x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Teatrul românesc în Irlanda - "Cînd am primit invitaţia să joc la Dublin am crezut că sînt la Camera ascunsă”

0
Autor: Ioan Dragoi 12 Mai 2008 - 00:00
Teatrul românesc în Irlanda -

Interviu cu actorul şi regizorul DAN TUDOR, întors dintr-un turneu la Dublin împreună cu trupa Teatrului ALEXANDRU DAVILA din Piteşti .




Interviu cu actorul şi regizorul DAN TUDOR, întors dintr-un turneu la Dublin împreună cu trupa Teatrului ALEXANDRU DAVILA din Piteşti .


  • Reporter: Cum a început „aventura” ta irlandeză?
Dan Tudor: Era prin ianuarie 2007, când la Bucureşti au descins regizorul Liam Halligan şi scriitorul Paul Meade, directorul lui Civic Theatre Tallagth din Dublin. Timp de două săptămâni au căutat un actor pentru a-l integra în echipa ce avea să interpreteze Mushroom, o piesă ce încerca să explice irlandezilor de ce în ultimii ani, imigraţii, chiar proveniţi din ţări dezvoltate, preferă Irlanda. Nu m-am dus la castingul de la Teatrul Naţional, pentru că nu eram mulţumit de engleza mea. După ce m-au văzut în „Avarul îndrăgostit”, o adaptare de Cristian Juncu după Moliere, au venit la mine, şi m-au anunţat că eu eram „alesul”...


  • Cred că te-ai bucurat...
Întâi nu mi-a venit să cred, am crezut că sunt la camera ascunsă! Degeaba le-am spus că engleza mea nu e perfectă, ei tocmai asta voiau, pentru că urma să interpretez rolul unui imigrant ce caută să se integreze în societatea irlandeză. Mi-au luat datele personale şi peste o lună m-am trezit cu tot ce îmi trebuia să ajung la Dublin: şi permis de muncă, şi contract, şi bilete de avion, şi programul repetiţiilor şi spectacolelor, şi textul piesei!


  • Ce ai găsit la Teatrul STORY TELLERS din Dublin?
O organizare perfectă, cu toate că din distribuţie făceau parte actori şi personal tehnic aduşi din Polonia, Australia, Anglia, Suedia. Doar producţia aparţinea în întregime teatrului. Acolo m-am bucurat de statutul şi respectul de care se bucură oricare actor al acestui teatru. Şi, ca o ciudăţenie, acolo l-am văzut pe autor cumpărându-şi bilet la spectacolul cu propria piesă!


  • Cum a ieşit spectacolul?
Neaşteptat de bine, dacă ne gândim că la ei un spectacol se joacă zece zile, după care se renunţă la el. Al nostru s-a prelungit cu un turneu prin 20 de oraşe plus o mini stagiune la Teatrul PROJECT, al treilea teatru ca mărime din Irlanda. Acolo i-am cunoscut pe Colin Farell şi pe Donald Shuterland.


  • Deci ai plecat pentru o lună şi te-ai întors după patru. Bănuiesc fericit.
Fericit şi cu piesă - SKIN DEEP - a lui Paul Meady, pe care am montat-o la Teatrul ALEXANDRU DAVILA din Piteşti.


  • Şi care, în ciuda titlului aproape intraductibil, a fost o reuşită. Cosmin Ionescu de la CURIERUL l-a considerat astfel: „Acest spectacol nu seamănă cu niciunul de până acum. Parcă ar fi dintr-o altă lume! E clar, e direct, e spectacolul anului, fără dubii!”. Cum a fost confruntarea cu autorul?
Spre bucuria mea şi a actorilor - Cătălin Mirea, Florin Dumitru, Mirela Popescu şi Ioana Odăreanu - autorul şi regizorul John Farleigh, de care era însoţit, au venit la Piteşti, au fost încântaţi şi ne-au invitat să-l jucăm şi în Irlanda.


  • Şi iată-vă pe 15 şi 16 februarie a.c. pe scena lui Theatre Civic Tallaght. Acolo unde această piesă fusese montată cu un an înainte de un regizor irlandez.
Şi care a venit, ne-a văzut şi ne-a felicitat, recunoscând că l-au surprins plăcut atât soluţiile regizorale cât şi interpretarea.


