x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

„Sunt fiul operelor mele, al căror tată sunt”

0
Autor: Clara Margineanu 16 Dec 2010 - 21:40
„Sunt fiul operelor mele, al căror tată sunt” Muzeul Literaturii Române/

 Caragiale a înţeles şi a trăit viaţa ca spectacol. Lumea sa este o reprezentaţie perpetuă, proiectată, regizată şi interpretată de autorul însuşi. S-a spus că Nenea Iancu şi Caragiale au fost de fapt aceeaşi persoană. Autorul, pătruns de o curiozitate vie şi creatoare, contempla, analiza, înregistra înfăţişările cotidiene ale lumii, scruta caractere, fizionomii, gesturi şi ti­curi, cu o voluptate prolifică. „Lumea aceasta se aseamănă cu un vast bâlci, în care totul e improvizat, totul trecător, nimic înfiinţat de-a binelea, nimic durabil”, nota Caragiale în anul 1896. Dincolo de sentimentul acut al efemerului, Caragiale savura cu mare plăcere acţiunea zilnică de pe scena lumii, substanţa din care a construit o operă literară de primă mărime.

Celebrând jocul pur al inteligenţei, Caragiale experimenta, se transfigura, îşi schimba identitatea, interpreta personaje plăsmuite de el însuşi. Improviza expresiv, ac­to­riceşte, arbora tot felul de măşti, cu o plăcere nebună. Mărturisirile contemporanilor ni-l livrează autentic (în multitudinea ipostazelor sale) şi inegalabil, cuceritor şi plin de vervă pe autorul care declara: „Sunt fiul operelor mele, al căror tată sunt”. Caragiale intervenea în desfăşurarea vieţii, transforma întâmplările neutre, oarecare, cu instrumentele unui regizor de geniu. Cobora şi intervenea pur şi simplu în spectacolul cotidian, provoca, stârnea, zgândărea, transformându-i pe cei din jur în interpreţi fără voie şi fără ştire.

Punea în scenă viaţa, pentru ca ulterior să o scrie. Una dintre relatări îi aparţine lui I.D. Suchianu: „Pentru o vorbă pe care s-o pună cândva într-o schiţă viitoare, Caragiale era capabil de munci herculeene. Astfel, fusese el în stare să piardă o noapte întreagă, chibiţând la o partidă de table, fiindcă unul dintre jucători era un grec fudul şi ţâfnos, de la care Caragiale obţinea o anumită frază, spusă cu arţag.

Într-adevăr, din când în când, Nenea Iancu intervenea în joc şi-i explica grecului că jucase prost. Că trebuie să fugă sau să bată sau s-o joace pe dincolo. De fiecare dată i-o spunea cât mai ofensator cu putinţă. La care gre­cul răspundea, supărat şi invariabil: «Lasă-mă, domnu’, cu irunia!». Caragiale voia să-l facă să spună asta în zece feluri diferite. Şi reuşise. Dar îl costase o noapte albă”.

Cella Delavrancea povesteşte despre Caragiale că trăia adevărate delicii atunci când se amesteca în mulţimea de la periferia oraşului, unde „discuta cu precupeţii, cu băcanii, dându-se drept cârnăţar, alteori spunând că e un negustor de vite. Se ducea în piaţă să se certe cu precupeţele, prefăcându-se că e un om prost şi cicălitor, şi nu se lăsa până nu ajungea gâlceava la culme”. Este limpede că actorul Caragiale (pentru care atitudinea polemică era obligatorie) îşi stăpânea arta impecabil, stăpânindu-se pe sine, cel care era mereu credibil, se juca cu minţile celorlalţi, nu lăsa să îi scape nici un accent fals, nu lăsa să îi alunece de pe faţă colţul vreunei măşti, care i-ar fi putut compromite rolul. Fermecător, inventiv, improvizând cu graţie şi vocaţie, Caragiale s-a bucurat de admiraţia şi preţuirea celor care au avut norocul să îi fie prin preajmă. Avea înzestrarea nemaipomenită de a capta interesul celor din jur, al martorilor rătăciţi în proximitatea farselor sale, fascinându-şi auditoriul. Victor Eftimiu simplifică şi edifică: „Unde se afla Cargiale nu mai deschidea gura nimeni. Ivirea scriitorului în mijlocul obişnuiţilor săi e semnul declanşării unui spectacol”.

