x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Trebuie să fi fost un bărbat dificil şi greu de iubit

0
Autor: Monica Andronescu 13 Ian 2010 - 00:00

Este unul dintre cei mai importanţi cronicari literari ai tinerei generaţii. Fascinaţia pentru lumea plină de obsesii a lui Anton Holban a început atunci când a început să-i cerceteze opera şi viaţa. Despre scriitorul care a murit într-o zi de ianuarie a anului 1937, cu o lună înainte să împlinească 35 de ani, criticul Marius Chivu ne-a spus o poveste...



Jurnalul Naţional: Cum arată, pentru dumneavoastră, lumea lui Anton Holban şi când s-a întâmplat prima întâlnire cu textele lui?

Marius Chivu: Prima dată am citit "O moarte care nu dovedeşte nimic" pe când eram la liceu, la recomandarea vânzătoarei singurului anticariat din oraşul meu natal, Rm. Vâlcea. Apoi, după ce am terminat facultatea, l-am descoperit cu adevărat recitindu-l pentru a scrie studiul critic şi a alcătui antologia din proza lui scurtă "Conversaţii cu o moartă", apărută la Editura Polirom în 2005. Am fost fascinat de obsesiile lui, de faptul că scrisorile şi jurnalul lui comunică perfect cu literatura sa, de moartea lui prematură - avea 35 de ani fără o lună - pe care o anticipase... A murit la spitalul Filantropia în urma unei nereuşite operaţii de secţiune a nervului simpatic şi a unei apendicite mai vechi care dăduse în septicemie. În ultimele scrisori vorbeşte despre moarte, nu credea că operaţia va reuşi.

La moartea lui Holban, Eugen Lovinescu spunea despre el "N-ai avut nici imaginaţie, nici fantezie şi n-ai făcut din artă un joc şi o invenţiune (...) scrisul tău a ieşi din nervi şi din sânge." Cât de justificată este afirmaţia lui?

Foarte justificată. Holban era incapabil să scrie despre altceva decât despre sine, o concepţie despre literatură care, în epocă, n-a fost pe deplin înţeleasă. Cred că Holban a făcut la noi, influenţat de Proust şi Gide, autoficţiune avant la lettre. Romanele şi povestirile lui sunt transcrieri fidele a psihologiei şi vieţii sale interioare mereu zbuciumate şi mereu în curs de maturizare, pendulând între chinurile iubirii şi obsesia morţii. Deşi a fost iubit, relaţiile sale au eşuat rând pe rând, a fost un singuratic, un mare nefericit în dragoste şi un discret bolnav. Din cauza bolii a fost scutit, de pildă, de satisfacerea serviciului militar. Dragostea şi moartea au fost singurele sale teme literare.

Scrisul era viaţa lui

Cât din biografia lui Holban se regăseşte în scriitura lui?

Toată biografia a folosit-o în scop literar. Biografia lui nu lasă loc nici unei îndoieli că literatura era chiar viaţa lui: prototipul Irinei din "O moarte care nu dovedeşte nimic"  a fost Nicoleta Ionescu, după a cărei moarte reală (se va "conversa" cu ea moartă în nuvele simţindu-se vinovat că-i anticipase moartea în roman) s-a căsătorit cu Maria Dumitrescu, fostă elevă a Nicoletei Ionescu şi cea care va deveni, la rându-i, personajul din "Ioana"... În scrisorile lui către prieteni se pot găsi frecvent afirmaţii ca acestea: "Pentru mine literatura nu e grea, numai Mă transcriu" sau "Socot viaţa prea scurtă şi prea tristă ca să ţi-o consumi inventând". În unele scrisori încurcă numele personajelor literare cu ale femeilor care îl inspiraseră, iar uneori pagini din notaţiile sale de jurnal trec în roman fără schimbări. În romanul "Jocurile Daniei" transcrie întocmai numărul de telefon al Lydiei Manolovici, cea cu care avusese relaţia ce-i inspirase romanul. Concepţia lui literară este, de altfel, cea mai radicală din epocă. Nimeni nu îndrăznise să scrie literatură cu un asemenea grad de autenticitate. Lucru care, de altfel, i-a adus şi necazuri. Celebrul editor Leon Alcalay i-a comunicat lui Eugen Lovinescu faptul că nu-i putea publica "Jocurile Daniei", întrucât romanul era mult prea indiscret în ceea ce privea familiile Manolovici şi Şaraga-Socec şi se temea ca scandalul stârnit să nu-l ducă la faliment.