  • Cum v-au primit spectatorii şi presa?
Spectatorii au apreciat jocul plin de naturaleţe al actorilor piteşteni, între care au remarcat-o pe Mirela Popescu. Din presa irlandeză nu-ţi citez decât Sunday Independent („Un spectacol inteligent şi provocator.”) şi din Sunday Tribune („Un foarte ambiţios spectacol nu numai din punct de vedere tehnic, ci şi tematic... Şi provocator, şi inteligent!”)


  • Ce a urmat?
Într-o seară, pe când luam masa într-un restaurant, în spatele meu s-au nimerit criticul John Farly şi câţiva directori de teatru, ce vorbeau, printre altele, despre cele mai bune spectacole văzute de ei la Bucureşti. Acestea erau: Unchiul Vania la Bulandra, Cinci piese Ionescu la Odeon şi... Sânziana şi Pepelea de la Naţional.


  • Ultimul regizat de tine, unde şi joci.
M-am întors spre ei şi le-am spus că, dacă doresc numărul de telefon al regizorului piesei Sânziana şi Pepelea, le recomand să-l caute caute pe situl Teatrului Naţional din Bucureşti. A doua zi au venit la mine uluiţi de coincidenţă şi aşa am legat încă o prietenie pentru teatrul românesc. De-atunci eram pentru ei nu numai actorul invitat la Story Tellers, ci şi regizorul unui reuşit spectacol de la Bucureşti.


  • Urmarea?
Vizitând Podul sinucigaşilor din Dublin, am menţionat că un dramaturg român, regretatul Paul Ioachim, are o piesă cu nume identic. De cum le-am povestit subiectul, i-a interesat şi mi-au cerut piesa. Au citit-o, le-a plăcut şi au promis că o vor monta. M-am bucurat, dar am fost şi mâhnit. Voiam să o regizez eu. Am venit în ţară, am învăţat rolul principal – un imigrant – şi, la data castingului, (participau vreo două sute de actori) m-am prezentat şi eu. Regizorul şi directorul au fost uluiţi, dar după ce am dat proba mi-au dat rolul.


  • Vorbeşte-ne despre al treilea proiect!
Paul Meade mi-a încredinţat un rol principal în piesa sa „Străinul”, pe care o regizează tot el în Teatrul Guna Nua. Repetiţiile încep în noiembrie...


  • In decembrie anul trecut ai ajuns şi la Londra.
Cu această ocazie am fost invitat cu „Young forever”, adică basmul nostru Tinereţe fără bătrâneţe... jucat în engleză, la Teatrul YOUNG VIC. În septembrie, cu acelaşi spectacol, vom participa la Fringe festival. Aici ne bucurăm şi de sprijinul Fundaţiei Ion Raţiu.


  • Pe ce se bazează îndrăzneala ta de a te prezenta cu un basm, chiar modernizat, la un festival de teatru experimental?
Pe faptul că nimeni nu se aşteaptă la o asemenea surpriză. Mă mai bazez şi pe cei patru excelenţi actori români, pe care sunt fericit că i-am impus în distribuţie: Monica Davidescu, Vlad Ivanov, Ileana Olteanu şi Silviu Biriş. Ei posedă un joc modern, lipsit de teatralitate, mai apropiat de cinema, aşa cum se cere acum în Vest.
Citeşte mai multe despre:   arte,   teatrul,   dublin

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Apel al Cineaștilor referitor la Măsurile implementate de CNC pentru perioada stării de urgență

Apel al Cineaștilor referitor la Măsurile implementate de CNC pentru perioada stării de urgență
Peste 160 de cineaști fac apel la Consiliul de Administrație CNC și la Ministrul Culturii pentru reanalizarea măsurilor instituite, retragerea acestora și elaborarea unor măsuri prin consultare directă cu breasla...

Scene dintr-o căsnicie și Prometeu înlănțuit pe canalul YouTube al Teatrului Național Timișoara

Scene dintr-o căsnicie și Prometeu înlănțuit pe canalul YouTube al Teatrului Național Timișoara
Galerie Foto Continuăm, în prima săptămână de aprilie, difuzarea în premieră online a spectacolelor din repertoriul Teatrului Național din Timișoara. Astfel, se vor putea urmări, în acest week-end, începând cu ora...

Opera Națională București prezintă „Cavalleria Rusticana & Pagliacci” și „Spărgătorul de nuci” în cadrul Seri de Operă Online

Opera Națională București prezintă „Cavalleria Rusticana & Pagliacci” și „Spărgătorul de nuci” în cadrul Seri de Operă Online
Opera Națională București transmite în cadrul Seri de Operă Online spectacolele „Cavalleria Rusticana & Pagliacci” de Pietro Mascagni - Ruggiero Leoncavallo și „Spărgătorul de nuci” de Piotr Ilici...