Îşi trăia cu adevărat impresiile, momentele şi schiţele, ca preambul pentru marele, dar literar făcut posterităţii. Îşi reinventa frumos viaţa, jucându-se. Având aceste date despre cineva, există tentaţia de a crede că acest om nu putea să fi fost altfel, decât fericit. Ceea ce, în mod paradoxal, nu se poate spune despre Caragiale cel care în ultima parte a vieţii a mâncat franzela amară a exilului... Dacă este clar că talentul actoricesc îl avea în sânge, înşurubarea vieţii sale cu lumea teatrului poate fi numită destin. Ion Luca Caragiale a ocupat în teatru diverse funcţii, de la cea de sufleor până la aceea de director general. A fost copist de roluri şi a devenit inegalabilul dramaturg. A interpretat roluri burleşti prin piaţete publice şi a lăsat teatrului românesc personaje memorabile, mereu contemporane prin actualizare.

Comediile domnului Caragiale întregesc un corp comun, unitar, deşi fiecare îşi conţine identitatea proprie, recognoscibilă, în ansamblul dra­maturgic. „O noapte furtunoasă”, „O scrisoare pierdută”, „Conul Le­o­nida faţă cu reacţiunea”, „D-ale car­na­valului” înfăţişează fiecare în parte un alt strat al societăţii româneşti, cunoscute şi întruchipate literar de Caragiale. Cunoaştem astfel mica burghezie bucureşteană, dar şi protipendada social-politică a unui oraş de provincie. Privim personajele unei populaţii de mahala, mişcându-se, gesticulând, declamând pe scena unui imens carnaval. Stăm cuminţi în aceeaşi încăpere cu Conul Leonida, în care el şi soţia sa rămân singuri de la ridicarea cortinei până aproape de final. Mircea Iorgulescu execută personajele lui Caragiale în cuvinte si­gure, ascuţite: „În general, sunt complet lipsiţi de pasiuni: se înfierbântă uşor, dar renunţă repede, învinşi de o indolenţă grea, zguduită din când în când de tresăriri epileptice. Uneori totuşi, înscenează şi imită pa­siuni, conducându-se după modele ab­stracte, aduse la înţelegerea lor; su­plinesc astfel absenţa caracterului, printr-o aparenţă de temperament. (...) Fiindcă ei vorbesc pentru a trăi; mai exact, pentru a se iluziona că trăiesc. A vorbi înseamnă în această lume a exista, iar vorbitul ţine loc de orice.(...) Ei se exilează în limbuţie”. („Marea trăncăneală” – Eseu despre lumea lui Caragiale). Poate fi şi aşa, doar că aceşti limbuţi spun adesea replici memorabile. Titu Maiorescu a subliniat că, deşi Domnul Caragiale ne arată realitatea din par­tea ei comică, „în genere, în­dă­rătul oricărei comedii se ascunde o tragedie”. Va­loarea pieselor domnului Caragiale nu a fost depăşită. Sunt actuale, se joacă pe toate scenele, pri­mesc me­ritate aplauze. Teatrul domnului Caragiale conţine adevărul şi hohotul omenesc. Autenticitatea şi emoţia care ne fac un dar imens, acela de a uita vremelnic de noi înşine.

Citeşte mai multe despre:   biblioteca pentru toţi

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Donald Trump este muza unui pictor albanez

Donald Trump este muza unui pictor albanez
Un pictor albanez, fan declarat al preşedintelui american, Donald Trump, îi dedică câteva zeci de lucrări, expuse începând de vineri la Muzeul Naţional de Istorie din Tirana, informează sâmbătă AFP şi EFE. ...

INNA pentru prima dată la Premiile Lo Nuestro alături de Thalia, Marc Anthony și J Balvin

INNA pentru prima dată la Premiile Lo Nuestro alături de Thalia, Marc Anthony și J Balvin
Galerie Foto INNA a participat pentru prima dată la Premiile Lo Nuestro care au avut loc la Miami. Artista a fost invitată să prezinte premiul “Revelația anului” la acest eveniment împreună cu Pedro Moreno și El...

Premiile Cesar 2019. Filmul "Jusqu'a la garde", marele câştigător al galei

Premiile Cesar 2019. Filmul "Jusqu'a la garde", marele câştigător al galei
Filmul "Jusqu'a la garde", regizat de Xavier Legrand, a fost marele câştigător al galei de decernare a premiilor Cesar 2019, organizată vineri seară la Paris, unde această peliculă, un portret sumbru al unei...

Actorul Marian Râlea, invitatul conferinței speciale FITS și TNRS

Actorul Marian Râlea, invitatul conferinței speciale FITS și TNRS
Constantin Chiriac îl va avea ca invitat al conferinței speciale FITS și TNRS din luna februarie, pe actorul Marian Râlea, într-un dialog despre teatru, prietenie și copilărie. Evenimentul va avea loc vineri, 22 f...

