x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Tainele lui Liviu Rebreanu, "răstignite" în cărţi

0
Autor: Monica Andronescu 20 Mai 2009 - 00:00
Tainele lui Liviu Rebreanu, Liviu Rebreanu împreună cu soţia, Fanny, şi cu fetiţa, Puia/

A scos din sertarul istoriei literaturii fiecare rând pe care l-a scris Liviu Rebreanu. A realizat singura ediţie integrală a operelor lui, i-a tipărit integral publicistica. Niculae Gheran a fost îngerul care a vegheat în ultima jumătate de deceniu asupra textelor marelui scriitor.


Jurnalul Naţional: Ce mare descoperire aţi făcut cercetând viaţa şi opera lui Liviu Rebreanu?
Niculae Gheran: Când realizezi o ediţie integrală de Opere, dublată de o cercetare biografică de tip analitic, e greu să separi detaliul de ansamblul construcţiei. De unde să încep?
Căci, făcând abstracţie de noutatea aparatului critic, cu mii de pagini de note şi comentarii pe marginea textelor tipărite, am publicat o serie de volume complementare seriei de Opere, tomuri în care, prin excelenţă, ofeream câmpuri virgine de investigare istoriografică.

Aş aminti "Caietele" din 1974, adevărat laborator de creaţie al tânărului ardelean, unde, exceptând scrierile proiectate în anii de ucenicie literară, se prefigurează şi câteva opere majore. De asemenea, primele două volume din biografia omului şi operei sale ("Tânărul Rebreanu" şi "Amiaza unei vieţi") mi-au dat prilejul să fac erata multor erori strecurate în lucrări anterioare şi, îndeosebi, în memoriliastica de familie.

Dar, pentru că folosiţi sintagma "mare descoperire", mă laud - nu m-aş mai lăuda, că împlinirea mi-a tocat mulţi ani din viaţă - cu depistarea a circa o mie de colaborări din presa timpului, care, la un loc, aproape că i-au dublat creaţia (evident, mă refer strict la volum, nu şi la valoare).

 Înainte de a se afirma ca romancier - precedat de un nuvelist prea puţin luat în seamă - Rebreanu a fost gazetar vreme de 12 ani. I-am tipărit integral publicistica, inclusiv multe colaborări cu pseudonime (Puck, Sfinx ş.a.). Pentru un novice nu-i mare lucru. Dar, dacă ţii seama că fondul de periodice din anii interbelici totalizează circa 10.000 de ziare şi reviste, te apucă durerile de cap.

Este ca şi cum ai căuta acul în carul cu fân. De aici, sumedenie de "descoperiri" ca, de pildă, adevărata faţă a "colaboraţionistului" Rebreanu. Citirea publicisticii sale din anii ambelor războaie mondiale îl absolvă de orice vină. Stupoare pentru cei care l-au acuzat o viaţă întreagă de "trădare", fie că era vorba despre germanofilie, despre fascism şi naţionalism acerb, împins până la legionarism. Dar, zic, să ne oprim aici cu "descoperirile", că altminteri ne prinde revelionul.

 

Amintiţi-ne de un moment crucial din viaţa lui Liviu Rebreanu, care i-a marcat destinul şi scriitura.
O răscruce s-a ivit în toamna anului 1907, când ofiţerul de honvezi Rebran Oliver - notat excelent în toate rapoartele cazone - n-a putut deconta vreo 500 de coroane din suma atribuită pentru gospodărirea popotei, bani "rătăciţi" la o partidă de cărţi, obligându-l să renunţe la cariera armelor printr-o demisie de onoare. Norocul a făcut ca el - sau prietenii cărora le-a împrumutat bani din vistieria regimentului din Gyula - să piardă.

Altminteri, armata chezaro-crăiască ar fi avut un general în plus, iar românii un scriitor în minus. Accidentul, fericit soldat prin schimbarea profesiei, avea totuşi să-l urmărească întreaga viaţă, fiind permanent un motiv de şantaj şi calomnii.

 

"Adam şi Eva", romanul cel mai iubit
Dintre toate scrierile sale, romanul "Adam şi Eva" a fost cel mai îndrăgit de scriitor. Care este povestea cărţii şi cum vă explicaţi această iubire?
Despre geneza romanului scriu avizat Andrei Moldovan şi Teodora Dumitru, doi critici tineri care au alcătuit prefaţa şi cronologia recentului volum care apare în colecţia Jurnalului Naţional. Nu vreau să reiau informaţia istoriografică, pentru a nu scădea interesul cititorilor.