Cele mai recente spectacole contemporane și clasice din stagiunea Teatrelli sunt acum disponibile online gratuit

Cele mai recente spectacole contemporane și clasice din stagiunea Teatrelli sunt acum disponibile online gratuit
Producții ca „Oxygen”, spectacol multimedia pe un text al celebrului dramaturg rus contemporan Ivan Vîrîpaev, „Urban GIF Show”, o instalație inovatoare despre viața urbană, sau „Privește cerul…”, un ...

TVR a decis: Roxen va reprezenta România la Eurovision Song Contest 2021

TVR a decis: Roxen va reprezenta România la Eurovision Song Contest 2021
Galerie Foto Pornind de la prevederile Regulamentului Eurovision Song Contest cu privire la selecțiile naționale și în acord cu partenerul său Global Records, Televiziunea Română a decis să o susțină pe Roxen ca...

“Dragostea începe în copilărie”. 30 de ani de Teatru Excelsior

“Dragostea începe în copilărie”. 30 de ani de Teatru Excelsior
La 30 de ani de la deschidere, Teatrul Excelsior a fost nevoit să-și serbeze ziua de naștere online, asemenea multor români care acum stau în casă. Cu trei decenii în urmă, fondatorul teatrului, maestrul Ion...

Muzeul Municipiului București a lansat Cinema Museion

Muzeul Municipiului București a lansat Cinema Museion
Muzeul Municipiului București oferă acces gratuit în cadrul unei noi secțiuni - creată special pe site-ul muzeulbucurestiului.ro - care se numește „CINEMA MUSEION” la filme documentare cu imagini vechi, din...

TNB își propune o restructurare a stagiunii teatrale

TNB își propune o restructurare a stagiunii teatrale
Teatrul Național ”I.L.Caragiale”, închis pe toată perioada existenței stării de urgență, anunță că își va modifica structura obișnuită a stagiunii, urmând ca, în acest an, în măsura în care...

Și în APRILIE ne vedem la Operă, online!

Și în APRILIE ne vedem la Operă, online!
Muzica și dansul ne aduc mai aproape oriunde ne-am afla, astfel că Opera Națională Română din Cluj-Napoca le adresează o invitație specială spectatorilor săi, online. Opera Națională Română din Cluj-Napo...

Filarmonica „George Enescu“ anunță înființarea canalului propriu pe YouTube

Filarmonica „George Enescu“ anunță înființarea canalului propriu pe YouTube
Filarmonica „George Enescu“ se aliniază trendului digital din secolul XXI și din această perioadă de criză marcată de răspândirea COVID-19, anunțând înființarea canalului YouTube propriu, care...

TNB își propune o restructurare a stagiunii teatrale

TNB își propune o restructurare a stagiunii teatrale
În conformitate cu măsurile care decurg din aplicarea Decretului nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României   sunt suspendate  toate spectacolele,...

Muzeul Municipiului București a lansat Cinema Museion

Muzeul Municipiului București a lansat Cinema Museion
Muzeul Municipiului București a rămas dedicat, pe fondul pandemiei, activităților pentru public, care au fost mutate din planul realității fizice, în planul realității virtuale. Între timp, toate cele 15...

The Motans lansează piesa „Întâmplător” – „Ce face dragostea din om?”

The Motans lansează piesa „Întâmplător” – „Ce face dragostea din om?”
The Motans (Denis Roabeș) lansează piesa „Întâmplător”, melodie emoționantă care vorbește despre iubire, dor și despărțire.   The Motans –...

Începem luna aprilie cu o nouă „Întâlnire la voi acasă”. Și continuăm.

Începem luna aprilie cu o nouă „Întâlnire la voi acasă”.  Și continuăm.
Galerie Foto În această seară, de la ora 20,00 în deplin acord cu delicatețea, grația și efemerul pe care le întruchipează primăvara, vă invităm pe canalul YouTube al Teatrului Național din Timișoara la NOPȚI ALBE , o...

#stai acasă și #citeștecărțiesențiale

#stai acasă și #citeștecărțiesențiale
Galerie Foto Din cauza pandemiei de coronavirus, volumele din colecția Jurnalul cărților esențiale nu vor mai apărea împreună cu ziarul la distribuitorii de presă, începând de miercuri, 1 aprilie. Însă Jurnalul se...
Serviciul de email marketing furnizat de