x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Scriitorul pro(c)ustian care a văzut idei...

0
Autor: Clara Margineanu 19 Apr 2010 - 00:00
Scriitorul pro(c)ustian care a văzut idei... Muzeul Literaturii Române/
Citește și:

Camil Petrescu a început prin a scrie poezii. A văzut idei, a devenit prozator, gazetar, eseist şi autor dramatic. Piesele de teatru "Jocul ielelor", "Suflete tari", "Mitică Popescu", "Danton", "Act veneţian", ca şi romanele "Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război" şi "Patul lui Procust" l-au aşezat pe Camil Petrescu în locul binemeritat din conştiinţa publicului cititor.

La consolidarea reputaţiei sale de mare scriitor a contribuit decisiv G. Călinescu, care i-a acordat atenţie şi recunoaştere în "Istoria literaturii române de la origini până în prezent", apărută în 1941. Copilul orfan de ambii părinţi - cu un tată incert şi o mamă care l-a abandonat -, crescut de o servitoare dintr-o mahala bucureşteană, s-a instruit, s-a şlefuit, s-a îndârjit întru altitudine spirituală şi a devenit în lumea literară Camil Petrescu.

După cel de-al doilea război mondial, scriitorul se bucura de statutul unui clasic în viaţă. Cu toate acestea, a purtat în toată existenţa sa, ca pe o coroană de spini, realitatea de a fi fost orfan şi nefericirea de a fi surzit pe front, în primul război mondial.

DOSARE DE EXISTENŢĂ
"Ca o rachetă de luptă explodând mecanic multicoloră, personalitatea lui Camil Petrescu se înfăţişează multiplă şi diversă. Intelectual de rasă, spirit agitat, de felină prinsă între gratiile menajeriei sociale, sub zâmbetul convenţional ascunde cel mai atroce individualism. Scurmând ideile cu gheare neobosite, este veşnic în devenire. Peste tot a purtat subiectivismul enervant şi nou, provocând nemulţumiri şi fiind el însuşi nemulţumit." (Ion Vinea, "Viaţa literară", 1931)

S-a spus că romanul "Patul lui Procust" ar putea fi o prelungire a "Ultimei nopţi de dragoste...". După analiza dureroasă a geloziei şi a nevrozei vieţii pe front din "Ultima noapte...", "Patul lui Procust" cercetează atent, disecă - lucid şi crud - suferinţa erotică. De altfel, reapar deloc întâmplător politicianul Nae Gheorghidiu, "Lumânărarul", - personaje cunoscute care au "plonjat" din "Ultima noapte..." în "Patul lui Procust".

Această procedură balzaciană conţine intenţia realizării unei fresce sociale. Dosarele de existenţă, febrilitatea de actualitate reportericească, notele explicative din subsolul paginii sunt câteva dintre atributele recognoscibile ale literaturii lui Camil Petrescu. Autorul îi divulgă lui Eugen Jebeleanu, într-un dialog publicat în România literară (1933), o parte din tehnica scrierii sale, referindu-se concret la romanul "Patul lui Procust": "Am adunat, în decursul timpului, câteva arhive de note şi fişe. Iată, acolo, în colţ... şi mai sunt încă foarte multe în birou.

Priveşte, aici, chiar reviste de modă necesare fidelei redări a îmbrăcămintei eroilor. Memoria funcţiona prompt; cu toate acestea, trebuiau controlate datele vestimentare. Şi în ceea ce priveşte stilurile mobilierelor m-am informat din gazetele de specialitate, din revistele vechi... Am dat câteva mii de lei pentru toate aceste publicaţii... Fiecare personaj are cazierul şi mapa sa".

"PATUL LUI PROCUST", LITERATURĂ VÉRITÉ
Toate aceste documente, înregistrări din viaţa de zi cu zi, decupaje din presa vremii, scrisorile din substanţa cărora e construit romanul "Patul lui Procust", notele explicative ale autorului din subsolul paginii transmit o puternică impresie de autentic, de ambianţă veridică, pe care o poţi atinge. "Patul lui Procust" este locul de tortură a conştiinţei, în care Fred Vasilescu citeşte scrisorile de dragoste cumplită ale poetului Ladima către actriţa mediocră Emilia, ajutat de comentariul complementar al acesteia. Bietul Ladima, artist neînţeles, joacă zaruri cu moartea şi pierde.




Existenţa sa unică se iroseşte într-o iubire nedemnă. Fred explică: "Socot că el se amăgea, cu oarecare luciditate. Împrumută Emiliei tot ceea ce-i trebuie ca s-o poată iubi şi o iubeşte anume, pentru ceea ce i-a împrumutat chiar el. Ladima se autosugestionează într-un mod întristător". În realitate, Emilia Răchitaru are o senzualitate rece, profesională, vulgară. Spre alcovul ei conduce doar instinctul animalic şi acceptarea tranzacţiei mercantile.

