x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Arte Vizuale Studiu - Preferinţele americanilor

Studiu - Preferinţele americanilor

de Adriana V. Paduraru    |    01 Oct 2007   •   00:00
Studiu - Preferinţele americanilor
Sursa foto: KAI PFAFFENBACH/

In ultimii 20 de ani, setea de informaţie nu i-a părăsit pe americani. Nici preferinţele in ceea ce priveşte genul ştirilor n-au suferit modificări majore. Iar cele mai urmărite informaţii rămăn "ştirile calamitate".


In ultimii 20 de ani, setea de informaţie nu i-a părăsit pe americani. Nici preferinţele in ceea ce priveşte genul ştirilor n-au suferit modificări majore. Iar cele mai urmărite informaţii rămăn "ştirile calamitate".

In perioada 1986-2006, 39% din americani au urmărit foarte atent "ştirile calamitate" (adică informaţiile privind catastrofele naturale sau cele create de măna omului), 34% au preferat informaţiile economice, 33% cele despre conflicte, 22% ştirile politice, 18% informaţiile oferite de tabloide şi 17% ştirile externe. In perioada ’86-’89, 55% din americani erau la curent cu "ştirile calamitate", ponderea lor scăzănd la 36 de procente in perioadele ’90-’99, respectiv 2000-2006. A crescut in schimb interesul pentru informaţiile economice. Astfel, dacă in perioada ’86-’89 doar 23% din cetăţenii de peste Ocean citeau paginile "financiare", in ’90-’99 ponderea lor s-a majorat cu cinci procente, pentru ca in 2000-2006 interesul lor să crească la 40%. Intre 1986 şi 1989 doar 36% din americani au preferat informaţiile din zonele de conflict. Procentul a scăzut la 28 in anii ’90, pentru ca proporţia să se mărească din nou la 38% in perioada 2000-2006. Interesul americanilor pentru informaţiile din domeniul politic sunt in scădere, de la 25% intre 1986 şi 1989, la 21% in ’90-’99, respectiv 24% intre 2000 şi 2006. Acelaşi lucru se poate spune şi despre ştirile externe. Astfel, acestea au scăzut de la 25% in perioada ’86-’89, la 16% intre anii ’90-’99, respectiv 2000-2006.

Aşa cum spuneam, ştirile tabloidelor suscită cel mai scăzut interes. Dacă, totuşi, in perioada cuprinsă intre anii 1986 şi 1989 acestea se mai bucurau de preferinţele a 21% din americani, numărul celor care gustă astfel de informaţii a scăzut la 18% in celelalte două perioade de referinţă.


CAP DE AFIŞ. In ceea ce priveşte conţinutul ştirilor, in clasamentul celor mai urmărite informaţii pe primul loc se situează cele referitoare la dezintegrarea navetei spaţiale Challenger (1986). Nu mai puţin de 86% dintre americani au urmărit cu interes ştirile despre această catastrofă. Locul următor este ocupat de atacurile teroriste de la 11 septembrie 2001, cănd 78% dintre cetăţenii Statelor Unite au urmărit cu sufletul la gură ceea ce se intămpla in urma prăbuşirii Turnurilor Gemene.


ŞTIRI MONDENE. Viaţa privată a vedetelor pare să nu-i intereseze pe americani. Nici măcar scandalurile sau poveştile siropoase de amor. Doar 17% din audienţa naţională a fost atrasă de astfel de subiecte. Primele două locuri intr-un top al ştirilor clasificate drept "soft-news" sunt ocupate, in ordine, de mortea fulgerătoare a lui John F. Kennedy Jr. (1999), respectiv cea a Prinţesei Diana (1997). Ambele au atras puţin peste jumătate din publicul american - 54%. La polul opus se situează sinuciderea lui Kurt Cobain (1994) - 7%, respectiv despărţirea lui Tom Cruise de Nicole Kidman (1990) - 2%. Moartea lui Steve Irwin (2006) a captat atenţia a doar 30% dintre americani, iar cea a lui Frank Sinatra (1998) şi mai puţin - 17%.


METODOLOGIE. Studiul a fost efectuat in perioada 1986-2006 de către Centrul pentru Oameni şi Presă din Statele Unite. Peste 200.000 de cetăţeni americani au fost intervievaţi cu privire la preferinţele lor in materie de ştiri.

×
Subiecte în articol: arte perioada ştirile