Cum aţi descrie "jocurile" iubirii la Holban? Cât de lung e drumul de la fericire la disperare?

La Holban şi la personajul său, Sandu, fericirea este mereu umbrită de obsesia că ceva scapă înţelegerii, că nimic nu e perfect şi nu durează. Îşi trăia viaţa ca în cărţi, iar când scria încerca să înţeleagă ce a trăit. Niciodată nu se afla acolo unde trebuie. Era un tip livresc, paseist, fatalist, dar, în acelaşi timp, voia să trăiască dragostea foarte lucid, să analizeze totul în detalii... De aceea "jocurile iubirii" sunt la el atât de chinuite. Trebuie să fi fost un bărbat dificil şi greu de iubit.

Se poate vorbi despre un "ideal feminin" la Anton Holban? Ce urmăreşte scriitorul? Să-l descopere, să-l înţeleagă, să i se lase cucerit, să-i ucidă misterul...

Personajul masculin al lui Holban încearcă tot timpul să clarifice. Pasiunea nu e suficientă, e un spirit cartezian, introspectiv, analitic...
Vrea ca femeia să-i fie supusă, să o domine psihologic, dar atunci îl plictiseşte, iar când este misterioasă, îndoielile îl chinuiesc. "Idealul feminin" al lui Holban este femeia senzuală, elegantă şi neapărat cultivată sau care se lasă educată de el. Ignoranţa şi frivolitatea îl fac să sufere.

Cum arată începutul de secol al XX-lea, judecând după proza lui Holban?

Foarte modern. Exclusiv citadin, cu filme la cinematograf, concerte la Ateneu, cafenele, excursii la munte şi la mare, cu autoturismul sau cu vaporul, plecări în străinătate... Holban însuşi era pasionat de călătorii, a vizitat Bretania şi Luxor-ul şi a scris multe note de călătorie.

Autenticitate

De ce credeţi că textele lui au fost de cele mai multe ori ignorate din programele şcolare şi care ar fi motivele pentru care aţi recomanda lectura lui?

Nici eu nu-mi explic prea bine de ce Holban n-a fost predat cum se cuvine, deşi, psihologismul său, care-l face cel mai proustian dintre romancierii noştri, şi prezenţa celor mai numeroase elemente gidiene de metaroman din literatura noastră l-au făcut pe Nicolae Manolescu însuşi să-l considere drept unul dintre cei mai radicali "pionieri" ai romanului românesc. Teoria mea e că, murind la 30 de ani, s-a considerat că literatura lui nu-şi atinsese maturitatea creativă şi că nu şi-a scris capodopera. De fapt, a scris-o: "Jocurile Daniei", romanul său de o autenticitate dusă la exterm, terminat până să moară, dar publicat postum, abia în 1971. Holban a fost unul dintre cei mai fini, mai inteligenţi şi mai cultivaţi scriitori din epocă (G. Călinescu vorbea de "inteligenţa şi cultura lui ieşite din comun") şi a lăsat în urmă câteva cărţi de proză esenţiale pentru perioada de atunci şi durabile până azi. Sper ca prin această reeditare Holban să fie redescoperit şi perceput aşa cum a fost: adevăratul înnoitor al prozei scrise în perioada interbelică.