În privinţa preferinţei amintite, gândul mă duce la o mamă care, având mulţi copii, se ataşează mai totdeauna de cel slab ori neobservat. În cazul de faţă, nu mă refer atât la valoare - căci avem de-a face cu o carte extrem de plăcută la lectură -, cât la receptarea ei. Venit după "Ion" (1920) şi "Pădurea Spânzuraţilor" (1922), "Adam şi Eva" (1925) nu s-a bucurat în epocă de ecoul primelor romane.

Este imposibil ca acest fapt să nu-l fi afectat pe autor. Mai ales că pentru a realiza un roman despre iubirea eternă, văzută de Rebreanu "ca o lege oarecum cosmică", dincolo de timp şi spaţiu, a trebuit să se informeze enorm, începând de la anii Antichităţii până la contemporaneitate. Muncă de Sisif.

 

Cum vă explicaţi reticenţele criticilor?
"Despre gusturi şi culori nu se discută" - spune un proverb al filosofilor scolastici din Evul Mediu. După cum la fel de adevărat este că judecăţile axiomatice se mai schimbă de la o generaţie la alta. Astăzi arunci la coş o pălărie a bunicii, iar mâine revii la moda de ieri, considerând-o "ultramodernă". Graniţele sunt greu de trasat.

În 1934, de pildă, revista Azi a organizat o masă rotundă pe tema "Ce rămâne din Liviu Rebreanu". Majoritatea celor 13 participanţi, în cap cu Lovinescu, a optat atunci pentru "Ion" şi "Pădurea Spânzuraţilor". Tânărul Mircea Eliade, dimpotrivă, s-a declarat în favoarea romanului "Adam şi Eva". Mai de curând, unii critici, precum Ion Simuţ, nu ezită ca în primul raft al creaţiei rebreniene să plaseze "Ciuleandra". Şi nu fără temei.

Istoria literară nu trebuie confundată cu vechile scripturi; temporar, ne lasă ferestrele deschise, cu atât mai mult cu cât actualitatea ei bate în geam.

 

Fidelitate angelică sau prudenţă...
Dacă acum v-aţi întâlni cu Rebreanu, ce întrebare i-aţi adresa? Ce taină v-a "chinuit" cercetându-i existenţa? Dacă nu vă frământă şi acum, întrucât volumul "Glorie şi amurg", ultimul din tripticul dvs. biografic, n-a apărut nici până azi.
Stimată doamnă, la începutul convorbirii noastre vorbeaţi despre iubire. Ei bine, vreau să vă spun că după un amor constant de 40 de ani, ca-n mai toate căsniciile (cuvânt ce se înrudeşte cu dulcea "casnă"), nu te mai chinuieşte nimic. Ştii mai mult decât ar fi necesar.

Să vă relatez o păţanie.
În pauza unui simpozion la Aiud - unde, anual, ca şi la Bistriţa, se desfăşoară sesiuni de comunicări despre viaţa şi opera romancierului - am cerut unor confraţi să aleagă o frază din oricare roman al său, angajându-mă să le spun anul, ziua şi luna când a fost scrisă, ba chiar şi orele între care a fost aşternută pe hârtie.

La cerere, puteam adăuga informaţii suplimentare: ce-a mai făcut autorul în ziua cu pricina, care era starea vremii, variantele respectivei fraze pe parcursul reeditărilor etc., etc. Nu era vorba despre nici o formă de iluzionism; trebuia doar să ştii cum să foloseşti aparatul critic al ediţiei mele, bazat pe studierea unei uriaşe arhive. Rebreanu ne-a lăsat pe masă toate cheile investigaţiei de ordin istoriografic (şi nu numai). 

 

Pe marginea manuscriselor sale, el a notat exact ziua şi ora când s-a aşezat şi ridicat de la masa de lucru (de unde posibilitatea fixării în timp a fiecărui fragment din opera lui); în afară de acest calendar, ne-a lăsat un jurnal intim, dar şi însemnările jurnaliere ale gospodarului de la Valea Mare, cu multitudinea preocupărilor sale, dictate şi de starea vremii (de unde posibilele lămuriri suplimentare). 

Mă opresc aici cu exemplificările, fără a comenta, de pildă, surprizele pe care ţi le oferă lectura miilor de scrisori rămase în arhivă.

În atare condiţii, se mai poate vorbi despre "taine" ? De aici şi întrebarea - nedelicată - ce i-aş adresa-o scriitorului, plecând de la statutul meu de "avocat din oficiu", care i-a câştigat postum toate procesele:

"Domnule Rebreanu, nu-s curios de ce d-na Fanny a rupt o umbrelă în capul Puiei Ionescu, numai pentru că biata actriţă se îndrăgostise de Domnia Ta. Reţin doar agresivitatea nevestei, suficientă pentru punerea în gardă a soţului. Dar, oare, aşa să-mi explic răceala cu care aţi evitat orice legătură extraconjugală cu multele dive de la Naţional, mă refer, în primul rând, la cele care vi s-au oferit pe tavă? (Doamne, şi ce femei!...)