Fred însă trăieşte o iubire superioară pentru expresiva şi misterioasa Doamnă T., iubire căreia autorul îi impune neîmplinirea. Uneori, în calitatea lui de "sforar", Camil Petrescu pare crud şi cinic, îi lasă pe eroi să se prăbuşească, sub ochii trişti şi neputincioşi ai cititorului-privitor.

Fred îşi trăieşte conştient iluzia, Ladima, învins, se sinucide. Doi oameni care iubesc diferit, dar se întâlnesc în suferinţă. Camil Petrescu formulează constatările lui Fred: "Suferinţa din pricina unei femei vulgare are ceva din usturimea şi exasperarea unei furunculoze, a unei boli ruşinoase. E insuportabilă. În vreme ce suferinţa din pricina unei femei de inteligenţă superioară, delicată, sensibilă, oricât de capricioasă, e ca o boală lungă, cu remiteri trecătoare, cu voluptăţi în suferinţă, cu o adâncire în sine şi cu o iluminare a lumii exterioare, nebănuită până atunci".

Doamna T. se ştie, se cunoaşte şi se place în ipostaza sa de femeie-spectacol intangibil, personaj de legendă, proiecţie ideală, stirpe nobilă. Este un animal de rasă, o femeie excepţională ,care îşi permite luxul de a traversa capricios şi inubliabil câteva destine. Pare că menirea Doamnei T. este să tulbure şi să treacă mai departe, fără a fi ferită ea însăşi de îndoieli. Se întreabă: "Dacă sunt într-adevăr excepţională, cum de îmi poate prefera pe alta?".

Sufletul ei, frământat de nesiguranţă, cunoaşte o "descurajare de femeie iubită de toţi bărbaţii". Splendid (ca spectacolul în sine, când o doamnă omagiază o altă doamnă) o caracterizează Irina Petraş: "Doamna T. este cea mai reuşită femeie din literatura română. Toate calităţile îi sunt la îndemână: inteligenţă, gust, naturaleţe, frumuseţe, onestitate, modestie, orgoliu, independenţă.

Portret ideal, din linii ferme, venite dinăuntrul bărbatului care scrie. Iar perspectiva multilplă din care e privită îi dă viaţă reală, posibilă, orice exagerare dispare. Proiecţie, imagine în absolut, ea devine Femeia". (Irina Petraş, "Proza lui Camil Petrescu", Ed. Dacia, 1981)

 

A dinamitat literatura
Au existat voci care i-au reproşat lui Camil Petrescu faptul că, după instaurarea comunismului, a acceptat să scrie literatură propagandistică. Este vorba despre romanul "Un om între oameni" şi piesele de teatru "Bălcescu" şi "Caragiale în vremea lui", în care satirizează burghezo-moşierimea. S-a spus că adeziunea sa la noua clasă politică a fost răsplătită. La fel de adevărat este că acest mare scriitor merita din plin să fie ales membru al Academiei Române. A primit numeroase premii literare, a fost decorat cu Ordinul Muncii clasa l, a fost preşedintele colegiului de redacţie al revistei Teatrul. La 14 mai se vor împlini 53 de ani de la moartea sa.

Criticul literar Alex Ştefănescu scrie:
"Deşi nu poate fi definit ca un avangardist, Camil Petrescu a dinamitat integral conceptul de literatură.
L-a dinamitat şi l-a reconstruit într-o manieră care nu se îndepărtează foarte mult de la tradiţie". Ne mai rămâne doar să ne alăturăm celor care speră că acest scriitor important va fi descoperit şi redescoperit... şi omagiat constant, prin lectura cărţilor sale.

Citeşte mai multe despre:   biblioteca pentru toţi

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Berlinală 2019: Câştigătorul premiului Ursul de Aur susţine că ''Synonyms'' i-a produs o nesfârşită plăcere, dar şi durere

Berlinală 2019: Câştigătorul premiului Ursul de Aur susţine că ''Synonyms'' i-a produs o nesfârşită plăcere, dar şi durere
Regizorul israelian Nadav Lapid a declarat că producţia lungmetrajului său ''Synonyms'', recompensat cu Ursul de Aur la cea de-a 69-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin, i-a oferit...

Doliu în teatrul românesc! A murit o cunoscută actriță. Era faimoasă pentru rolurile în teatru și în telenovele

Doliu în teatrul românesc! A murit o cunoscută actriță. Era faimoasă pentru rolurile în teatru și în telenovele
Galerie Foto Maria Teslaru a murit! Actrița s-a stins din viață în cursul zilei de sâmbătă, 16 februarie. la vârsta de 63 de ani. Aceasta a devenit faimoasă odată cu rolurile în teatru și film. Familia o va urma pe...

Piesa ce va reprezenta România la Eurovision 2019 va fi votată duminică

Piesa ce va reprezenta România la Eurovision 2019 va fi votată duminică
Piesa care va reprezenta România la Eurovision 2019 va fi votată duminică, în urma show-ului Selecţiei Naţionale de la Sala Polivalentă din Capitală, spectacol ce va cuprinde şi un recital al artistei...

