x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Sufletul rusesc, obsesia literară a lui Gib Mihăescu

0
Autor: Roxana Vintila 25 Mai 2009 - 00:00

Un roman unic, o capodoperă a literaturii române, un roman de aventură care te poartă în lumea sublimă a idealului feminin; poate... nemuritor, poate... rece. Un roman care "vorbeşte" despre iubire. Aşa cum este ea în general... uneori interzisă, alteori obsesivă, uneori misterioasă, alteori delirantă.



Iubirea, una dintre cele mai vaste teme ale literaturii universale şi întotdeauna o temă care scrie sensul vieţii... Alături de "Braţul Andromedei", "Femeia de ciocolată", "Zilele şi nopţile unui student întârziat" sau "Donna Alba", "Rusoaica" rămâne capo­dopera lui Gib Mihăescu.

Despre parfumul interbelic al romanului "Rusoaica", ne vorbeşte criticul literar Paul Cernat, lector doctor la Facultatea de Litere din cadrul Universităţii din Bucureşti.


● Jurnalul Naţional: Când s-a produs prima dumneavoastră "întâlnire" cu opera lui Gib Mihăescu?
● Paul Cernat:
La intrarea în adolescenţă, în anii '80, când am descoperit în colecţia BpT culegerea de nuvele "La Grandiflora". Am rămas atunci uşor buimăcit de dramatismul obsesiilor erotice din ele. Pe urmă am citit, captivat, în colecţia "Romanul de dragoste" "Donna Alba". Restul lecturilor din Gib Mihăescu a urmat după 1990. Asupra unora dintre cărţi revin şi astăzi.


CIUDĂŢENII SIMPATICE
● Cum se vorbea în epoca anilor 1920-1930 despre omul Gib Mihăescu? (ce scriau contemporanii despre omul Gib Mihaescu?)

● Gib Mihăescu a fost un prozator foarte apreciat de public şi stimat de critici, indiferent de orientarea lor. A fost unul dintre întemeietorii revistei neotradiţionaliste Gîndirea, dar a fost comentat cu obiectivitate şi, în general, favorabil inclusiv de critica modernistă a vremii. Era privit şi ca un om bun, generos şi dezinteresat, iar sfârşitul său prematur (la doar 41 de ani) şi trist, de tuberculoză, undeva într-o clinică a Poliţiei din Bucureşti, a fost deplâns de toată lumea. Mihail Sebastian, de pildă, a scris un necrolog mişcător. Avea şi unele ciudăţenii simpatice - spre exemplu, îşi construise la Drăgăşani un observator astronomic de uz personal, era pasionat de astronomie... Era preocupat, apoi, de problematica morală şi religioasă în situaţii-limită, de criză şi în general făcea figură de idealist intratabil. Proza lui conţine destul de puţin din biografia exterioară a autorului şi foarte mult din biografia sa interioară.


● Gib Mihăescu pare că urmăreşte idealul feminin în romanul "Rusoaica"... ce asemănări şi ce diferenţe sunt între "Alta" lui Camil Petrescu ("Act veneţian")  şi "Rusoaica" lui Gib Mihăescu?

● Comparaţia mi se pare interesantă, mărturi­sesc că nu mă gândisem până acum la ea.
Într-adevăr, există unele asemănări surprin­ză­toare între situaţiile erotice în care se află Alta din "Act veneţian" şi cele în care se află Valia în "Rusoaica". Dar ele funcţionează, aş spune, mai ales la nivel de schemă a relaţiilor de cuplu. Alta face un gest extrem, de care nici Valia, nici Niculina nu par capabile. Iar Valia întruchipează o fantasmă erotică masculină foarte... rusească, de neîntâlnit la Camil.       


● Ce reprezintă Gib Mihăescu pentru literatura română interbelică? Cum este receptat autorul de critică literară contemporană?

