x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

"Simţ enorm şi văz monstruos"

0
Autor: Clara Margineanu 24 Mai 2010 - 00:00
Vezi galeria foto

O lume cu substrat grav, scrisă în cheie parodică



O parte emblematică a operei lui Caragiale înfăţişează lumea ca o imensă berărie în care se vorbeşte, se gesticulează, personajele se înfierbântă şi se încaieră verbal, de cele mai multe ori, pentru cauze derizorii şi efemere. Cârciumi, cafenele, birturi, bodegi devin fiecare în parte şi toate la un loc scena pe care prota­goniştii îşi permit să se simtă eroi. E teritoriul libertăţii lor absolute, în care au sau n-au treabă, protagoniştii sunt prezenţi la orice oră şi se iluzionează că trăiesc, sporovăind, trăncănind, comentând. Îşi înlocuiesc existenţa reală cu transa provocată de voluptatea trăncănitului. "Domnul Mache şade la o masă în berărie şi aşteaptă să pice vreun amic; e vesel şi are chef de conversaţie."

Mircea Iorgulescu îşi imagina că această lume caragialiană s-ar sufoca dacă ar fi constrânsă brusc la muţenie. "Fiindcă ei vorbesc pentru a trăi; mai exact, pentru a se iluziona că trăiesc. Şi e, în acelaşi timp, un surogat de mântuire: să vorbească e tot ce le-a mai rămas acestor oameni. Ei se exilează în limbuţie. (...) Vorbesc la nesfârşit, dezlănţuit, incoerent, dezarticulat, aberant, nebuneşte, fără să spună cel mai adesea nimic, dar mereu cu o energie inepuizabilă. (...) În lumea lui Caragiale nu este niciodată linişte, dar zgomotul şi agitaţia nu înseamnă viaţă trepidantă, ci consum deraiat de vitalitate." (Mircea Ior­gulescu, "Eseu despre lumea lui Caragiale", Ed. Cartea Românească, 1988)    

I.L. Caragiale s-a născut în satul "Haimanale" (1852), un loc cu mi­resme de mahala ploieşteană şi cu o vitalitate colorată specific. Provenind dintr-o familie veselă de actori, a avut înclinaţii ereditare pentru farsă, râs şi bufonerie. Cu simţ enorm şi văz monstruos a concretizat literar perso­naje memorabile, vii, pitoreşti, înşurubate adesea în ridicolul unor existenţe pa­rodice, oameni pentru care, deşi viaţa este un moft, poartă în fiinţa lor grimasa râsu'-plânsului.

Tudor Arghezi l-a înţeles pe Caragiale, coborând în personajele sale şi "dumicându-le" cu de-amănuntul. "şi-a muiat condeiul în gura şi-n cre­ierii lor; i-a batjocorit cu atâta iu­bire, ca să-i facă tot pe ei să râdă..." (Amin­tiri despre Caragiale, Ed. Minerva, 1972) Caragiale a biciuit, prin scrisul său, ridicolul şi prostia omenească din cauza cărora el însuşi suferea. Personalitatea sa captivantă, plină de vervă sclipitoare a fost brăzdată de griji, calomnii, suferinţe intense. A avut o activitate prodigioasă ca pu­blicist, gazetar consistent şi constant, dramaturg, director general al tea­tre­­lor, merite în pofida cărora i s-au refuzat sistematic recunoaşterea, acreditarea socială şi culturală pe care le merita din plin. Peste toate, a avut parte şi de un proces de plagiat, inventat de un scriitor obscur. A în­cercat să opună obstrucţiilor de tot felul gesturi cu semnificaţie, astfel încât a avut iniţiative comerciale în calitate de berar şi a fost mandatar al restaurantului din Gara Buzău. Până la urmă, hulit, neluat în serios, refuzându-i-se un post de deputat (într-un regim condus de prieteni de-ai săi), din cauză că nu inspira în­credere, Caragiale a ales în 1905 so­luţia extremă a exilului voluntar. S-a stabilit la Berlin, unde a continuat să scrie, lăsând literaturii române scrieri narative importante: "Kir Ianulea", "Calul dracul", studiul "1907. Din primăvară până în toamnă".