Actorul elveţian Bruno Ganz, care l-a interpretat pe Hitler în "Der Untergang", a murit la 77 de ani

Actorul elveţian Bruno Ganz, care l-a interpretat pe Hitler în "Der Untergang", a murit la 77 de ani
Actorul elveţian Bruno Ganz, cunoscut din rolul lui Adolf Hitler în controversatul film german "Der Untergang/Ultimele zile ale lui Hitler", a murit sâmbătă la 77 de ani în oraşul său natal Zurich, a informat...

Berlinală 2019 - ''Monştri.'', în regia lui Marius Olteanu, câştigă premiul oferit de cititorii Tagesspiegel

Berlinală 2019 - ''Monştri.'', în regia lui Marius Olteanu, câştigă premiul oferit de cititorii Tagesspiegel
Galerie Foto Lungmetrajul "Monştri.", în regia lui Marius Olteanu, a câştigat la cea de-a 69-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin premiul oferit de cititorii Tagesspiegel (Tagesspiegel Readers' Jury...

OSCAR 2019 - Academia revine asupra deciziei şi renunţă la anunţarea unor premii în pauzele publicitare

OSCAR 2019 - Academia revine asupra deciziei şi renunţă la anunţarea unor premii în pauzele publicitare
Academia de Arte şi Ştiinţe Cinematografice a revenit asupra deciziei sale iniţiale, renunţând la ideea ca unele premii Oscar să fie acordate în timpul pauzelor publicitare, după criticile uriaşe ale comunită

Eurovision România – AMR 2 zile până la marea finală

Eurovision România – AMR 2 zile până la marea finală
Galerie Foto Au mai rămas doar două zile până la finala națională Eurovision România, iar organizatorii pun la punct ultimele detalii ale show-ului.   Va fi o seară de gală – la Sala Polivalentă vor fi...

„DRAGOBETELE SĂRUTĂ FETELE” – concert folcloric la Sala Radio!

„DRAGOBETELE SĂRUTĂ FETELE” – concert folcloric la Sala Radio!
Duminică, 17 februarie (17.00), îndrăgostiții de toate vârstele sunt invitați la Sala Radio la tradiționalul concert de Dragobete, oferit în fiecare an în luna februarie de Orchestra de Muzică Populară...

Maraton de lectură „Portugalia citește românește“ – sub semnul personalității lui Constantin Brâncuși

Maraton de lectură „Portugalia citește românește“ – sub semnul personalității lui Constantin Brâncuși
Pentru al treilea an consecutiv, Ambasada României în Republica Portugheză și Institutul Cultural Român de la Lisabona organizează maratonul de lectură „Portugalia citește românește“, pus de această dată...

ICR Madrid își primește oaspeții într-o nouă casă

ICR Madrid își primește oaspeții într-o nouă casă
Galerie Foto Ceremonia de inaugurare a noului sediu al Institutului Cultural Român de la Madrid a avut loc în data de 14 februarie 2019, în prezența doamnei Liliana Țuroiu, președintele Institutului Cultural Român, a Excelenţ...

Netta, câștigătoarea Eurovision 2018, susține un recital la Finala Selecției Naționale

Netta, câștigătoarea Eurovision 2018, susține un recital la Finala Selecției Naționale
Galerie Foto Un adevărat fenomen muzical, Netta Barzilai, laureata Eurovision 2018, vine pentru prima dată în România, într-un recital live la finala Selecției Naționale. Într-o seară în care spectacolul și emoția vor...

Berlinala abordează istoria politică a Planetei

Berlinala abordează istoria politică a Planetei
Galerie Foto Cu câteva zile înainte de final (17 februarie), Berlinala relevă câteva teme predominante. Am reţinut de data aceasta pelicule legate de istoria politică a planetei şi de unul dintre cele mai dramatice subiecte...

Calendar religios. 15 februarie. Sfântul Apostol Onisim

Calendar religios. 15 februarie. Sfântul Apostol Onisim
Pe data de 15 februarie, în Biserica Ortodoxă, se face pomenirea Sf. Apostol Onisim. Acesta a fost unul dintre cei 70 de Apostoli ai Mântuitorului, fiind de altfel ucenicul Sfântului Apostol Pavel. A fost in...

Netta, câștigătoarea Eurovision 2018, susține un recital în Finala Selecției Naționale

Netta, câștigătoarea Eurovision 2018, susține un recital în Finala Selecției Naționale
Un adevărat fenomen muzical, Netta Barzilai, laureata Eurovision 2018, vine pentru prima dată în România, într-un recital live la finala Selecției Naționale. Într-o seară în care spectacolul și emoția vor...

Poveştile teatrului, o “tolbă nesecată de giduşii”

Poveştile teatrului, o “tolbă nesecată de giduşii”
Premiera spectacolului “Noii infractori” la TNB Teatrul Național București vă invită joi, 7 martie 2019, la Sala Mare, la premiera oficială a spectacolului “Noii infractori”. Autoarea israeliană...
Serviciul de email marketing furnizat de