● Cred că Gib Mihăescu e, în registrul lui, unic într-un fel în literatura noastră interbelică. Nu e un inovator în materie de tehnică narativă, ci un bun scriitor al obsesionalului, îndeosebi al obsesiei erotice care destabilizează psihic şi moral. Opera sa este destul de inegală, dar, du­pă părerea mea, parţial subevaluată, mai ales nuvelistica. "Rusoaica" - incontestabil capodo­pera lui Gib - dar şi "Donna Alba" s-au bucurat în schimb şi de succes, şi de elogii meritate din partea criticii. "Braţul Andromedei", "Femeia de ciocolată", "Zilele şi nopţile unui student întârziat" şi "Semnele lui Dănuţ" sunt reuşite parţiale, rămânând totuşi interesante ca în­cer­cări. Din nefericire, în ultimele decenii, scrii­to­rul pare să fi intrat într-un con de umbră al cri­ticii, deşi succesul său de public pare să fi ră­mas constant. Culmea, despre "Rusoaica" s-a scris înainte de 1990 fără ca romanul să fi fost reeditat (motivele se ştiu: în definitiv, totul se petrece pe graniţa cu Rusia bolşevică, nu-i aşa?). În "Istoria critică", Nicolae Manolescu ve­de în Gib Mihăescu un bun romancier popular, dar un nuvelist trivial, ceea ce mi se pare discu­ta­bil. Totuşi, de la o vreme există destule sem­ne că interesul comentatorilor începe să se revitalizeze.    


● Respectând perceptele "rasa, mediul şi mo­men­tul" (H. Taine), ce aveţi să-i "reproşaţi" lui Gib Mihăescu ca scriitor (din perspectiva critică)?
● Faptul că nu reuşeşte să ţină hăţurile şi să-şi controleze întotdeauna suficient de bine patetismul şi efuziunile, eşuând câteodată într-un registru cam melodramatic. Când reuşeşte însă, rezultatele sunt notabile. În plus, s-ar putea ca unele "defecte" să apară, în ochii multor cititori, drept nişte calităţi.


● Romanele lui Gib Mihăescu au  influenţe ruseşti, criticii vorbind despre "dostoievskianism"...
● Da, dar influenţele ruseşti (Dostoievski, Leonid Andreev) sunt mai degrabă de suprafaţă. Lui Gib îi lipseşte complexitatea marilor ruşi, iar personajele sale sunt cam unilaterale, centrate de regulă pe drama erotică, dublată sau nu de aceea a parvenirii. Din fericire, acest scriitor are o individualitate suficient de marcată pentru a nu fi considerat un epigon dostoievskian. În definitiv, câţi dintre "proustienii" noştri interbelici au fost cu adevărat "proustieni"? Interesant mi se pare că, pentru Gib Mihăescu, "sufletul rusesc" a constituit o obsesie literară, întrucâtva bovarică.
În privinţa asta, scriitorul se aseamănă cu eroul său Ragaiac din "Rusoaica".    


NEVOIA DE IDEALIZARE...

● Pompiliu Constantinescu nota în Vremea: "Gib I. Mihăescu scrie un roman pe care l-am numi al situaţiilor fundamentale. În «Madame Bovary» nu se zugrăveşte o femeie, ci femeia în general. «Rusoaica» e un fel de Madame Bovary al virilităţii, întrucât în Ragaiac sunt întrupate aspiraţiile oricărui bărbat, fără vreun accident mai deosebit"...
● Da, aşa e. Observaţii similare au făcut şi alţi critici, în frunte cu George Călinescu, care preia în Istoria... sa formula cu pricina... Gib Mihăescu este, prin excelenţă, un prozator al bovarismului masculin. Toate scrierile lui o dovedesc, uneori cu asupra de măsură. Puţini dintre prozatorii români dintre cele două războaie au mers atât de departe cu nevoia (eşuată) de idealizare a femeii...  


● Ce regăsim astăzi, în "lumea personajelor" anilor 2009, din «Rusoaica» lui Gib Mi­hă­es­cu? Câte "Rusoaice" există în România de astăzi?
● Nu ştiu câte "Rusoaice" mai găsim azi... Feminitatea idealizată nu se mai poartă. Trăim vremuri pragmatice, americanizate... Asta nu înseamnă că nevoia de idealizare ar fi dispărut. Cred, mai degrabă, că s-a ascuns şi abia aşteaptă să iasă la suprafaţă.


