoasă fără rochii cu corset, fără paiete. O anecdotă afirmă că pe aceste baze, în 1893, artiştii şi designerii au lansat Healthy and Artistic Dress Union (Uniunea pentru îmbrăcăminte sănătoasă şi artistică). Hainele mai sănătoase şi uşoare au invadat piaţa modei, ispitindu-le pe femeile care s-au identificat cu “noua doamnă”.

Dacă aceste poveşti v-au plăcut, să ştiţi că Jan Marsh va curatoria expoziţia Pre-Raphaelite Sisters la National Portrait Gallery din Londra din 17 octombrie până în 26 ianuarie 2020.

Povestea (şi legenda) frumoasei Ofelia

Tragică, romantică, celebră. Dar în 1852 nu avea acelaşi succes…

Cine a fost pictorul care, în 1851, a petrecut cinci luni pictând-o pe malul râului Hogsmill din Surrey?

John Everett Millais, devotat reproducerii unei naturi realiste – ca orice prerafaelit – a pictat un fond realist pentru celebra sa Ofelia. La Londra, Liz Siddal a pozat pentru Ofelia în timpul iernii, întinsă într-o cadă, sub nişte lămpi care s-au stins, provocându-i o bronşită, iar lui Millais aducându-i o “amendă” de 50 de lire sterline, cerută de tatăl lui Siddal ca despăgubire.

Prezentată în 1852, n-a fost apreciată de critici. Times a declarat-o chiar “perversă”. Dar valoarea ei estetică a făcut să fie citată de Salvador Dali ca exemplu al dragostei sale pentru această artă: “Pictorii prerafaeliţi au adus în operele lor femei radioase care, în acelaşi timp, sunt cele mai dorite şi cele mai înspăimântătoare”

Frumoase şi teribile? În Japonia, unde Ofelia este foarte iubită, nu există dubii: într-o expoziţie din 2008 imaginea ei n-a fost aleasă pentru promovare din teamă că “puterea” ei le va inspira pe tinere să se sinucidă.

 

 


 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Editura Integral a lansat cărţile hibride, în premieră mondială

Editura Integral a lansat cărţile hibride, în premieră mondială
Galerie Foto Primele cărți hibride/ inteligente/ smart-book-uri din lume, care conțin, pe lângă text și ilustrații, câteva zeci sau câteva sute de pictograme QR, au fost lansate în exclusivitate de editura Integral....

Mutter Courage şi copiii ei, în regia lui Armin Petras, va deschide cea de-a 18-a ediție a UTE Fest

Mutter Courage şi copiii ei, în regia lui Armin Petras, va deschide cea de-a 18-a ediție a UTE Fest
Galerie Foto Premiera piesei Mutter Courage şi copiii ei de Bertold Brecht și Paul Desssau, în regia lui Armin Petras, va avea loc marţi, 19 noiembrie, la ora 19:00, spectacol care va deschide oficial și UTE Fest, ediția a...

“Dumnezeu există și numele lui e Petrunija” rulează în cinematografele din România

“Dumnezeu există și numele lui e Petrunija” rulează în cinematografele din România
Galerie Foto ”Dumnezeu există și numele lui e Petrunija” este o comedie inspirată dintr-un caz real ce spune povestea unei femei ce își asumă controlul asupra propriei vieți după ce i se transmite în mod repetat că nu v...

MIES, un arhitect vizionar – expoziție de benzi desenate

MIES, un arhitect vizionar – expoziție de benzi desenate
Pe 22 noiembrie, ora 18:30, la Modul Cărturești, Sala de expoziții UAUIM, are loc vernisajul unei expoziții speciale, care face cunoscută publicului român figura unuia dintre arhitecții reprezentativi ai...

Apărătorul legilor și al dreptății

Apărătorul legilor și al dreptății
Galerie Foto Licitația de Artă Asiatică Duminică, 24 noiembrie 2019, ora 11:00 Artmark, Palatul Cesianu-Racoviță   Pentru prima dată în România! O statuetă impresionantă din spațiul sino-tibetan,...

„Ivana cea Groaznică” a câștigat marele premiu la Zagreb Film Festival Din 13 martie 2020 în cinematografele din România!

„Ivana cea Groaznică” a câștigat marele premiu la Zagreb Film Festival  Din 13 martie 2020 în cinematografele din România!
Galerie Foto Producția româno-sârbă „Ivana cea Groaznică”, regizată de Ivana Mladenović, a câștigat, sâmbătă seară, trofeul Golden Pram pentru cel mai bun lungmetraj, în valoare de 4.000 de euro, la cea de-a 17-a ed...

