x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

"Singurul meu nume adevărat este Adrian Păunescu"

0
Autor: Monica Andronescu 12 Dec 2010 - 15:51
/Arhiva familiei Păunescu
"Locul pe care doresc să-l ocup, într-o Istorie a literaturii române, scrisă în anul 2000, este primul. Doresc să fiu cel mai important poet român." Anii 2000 au venit şi-au în­ce­put să treacă, ce era viitor, în 1979 când Adrian Păunescu îi făcea aceas­tă măturisire lui Florin Mugur, într-un interviu, au devenit, iată!, deja trecut, timpul s-a grăbit şi a furat cu el tristeţi şi poezii încă nescrise... şi s-a făcut loc de o istorie a literatu­rii ro­mâ­ne în care Adrian Păunescu să fie "cel mai important poet ro­mân", iar acea istorie a literaturii a în­ceput "să se scrie" de mult, încă de-atunci de la început de la "Ultrasenti­men­te"... Este vie şi se cheamă po­po­rul român.

"Eu – care îmbătrânesc întrebând sub ochii dumneavoastră, iubiţi contemporani, sub ochii dumneavoastră, deja obişnuiţi cu acest Păunescu acaparator şi isterizat de bucuria presei, – eu vă spun astăzi că voi trăiţi, ia­răşi, complexul distrugător al bla­ză­­rii şi că veţi şti cine sunt eu abia când eu nu voi mai fi. N-am nume con­spirative, nu folosesc pseudoni­me."

Au trecut aproape patruzeci de ani de când, la Craiova, la Editura Scri­sul Românesc, în 1974, apărea volumul de poezii "Repetabila po­va­ră" (tipărit într-un tiraj de 16.100 de exemplare), iar textul ediţiei pe care Jurnalul Na­ţi­onal v-o oferă miercuri în Colecţia BPT reproduce integral edi­ţia princeps. Ce s-a schimbat de-atunci şi până azi? Nimic. Dorul de poezie a rămas la fel... "O teribilă aviditate a totului, o sete nestinsă de cuprindere şi de rapidă anexare, animă de la un capăt la altul şi masivul volum recent tipărit: «Repetabila povară»", scria la acel moment Lucian Raicu în Ro­mâ­nia literară. "Literatura sa impresionează mai puţin prin însuşirile de care e foarte sigură, prin hărnicie şi randament, şi se fixează adânc în suflet prin mărturisirea unei nesiguranţe chinuitoare. Clipele senine nu-şi au locul în ea, în această poezie care este uneori prea grăbită să-şi afle locul şi alteori nesigură, gata de o «spovedanie» făcută la sânge, cum se spune, totală, necruţătoare."

Poezia lui Adrian Păunescu era neîncadrabilă vreunei categorii. Plăcea. Era iubită. Făcea să vibreze lumi întregi... afară şi înăuntru. Emo­ţiona. "Poemele lui Adrian Păunescu trebuie citite ţinând mereu seama de această artă poetică «pe dos», în care starea de spirit declarată cu naivitate înşelătoare se traduce prin contra­riul ei", scria la un an după apariţia volumului "Repetabila povară" criti­cul C. Stănescu, încercând să-i descifreze taina cu propriile "arme": "Prietenul meu mi-a spus/ fii atent, fii atent,/ în zadar vrei tu să scrii pasteluri,/ tu eşti pierdut pentru gratuitate,/ tu vei spune cuvinte/ şi pe gură îţi vor ieşi ameninţări (şi, cum am văzut, invers: «Imn veninos dacă rostesc pe buze/ înseamnă că-năuntru mă închin») tu vei semăna grâu/ şi boabele vor exploda ca nişte gre­na­de./ Am ieşit la semănat şi câmpul bu­buia." Intrată în zona acestei tragi­ce situaţii, similară aceleia a regelui Midas, poezia dezvăluie gustul amar al intransigenţei, subsolul agitat de cutremure deasupra căruia se înalţă steagul victoriei.

Poetul credea în forţa cuvântului care putea "să mişte munţi" şi inimi. "Cine are părinţi, pe pământ, nu în gând,/ Mai aude şi-n somn ochii lumii plân­gând. (...) Deşi plouă mereu, deşi pururi a nins,/ Deşi lumea în care părinţi am ajuns/ De-o vecie-i mereu zguduită de plâns." "Patetismul, mai mult decât o însuşire, este univers po­etic", scria Mircea Iorgulescu în Lucea­fă­rul. "Un univers constituit din tensiuni şi nu din elemente, ex­pan­sionist mai mult decât al expansi­u­nii, violent mai mult decât al vi­o­len­­ţei, impulsiv şi dinamic mai mult decât al impulsivităţii şi al dinamismului, dezlănţuit mai mult decât al dez­lăn­ţu­irii. (...) În spaţiul liricii contemporane, poezia lui Pă­u­nes­cu este de o singularitate frapan­tă."

