x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

"Simţ enorm şi văz monstruos"

0
Autor: Clara Margineanu 24 Mai 2010 - 00:00
Vezi galeria foto

O lume cu substrat grav, scrisă în cheie parodică



O parte emblematică a operei lui Caragiale înfăţişează lumea ca o imensă berărie în care se vorbeşte, se gesticulează, personajele se înfierbântă şi se încaieră verbal, de cele mai multe ori, pentru cauze derizorii şi efemere. Cârciumi, cafenele, birturi, bodegi devin fiecare în parte şi toate la un loc scena pe care prota­goniştii îşi permit să se simtă eroi. E teritoriul libertăţii lor absolute, în care au sau n-au treabă, protagoniştii sunt prezenţi la orice oră şi se iluzionează că trăiesc, sporovăind, trăncănind, comentând. Îşi înlocuiesc existenţa reală cu transa provocată de voluptatea trăncănitului. "Domnul Mache şade la o masă în berărie şi aşteaptă să pice vreun amic; e vesel şi are chef de conversaţie."

Mircea Iorgulescu îşi imagina că această lume caragialiană s-ar sufoca dacă ar fi constrânsă brusc la muţenie. "Fiindcă ei vorbesc pentru a trăi; mai exact, pentru a se iluziona că trăiesc. Şi e, în acelaşi timp, un surogat de mântuire: să vorbească e tot ce le-a mai rămas acestor oameni. Ei se exilează în limbuţie. (...) Vorbesc la nesfârşit, dezlănţuit, incoerent, dezarticulat, aberant, nebuneşte, fără să spună cel mai adesea nimic, dar mereu cu o energie inepuizabilă. (...) În lumea lui Caragiale nu este niciodată linişte, dar zgomotul şi agitaţia nu înseamnă viaţă trepidantă, ci consum deraiat de vitalitate." (Mircea Ior­gulescu, "Eseu despre lumea lui Caragiale", Ed. Cartea Românească, 1988)    

I.L. Caragiale s-a născut în satul "Haimanale" (1852), un loc cu mi­resme de mahala ploieşteană şi cu o vitalitate colorată specific. Provenind dintr-o familie veselă de actori, a avut înclinaţii ereditare pentru farsă, râs şi bufonerie. Cu simţ enorm şi văz monstruos a concretizat literar perso­naje memorabile, vii, pitoreşti, înşurubate adesea în ridicolul unor existenţe pa­rodice, oameni pentru care, deşi viaţa este un moft, poartă în fiinţa lor grimasa râsu'-plânsului.

Tudor Arghezi l-a înţeles pe Caragiale, coborând în personajele sale şi "dumicându-le" cu de-amănuntul. "şi-a muiat condeiul în gura şi-n cre­ierii lor; i-a batjocorit cu atâta iu­bire, ca să-i facă tot pe ei să râdă..." (Amin­tiri despre Caragiale, Ed. Minerva, 1972) Caragiale a biciuit, prin scrisul său, ridicolul şi prostia omenească din cauza cărora el însuşi suferea. Personalitatea sa captivantă, plină de vervă sclipitoare a fost brăzdată de griji, calomnii, suferinţe intense. A avut o activitate prodigioasă ca pu­blicist, gazetar consistent şi constant, dramaturg, director general al tea­tre­­lor, merite în pofida cărora i s-au refuzat sistematic recunoaşterea, acreditarea socială şi culturală pe care le merita din plin. Peste toate, a avut parte şi de un proces de plagiat, inventat de un scriitor obscur. A în­cercat să opună obstrucţiilor de tot felul gesturi cu semnificaţie, astfel încât a avut iniţiative comerciale în calitate de berar şi a fost mandatar al restaurantului din Gara Buzău. Până la urmă, hulit, neluat în serios, refuzându-i-se un post de deputat (într-un regim condus de prieteni de-ai săi), din cauză că nu inspira în­credere, Caragiale a ales în 1905 so­luţia extremă a exilului voluntar. S-a stabilit la Berlin, unde a continuat să scrie, lăsând literaturii române scrieri narative importante: "Kir Ianulea", "Calul dracul", studiul "1907. Din primăvară până în toamnă".

