x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Trebuie să fi fost un bărbat dificil şi greu de iubit

0
Autor: Monica Andronescu 13 Ian 2010 - 00:00

Este unul dintre cei mai importanţi cronicari literari ai tinerei generaţii. Fascinaţia pentru lumea plină de obsesii a lui Anton Holban a început atunci când a început să-i cerceteze opera şi viaţa. Despre scriitorul care a murit într-o zi de ianuarie a anului 1937, cu o lună înainte să împlinească 35 de ani, criticul Marius Chivu ne-a spus o poveste...



Jurnalul Naţional: Cum arată, pentru dumneavoastră, lumea lui Anton Holban şi când s-a întâmplat prima întâlnire cu textele lui?

Marius Chivu: Prima dată am citit "O moarte care nu dovedeşte nimic" pe când eram la liceu, la recomandarea vânzătoarei singurului anticariat din oraşul meu natal, Rm. Vâlcea. Apoi, după ce am terminat facultatea, l-am descoperit cu adevărat recitindu-l pentru a scrie studiul critic şi a alcătui antologia din proza lui scurtă "Conversaţii cu o moartă", apărută la Editura Polirom în 2005. Am fost fascinat de obsesiile lui, de faptul că scrisorile şi jurnalul lui comunică perfect cu literatura sa, de moartea lui prematură - avea 35 de ani fără o lună - pe care o anticipase... A murit la spitalul Filantropia în urma unei nereuşite operaţii de secţiune a nervului simpatic şi a unei apendicite mai vechi care dăduse în septicemie. În ultimele scrisori vorbeşte despre moarte, nu credea că operaţia va reuşi.

La moartea lui Holban, Eugen Lovinescu spunea despre el "N-ai avut nici imaginaţie, nici fantezie şi n-ai făcut din artă un joc şi o invenţiune (...) scrisul tău a ieşi din nervi şi din sânge." Cât de justificată este afirmaţia lui?

Foarte justificată. Holban era incapabil să scrie despre altceva decât despre sine, o concepţie despre literatură care, în epocă, n-a fost pe deplin înţeleasă. Cred că Holban a făcut la noi, influenţat de Proust şi Gide, autoficţiune avant la lettre. Romanele şi povestirile lui sunt transcrieri fidele a psihologiei şi vieţii sale interioare mereu zbuciumate şi mereu în curs de maturizare, pendulând între chinurile iubirii şi obsesia morţii. Deşi a fost iubit, relaţiile sale au eşuat rând pe rând, a fost un singuratic, un mare nefericit în dragoste şi un discret bolnav. Din cauza bolii a fost scutit, de pildă, de satisfacerea serviciului militar. Dragostea şi moartea au fost singurele sale teme literare.

Scrisul era viaţa lui

Cât din biografia lui Holban se regăseşte în scriitura lui?

Toată biografia a folosit-o în scop literar. Biografia lui nu lasă loc nici unei îndoieli că literatura era chiar viaţa lui: prototipul Irinei din "O moarte care nu dovedeşte nimic"  a fost Nicoleta Ionescu, după a cărei moarte reală (se va "conversa" cu ea moartă în nuvele simţindu-se vinovat că-i anticipase moartea în roman) s-a căsătorit cu Maria Dumitrescu, fostă elevă a Nicoletei Ionescu şi cea care va deveni, la rându-i, personajul din "Ioana"... În scrisorile lui către prieteni se pot găsi frecvent afirmaţii ca acestea: "Pentru mine literatura nu e grea, numai Mă transcriu" sau "Socot viaţa prea scurtă şi prea tristă ca să ţi-o consumi inventând". În unele scrisori încurcă numele personajelor literare cu ale femeilor care îl inspiraseră, iar uneori pagini din notaţiile sale de jurnal trec în roman fără schimbări. În romanul "Jocurile Daniei" transcrie întocmai numărul de telefon al Lydiei Manolovici, cea cu care avusese relaţia ce-i inspirase romanul. Concepţia lui literară este, de altfel, cea mai radicală din epocă. Nimeni nu îndrăznise să scrie literatură cu un asemenea grad de autenticitate. Lucru care, de altfel, i-a adus şi necazuri. Celebrul editor Leon Alcalay i-a comunicat lui Eugen Lovinescu faptul că nu-i putea publica "Jocurile Daniei", întrucât romanul era mult prea indiscret în ceea ce privea familiile Manolovici şi Şaraga-Socec şi se temea ca scandalul stârnit să nu-l ducă la faliment.