Partea cea mai importantă a operei lui Caragiale rămâne drama­turgia. "O noapte furtunoasă", "Co­nul Leonida faţă cu reacţiunea", "O scrisoare pierdută", "D-ale Carnava­lului", "Năpasta" au fost citite în cadrul societăţii Junimea din Iaşi şi publicate ulterior în Convorbiri lite­rare. La vremea punerii lor în scenă (s-au jucat la Teatrul Naţional din Bu­cureşti), comediile domnului Ca­ragiale au avut parte de primiri contradictorii. "Fascinată de spectacolul abisal şi etern al prostiei, opera lui Caragiale are puterea diabolică de a-şi îngropa nu numai detractorii, dar şi pe acei apologeţi ameţiţi de iluzia că elogiul scuză inepţia." (Mircea Iorgulescu, "Eseu despre lumea lui Caragiale")

Lumea-carnaval, lumea-berărie, lumea-talmeş balmeş sunt esenţia­lizate în opera clasică, durabilă a lui Caragiale, prin dinamismul replicilor, ironie ascuţită, geniu verbal, intrigă construită cu mână sigură. Tipătescu, Trahanache, Ipingescu, Farfuridi, Ca­ţavencu, Coana Joiţica şi toţi cei­lalţi îţi rămân, în urma experienţei lec­tu­rii sau a celei de spectator, un fel de prie­teni, pe care îi accepţi cu bune şi cu rele şi pe care nu-i mai poţi judeca decât cu tandreţe. Consubstanţiale teatrului prin structura lor dramati­că şi comică, precum şi prin intenţia de a surprinde esenţa societăţii ro­mâ­neşti, mo­mentele şi schi­ţele lui Caragiale sunt capo­do­pere filigranate în cuvinte, situaţii, re­plici, persona­je. Vorbeşte despre educaţia familia­ră deficitară ("Domnul Goe", "Vi­zită"), destră­ma­­rea relaţiilor de cuplu ("Tren de plă­cere"), superficia­litatea gaze­tăriei ("Reportaj", "Groaz­nica sinucidere din strada Fide­li­tă­ţii"), sistemul de în­văţământ ("Un pe­­dagog de şcoală nouă"). Surprinsă în câteva dintre ipostazele esenţiale: fami­lia, şcoala, presa, berăria, fenomeno­logia socie­tăţii româneşti este în­fă­ţişată cu luci­ditate şi ironie. Im­presia plenară este că în lumea lui Ca­ragiale se râde să­nătos şi cu poftă, se râde în hohote. Tabloul înfăţişează perso­najele şi publicul receptor în­lăn­­ţuiţi într-un râs torenţial, deasupra căruia se aude, totuşi, replica unui per­­sonaj: "Te apucă groaza, mon­şer!".

"Caragiale a fost un paradox. Mai mult ca oricine, el dezminte faimosul «stilul e omul». Ce cumpănit e stilul lui Caragiale şi ce impetuos a fost omul! În opera lui e aspru, batjocoritor. În viaţă surâdea. Scriitorul acesta, a cărui operă e plină de secături şi de canalii, scriitorul acesta în care e greu să găseşti un om simpatic care să nu fie un imbecil, ştia să înnobileze în viaţă lucrurile cele mai comune." (Victor Eftimiu, "Amintiri despre Caragiale")

A încetat din viaţă în 1912 la Ber­lin, dar a fost reînhumat în Cimitirul Bellu, din Bucureşti. A rămas în litera­tura română creatorul limbajului dramatic, a plăsmuit o lume, căreia i se poate spune "Caragialia", o lume cu substrat grav, scrisă în cheie pa­rodică.
Citeşte mai multe despre:   biblioteca pentru toţi

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

PREMIERĂ MONDIALĂ. „The Birth of Violence” al româncei Ioana Păun, o provocare pentru spectatori

PREMIERĂ MONDIALĂ. „The Birth of Violence” al româncei Ioana Păun, o provocare pentru spectatori
Perfomance-ul „The Birth of Violence”, regizat de Ioana Păun, va avea premiera internațională în cadrul Festivalului EUROPALIA România, pe 22 noiembrie 2019, ora 20.30, la Teatrul Le Phénix Scène Nationale,...

Premiera „Acasă la tata” de Mimi Brănescu, la Teatrul Național Iași

Premiera „Acasă la tata” de Mimi Brănescu, la Teatrul Național Iași
Galerie Foto La sfârșitul săptămânii, pe 16 și 17 noiembrie, pe scena Sălii Mari, ora 19:00, va avea loc cea de-a doua premieră a stagiunii Teatrului Național Iași, Acasă la tata de Mimi Brănescu, în regia lui Claudiu...

Publicul invitat să re-descopere lucrări esențiale pentru istoria recentă a artei românești

Publicul invitat să re-descopere lucrări esențiale pentru istoria recentă a artei românești
Galerie Foto Institutul Prezentului și Muzeul Național de Artă al României anunță deschiderea expoziției 24 de argumente. Conexiuni timpurii în neo-avangarda românească 1969–1971. Expoziția va fi găzduită în...

„Narcos” deschide „Lunea Mafioților” la TNT

„Narcos” deschide „Lunea Mafioților” la TNT
Galerie Foto Serialele „Narcos”, „4 Blocks”, „O Doutrinador”, „Un gallo para Esculapio” și „El Lobista”, producții realizate în America Latină și Europa vor fi difuzate de postul TNT, începând cu 18...

