x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Un poet care poate vorbi din când în când cu soarele

0
Autor: Clara Margineanu 28 Dec 2010 - 19:21
Un poet care poate vorbi din când în când cu soarele
144056-bpt92-3d.jpgÎn anul morţii lui Mihai Eminescu, 1889, George Coşbuc a publicat în revista Tribuna poemul "Nunta Zamfirei". În anii care au urmat, perioada de afirmare a lui Coşbuc, creaţia literară românească era în mare măsură marcată de un "neputincios epigonism, care trivializa mesajul eminescian", cum scria Ion Dodu Bălan. Poeţii timpului jeleau fals şi versificau forţat, imitându-l neputincioşi pe Eminescu. Atmosfera este prezentată expresiv şi memorabil de Camil Petrescu: "Se poate spune că generaţiile 1890-1916 au fost generaţii eminesciene. Epigonismul acoperea totul ca o iederă. Se visa, se leşina, se iubea numai cu versuri din Eminescu".

În 1892, Editura "Minerva" îşi anunţa cititorii prin gazete, la rubrica "Diverse", că avea în pregătire pentru tipar un volum de poezii intitulat "Balade şi idile", aparţinând tânărului şi talentatului poet George Coşbuc. Cartea a apărut un an mai târziu, în 1893, şi reunea între coperte poeme apărute de-a lungul timpului prin publicaţiile vremii, alături de creaţii inedite. La momentul debutului în volum, a cărui receptare critică a fost entuziastă, George Coşbuc avea 27 de ani. "Se tratau într-o bună parte a poeziei româneşti, în anii când apar primele creaţii mature ale lui Coşbuc, teme minore, generalităţi patriotarde sau se cultivau meschine preocupări intimiste. O excepţie fericită o constituie George Coşbuc, prin nota sănătoasă, senină, personală a poeziei sale, prin abordarea celor mai acute teme sociale şi prin cântarea, cu o excepţională forţă realistă, a naturii şi istoriei patriei. (Ion Dodu Bălan, prefaţa volumului "Balade şi idile", Ed. Tineretului, 1962) 

Legendele, poveştile de la gura sobei, suferinţele ţăranilor şi baladele îşi găsiseră autorul. Forţa incontestabilă a lui George Coşbuc este de a fi turnat viaţa şi obiceiurile populare în forma unei exprimări perfecte. În poezia sa este frământat şi răsfrânt sufletul celor mulţi şi chinuiţi. Amintim doar o strofă memorabilă, prin care strigă revoluţionar: "Să nu dea Dumnezeu cel sfânt,/ Să vrem noi sânge, nu pământ!/ Când nu vom mai putea răbda,/ Când foamea ne va răscula,/ Hristoşi să fiţi, nu veţi scăpa/ Nici în mormânt!".

"Nunta Zamfirii" este poemul nunţii ţărăneşti, transfigurat până la dimensiuni epice, perfect, scris cu o siguranţă şi cu o putere artistică neegalate. Într-o singură strofă, Coşbuc ne arată, ne descrie, ne explică dinamica şi armonia horei româneşti: "Trei paşi la stânga binişor/ Şi alţi trei paşi la dreapta lor;/ Se prind de mâini şi se desprind/ Se-adună cerc şi iar se-ntind,/ Şi bat pământul tropotind/ În tact uşor". O auzim, o vedem şi pare că versurile însele joacă hora. Cum să te miri când ţi se pune: "Şi soarele mirat sta-n loc/ Că l-a ajuns şi-acest noroc,/ Să vadă el atâta joc/ P-acest pământ!". Da, un poet de o asemenea forţă poate vorbi din când în când cu soarele, pentru a-l opri să vadă minunile lumii.

Personajele sale  sunt devastate uneori de sentimente puternice, trăiesc adevărate patimi vecine cu tortura. Vinovăţia din poemul "Fata morarului", o elegie dureroasă, este condamnată de forţele naturii: "Sub plopii rari apele sună,/ Şi plopii rari vâjâie-n vânt,/ Scot hohote parcă să-mi spună,/ În râs, ce nemernică sunt,/ Iar apele-mi strigă:-Nebună!". Iubirea cumplită a unui bărbat puternic pentru ea, "Numai una" este de-a dreptul inflamabilă: "Dar cu pământul ce să faci? Şi ce folos de boi şi vaci?/ Nevasta dacă nu ţi-o placi,/ Le dai în trăsnet toate!(...)" "Să-mi cânte lumea câte vrea,/ Mi-e dragă una şi-i a mea:/ Decât să mă dezbar de ea/ Mai bine-aprind tot satul!". Iubirile trăite de flăcăii şi fetele de la sat e puternică, sinceră, dezănţuită precum natura, însă nu se plânge şi nu se jeleşte. Se strigă şi se trăieşte, pur şi simplu. Există şi pasiunile glumeţe, mustind de farmec idilic, ca în următorul gazel: "Oamenii mă-nvinuiesc/ Că sunt tânăr şi iubesc/(...) Mi-e necaz pe toată lumea/ Şi mi-e ciudă că trăiesc:/ Te-aş lăsa şi mi-e cu jale/ Te-aş iubi şi nu-ndrăznesc!".