O "RUSOAICĂ" ADULMECATĂ
Gib Mihăescu. După cum din "Golanii" nu se pu­tea prevedea "Ion", cu toate că şi într-înşii se găsea în germene talentul robust al lui Rebreanu, tot aşa nici din "La Grandiflora" nu se pu­tea prevedea "Rusoaica" sau "Donna Alba", cu toată prezenţa elementelor pre­zumptive ale talentului lui Gib Mihăescu. Cele spuse în Is­to­ria literaturii române contemporane (1927) despre primul lui volum rămân deci, în esen­ţă, neschimbate. Destoinicia de a crea obsesii, stări sufleteşti morbide, remarcată din pri­me­le încercări ale scriitorului, se transformaseră repede în manieră... Temperamentul scrii­to­ru­lui s-a realizat complet de-abia în "Rusoaica" (1933), în care unii critici au văzut o capodope­ră. Valoarea romanului nu stă însă atât în ex­pre­sie, în episoade, în tehnică, ci în ideea uni­că ce o însufleţeşte şi ni se transmite sub for­ma unei sugestii. Nu ne interesează, aşadar, peripeţiile locotenentului Ragaiac, nesfârşita desfăşurare de scene erotice, într-o masă in­for­mă de fapte, pe care nu le poate reglementa obişnuita lipsă de simţ critic şi estetic al scri­itorului, lipsa de stil şi de stilizare; nu ne in­teresează ceea ce face Ragaiac, ci febra vi­ne­lor lui, obsesia tipului de femeie ireală, de "ru­soai­că" scoasă din lectură sau din visări, pe care ne-o transmite, căci în fiecare din noi stă ascunsă "o rusoaică" adulmecată fără succes în toate tipurile femeilor întâlnite.
Eugen Lo­vi­nescu, Istoria Literaturii Române Contemporane, volumul al III-lea
Citeşte mai multe despre:   mihaescu,   biblioteca pentru toţi,   rusoaica,   gib mihăescu,   gib mih

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

OSCAR 2019 - Academia revine asupra deciziei şi renunţă la anunţarea unor premii în pauzele publicitare

OSCAR 2019 - Academia revine asupra deciziei şi renunţă la anunţarea unor premii în pauzele publicitare
Academia de Arte şi Ştiinţe Cinematografice a revenit asupra deciziei sale iniţiale, renunţând la ideea ca unele premii Oscar să fie acordate în timpul pauzelor publicitare, după criticile uriaşe ale comunită

Eurovision România – AMR 2 zile până la marea finală

Eurovision România – AMR 2 zile până la marea finală
Galerie Foto Au mai rămas doar două zile până la finala națională Eurovision România, iar organizatorii pun la punct ultimele detalii ale show-ului.   Va fi o seară de gală – la Sala Polivalentă vor fi...

„DRAGOBETELE SĂRUTĂ FETELE” – concert folcloric la Sala Radio!

„DRAGOBETELE SĂRUTĂ FETELE” – concert folcloric la Sala Radio!
Duminică, 17 februarie (17.00), îndrăgostiții de toate vârstele sunt invitați la Sala Radio la tradiționalul concert de Dragobete, oferit în fiecare an în luna februarie de Orchestra de Muzică Populară...

Maraton de lectură „Portugalia citește românește“ – sub semnul personalității lui Constantin Brâncuși

Maraton de lectură „Portugalia citește românește“ – sub semnul personalității lui Constantin Brâncuși
Pentru al treilea an consecutiv, Ambasada României în Republica Portugheză și Institutul Cultural Român de la Lisabona organizează maratonul de lectură „Portugalia citește românește“, pus de această dată...

ICR Madrid își primește oaspeții într-o nouă casă

ICR Madrid își primește oaspeții într-o nouă casă
Galerie Foto Ceremonia de inaugurare a noului sediu al Institutului Cultural Român de la Madrid a avut loc în data de 14 februarie 2019, în prezența doamnei Liliana Țuroiu, președintele Institutului Cultural Român, a Excelenţ...