Partea cea mai importantă a operei lui Caragiale rămâne drama­turgia. "O noapte furtunoasă", "Co­nul Leonida faţă cu reacţiunea", "O scrisoare pierdută", "D-ale Carnava­lului", "Năpasta" au fost citite în cadrul societăţii Junimea din Iaşi şi publicate ulterior în Convorbiri lite­rare. La vremea punerii lor în scenă (s-au jucat la Teatrul Naţional din Bu­cureşti), comediile domnului Ca­ragiale au avut parte de primiri contradictorii. "Fascinată de spectacolul abisal şi etern al prostiei, opera lui Caragiale are puterea diabolică de a-şi îngropa nu numai detractorii, dar şi pe acei apologeţi ameţiţi de iluzia că elogiul scuză inepţia." (Mircea Iorgulescu, "Eseu despre lumea lui Caragiale")

Lumea-carnaval, lumea-berărie, lumea-talmeş balmeş sunt esenţia­lizate în opera clasică, durabilă a lui Caragiale, prin dinamismul replicilor, ironie ascuţită, geniu verbal, intrigă construită cu mână sigură. Tipătescu, Trahanache, Ipingescu, Farfuridi, Ca­ţavencu, Coana Joiţica şi toţi cei­lalţi îţi rămân, în urma experienţei lec­tu­rii sau a celei de spectator, un fel de prie­teni, pe care îi accepţi cu bune şi cu rele şi pe care nu-i mai poţi judeca decât cu tandreţe. Consubstanţiale teatrului prin structura lor dramati­că şi comică, precum şi prin intenţia de a surprinde esenţa societăţii ro­mâ­neşti, mo­mentele şi schi­ţele lui Caragiale sunt capo­do­pere filigranate în cuvinte, situaţii, re­plici, persona­je. Vorbeşte despre educaţia familia­ră deficitară ("Domnul Goe", "Vi­zită"), destră­ma­­rea relaţiilor de cuplu ("Tren de plă­cere"), superficia­litatea gaze­tăriei ("Reportaj", "Groaz­nica sinucidere din strada Fide­li­tă­ţii"), sistemul de în­văţământ ("Un pe­­dagog de şcoală nouă"). Surprinsă în câteva dintre ipostazele esenţiale: fami­lia, şcoala, presa, berăria, fenomeno­logia socie­tăţii româneşti este în­fă­ţişată cu luci­ditate şi ironie. Im­presia plenară este că în lumea lui Ca­ragiale se râde să­nătos şi cu poftă, se râde în hohote. Tabloul înfăţişează perso­najele şi publicul receptor în­lăn­­ţuiţi într-un râs torenţial, deasupra căruia se aude, totuşi, replica unui per­­sonaj: "Te apucă groaza, mon­şer!".

"Caragiale a fost un paradox. Mai mult ca oricine, el dezminte faimosul «stilul e omul». Ce cumpănit e stilul lui Caragiale şi ce impetuos a fost omul! În opera lui e aspru, batjocoritor. În viaţă surâdea. Scriitorul acesta, a cărui operă e plină de secături şi de canalii, scriitorul acesta în care e greu să găseşti un om simpatic care să nu fie un imbecil, ştia să înnobileze în viaţă lucrurile cele mai comune." (Victor Eftimiu, "Amintiri despre Caragiale")

A încetat din viaţă în 1912 la Ber­lin, dar a fost reînhumat în Cimitirul Bellu, din Bucureşti. A rămas în litera­tura română creatorul limbajului dramatic, a plăsmuit o lume, căreia i se poate spune "Caragialia", o lume cu substrat grav, scrisă în cheie pa­rodică.
Citeşte mai multe despre:   biblioteca pentru toţi

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

O toaletă din aur, în valoare de un milion de lire sterline, a fost furată din Palatul Blenheim

O toaletă din aur, în valoare de un milion de lire sterline, a fost furată din Palatul Blenheim
Un vas de toaletă din aur, în valoare de un milion de lire sterline, care făcea parte dintr-o expoziţie de artă de la Palatul Blenheim, Marea Britanie, a fost furat sâmbătă dimineaţă. Postul de radio...

Câștigătorul Palme d’Or și marile premii de la Cannes, în premieră la Les Films de Cannes à Bucarest

Câștigătorul Palme d’Or și marile premii de la Cannes, în premieră la Les Films de Cannes à Bucarest
Galerie Foto O meditație elegiacă asupra morții și a creației venită de la un extravagant maestru spaniol,  o peliculă burlescă despre rădăcini și identitate, o satiră socială demolatoare și inclasabilă, o...

Aventura Minimest, în cel mai bogat program pentru copii de până acum

Aventura Minimest, în cel mai bogat program pentru copii de până acum
Galerie Foto Vacanța s-a terminat, dar pentru cei mici adevărata aventură e pe cale să înceapă. Cât ai zice Minimest, între 4 și 13 octombrie, Bucureștiul se transformă în capitala distracției pentru copii. Amuzante,...

În ziua în care împlinește 100 de ani de la înființare, Opera își deschide larg ușile și își dezvăluie cortina!

În ziua în care împlinește 100 de ani de la înființare, Opera își deschide larg ușile și își dezvăluie cortina!
V-ați dorit vreodată să ridicați pe furiș cortina și să aflați misterele din spatele ei? Miercuri, 18 septembrie 2019, vi se îndeplinește dorința!        La 100 de ani de la înființare,...

