x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

„Sunt fiul operelor mele, al căror tată sunt”

0
Autor: Clara Margineanu 16 Dec 2010 - 21:40
„Sunt fiul operelor mele, al căror tată sunt” Muzeul Literaturii Române/

 Caragiale a înţeles şi a trăit viaţa ca spectacol. Lumea sa este o reprezentaţie perpetuă, proiectată, regizată şi interpretată de autorul însuşi. S-a spus că Nenea Iancu şi Caragiale au fost de fapt aceeaşi persoană. Autorul, pătruns de o curiozitate vie şi creatoare, contempla, analiza, înregistra înfăţişările cotidiene ale lumii, scruta caractere, fizionomii, gesturi şi ti­curi, cu o voluptate prolifică. „Lumea aceasta se aseamănă cu un vast bâlci, în care totul e improvizat, totul trecător, nimic înfiinţat de-a binelea, nimic durabil”, nota Caragiale în anul 1896. Dincolo de sentimentul acut al efemerului, Caragiale savura cu mare plăcere acţiunea zilnică de pe scena lumii, substanţa din care a construit o operă literară de primă mărime.

Celebrând jocul pur al inteligenţei, Caragiale experimenta, se transfigura, îşi schimba identitatea, interpreta personaje plăsmuite de el însuşi. Improviza expresiv, ac­to­riceşte, arbora tot felul de măşti, cu o plăcere nebună. Mărturisirile contemporanilor ni-l livrează autentic (în multitudinea ipostazelor sale) şi inegalabil, cuceritor şi plin de vervă pe autorul care declara: „Sunt fiul operelor mele, al căror tată sunt”. Caragiale intervenea în desfăşurarea vieţii, transforma întâmplările neutre, oarecare, cu instrumentele unui regizor de geniu. Cobora şi intervenea pur şi simplu în spectacolul cotidian, provoca, stârnea, zgândărea, transformându-i pe cei din jur în interpreţi fără voie şi fără ştire.

Punea în scenă viaţa, pentru ca ulterior să o scrie. Una dintre relatări îi aparţine lui I.D. Suchianu: „Pentru o vorbă pe care s-o pună cândva într-o schiţă viitoare, Caragiale era capabil de munci herculeene. Astfel, fusese el în stare să piardă o noapte întreagă, chibiţând la o partidă de table, fiindcă unul dintre jucători era un grec fudul şi ţâfnos, de la care Caragiale obţinea o anumită frază, spusă cu arţag.

Într-adevăr, din când în când, Nenea Iancu intervenea în joc şi-i explica grecului că jucase prost. Că trebuie să fugă sau să bată sau s-o joace pe dincolo. De fiecare dată i-o spunea cât mai ofensator cu putinţă. La care gre­cul răspundea, supărat şi invariabil: «Lasă-mă, domnu’, cu irunia!». Caragiale voia să-l facă să spună asta în zece feluri diferite. Şi reuşise. Dar îl costase o noapte albă”.

Cella Delavrancea povesteşte despre Caragiale că trăia adevărate delicii atunci când se amesteca în mulţimea de la periferia oraşului, unde „discuta cu precupeţii, cu băcanii, dându-se drept cârnăţar, alteori spunând că e un negustor de vite. Se ducea în piaţă să se certe cu precupeţele, prefăcându-se că e un om prost şi cicălitor, şi nu se lăsa până nu ajungea gâlceava la culme”. Este limpede că actorul Caragiale (pentru care atitudinea polemică era obligatorie) îşi stăpânea arta impecabil, stăpânindu-se pe sine, cel care era mereu credibil, se juca cu minţile celorlalţi, nu lăsa să îi scape nici un accent fals, nu lăsa să îi alunece de pe faţă colţul vreunei măşti, care i-ar fi putut compromite rolul. Fermecător, inventiv, improvizând cu graţie şi vocaţie, Caragiale s-a bucurat de admiraţia şi preţuirea celor care au avut norocul să îi fie prin preajmă. Avea înzestrarea nemaipomenită de a capta interesul celor din jur, al martorilor rătăciţi în proximitatea farselor sale, fascinându-şi auditoriul. Victor Eftimiu simplifică şi edifică: „Unde se afla Cargiale nu mai deschidea gura nimeni. Ivirea scriitorului în mijlocul obişnuiţilor săi e semnul declanşării unui spectacol”.