Prietenii Dumneavoastră, Camil Petrescu şi Ionel Teodoreanu, dăduseră iama în ele, pe când Domnia Ta le-ai «răstignit» doar în cărţi. Chiar aşa? Să fie vorba despre o fidelitate angelică, ori despre o prudenţă şi discreţie excesive, caracteristice unui bărbat versat? Oare, acceptând ofertele, v-aţi temut ca «după» să nu mai fiţi în ochii lor tot atât de mare, cum vă considerau toţi? Devotament faţă de soţie sau cruntă timiditate?

Altminteri, e greu să pricepi cum poţi ocoli «avansurile» Elvirei Godeanu - actriţă extrem de frumoasă şi talentată, pe deasupra şi cu 16 ani mai tânără decât Dumneavoastră - şi să cobori la curtea blegoasă a unei cititoare din Ţăndărei, cu ifose de scriitoare, pe care soţul, inginer, băiat de treabă, n-o înţelege? (Ca şi cum, dacă ar fi înţeles-o, mai stătea careva lângă dânsa!)

N-are rost să-i dăm şi numele, căci ştiţi Dumneavoastră la cine mă refer: doamna care vă spunea că se culcă cu romanul «Amândoi» sub pernă, că nu-l citeşte dintr-odată, de frică să nu se termine, aia care vă ruga să-i citiţi «Bibeloul» - nu vă uitaţi urât la mine, că titlul îi aparţine -, femeia pe care aţi invitat-o la Valea Mare, că altfel se citeşte o carte împreună. Dar ştiţi ceva? Mai bine s-o lăsăm baltă!".

 

Nu vă întreb cine este, deşi curiozitatea-i mare.
Consultaţi volumul 23 din ciclul de Opere, cu scrisorile emise de autorul nostru, pe când avea vreo 56 de anii, şi îi aflaţi numele şi ceva pe deasupra...

 

O ultimă întrebare: acum la ce lucraţi?
Încerc să-mi achit o datorie de suflet. Scriu la volumul "Oameni şi javre", al doilea din ciclul "Arta de a fi păgubaş", al cărui prim tom - intitulat "Târgul Moşilor"- a apărut de curând sub egida Bibliotecii Bucureşti, într-un tiraj de câteva sute de exemplare, destinat exclusiv filialelor ei.

Deşi cartea nu se află în librării, a fost extrem de bine primită de critica literară (peste zece cronici şi recenzii, tipărite în intervalul a două luni, plus prezentări elogioase la radio şi televiziune). Să vezi şi să nu crezi!... Scriu cu o plăcere nemăsurată. Totul depinde numai de timp, prietenul şi duşmanul nostru, care încearcă zadarnic să împace ziua de ieri cu cea de mâine.

Citeşte mai multe despre:   rebreanu,   biblioteca pentru toţi

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Top 10 cărți de neratat în prima parte a anului

Top 10 cărți de neratat în prima parte a anului
Editurile au început anul în forță și le-au pregătit fanilor multe surprize. Anul 2019 se anunță unul bogat în apariții literare pentru toate gusturile. De la cărți educative pentru copii, la romane de...

„Loving the wind”, „love in the wind” sau cum să iubești prin muzică

„Loving the wind”, „love in the wind” sau cum să iubești prin muzică
Galerie Foto Marți, 19 februarie, la Ateneul Român, în Sala mică este programat un recital special și interesant. În luna februarie, lună a anului care celebrează iubirea, ce poate fi mai nimerit decât un recital romantic?...

Doinița Oancea, dublu majorat serbat printr-o triplă petrecere

Doinița Oancea, dublu majorat serbat printr-o triplă petrecere
Galerie Foto Doinița Oancea, actrița care o interpretează pe Tanța în “Fructul Oprit” de la Antena 1, și-a sărbătorit recent aniversarea printr-o triplă petrecere.  Urările au început încă de la miezul nopții,...

Goran Bregovic concertează pe 2 aprilie, la Sala Palatului

Goran Bregovic concertează pe 2 aprilie, la Sala Palatului
Goran Bregovic revine la Sala Palatului, pe 2 aprilie, pentru un show în premieră, în care va cânta alături de o orchestră simfonică formată din 42 de artişti, trei violonişti şi un cor de şase...

Povestea secretă a războiului lui Putin contra Americii

Povestea secretă a războiului lui Putin contra Americii
Cum a fost posibil ca un guvern străin să se infiltreze în procesul politic american și să câștige influență la Washington?  Este una dintre cele mai dificile întrebări, la care încearcă să răspundă...