Musicalul “Familia Addams” deschide noua stagiune a Teatrului Excelsior din Bucureşti

Musicalul “Familia Addams” deschide noua stagiune a Teatrului Excelsior din Bucureşti
Galerie Foto În zilele de 13, 14 și 15 septembrie, premiera pe ţară a musicalului “Familia Addams” – regia şi coregrafia Răzvan Mazilu, va deschide noua stagiune a Teatrului Excelsior din Bucureşti. Spectacolul are...

Complexitatea muzicală excepțională a Festivalului este dublată de o anvergură impresionantă

Complexitatea muzicală excepțională a Festivalului este dublată de o anvergură impresionantă
Galerie Foto Pe lângă valoarea lor simbolică, numerele sprijină mai buna înțelegere și evaluare a dimensiunilor, fie că vorbim de timp, spațiu, volum ș.a.m.d. Anvergura excepțională a Festivalului Internațional George...

Interpretul de muzică populară, Bogdan Șeitan, s-a stins din viață

Interpretul de muzică populară, Bogdan Șeitan, s-a stins din viață
Cântărețul de muzică populară, Bogdan Șeitan, a murit la vârsta de 31 de ani. A fost solist al Ansamblului Folcloric "Ghiocelul" din Câmpina și al Ansamblului Folcloric "Perinița"....

AMI lansează videoclipul piesei „Tramvai” – o călătorie care vindecă durerea despărțirii

AMI lansează videoclipul piesei „Tramvai” – o călătorie care vindecă durerea despărțirii
AMI lansează videoclipul piesei „Tramvai” – o piesă care vorbește despre durerea care rămâne în inimă după o despărțire. Videoclipul piesei are un aer nostalgic, iar AMI este o prezență diafană cu o vo...

Dana Rogoz și Răzvan Vasilescu, o relație complicată pe marile ecrane. ”MO”, din 4 octombrie în cinematografele din România

Dana Rogoz și Răzvan Vasilescu, o relație complicată pe marile ecrane. ”MO”, din 4 octombrie în cinematografele din România
Galerie Foto Dana Rogoz, Mădălina Craiu și Răzvan Vasilescu sunt protagoniștii filmului ”MO”, regizat de Radu Dragomir.  Filmul va putea fi văzut pe ecranele din România de pe 4 octombrie. SINOPSIS: Mo şi...

Galeria românească de artă contemporană Mobius prezintă Expoziția „Sub Aceeași Noapte Înstelată” la Contemporary Istanbul

Galeria românească de artă contemporană Mobius  prezintă Expoziția „Sub Aceeași Noapte Înstelată”  la Contemporary Istanbul
Institutul Cultural Român „Dimitrie Cantemir” din Istanbul anunță prezența, în premieră la Istanbul, a Galeriei Mobius la târgul de artă Contemporary Istanbul, ce va avea loc în perioada 12 – 15 septembrie...

Vernisajul expoziției „Imaginile lui Enescu”: muzica lui Enescu prin ochii artiștilor români

Vernisajul expoziției „Imaginile lui Enescu”:  muzica lui Enescu prin ochii artiștilor români
Galerie Foto Pe data de 16 septembrie, la ora 19.00, la Biblioteca Națională, în sălile Papirus, Pergament și Scriptorium va avea loc vernisajul expoziției și decernarea premiilor primei ediții a Concursului Național de...

Toată lumea la bord cu Dem Creativ

Toată lumea la bord cu Dem Creativ
Până la sfârșitul lunii septembrie, în lumea lui Dem (Pasajul Universității din București) e încă vacanță! Pornim în scurte călătorii prin tărâmuri de poveste cu cel mai bun ghid posibil – Adrian...

Scriitorul Gabriel Chifu se întâlnește cu publicul parizian cu prilejul lansării ediției franceze a volumului În oraşul meu nimeni n-a înviat niciodată

Scriitorul Gabriel Chifu se întâlnește cu publicul parizian cu prilejul lansării ediției franceze a volumului În oraşul meu nimeni n-a înviat niciodată
Galerie Foto Ediția în limba franceză a volumului de poezie În oraşul meu nimeni n-a înviat niciodată de Gabriel Chifu, cu titlul Poèmes (Personne n'a jamais ressuscité dans ma ville), publicată la Editura La traductière,...

Începe DokStation 4, ediția disco

Începe DokStation 4, ediția disco
A patra ediție DokStation Music Documentary Film Festival începe joi, 12 septembrie, în mai multe locuri din București. Selecția de anul acesta cuprinde șase documentare despre evoluția muzicii disco, dar și...

Cyber-concert la Filarmonica Sibiu, în cadrul Festivalului ”George Enescu”

Cyber-concert la Filarmonica Sibiu, în cadrul Festivalului ”George Enescu”
Un concert-eveniment susținut de Orchestra Filarmonicii de Stat Sibiu  condusă de dirijorul Cristian Lupeș alături de soliștii FRANCESCO TRISTANO - pian și MICHAEL BARENBOIM - vioară va avea loc...
Serviciul de email marketing furnizat de