La mai bine de trei decenii, poezia lui Adrian Păunescu a rămas "de o singularitate frapantă". Iar volumul "Re­pe­ta­bila povară" se doreşte acum împlini­tor al unei profeţii a poetului: "Cărţile de literatură română vor umple rafturile oamenilor din această ţară atunci când în ele se vor oglindi, transfigurate drept, curat şi cinstit, mărimea şi gustul pâinii de pe masa aflată lângă raftul cu cărţi"...
Volumele publicate de Adrian Păunescu înainte de anul 1989
● Ultrasentimente, Editura pentru literatură, Bucureşti, 1965 (poezii, debut editorial, prefaţă de Matei Călinescu);
● Mieii primi, Editura Tineretului, Bucureşti, 1966 (poezii);
● Fântâna somnambulă, Editura pentru Literatură, Bucureşti, 1968;
● Cărţile poştale ale morţii, Editura Albatros, Bucureşti, 1970 (volum de "proză fantastică şi satirică");
● Aventurile extraordinare ale lui Hap şi Pap, Editura Ion Creangă, Bucureşti, 1970 (versuri pentru copii);
● Viaţa de excepţii, Editura Albatros, Bucureşti, 1971 (antologie de poezii);
● Sub semnul întrebării, Editura Cartea Românească, Bucureşti, 1971 (interviuri, ediţie adăugită în 1979);
● Istoria unei secunde, Editura Cartea Românească, Bucureşti, 1971 (poezii, trei ediţii, prima ediţie a  fost arsă);
● Lumea ca lume, Scrisul Românesc, Craiova, 1973 (publicistică);
● Repetabila povară, Editura Scrisul Românesc, Craiova, 1974 (poezii);
● Pământul deocamdată, Editura Eminescu, Bucureşti, 1976 (poezii, două ediţii);
● Poezii de până azi, Editura Minerva, colecţia BPT, 1978 (antologie de poezii, prefaţă de Eugen Barbu, postfaţă de Şerban Cioculescu – tiraj-record de 150.000 de exemplare);
● Sub semnul întrebării, Editura Cartea Românească, Bucureşti, 1979 (interviuri, ediţie revăzută şi adăugită);
● Manifest pentru sănătatea pământului, Editura Albatros, Bucureşti, 1980 (poezii);
● Iubiţi-vă pe tunuri, Editura Eminescu, Bucureşti, 1981 (poezii);
● Rezervaţia de zimbri, Editura Eminescu, Bucureşti, 1982 (poezii);
● De la Bârca la Viena şi înapoi, Editura Sport-Turism, Bucureşti, 1982 (volum de însemnări de călătorie, cuvânt înainte de scriitorul Fănuş Neagu);
● Totuşi, iubirea, Editura Albatros,  Bucureşti, 1983 (antologie de poezii);
● Manifest pentru mileniul trei, vol. I, Editura Eminescu, colecţia "Poeţi Români Contemporani", Bucureşti, 1984 (antologie de poezii);
● Manifest pentru mileniul trei, vol. II, Editura Eminescu, colecţia "Poeţi Români Contemporani", Bucureşti, 1986 (antologie de poezii);
● Locuri comune, Editura Albatros, Bucureşti, 1986 (poezii);
● Viaţa mea e un roman, Editura Cartea Românească, Bucureşti, 1987 (poezii);
● Într-adevăr, Editura Albatros,  Bucureşti, 1988 (poezii);
● Sunt un om liber, Editura Cartea Românească, Bucureşti, 1989 (poezii, retrasă de pe piaţă la apariţie, în septembrie ’89, şi revenită în librării în martie ’90).
Citeşte mai multe despre:   biblioteca pentru toţi,   Adrian Păunescu

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Editura Integral a lansat cărţile hibride, în premieră mondială

Editura Integral a lansat cărţile hibride, în premieră mondială
Galerie Foto Primele cărți hibride/ inteligente/ smart-book-uri din lume, care conțin, pe lângă text și ilustrații, câteva zeci sau câteva sute de pictograme QR, au fost lansate în exclusivitate de editura Integral....

Mutter Courage şi copiii ei, în regia lui Armin Petras, va deschide cea de-a 18-a ediție a UTE Fest

Mutter Courage şi copiii ei, în regia lui Armin Petras, va deschide cea de-a 18-a ediție a UTE Fest
Galerie Foto Premiera piesei Mutter Courage şi copiii ei de Bertold Brecht și Paul Desssau, în regia lui Armin Petras, va avea loc marţi, 19 noiembrie, la ora 19:00, spectacol care va deschide oficial și UTE Fest, ediția a...

“Dumnezeu există și numele lui e Petrunija” rulează în cinematografele din România

“Dumnezeu există și numele lui e Petrunija” rulează în cinematografele din România
Galerie Foto ”Dumnezeu există și numele lui e Petrunija” este o comedie inspirată dintr-un caz real ce spune povestea unei femei ce își asumă controlul asupra propriei vieți după ce i se transmite în mod repetat că nu v...

MIES, un arhitect vizionar – expoziție de benzi desenate

MIES, un arhitect vizionar – expoziție de benzi desenate
Pe 22 noiembrie, ora 18:30, la Modul Cărturești, Sala de expoziții UAUIM, are loc vernisajul unei expoziții speciale, care face cunoscută publicului român figura unuia dintre arhitecții reprezentativi ai...