Cum aţi descrie "jocurile" iubirii la Holban? Cât de lung e drumul de la fericire la disperare?

La Holban şi la personajul său, Sandu, fericirea este mereu umbrită de obsesia că ceva scapă înţelegerii, că nimic nu e perfect şi nu durează. Îşi trăia viaţa ca în cărţi, iar când scria încerca să înţeleagă ce a trăit. Niciodată nu se afla acolo unde trebuie. Era un tip livresc, paseist, fatalist, dar, în acelaşi timp, voia să trăiască dragostea foarte lucid, să analizeze totul în detalii... De aceea "jocurile iubirii" sunt la el atât de chinuite. Trebuie să fi fost un bărbat dificil şi greu de iubit.

Se poate vorbi despre un "ideal feminin" la Anton Holban? Ce urmăreşte scriitorul? Să-l descopere, să-l înţeleagă, să i se lase cucerit, să-i ucidă misterul...

Personajul masculin al lui Holban încearcă tot timpul să clarifice. Pasiunea nu e suficientă, e un spirit cartezian, introspectiv, analitic...
Vrea ca femeia să-i fie supusă, să o domine psihologic, dar atunci îl plictiseşte, iar când este misterioasă, îndoielile îl chinuiesc. "Idealul feminin" al lui Holban este femeia senzuală, elegantă şi neapărat cultivată sau care se lasă educată de el. Ignoranţa şi frivolitatea îl fac să sufere.

Cum arată începutul de secol al XX-lea, judecând după proza lui Holban?

Foarte modern. Exclusiv citadin, cu filme la cinematograf, concerte la Ateneu, cafenele, excursii la munte şi la mare, cu autoturismul sau cu vaporul, plecări în străinătate... Holban însuşi era pasionat de călătorii, a vizitat Bretania şi Luxor-ul şi a scris multe note de călătorie.

Autenticitate

De ce credeţi că textele lui au fost de cele mai multe ori ignorate din programele şcolare şi care ar fi motivele pentru care aţi recomanda lectura lui?

Nici eu nu-mi explic prea bine de ce Holban n-a fost predat cum se cuvine, deşi, psihologismul său, care-l face cel mai proustian dintre romancierii noştri, şi prezenţa celor mai numeroase elemente gidiene de metaroman din literatura noastră l-au făcut pe Nicolae Manolescu însuşi să-l considere drept unul dintre cei mai radicali "pionieri" ai romanului românesc. Teoria mea e că, murind la 30 de ani, s-a considerat că literatura lui nu-şi atinsese maturitatea creativă şi că nu şi-a scris capodopera. De fapt, a scris-o: "Jocurile Daniei", romanul său de o autenticitate dusă la exterm, terminat până să moară, dar publicat postum, abia în 1971. Holban a fost unul dintre cei mai fini, mai inteligenţi şi mai cultivaţi scriitori din epocă (G. Călinescu vorbea de "inteligenţa şi cultura lui ieşite din comun") şi a lăsat în urmă câteva cărţi de proză esenţiale pentru perioada de atunci şi durabile până azi. Sper ca prin această reeditare Holban să fie redescoperit şi perceput aşa cum a fost: adevăratul înnoitor al prozei scrise în perioada interbelică.