Săptămâna Filmului Turcesc la București

Săptămâna Filmului Turcesc la București
Galerie Foto Săptămâna Filmului Turcesc, eveniment adus în fiecare an de către Institutul Yunus Emre, se va desfășura în perioada 19 - 22 noiembrie 2019 la Happy Cinema (Liberty Center) din...

Cel mai mare târg de carte organizat vreodată în România se deschide miercuri, 20 noiembrie

Cel mai mare târg de carte organizat vreodată în România se deschide miercuri, 20 noiembrie
Galerie Foto Au mai rămas doar 6 zile până la debutul celui mai aşteptat eveniment anual din industria cărţii, de un sfert de secol: Târgul Gaudeamus Radio România. Iniţiat şi organizat de postul public de radiodofuziune,...

Un fotograf interbelic se dezvăluie în premieră publicului: Dumitru Furnică-Minovici

Un fotograf interbelic se dezvăluie în premieră publicului: Dumitru Furnică-Minovici
Muzeul Municipiului București invită publicul să participe miercuri, 20 noiembrie 2019, ora 18.00, la vernisajul expoziției tematice de fotografie „Portretul ca biografie a inocenței. Un fotograf interbelic:...

Ziua Dramaturgiei Românești – Un succes!

Ziua Dramaturgiei Românești – Un succes!
Galerie Foto În data de 13 noiembrie, Teatrul Dramaturgilor Români, Muzeul Național al Literaturii Române, Teatrul de Comedie, în parteneriat cu Universitatea Hyperion și Filiala București – Dramaturgie a Uniunii Scriitorilo...

Voievodul ţiganilor în premieră la Teatrul Național de Operă și Balet ”Oleg Danovski” din Constanța

Voievodul ţiganilor în premieră la Teatrul Național de Operă și Balet  ”Oleg Danovski” din Constanța
In seara de 17 noiembrie, de la ora 18.30, Teatrul Național de Operă și Balet ”Oleg Danovski” din Constanța prezintă în premieră spectacolul Voievodul ţiganilor de Johann Strauss fiul, în regia Luciei...

Unu’ pe Față Unu’ pe Dos - Un spectacol de circ contemporan care face gravitația să dispară

Unu’ pe Față Unu’ pe Dos - Un spectacol de circ contemporan care face gravitația să dispară
"Unu' pe față Unu' pe dos" este un spectacol cu susul în jos și o rară producție de circ contemporan în România, în care cei doi interpreți par să sfideze legile gravitației în încercarea de a se convinge u...

Premiera documentarului ABIS, de Matei Bejenaru, la WASP Working Art Space and Production

Premiera documentarului ABIS, de Matei Bejenaru, la WASP Working Art Space and Production
Asociația 4Culture și WASP Studios anunță premiera documentarului ABIS, de Matei Bejenaru, vineri, 15 noiembrie, de la 19:30, la WASP Working Art Space and Production. Proiecția va fi urmată de un moment poetic din...

Arta prinde BINE

Arta prinde BINE
Galerie Foto Licitația de Artă Postbelică și Contemporană, inclusiv o secțiune dedicată Hospice Marți, 19 noiembrie 2019, ora 19:00 Athénée Palace Hilton, București   Ambasadorul Marii Britanii la...

Noua comedie a lui Elia Suleiman şi un focus Gaza, la a doua ediţie a Festivalului Filmului Palestinian

Noua comedie a lui Elia Suleiman şi un focus Gaza, la a doua ediţie a Festivalului Filmului Palestinian
Galerie Foto Noua comedie a celebrului regizor Elia Suleiman, premiată la Cannes şi propusă pentru Oscar, un focus de trei documentare puternice despre Gaza şi o animaţie emoţionantă vor putea fi văzute la cea de-a doua ediţ...

Un tablou de Monet, vândut cu aproape 27 milioane de dolari la o licitație în New York

Un tablou de Monet, vândut cu aproape 27 milioane de dolari la o licitație în New York
Un tablou înfăţişând Tamisa la Londra realizat de pictorul impresionist Claude Monet a fost vândut pentru suma de 27,6 milioane de dolari la licitaţie la New York, a anunţat miercuri casa Sotheby's. Tabloul...

Cărţile care îţi vor transforma viaţa

Cărţile care îţi vor transforma viaţa
 Cărţile de dezvoltare personală sunt la mare căutare în toată lumea. Acestea ne oferă informaţii preţioase despre psihologie, dezvoltare şi relaţionare de la specialişti cunoscuţi pe plan mondial....
Serviciul de email marketing furnizat de