x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Arte Vizuale Scena trei, actul unu – Protocolul

Scena trei, actul unu – Protocolul

de Ramona Draghici    |    12 Iun 2008   •   00:00
Scena trei, actul unu – Protocolul

TRIST ● Opereta, transformată Într-o zonă a conflictelor
După aproape o lună de la declanşarea conflictului dintre un grup de 11 artişti, salariaţi ai Teatrului Naţional de Operetă “Ion Dacian”, şi directorul acesteia, regizorul Răzvan Ioan Dincă, lucrurile nu par să aibă o soluţionare concretă.

TRIST ● Opereta, transformată Într-o zonă a conflictelor
După aproape o lună de la declanşarea conflictului dintre un grup de 11 artişti, salariaţi ai Teatrului Naţional de Operetă “Ion Dacian”, şi directorul acesteia, regizorul Răzvan Ioan Dincă, lucrurile nu par să aibă o soluţionare concretă.

Cu toate că directorul Dincă declară că a fost încheiat un protocol în urma căruia situaţia va fi rezolvată, artiştii-protestatari susţin că, “deocamdată, nu s-a semnat nimic”. “De cînd s-a declanşat conflictul, să spun aşa, am avut trei întîlniri cu protestatarii. În ultima dintre acestea, a fost negociat un protocol prin care să putem rezolva situaţia, pe cale amiabilă. Acest protocol urma să fie parafat într-o şedinţă a Comisiei pentru Cultură de la Senat, la care să fie prezenţi Adrian Păunescu, preşedintele acesteia, şi ministrul Culturii şi Cultelor, Adrian Iorgulescu. Şedinţa însă a fost amînată. Nu mai înţeleg nimic… Cei care au întocmit memoriul au zis că sînt de acord cu protocolul, iar dumneavoastră v-au spus că nu vor să semneze…”, ne-a declarat directorul Operetei.

“NIŞTE EXECUTANŢI”. De cealaltă parte, artiştii susţin că nu le-a fost prezentat actul, în forma finală, şi, ca atare, “nu-l vor semna încă”. “Noi nu am semnat acest protocol şi nu-l vom semna decît la Senat, şi asta numai dacă promisiunile devin certitudini. Noi încă nu am citit, nu am văzut forma completă a respectivului act, iar domnul Dincă s-a apucat să declare public că situaţia de la Operetă s-a rezolvat. Asta am auzit că le-a spus şi celor de la Ministerul Culturii. Noi nu sîntem factori de decizie, deci nu avem nici o calitate să semnăm protocolul. Trebuie să aibă loc această şedinţă la Senat, pentru că trebuie să se hotărască cine să îl semneze. Noi sîntem doar nişte salariaţi, nişte executanţi”, ne-a declarat Gladiola Niţulescu, una dintre semnatarele scrisorii deschise, emise la data de 16 mai a.c.

ACUZAŢII. În textul documentului, parafat şi de alţi prim-solişti, dar şi foşti solişti ai Operetei ca Bianca Ionescu, Mihnea Lamatic, Mioara Manea, Adina Cezar, aceştia şi-au exprimat nemulţumirea faţă de activitatea managerială a lui Răzvan Dincă, pe care l-au acuzat de “distrugerea” instituţiei. “Am asistat la o veritabilă distrugere a patrimoniului Teatrului Naţional de Operetă, decorurile a 28 de spectacole, în stare foarte bună, fiind casate. Distrugînd decorurile, domnul Dincă a desfiinţat aceste spectacole pentru a cheltui apoi alţi bani pentru producţii deja realizate şi montate, pe care tocmai le-a desfiinţat. Domnul Dincă a ales să ignore repertoriul teatrului. Sub pretextul modernizării acestui repertoriu, domnul Dincă pune în scenă, pe bani grei, spectacole de revistă învechite, pornografice”, se arată în documentul care a fost trimis şi Ministerului Culturii.

“Valoarea nu înseamnă fustă pînă la popou!”

Situaţia coregrafului Adina Cezar este una aparte, întrucît aceasta este, de asemenea, unul dintre semnatarii scrisorii deschise, deşi domnia-sa nu mai colaborează cu Teatrul Naţional de Operetă: “În noiembrie 2007, a fost desfiinţată prestigioasa companie Contemp, iar eu am fost scoasă la pensie de către domnul Dincă; m-a eliberat din funcţie scriindu-mi o scrisoare, pentru ca mai apoi să mă invite să montez, din nou, la Operetă. Ei, bine, nu voi face asta! De cînd am fost scoasă la pensie, vreau să vă spun că nu am stat degeaba: am făcut o premieră, am făcut o ministagiune pe malul mării şi am fost şi în Festivalul Enescu. Dar ce se întîmplă la Operetă, în acest moment, este grav. Nu ştiu ce face Ministerul Culturii, de ce nu ia atitudine. Sînt uluită că se întîmplă toate acestea, mai ales că Adrian Iorgulescu se ocupă de muzică sau, mai degrabă, se ocupa. Nu se poate să pui în fruntea unui teatru muzical un om care nu ştie o notă. Mi se pare o dovadă de cinism, o stare de sictir total. Cînd eşti ministru nu e vorba, nu se pune problema că nu îţi place genul; tu nu trebuie să distrugi, tu trebuie să construieşti. Răzvan Dincă este un regizor obscur. A dat afară oameni cărora le-a spus să se retragă că sunt bătrîni. Dar nu se pune problema de egalitate între tinereţe şi valoare. Păi, dacă Maria Callas era la mîna lui Răzvan Dincă, probabil că o dădea afară, că avea aproape 50 de ani. Valoarea nu înseamnă neapărat tinereţe, nu înseamnă fustă pînă la popou, înseamnă pregătire, seriozitate…”, ne-a declarat Adina Cezar, cea care a fondat, împreună cu Andrei Pleşu, compania Contemp, “singura premiată pentru coregrafie, dar în Ungaria, nu în România”, după cum precizează coregraful.

×
Subiecte în articol: arte dincă