Recital extraordinar Constantin Chiriac

Recital extraordinar Constantin Chiriac
Teatrul de Comedie vă invită marți 19 noiembrie, la două recitaluri extraordinare susținute de Constantin Chiriac: Metanie Ție, Părinte!, de la ora 20.00, la Biserica Sf....

Expoziţia istorico–documentară «Din armata austro–ungară în slujba României Mari: Legiunea Română din Italia (1916–1919)» la Galeriile Piedicastello, Museo Storico del Trentino 

Expoziţia istorico–documentară «Din armata austro–ungară în slujba României Mari: Legiunea Română din Italia (1916–1919)» la Galeriile Piedicastello, Museo Storico del Trentino 
Galerie Foto Joi 15 noiembrie 2018, la ora 17,30, în Galeriile Piedicastello, situate în Piaţa Piedicastello, 38122 Trento (TN), Italia, Ambasadorul României în Republica Italiană E. S. George Gabriel Bologan va inaugura...

Profesorul Matei Cazacu și criticul de artă Radu Boroianu, invitați la Conferințele Ateneului Român

Profesorul Matei Cazacu și criticul de artă Radu Boroianu, invitați la Conferințele Ateneului Român
Galerie Foto Profesorul doctor Matei Cazacu (Paris) și criticul de artă Radu Boroianu vor avea sâmbătă, 16 noiembrie 2019, de la ora 17.00, în Sala mare a Ateneului Român, sub egida Conferințelor Ateneului Român, un dialog...

„Oidip”, regia Silviu Purcărete - premiul pentru cel mai bun spectacol străin în China

„Oidip”, regia Silviu Purcărete - premiul pentru cel mai bun spectacol străin în China
Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu a primit în acest an la Shanghai, în China, în cadrul China Shanghai International Arts Festival, premiul pentru cel mai bun spectacol străin, pentru producția „Oidip”,...

Clive Owen va interpreta rolul fostului preşedinte american Bill Clinton într-un serial de televiziune

Clive Owen va interpreta rolul fostului preşedinte american Bill Clinton într-un serial de televiziune
Actorul britanic Clive Owen va interpreta rolul fostului preşedinte american Bill Clinton (foto), într-un serial de televiziune despre procedura de destituire care l-a vizat ca urmare a unei aventuri extraconjugale cu...

Spectacolul „The Nutcracker and I”, cu Alexandra Dăriescu, în EUROPALIA

Spectacolul „The Nutcracker and I”, cu Alexandra Dăriescu, în EUROPALIA
Galerie Foto Pianista Alexandra Dăriescu va prezenta pe 17 noiembrie 2019, de la ora 17.00, spectacolul multimedia „The Nutcracker and I”, la CAPE-Centre des Arts Pluriels Ettelbruck, Luxemburg, în cadrul Festivalului Artelor...

PREMIERĂ MONDIALĂ. „The Birth of Violence” al româncei Ioana Păun, o provocare pentru spectatori

PREMIERĂ MONDIALĂ. „The Birth of Violence” al româncei Ioana Păun, o provocare pentru spectatori
Perfomance-ul „The Birth of Violence”, regizat de Ioana Păun, va avea premiera internațională în cadrul Festivalului EUROPALIA România, pe 22 noiembrie 2019, ora 20.30, la Teatrul Le Phénix Scène Nationale,...

Premiera „Acasă la tata” de Mimi Brănescu, la Teatrul Național Iași

Premiera „Acasă la tata” de Mimi Brănescu, la Teatrul Național Iași
Galerie Foto La sfârșitul săptămânii, pe 16 și 17 noiembrie, pe scena Sălii Mari, ora 19:00, va avea loc cea de-a doua premieră a stagiunii Teatrului Național Iași, Acasă la tata de Mimi Brănescu, în regia lui Claudiu...

Publicul invitat să re-descopere lucrări esențiale pentru istoria recentă a artei românești

Publicul invitat să re-descopere lucrări esențiale pentru istoria recentă a artei românești
Galerie Foto Institutul Prezentului și Muzeul Național de Artă al României anunță deschiderea expoziției 24 de argumente. Conexiuni timpurii în neo-avangarda românească 1969–1971. Expoziția va fi găzduită în...
Serviciul de email marketing furnizat de