Holban în primăvara lui Ştefan Luchian...
Panou decorativ - Primăvara (1901) face parte, se pare, dintr-un ansamblu de patru piese, un ciclu al anotimpurilor, realizat în prima perioadă de creaţie a artistului, când încă experimenta noi tehnici, procedee sau forme de exprimare plastică. Lucrarea reprezintă o parte dintr-o comandă mai mare solicitată de Victor Antonescu (1871-1947), deputat de Teleorman şi mare proprietar, pentru decorarea casei sale din Bucureşti, de pe strada Colţei. Pânza reprezintă cel mai reuşit exemplu din opera artistului, de compoziţie în cel mai pur stil Art-Nouveau, etapă ce va rămâne doar un experiment izolat în cadrul creaţiei sale. Stilizarea formei, prezenţa abundentă a elementului vegetal, folosirea liniei-contur elegantă, sinuoasă, ce creează ritm interior, asemeni ilustraţiilor lui Aubrey Beardsley (1872-1898), tonurile pastelate, diafane, contribuie toate la configurarea unei imagini-alegorie. Ştefan Luchian (1858-1916) Panou decorativ - Primăvara, Ulei pe pânză (1901). (Monica Enache)

"A murit la spitalul Filantropia în urma unei nereuşite operaţii de secţiune a nervului simpatic şi a unei apendicite mai vechi care dăduse în septicemie. În ultimele scrisori vorbeşte despre moarte, nu credea că operaţia va reuşi"

"Îşi trăia viaţa ca în cărţi, iar când scria încerca să înţeleagă ce a trăit. Niciodată nu se afla acolo unde trebuie. Era un tip livresc, paseist, fatalist, dar, în acelaşi timp, voia să trăiască dragostea foarte lucid, să analizeze totul în detalii... Trebuie să fi fost un bărbat dificil şi greu de iubit"

Marius Chivu

Citeşte mai multe despre:   biblioteca pentru toţi

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

OSCAR 2019 - Academia revine asupra deciziei şi renunţă la anunţarea unor premii în pauzele publicitare

OSCAR 2019 - Academia revine asupra deciziei şi renunţă la anunţarea unor premii în pauzele publicitare
Academia de Arte şi Ştiinţe Cinematografice a revenit asupra deciziei sale iniţiale, renunţând la ideea ca unele premii Oscar să fie acordate în timpul pauzelor publicitare, după criticile uriaşe ale comunită

Eurovision România – AMR 2 zile până la marea finală

Eurovision România – AMR 2 zile până la marea finală
Galerie Foto Au mai rămas doar două zile până la finala națională Eurovision România, iar organizatorii pun la punct ultimele detalii ale show-ului.   Va fi o seară de gală – la Sala Polivalentă vor fi...

„DRAGOBETELE SĂRUTĂ FETELE” – concert folcloric la Sala Radio!

„DRAGOBETELE SĂRUTĂ FETELE” – concert folcloric la Sala Radio!
Duminică, 17 februarie (17.00), îndrăgostiții de toate vârstele sunt invitați la Sala Radio la tradiționalul concert de Dragobete, oferit în fiecare an în luna februarie de Orchestra de Muzică Populară...

Maraton de lectură „Portugalia citește românește“ – sub semnul personalității lui Constantin Brâncuși

Maraton de lectură „Portugalia citește românește“ – sub semnul personalității lui Constantin Brâncuși
Pentru al treilea an consecutiv, Ambasada României în Republica Portugheză și Institutul Cultural Român de la Lisabona organizează maratonul de lectură „Portugalia citește românește“, pus de această dată...

ICR Madrid își primește oaspeții într-o nouă casă

ICR Madrid își primește oaspeții într-o nouă casă
Galerie Foto Ceremonia de inaugurare a noului sediu al Institutului Cultural Român de la Madrid a avut loc în data de 14 februarie 2019, în prezența doamnei Liliana Țuroiu, președintele Institutului Cultural Român, a Excelenţ...

Netta, câștigătoarea Eurovision 2018, susține un recital la Finala Selecției Naționale

Netta, câștigătoarea Eurovision 2018, susține un recital la Finala Selecției Naționale
Galerie Foto Un adevărat fenomen muzical, Netta Barzilai, laureata Eurovision 2018, vine pentru prima dată în România, într-un recital live la finala Selecției Naționale. Într-o seară în care spectacolul și emoția vor...