Apărătorul legilor și al dreptății

Apărătorul legilor și al dreptății
Galerie Foto Licitația de Artă Asiatică Duminică, 24 noiembrie 2019, ora 11:00 Artmark, Palatul Cesianu-Racoviță   Pentru prima dată în România! O statuetă impresionantă din spațiul sino-tibetan,...

„Ivana cea Groaznică” a câștigat marele premiu la Zagreb Film Festival Din 13 martie 2020 în cinematografele din România!

„Ivana cea Groaznică” a câștigat marele premiu la Zagreb Film Festival  Din 13 martie 2020 în cinematografele din România!
Galerie Foto Producția româno-sârbă „Ivana cea Groaznică”, regizată de Ivana Mladenović, a câștigat, sâmbătă seară, trofeul Golden Pram pentru cel mai bun lungmetraj, în valoare de 4.000 de euro, la cea de-a 17-a ed...

Recital extraordinar Constantin Chiriac

Recital extraordinar Constantin Chiriac
Teatrul de Comedie vă invită marți 19 noiembrie, la două recitaluri extraordinare susținute de Constantin Chiriac: Metanie Ție, Părinte!, de la ora 20.00, la Biserica Sf....

Expoziţia istorico–documentară «Din armata austro–ungară în slujba României Mari: Legiunea Română din Italia (1916–1919)» la Galeriile Piedicastello, Museo Storico del Trentino 

Expoziţia istorico–documentară «Din armata austro–ungară în slujba României Mari: Legiunea Română din Italia (1916–1919)» la Galeriile Piedicastello, Museo Storico del Trentino 
Galerie Foto Joi 15 noiembrie 2018, la ora 17,30, în Galeriile Piedicastello, situate în Piaţa Piedicastello, 38122 Trento (TN), Italia, Ambasadorul României în Republica Italiană E. S. George Gabriel Bologan va inaugura...

Profesorul Matei Cazacu și criticul de artă Radu Boroianu, invitați la Conferințele Ateneului Român

Profesorul Matei Cazacu și criticul de artă Radu Boroianu, invitați la Conferințele Ateneului Român
Galerie Foto Profesorul doctor Matei Cazacu (Paris) și criticul de artă Radu Boroianu vor avea sâmbătă, 16 noiembrie 2019, de la ora 17.00, în Sala mare a Ateneului Român, sub egida Conferințelor Ateneului Român, un dialog...

„Oidip”, regia Silviu Purcărete - premiul pentru cel mai bun spectacol străin în China

„Oidip”, regia Silviu Purcărete - premiul pentru cel mai bun spectacol străin în China
Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu a primit în acest an la Shanghai, în China, în cadrul China Shanghai International Arts Festival, premiul pentru cel mai bun spectacol străin, pentru producția „Oidip”,...

Clive Owen va interpreta rolul fostului preşedinte american Bill Clinton într-un serial de televiziune

Clive Owen va interpreta rolul fostului preşedinte american Bill Clinton într-un serial de televiziune
Actorul britanic Clive Owen va interpreta rolul fostului preşedinte american Bill Clinton (foto), într-un serial de televiziune despre procedura de destituire care l-a vizat ca urmare a unei aventuri extraconjugale cu...

Spectacolul „The Nutcracker and I”, cu Alexandra Dăriescu, în EUROPALIA

Spectacolul „The Nutcracker and I”, cu Alexandra Dăriescu, în EUROPALIA
Galerie Foto Pianista Alexandra Dăriescu va prezenta pe 17 noiembrie 2019, de la ora 17.00, spectacolul multimedia „The Nutcracker and I”, la CAPE-Centre des Arts Pluriels Ettelbruck, Luxemburg, în cadrul Festivalului Artelor...

PREMIERĂ MONDIALĂ. „The Birth of Violence” al româncei Ioana Păun, o provocare pentru spectatori

PREMIERĂ MONDIALĂ. „The Birth of Violence” al româncei Ioana Păun, o provocare pentru spectatori
Perfomance-ul „The Birth of Violence”, regizat de Ioana Păun, va avea premiera internațională în cadrul Festivalului EUROPALIA România, pe 22 noiembrie 2019, ora 20.30, la Teatrul Le Phénix Scène Nationale,...

Premiera „Acasă la tata” de Mimi Brănescu, la Teatrul Național Iași

Premiera „Acasă la tata” de Mimi Brănescu, la Teatrul Național Iași
Galerie Foto La sfârșitul săptămânii, pe 16 și 17 noiembrie, pe scena Sălii Mari, ora 19:00, va avea loc cea de-a doua premieră a stagiunii Teatrului Național Iași, Acasă la tata de Mimi Brănescu, în regia lui Claudiu...

Publicul invitat să re-descopere lucrări esențiale pentru istoria recentă a artei românești

Publicul invitat să re-descopere lucrări esențiale pentru istoria recentă a artei românești
Galerie Foto Institutul Prezentului și Muzeul Național de Artă al României anunță deschiderea expoziției 24 de argumente. Conexiuni timpurii în neo-avangarda românească 1969–1971. Expoziția va fi găzduită în...
Serviciul de email marketing furnizat de