Holban în primăvara lui Ştefan Luchian...
Panou decorativ - Primăvara (1901) face parte, se pare, dintr-un ansamblu de patru piese, un ciclu al anotimpurilor, realizat în prima perioadă de creaţie a artistului, când încă experimenta noi tehnici, procedee sau forme de exprimare plastică. Lucrarea reprezintă o parte dintr-o comandă mai mare solicitată de Victor Antonescu (1871-1947), deputat de Teleorman şi mare proprietar, pentru decorarea casei sale din Bucureşti, de pe strada Colţei. Pânza reprezintă cel mai reuşit exemplu din opera artistului, de compoziţie în cel mai pur stil Art-Nouveau, etapă ce va rămâne doar un experiment izolat în cadrul creaţiei sale. Stilizarea formei, prezenţa abundentă a elementului vegetal, folosirea liniei-contur elegantă, sinuoasă, ce creează ritm interior, asemeni ilustraţiilor lui Aubrey Beardsley (1872-1898), tonurile pastelate, diafane, contribuie toate la configurarea unei imagini-alegorie. Ştefan Luchian (1858-1916) Panou decorativ - Primăvara, Ulei pe pânză (1901). (Monica Enache)

"A murit la spitalul Filantropia în urma unei nereuşite operaţii de secţiune a nervului simpatic şi a unei apendicite mai vechi care dăduse în septicemie. În ultimele scrisori vorbeşte despre moarte, nu credea că operaţia va reuşi"

"Îşi trăia viaţa ca în cărţi, iar când scria încerca să înţeleagă ce a trăit. Niciodată nu se afla acolo unde trebuie. Era un tip livresc, paseist, fatalist, dar, în acelaşi timp, voia să trăiască dragostea foarte lucid, să analizeze totul în detalii... Trebuie să fi fost un bărbat dificil şi greu de iubit"

Marius Chivu

Citeşte mai multe despre:   biblioteca pentru toţi

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Habar n-ai tu cât te iubesc! la One World Romania 13

Habar n-ai tu cât te iubesc! la One World Romania 13
Galerie Foto Secțiunea principală a ediției de anul acesta a festivalului One World Romania, care va avea loc între 20 și 29 martie la București, va fi dedicată minorității rome, cu ocazia unui moment simbolic în...

Recital Cameral și expoziție de fotografie - în weekend la Filarmonica Sibiu

Recital Cameral și expoziție de fotografie - în weekend la Filarmonica Sibiu
Galerie Foto Recitalul cameral ”Sonatele lui Beethoven” în interpretarea violoncelistului Cristian Florea împreună cu  pianistul Mihai Ungureanu și expoziția de fotografie ”ForMe”, cu lucrări semnate de fotograful...

“Moștenitorii României muzicale”: la Sala Radio, recital susținut de violoncelistul Valentin Răduțiu și pianistul Per Rundberg

“Moștenitorii României muzicale”: la Sala Radio, recital susținut de violoncelistul Valentin Răduțiu și pianistul Per Rundberg
Galerie Foto Este unul dintre cei mai buni tineri violonceliști la nivel mondial și miercuri, 4 martie, poate fi ascultat în primul recital pe care-l susține la București: Valentin Răduțiu vine însoțit de pianistul suedez Pe...

Cărți vechi, clasate în patrimoniul național, în licitație. Transilvania, în scrierile autorilor maghiari

Cărți vechi, clasate în patrimoniul național, în licitație.  Transilvania, în scrierile autorilor maghiari
Galerie Foto Licitația Colecției de Hârtii Importante ale unui Scriitor Miercuri, 4 martie 2020, ora 19:00 Artmark, Palatul Cesianu-Racoviță   Hârtii și manuscrise vechi, de colecție, cărți cu un puternic...

Finala Naţională Eurovision: un spectacol cu cinci minishow-uri şi mai multe recitaluri speciale

Finala Naţională Eurovision: un spectacol cu cinci minishow-uri şi mai multe recitaluri speciale
Galerie Foto Duminică, 1 martie, de la ora 21.00, începe cel mai aşteptat eveniment muzical românesc din perioada următoare: Finala Naţională Eurovision, organizată la Buzău şi transmisă în direct de TVR în România și...

Au fost anunțate nominalizările World Press Photo 2020, cea mai importantă competiție de fotojurnalism

Au fost anunțate nominalizările World Press Photo 2020, cea mai importantă competiție de fotojurnalism
Galerie Foto Fundaţia World Press Photo, cu sediul în Amsterdam, a anunţat pe 25 februarie nominalizaţii din cea mai importantă competiție de fotojurnalism, juriul a nominalizat trei imagini unice și trei povești în fiecare...

Un nou spectacol în regia lui Bobi Pricop, la TNB: BEGINNERS!