Netta, câștigătoarea Eurovision 2018, susține un recital la Finala Selecției Naționale

Netta, câștigătoarea Eurovision 2018, susține un recital la Finala Selecției Naționale
Galerie Foto Un adevărat fenomen muzical, Netta Barzilai, laureata Eurovision 2018, vine pentru prima dată în România, într-un recital live la finala Selecției Naționale. Într-o seară în care spectacolul și emoția vor...

Berlinala abordează istoria politică a Planetei

Berlinala abordează istoria politică a Planetei
Galerie Foto Cu câteva zile înainte de final (17 februarie), Berlinala relevă câteva teme predominante. Am reţinut de data aceasta pelicule legate de istoria politică a planetei şi de unul dintre cele mai dramatice subiecte...

Calendar religios. 15 februarie. Sfântul Apostol Onisim

Calendar religios. 15 februarie. Sfântul Apostol Onisim
Pe data de 15 februarie, în Biserica Ortodoxă, se face pomenirea Sf. Apostol Onisim. Acesta a fost unul dintre cei 70 de Apostoli ai Mântuitorului, fiind de altfel ucenicul Sfântului Apostol Pavel. A fost in...

Netta, câștigătoarea Eurovision 2018, susține un recital în Finala Selecției Naționale

Netta, câștigătoarea Eurovision 2018, susține un recital în Finala Selecției Naționale
Un adevărat fenomen muzical, Netta Barzilai, laureata Eurovision 2018, vine pentru prima dată în România, într-un recital live la finala Selecției Naționale. Într-o seară în care spectacolul și emoția vor...

Poveştile teatrului, o “tolbă nesecată de giduşii”

Poveştile teatrului, o “tolbă nesecată de giduşii”
Premiera spectacolului “Noii infractori” la TNB Teatrul Național București vă invită joi, 7 martie 2019, la Sala Mare, la premiera oficială a spectacolului “Noii infractori”. Autoarea israeliană...

Concertul de jazz Luiza Zan Trio de la ARCUB este sold out. La Artist In Residence urmează Petrică Andrei Trio

Concertul de jazz Luiza Zan Trio de la ARCUB este sold out. La Artist In Residence urmează Petrică Andrei Trio
Biletele puse în vânzare pentru concertul de jazz „Tenderly”, susținut de Luiza Zan Trio pe 14 februarie, la ora 20:00 la ARCUB s-au epuizat. „Joy of Life” - următorul concert din programul stagiunii de jazz ...

Carmen Tănase și Cosmina Dobrotă, mărturisiri din culisele serialului “Fructul oprit”: “Potrivirea între partenerii de joc este ca improvizația în jazz”

Carmen Tănase și Cosmina Dobrotă, mărturisiri din culisele serialului “Fructul oprit”: “Potrivirea între partenerii de joc este ca improvizația în jazz”
Galerie Foto Carmen Tănase și Cosmina Dobrotă, Roxana și Katia din “Fructul oprit” – serialul difuzat miercurea, de la ora 20.00, la Antena 1, se înțeleg din priviri pe platourile de filmare, iar replicile lor pline de...

Căutarea Tonului – un concert aniversar Grigore Leșe 65

Căutarea Tonului – un concert aniversar Grigore Leșe 65
Primăria Capitalei, prin ARCUB - Centrul Cultural al Municipiului București, îl sărbătorește pe Grigore Leșe, unul dintre cei mai apreciați artiști români, la împlinirea vârstei de 65 de ani, prin...

Ryan Adams, acuzat de abuz emoţional şi verbal de mai multe femei

Ryan Adams, acuzat de abuz emoţional şi verbal de mai multe femei
Mai multe femei l-au acuzat pe Ryan Adams de abuz emoţional şi verbal. În plus, acestea au spus că starul rock oferea oportunităţi profesionale ca un pretext pentru sex, notează BBC. New York Times scrie că...

La 75 de ani, Keith Richards a redus paharele de alcool şi vrea să se lase de fumat

La 75 de ani, Keith Richards a redus paharele de alcool şi vrea să se lase de fumat
Rockerul veteran Keith Richards, care a împlinit recent 75 de ani, a mărturisit că a redus consumul de alcool şi încearcă să se lase de fumat deşi renunţarea la tutun i se pare mai grea decât eliminarea...
Serviciul de email marketing furnizat de