Berlinala abordează istoria politică a Planetei

Berlinala abordează istoria politică a Planetei
Galerie Foto Cu câteva zile înainte de final (17 februarie), Berlinala relevă câteva teme predominante. Am reţinut de data aceasta pelicule legate de istoria politică a planetei şi de unul dintre cele mai dramatice subiecte...

Calendar religios. 15 februarie. Sfântul Apostol Onisim

Calendar religios. 15 februarie. Sfântul Apostol Onisim
Pe data de 15 februarie, în Biserica Ortodoxă, se face pomenirea Sf. Apostol Onisim. Acesta a fost unul dintre cei 70 de Apostoli ai Mântuitorului, fiind de altfel ucenicul Sfântului Apostol Pavel. A fost in...

Netta, câștigătoarea Eurovision 2018, susține un recital în Finala Selecției Naționale

Netta, câștigătoarea Eurovision 2018, susține un recital în Finala Selecției Naționale
Un adevărat fenomen muzical, Netta Barzilai, laureata Eurovision 2018, vine pentru prima dată în România, într-un recital live la finala Selecției Naționale. Într-o seară în care spectacolul și emoția vor...

Poveştile teatrului, o “tolbă nesecată de giduşii”

Poveştile teatrului, o “tolbă nesecată de giduşii”
Premiera spectacolului “Noii infractori” la TNB Teatrul Național București vă invită joi, 7 martie 2019, la Sala Mare, la premiera oficială a spectacolului “Noii infractori”. Autoarea israeliană...

Concertul de jazz Luiza Zan Trio de la ARCUB este sold out. La Artist In Residence urmează Petrică Andrei Trio

Concertul de jazz Luiza Zan Trio de la ARCUB este sold out. La Artist In Residence urmează Petrică Andrei Trio
Biletele puse în vânzare pentru concertul de jazz „Tenderly”, susținut de Luiza Zan Trio pe 14 februarie, la ora 20:00 la ARCUB s-au epuizat. „Joy of Life” - următorul concert din programul stagiunii de jazz ...

Carmen Tănase și Cosmina Dobrotă, mărturisiri din culisele serialului “Fructul oprit”: “Potrivirea între partenerii de joc este ca improvizația în jazz”

Carmen Tănase și Cosmina Dobrotă, mărturisiri din culisele serialului “Fructul oprit”: “Potrivirea între partenerii de joc este ca improvizația în jazz”
Galerie Foto Carmen Tănase și Cosmina Dobrotă, Roxana și Katia din “Fructul oprit” – serialul difuzat miercurea, de la ora 20.00, la Antena 1, se înțeleg din priviri pe platourile de filmare, iar replicile lor pline de...

Căutarea Tonului – un concert aniversar Grigore Leșe 65

Căutarea Tonului – un concert aniversar Grigore Leșe 65
Primăria Capitalei, prin ARCUB - Centrul Cultural al Municipiului București, îl sărbătorește pe Grigore Leșe, unul dintre cei mai apreciați artiști români, la împlinirea vârstei de 65 de ani, prin...

Ryan Adams, acuzat de abuz emoţional şi verbal de mai multe femei

Ryan Adams, acuzat de abuz emoţional şi verbal de mai multe femei
Mai multe femei l-au acuzat pe Ryan Adams de abuz emoţional şi verbal. În plus, acestea au spus că starul rock oferea oportunităţi profesionale ca un pretext pentru sex, notează BBC. New York Times scrie că...

La 75 de ani, Keith Richards a redus paharele de alcool şi vrea să se lase de fumat

La 75 de ani, Keith Richards a redus paharele de alcool şi vrea să se lase de fumat
Rockerul veteran Keith Richards, care a împlinit recent 75 de ani, a mărturisit că a redus consumul de alcool şi încearcă să se lase de fumat deşi renunţarea la tutun i se pare mai grea decât eliminarea...
Serviciul de email marketing furnizat de