Brâncuşi, omagiat la Casa Artelor “Dinu Lipatti”

Brâncuşi, omagiat la Casa Artelor “Dinu Lipatti”
Galerie Foto Primăria Municipiului București prin Casa Artelor "Dinu Lipatti" vă invită marţi, 19 februarie 2019, de la orele 18.00, la evenimentul ZIUA BRÂNCUȘI LA CASA ARTELOR „DINU LIPATTI”, organizat ca omagiu pentru...

Cine este Ester Peony, câștigătoarea Eurovision România. O româncă crescută la Montreal care s-a lansat cu cover-uri postate pe Youtube

Cine este Ester Peony, câștigătoarea Eurovision România. O româncă crescută la Montreal care s-a lansat cu cover-uri postate pe Youtube
Ester Peony a câștigat Eurovision România 2019, cu piesa "On a Sunday", ea fiind aleasă în urma Selecţiei Naţionale, ce a avut loc duminică, la Sala Polivalentă. Ester Peony cu piesa „On a Sunday” (6...

Ester Peony va reprezenta România la Eurovision 2019

Ester Peony va reprezenta România la Eurovision 2019
Video Ester Peony va reprezenta România la Eurovision 2019, cu piesa "On a Sunday", ea fiind aleasă în urma Selecţiei Naţionale, ce a avut loc duminică, la Sala Polivalentă.   Cea care a deschis show-ul...

Berlinală 2019: Câştigătorul premiului Ursul de Aur susţine că ''Synonyms'' i-a produs o nesfârşită plăcere, dar şi durere

Berlinală 2019: Câştigătorul premiului Ursul de Aur susţine că ''Synonyms'' i-a produs o nesfârşită plăcere, dar şi durere
Regizorul israelian Nadav Lapid a declarat că producţia lungmetrajului său ''Synonyms'', recompensat cu Ursul de Aur la cea de-a 69-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin, i-a oferit...

Doliu în teatrul românesc! A murit o cunoscută actriță. Era faimoasă pentru rolurile în teatru și în telenovele

Doliu în teatrul românesc! A murit o cunoscută actriță. Era faimoasă pentru rolurile în teatru și în telenovele
Galerie Foto Maria Teslaru a murit! Actrița s-a stins din viață în cursul zilei de sâmbătă, 16 februarie. la vârsta de 63 de ani. Aceasta a devenit faimoasă odată cu rolurile în teatru și film. Familia o va urma pe...

Piesa ce va reprezenta România la Eurovision 2019 va fi votată duminică

Piesa ce va reprezenta România la Eurovision 2019 va fi votată duminică
Piesa care va reprezenta România la Eurovision 2019 va fi votată duminică, în urma show-ului Selecţiei Naţionale de la Sala Polivalentă din Capitală, spectacol ce va cuprinde şi un recital al artistei...

Actorul elveţian Bruno Ganz, care l-a interpretat pe Hitler în "Der Untergang", a murit la 77 de ani

Actorul elveţian Bruno Ganz, care l-a interpretat pe Hitler în "Der Untergang", a murit la 77 de ani
Actorul elveţian Bruno Ganz, cunoscut din rolul lui Adolf Hitler în controversatul film german "Der Untergang/Ultimele zile ale lui Hitler", a murit sâmbătă la 77 de ani în oraşul său natal Zurich, a informat...

Berlinală 2019 - ''Monştri.'', în regia lui Marius Olteanu, câştigă premiul oferit de cititorii Tagesspiegel

Berlinală 2019 - ''Monştri.'', în regia lui Marius Olteanu, câştigă premiul oferit de cititorii Tagesspiegel
Galerie Foto Lungmetrajul "Monştri.", în regia lui Marius Olteanu, a câştigat la cea de-a 69-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin premiul oferit de cititorii Tagesspiegel (Tagesspiegel Readers' Jury...

OSCAR 2019 - Academia revine asupra deciziei şi renunţă la anunţarea unor premii în pauzele publicitare

OSCAR 2019 - Academia revine asupra deciziei şi renunţă la anunţarea unor premii în pauzele publicitare
Academia de Arte şi Ştiinţe Cinematografice a revenit asupra deciziei sale iniţiale, renunţând la ideea ca unele premii Oscar să fie acordate în timpul pauzelor publicitare, după criticile uriaşe ale comunită

Eurovision România – AMR 2 zile până la marea finală

Eurovision România – AMR 2 zile până la marea finală
Galerie Foto Au mai rămas doar două zile până la finala națională Eurovision România, iar organizatorii pun la punct ultimele detalii ale show-ului.   Va fi o seară de gală – la Sala Polivalentă vor fi...
Serviciul de email marketing furnizat de