Îşi trăia cu adevărat impresiile, momentele şi schiţele, ca preambul pentru marele, dar literar făcut posterităţii. Îşi reinventa frumos viaţa, jucându-se. Având aceste date despre cineva, există tentaţia de a crede că acest om nu putea să fi fost altfel, decât fericit. Ceea ce, în mod paradoxal, nu se poate spune despre Caragiale cel care în ultima parte a vieţii a mâncat franzela amară a exilului... Dacă este clar că talentul actoricesc îl avea în sânge, înşurubarea vieţii sale cu lumea teatrului poate fi numită destin. Ion Luca Caragiale a ocupat în teatru diverse funcţii, de la cea de sufleor până la aceea de director general. A fost copist de roluri şi a devenit inegalabilul dramaturg. A interpretat roluri burleşti prin piaţete publice şi a lăsat teatrului românesc personaje memorabile, mereu contemporane prin actualizare.

Comediile domnului Caragiale întregesc un corp comun, unitar, deşi fiecare îşi conţine identitatea proprie, recognoscibilă, în ansamblul dra­maturgic. „O noapte furtunoasă”, „O scrisoare pierdută”, „Conul Le­o­nida faţă cu reacţiunea”, „D-ale car­na­valului” înfăţişează fiecare în parte un alt strat al societăţii româneşti, cunoscute şi întruchipate literar de Caragiale. Cunoaştem astfel mica burghezie bucureşteană, dar şi protipendada social-politică a unui oraş de provincie. Privim personajele unei populaţii de mahala, mişcându-se, gesticulând, declamând pe scena unui imens carnaval. Stăm cuminţi în aceeaşi încăpere cu Conul Leonida, în care el şi soţia sa rămân singuri de la ridicarea cortinei până aproape de final. Mircea Iorgulescu execută personajele lui Caragiale în cuvinte si­gure, ascuţite: „În general, sunt complet lipsiţi de pasiuni: se înfierbântă uşor, dar renunţă repede, învinşi de o indolenţă grea, zguduită din când în când de tresăriri epileptice. Uneori totuşi, înscenează şi imită pa­siuni, conducându-se după modele ab­stracte, aduse la înţelegerea lor; su­plinesc astfel absenţa caracterului, printr-o aparenţă de temperament. (...) Fiindcă ei vorbesc pentru a trăi; mai exact, pentru a se iluziona că trăiesc. A vorbi înseamnă în această lume a exista, iar vorbitul ţine loc de orice.(...) Ei se exilează în limbuţie”. („Marea trăncăneală” – Eseu despre lumea lui Caragiale). Poate fi şi aşa, doar că aceşti limbuţi spun adesea replici memorabile. Titu Maiorescu a subliniat că, deşi Domnul Caragiale ne arată realitatea din par­tea ei comică, „în genere, în­dă­rătul oricărei comedii se ascunde o tragedie”. Va­loarea pieselor domnului Caragiale nu a fost depăşită. Sunt actuale, se joacă pe toate scenele, pri­mesc me­ritate aplauze. Teatrul domnului Caragiale conţine adevărul şi hohotul omenesc. Autenticitatea şi emoţia care ne fac un dar imens, acela de a uita vremelnic de noi înşine.

Citeşte mai multe despre:   biblioteca pentru toţi

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Frumusețe conștientă - expoziție Yvonne Hasan

Frumusețe conștientă - expoziție Yvonne Hasan
Galerie Foto O premieră în programul curatorial al Galeriei Sector 1, Frumusețe conștientă marchează debutul colaborării cu patrimoniul de lucrări al artistei Yvonne Hasan. Expoziția urmează retrospectivei Yvonne Hasan de...

Surpriză! Un fost fotbalist la Dinamo joacă în serialul Mangalița de la Antena 1

Surpriză! Un fost fotbalist la Dinamo joacă în serialul Mangalița de la Antena 1
Actorul Angel Popescu, pe care telespectatorii Antenei 1 îl vor vedea duminică, 29 septembrie, de la ora 20:00, în primul episod al serialului de comedie Mangalița, în rolul lui Marcel, soțul directoarei economice...

„Emmy 2019”: Seara de gală a „Oscarurilor” televiziunii americane, duminică, la Los Angeles

„Emmy 2019”: Seara de gală a „Oscarurilor” televiziunii americane, duminică, la Los Angeles
Premiile „Emmy”, echivalentul „Oscarurilor” pentru televiziunea americană, vor fi decernate duminică seara la Teatrul Microsoft din Los Angeles. Ca şi la ediţia precedentă, duelul principal se va da între...

