x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Arte Vizuale Tendinţe în 2008

Tendinţe în 2008

de Catalin Tolontan    |    11 Ian 2008   •   00:00
Tendinţe în 2008

Ca şi anul trecut, redactorul- şef al Gazetei Sporturilor, Cătălin Tolontan, a realizat o analiză a tendinţelor şi a mişcărilor de pe piaţa media 2008.

Analiză - Piaţa media în acest an


Ca şi anul trecut, redactorul- şef al Gazetei Sporturilor, Cătălin Tolontan, a realizat o analiză a tendinţelor şi a mişcărilor de pe piaţa media 2008.

Încep la fel în fiecare an. Nu sunt un analist media, doar un jurnalist care încearcă să înţeleagă ceea ce se petrece în jurul său. Iată care cred că vor fi tendinţele şi mişcările dominante de pe piaţa media românească în anul 2008:

 

1. Un mare jucător mondial va intra pe piaţa tv. Deşi Dan Voiculescu i-a ironizat, într-un interviu în Adevărul, drept “clarvăzători” pe cei care au anticipat vânzarea Antenei 1 către RTL, eu rămân consecvent informaţiei: cred că A1 şi RTL se vor înţelege până la urmă şi aşa va rezulta cea mai mare tranzacţie din istoria media din România.

 

2. Fotbalul va ajunge pe o platformă digitală. Achiziţionarea drepturilor pentru Liga 1 va urca la cel puţin 50 de milioane de euro în următorii trei ani. O asemenea sumă nu poate fi oferită decât de un sistem pay tv, total sau măcar parţial, care să-şi recupereze treptat banii de la abonaţi. Favorit în acest moment este Sorin Ovidiu Vântu, care doreşte să-şi dubleze achiziţia OTV cu una la fel de spectaculoasă.

 

3. Presa scrisă îşi va dubla bugetele de marketing. Azi, marketingul nu mai este comunicarea valorilor unui produs după fabricare, ci însuşi actul inventării produsului. Ziarele vor ajunge la bugete de marketing care vor reprezenta 15%-20% din cheltuielile bugetate. Inserturile, DVD-urile, gadgeturile şi promoţiile vor ajuta ziarele, pentru că un conţinut valoros nu se vinde singur. 

 

4. Marii investitori ai ultimilor ani vor avea primele semne bune.

Realitatea TV va ajunge pe break even, Antena 3 va continua să-şi crească profitul, Cotidianul îşi va reduce pierderea, Click se va aşeza ferm drept al doilea tabloid al ţării şi în Top 5 tiraje audiate BRAT, iar ProSport va beneficia de Anul Sportiv 2008 pentru a obţine cel mai bun rezultat financiar al ultimilor cinci ani, probabil o pierdere acceptabilă. Toate acestea vor fi recompensele pentru banii pe care Vântu, Voiculescu, Patriciu şi Sârbu i-au investit în aceste produse.

 

5. Liderii din presa scrisă vor ajunge la margini de profit de 30%.

Marii câştigători ai lui 2007, Ziarul Financiar, Gazeta Sporturilor, Libertatea, vor continua să-şi crească nu doar profitul absolut, ci şi marginea. Pentru prima oară în România se va vorbi despre ziare cu margine de 30%. Jurnalul Naţional şi Evenimentul Zilei se vor face şi ele margine în jur de 15%.

 

6. Inflaţia de pe tv va împinge clienţii şi agenţiile spre soluţii creative şi strategice. Internetul, presa scrisă şi radiourile, dar mai ales în formele pachetelor speciale, vor fi beneficiarele reorientării bugetelor de publicitate, care nu vor mai reuşi să-şi facă loc, din cauza măririi preţurilor cu cel puţin 50%, pe marile posturi comerciale şi chiar pe unele dintre cele de nişă.

 

7. Un an greu pentru agenţiile de publicitate. Efortul agenţiilor va creşte. Munca lor este în acest moment subplătită de clienţi. Reţelele internaţionale de publicitate fixează targeturi mari şi ar vrea să răscumpere din acţiuni, dar cer performanţă financiară. 2008 va fi un an de competiţie cruntă pe piaţa agenţiilor media.

 

Scor final 6-3

La sfârşitul anului 2006, Cătălin Tolontan încerca să anticipeze ce se va întâmpla pe piaţa media 2007. Procentul de reuşită este de 60%. Din cele 10 puncte exprimate, redactorul-şef al Gazetei a nimerit-o de şase ori, a ratat de alte trei ori, plus un punct nedecis. Şi acum să trecem în revistă care sunt punctele în care Tolontan a avut dreptate şi unde a dat-o în bară:

Corect

– 2007 va deveni anul RON în publicitate. Marile grupuri au trecut la ratecardurile în RON, iar Uniunea Agenţiilor de Media a cerut şi celorlalte organizaţii media să procedeze la fel.

– România va avea cel puţin două cotidiene de business. Cu o mică precizare. În anul care a trecut a apărut Business Standard (Realitatea-Caţavencu), iar 2008 va aduce cel de-al treilea cotidian de business, Financiar.ro (Intact). La mustaţă.

– Hipercompetiţie pe piaţa mass-market intelectuală. Jurnalul Naţional, Evenimentul Zilei şi Adevărul au făcut investiţii foarte mari în acest sens.

– Relansări pe categoria super quality. Cotidianul, Gândul şi România Liberă s-au relansat toate trei.

– Ziarele şi trusturile media vor vărsa tot mai mult conţinut pe net şi pe telefonia mobilă. Cu precizarea că tot liderii (gen GSP) au făcut cele mai mari eforturi de dezvoltare, în timp ce destule organizaţii trenează, deşi piaţa de publicitate pe net a fost de 8-9 milioane de euro în 2007 şi este estimată la 15 milioane pentru 2008.

– Publicitatea se va adapta fragmentării de pe tv. Clienţii au înţeles că e neproductiv să ceri agenţiilor să ajungi la toţi consumatorii în acelaşi timp.

Incorect

– Se va accentua micşorarea formatului. N-a existat un val de treceri de la broadsheet la compact.

– Fotbalul migrează către pay tv. Deocamdată, fotbalul a rămas pe free tv, însă Tolontan consideră că pasul acesta va fi făcut

în 2008.

– Un jucător sau doi vor ataca ProTV şi Antena 1. Kanal D creşte mai lent decât se aştepta.

Indecis

– Presa locală îşi va continua concentrarea. Doar câteva ziare au acceptat să vândă pachetul de control, gen Viaţa Liberă din Galaţi (ARBO).

×
Subiecte în articol: arte piata media