Dragostea celor trei portocale se joacă pe 24 februarie la Sala Gloria

Dragostea celor trei portocale se joacă pe 24 februarie la Sala Gloria
Galerie Foto Spectacolul Dragostea celor trei portocale, produs în această stagiune de Primăria Municipiului București, prin Teatrul „Stela Popescu”, condus de un an de actorul Nicolae Pungă va fi prezentat într-un nou...

Maraton de lectură „Portugalia citește românește“ – sub semnul personalității lui Constantin Brâncuși

Maraton de lectură „Portugalia citește românește“ – sub semnul personalității lui Constantin Brâncuși
Pentru al treilea an consecutiv, Ambasada României în Republica Portugheză și Institutul Cultural Român de la Lisabona organizează maratonul de lectură „Portugalia citește românește“, pus de această dată...

“Moromeții 2”, “Charleston”, “Dragoste 1. Câine” și “Pororoca” - filmele cu cele mai multe nominalizări la Premiile Gopo 2019

“Moromeții 2”, “Charleston”, “Dragoste 1. Câine” și “Pororoca” - filmele cu cele mai multe nominalizări la Premiile Gopo 2019
Galerie Foto Charleston (regia Andrei Crețulescu), Dragoste 1. Câine (regia Florin Șerban), Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari (regia Radu Jude), Moromeții 2 (regia Stere Gulea) și Pororoca (regia Consta...

Filmul „Moromeţii 2”, în topul nominalizărilor la premiile Gopo

Filmul „Moromeţii 2”, în topul nominalizărilor la premiile Gopo
Filmul Moromeţii 2, în regia lui Stere Gulea, a primit cele mai multe nominalizări la premiile Gopo 2019 - 14 -, fiind urmat de peliculele Charleston, cu 13, Dragoste 1. Câine - 12 şi Pororoca - 11. La competiţia...

Doliu în lumea muzicală! Peter Tork, basistul grupului The Monkees, a murit la vârsta de 77 de ani

Doliu în lumea muzicală! Peter Tork, basistul grupului The Monkees, a murit la vârsta de 77 de ani
Peter Tork, basistul trupei pop americane The Monkees din anii 60 şi 70 care a încercat să-i imite pe Beatles, a murit joi la 77 de ani, a declarat sora sa Anne Thorkelson ziarului The Washington Post, citat de...

Barack Obama atacă hip-hop-ul din pricina mesajului toxic promovat de genul muzical

Barack Obama atacă hip-hop-ul din pricina mesajului toxic promovat de genul muzical
Barack Obama critică muzica hip-hop pentru că perpetuează stereotipurile care pronesc de la masculinitatea toxică, conform Dailymail. Fostul președinte american a vorbit cu Steph Curry la summit-ul My...

Dezvăluiri inedite despre Game of Thrones: „Nu aveam scaune pe care să stăm”

 Dezvăluiri inedite despre Game of Thrones: „Nu aveam scaune pe care să stăm”
Este greu de imaginat că popularul serial Game of Thrones a avut un buget limitat atunci când au început prima dată filmările, în 2009, conform Metro. Acum, nu numai că este cel mai cunoscut serial, dar este...

Lady Gaga şi-a anulat nunta cu Christian Carino

Lady Gaga şi-a anulat nunta cu Christian Carino
Se pare că diva pop Lady Gaga nu va păşi deocamdată în faţa altarului. Cântăreaţa şi actriţa şi-a anulat nunta pe care o plănuia cu agentul şi iubitul său Christian Carino, relatează online ziarul...

Lady Gaga şi-a anulat nunta cu Christian Carino

Lady Gaga şi-a anulat nunta cu Christian Carino
Se pare că diva pop Lady Gaga nu va păşi deocamdată în faţa altarului. Cântăreaţa şi actriţa şi-a anulat nunta pe care o plănuia cu agentul şi iubitul său Christian Carino, relatează online ziarul...

Și băieții plâng! Băieții sensibili: cum să devină mai puternici, o carte care demontează miturile educației băieților

Și băieții plâng!  Băieții sensibili: cum să devină mai puternici, o carte care demontează miturile educației băieților
Galerie Foto Scrisă de o femeie care este nu doar psihoterapeut, ci și mama a patru băieți, cartea Băieții sensibili: cum să devină mai puternici, apărută de curând la editura Pandora M, parte a Grupului Editorial Trei,...

EUROVISION 2019: Preţurile biletelor la marea finală de la Tel Aviv variază între 121 şi 487 de euro

EUROVISION 2019: Preţurile biletelor la marea finală de la Tel Aviv variază între 121 şi 487 de euro
Fanii care vor dori să asiste la Concursul Eurovision, care se va desfăşura în luna mai la Tel Aviv, trebuie să plătească între 121 şi 487 de euro pentru un loc la marea finală, informează miercuri...
Serviciul de email marketing furnizat de