Comedia romantică „Un om fidel”/ „L’homme fidèle”, cu Louis Garrel, Laetitia Casta și Lily Rose-Depp, în cinematografele din România

Comedia romantică „Un om fidel”/ „L’homme fidèle”, cu Louis Garrel, Laetitia Casta și Lily Rose-Depp, în cinematografele din România
Comedia romantică „Un om fidel”/„L’homme fidèle”, regizată de Louis Garrel, cunoscut pentru rolurile din „The Dreamers” (r. Bernardo Bertolucci) şi „Le redoutable” (r. Michel Hazanavicius), ruleză...

Colocviul „Povestiri inedite despre Constantin Brâncuși“

Colocviul „Povestiri inedite despre Constantin Brâncuși“
Ambasada României în Republica Portugheză și Institutul Cultural Român de la Lisabona, în parteneriat cu Direcția de Activități Culturale de la El Corte Inglés, organizează marți, 24 septembrie 2019,...

Ultima zi a Festivalului George Enescu

Ultima zi a Festivalului George Enescu
Cea mai extinsă ediție de până acum a Festivalului Internațional „George Enescu” a ajuns la final, după un maraton muzical de 23 de zile, cu 84 de concerte în București.   Cea mai extinsă...

Monștri., un film de Marius Olteanu, din 27 septembrie în cinematografe

Monștri., un film de Marius Olteanu, din 27 septembrie în cinematografe
Galerie Foto După un parcurs festivalier de succes, Monștri., de Marius Olteanu, ajunge în cinematografele din România pe 27 septembrie. Înainte de lansarea filmului,  publicul din țară va avea ocazia să-i...

Weekend muzical la Palatul Suțu

Weekend muzical la Palatul Suțu
Seria de concerte Museicorum, afiliate în acest an Festivalului Internațional George Enescu, se încheie cu trei evenimente de excepție care vor avea loc la sfârșitul acestei săptămâni. Muzeul Municipiului...

Claude Lelouch deschide cea de-a zecea ediție Les Films de Cannes à Bucarest

Claude Lelouch deschide cea de-a zecea ediție Les Films de Cannes à Bucarest
Galerie Foto Un bărbat și o femeie - Un homme et une femme. Milioane de bărbați și de femei de pretutindeni, vibrând la unison la un film devenit, de atunci, legendar. Cinema-ul ca experiență și senzație globală, capabil...

Extinction Room (Hopeless.) la eXplore Festival la București

Extinction Room (Hopeless.) la eXplore Festival la București
Extinction Room (Hopeless.), instalația audio performativă semnată de artistul Sergiu Matiș, va avea premiera la eXplore festival #14 - Bucharest International Contemporary Dance and Performance Festival,...

Spectacolul Triburi, în regia lui Vlad Cristache, la Festivalul Zile și Nopți de Teatru la Brăila

Spectacolul Triburi, în regia lui Vlad Cristache, la Festivalul Zile și Nopți de Teatru la Brăila
Galerie Foto Vineri, 20 septembrie 2019, de la ora 18.00, spectacolul Triburi. Codul bunelor BARIERE, în regia lui Vlad Cristache, se va juca în cadrul Festivalului Zile și Nopți de Teatru la Brăila (ediția a XIII-a,...

„Descifrând portrete regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari”. O conferință despre construcția imaginii regalității

„Descifrând portrete regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari”. O conferință despre construcția imaginii regalității
Galerie Foto Muzeul Național de Artă al României vă invită miercuri, 25 septembrie 2019, ora 18.00 la conferința Descifrând portretele regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari....

România - cea mai mare distincție la „Vox Artis” 2019

România - cea mai mare distincție la „Vox Artis” 2019
În perioada 17 – 19 septembrie 2019 a avut loc la la Sibiu, în cadrul Sibiu Opera Festival, ediția cu numărul 11 a concursului de canto „Vox Artis”. 20 de tineri artişti lirici din 7 țări au concurat în...

Un program dens, excepțional, în cadrul Festivalului George Enescu

Un program dens, excepțional, în cadrul Festivalului George Enescu
Galerie Foto În debutul programului zilei de 20 septembrie este inclusă o nouă conferință din seria Forumul Internațional al Compozitorilor în sala de la Universitatea Națională de Muzică din București. Conferința este...

Autobiografia lui Edward Snowden, “Dosar permanent”, lansată în România

Autobiografia lui Edward Snowden, “Dosar permanent”, lansată în România
Editura Nemira publică autobiografia controversatului Edward Snowden, americanul care a dezvăluit lumii întregi pericolele sistemelor de supraveghere a comunicațiilor și internetului, și a fost inculpat de spionaj...
Serviciul de email marketing furnizat de