Un nou spectacol în regia lui Bobi Pricop, la TNB: BEGINNERS!
Galerie Foto Teatrul Național „I.L. Caragiale” București anunță premiera spectacolului Beginners, în zilele de 3 și 4 martie 2020, la Sala Atelier, în regia lui Bobi Pricop, pe un text de Tim Crouch, unul dintre cei mai ne...

BALUL OPEREI 2020. Străluciri vieneze și invitați-surpriză, în ton cu Stagiunea Centenară a Operei Naționale Române din Cluj-Napoca

BALUL OPEREI 2020. Străluciri vieneze și invitați-surpriză, în ton cu Stagiunea Centenară a Operei Naționale Române din Cluj-Napoca
Galerie Foto Balul Operei  le adresează o nouă și memorabilă invitație iubitorilor de operă Sâmbătă, 29 februarie 2020, începând cu ora 19:00. Evenimentul, caracterizat prin distincție și rafinament, va readuce pe...

Vedete internaționale Eurovision Song Contest pe scena Finalei Naționale din 1 martie. Loreen, Ulrikke şi Sandro, pe scena show-ului de la Sala Sporturilor din Buzău

Vedete internaționale Eurovision Song Contest pe scena Finalei Naționale din 1 martie.  Loreen, Ulrikke şi Sandro, pe scena show-ului de la Sala Sporturilor din Buzău
Galerie Foto Duminică, 1 martie, Televiziunea Română a pregătit fanilor Eurovision un mărţişor special: prezenţa în spectacol a uneia dintre cele mai iubite câştigătoare ale concursului Eurovision Song Contest, Loreen, pr...

ANTONIA va susține cel mai mare show din 2020 la The Concert, pe 30 mai!

ANTONIA va susține cel mai mare show din 2020 la The Concert, pe 30 mai!
Considerată una dintre cele mai frumoase și talentate artiste din România, ANTONIA pregătește cel mai mare show din 2020 în cadrul evenimentului The Concert, care va avea loc la Romexpo. Timp de 3 zile vor...

“Les Misérables”, de Ladj Ly, a primit premiul César 2020 pentru cel mai bun film

“Les Misérables”, de Ladj Ly, a primit premiul César 2020 pentru cel mai bun film
„Les Misérables”, de Ladj Ly, a fost desemnat cel mai bun film la cea de-a 45-a ediţie a galei César. Filmul „J'accuse", al controversatului Roman Polanski, a primit trei premii, printre care cel pentru cel mai...

Minelli prezintă „Loca”, o colaborare de excepție cu Erik Frank!

Minelli prezintă „Loca”, o colaborare de excepție cu Erik Frank!
Minelli și Erik Frank lansează clipul piesei „Loca”, o melodie plină de energie, cu un clip în care suspansul și acțiunea se simt în fiecare secundă. Minelli apare într-o ipostază seducătoare,...

Edward Sanda face parte din juriul selecției naționale pentru Eurovision

Edward Sanda face parte din juriul selecției naționale pentru Eurovision
Edward Sanda, care a lansat recent piesa Vintage feat Lidia Buble, a primit o propunere de care spune că este foarte mândru: aceea de a face parte din juriul Eurovision România. Alături de Alin...

Lady Gaga și-a lansat primul single solo din ultimii trei ani

Lady Gaga și-a lansat primul single solo din ultimii trei ani
Lady Gaga şi-a lansat, astăzi, primul single solo din ultimii trei ani, „Stupid Love”. Piesa are şi un videoclip antrenant, în care Lady Gaga apare ca o fiinţă extraterestră cu părul roz, care îşi...

Roxen despre Eurovision: „Este o perioadă agitată, dar extrem de frumoasă, pentru că muncesc intens pentru visul meu!”

Roxen despre Eurovision: „Este o perioadă agitată, dar extrem de frumoasă, pentru că muncesc intens pentru visul meu!”
Roxen este reprezentanta României la Eurovision 2020. Artista are un timbru vocal unic, o prezență scenică remarcabilă și o emoție care trece dincolo de ecrane. În doar 3 zile, Roxen a filmat 5 lyric-videos...
Serviciul de email marketing furnizat de