Poeţii imploră, jelesc, urlă, acuză, iartă şi exorcizează prin scris, aproape exclusiv, propria lor dragoste. Coşbuc este (poate) mai puţin răvăşit de propria-i persoană, vorbeşte doar despre iubirile altora. Nu ştim cât a transferat din stările sale personajelor, dar cel mai adesea aşa pare, impersonal, detaşat, observator. Este, fără îndoială, o mare artă, pentru că un om preocupat de sentimente în asemenea măsură, nu poate fi decât el însuşi un incurabil sentimental. Transferă preaplinul său sufletesc fetelor şi flăcăilor de la sat. Iubirea fetelor este sfiită, supusă, roşie în obraji, iubirea bărbaţilor este impetuoasă, autoritară, afişată. "Recrutul" îi spune în poezia cu acelaşi nume, fratelui său, sub protecţia căruia îşi lăsase iubita: "Poartă-i grija! Tot a mea/ S-o găsesc, tot dor să-mi poarte!" dar "De nu-i păzi-o bine,/ Ţi-ai găsit duşman în mine,/ Căci fac moarte/ Pentru ea!". Ar mira pe cineva să vadă în mâna recrutului sclipind cuţitul ucigaş?

George Coşbuc îşi foloseşte din plin darul analizei psihologice, dar nu asupra propriei persoane cum o fac cei mai mulţi dintre poeţi, ci asupra celor pe care îi observă şi îi pune în scenă. O pagină de fină psihologie filtrată prin imaginaţie poetică este "La oglindă". Un poet matur analizează tulburările unei fete foarte tinere, aproape copil, care îşi admiră propria gingăşie şi frumuseţe. Dorinţele, temerile, sentimentele neînţelese ale tinerei sunt asimilate şi înţelese de autorul care a transformat inima exaltată a fetei în poem memorabil: "Uite ce bujor de fată -/ Stai să te sărut o dată!/ Tu mă poţi, oglindă, spune!" "Ei, tu doară nu te-i pune/ să mă spui! Tu ai, surată,/ Gânduri bune."

Aşa cum iubeşte oamenii şi viaţa, la fel de sincer şi de profund Coşbuc iubeşte natura. Armonia, naturalul, vântul, vara, viscolul sunt elemente pe care le investeşte cu sentimente, personificându-le: "Şi Oltul, ca un leu rănit,/Gemea la cotituri,/ Şi trist vuiau de-al toamnei vânt,/ Întinsele păduri". Sau: "Surd vuia prin codri vântul, brazii se-ndoiau de vânt,/ Urletul suna sinistru ca un urlet de mormânt".

De ce Coşbuc pare astăzi un poet aproape uitat? Răspunsul îl conţine creaţia sa: "Nu cerceta aceste legi..." Nu le cercetăm, mai ales cei care ştim ce urmează. Mai de folos e să deschidem cartea. Şi să (re)citim "Balade şi idile". E un excerciţiu spiritual de o rară frumuseţe.
Citeşte mai multe despre:   biblioteca pentru toţi,   george coşbuc

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

OSCAR 2019 - Academia revine asupra deciziei şi renunţă la anunţarea unor premii în pauzele publicitare

OSCAR 2019 - Academia revine asupra deciziei şi renunţă la anunţarea unor premii în pauzele publicitare
Academia de Arte şi Ştiinţe Cinematografice a revenit asupra deciziei sale iniţiale, renunţând la ideea ca unele premii Oscar să fie acordate în timpul pauzelor publicitare, după criticile uriaşe ale comunită

Eurovision România – AMR 2 zile până la marea finală

Eurovision România – AMR 2 zile până la marea finală
Galerie Foto Au mai rămas doar două zile până la finala națională Eurovision România, iar organizatorii pun la punct ultimele detalii ale show-ului.   Va fi o seară de gală – la Sala Polivalentă vor fi...

„DRAGOBETELE SĂRUTĂ FETELE” – concert folcloric la Sala Radio!

„DRAGOBETELE SĂRUTĂ FETELE” – concert folcloric la Sala Radio!
Duminică, 17 februarie (17.00), îndrăgostiții de toate vârstele sunt invitați la Sala Radio la tradiționalul concert de Dragobete, oferit în fiecare an în luna februarie de Orchestra de Muzică Populară...

Maraton de lectură „Portugalia citește românește“ – sub semnul personalității lui Constantin Brâncuși

Maraton de lectură „Portugalia citește românește“ – sub semnul personalității lui Constantin Brâncuși
Pentru al treilea an consecutiv, Ambasada României în Republica Portugheză și Institutul Cultural Român de la Lisabona organizează maratonul de lectură „Portugalia citește românește“, pus de această dată...

ICR Madrid își primește oaspeții într-o nouă casă

ICR Madrid își primește oaspeții într-o nouă casă
Galerie Foto Ceremonia de inaugurare a noului sediu al Institutului Cultural Român de la Madrid a avut loc în data de 14 februarie 2019, în prezența doamnei Liliana Țuroiu, președintele Institutului Cultural Român, a Excelenţ...

Netta, câștigătoarea Eurovision 2018, susține un recital la Finala Selecției Naționale

Netta, câștigătoarea Eurovision 2018, susține un recital la Finala Selecției Naționale
Galerie Foto Un adevărat fenomen muzical, Netta Barzilai, laureata Eurovision 2018, vine pentru prima dată în România, într-un recital live la finala Selecției Naționale. Într-o seară în care spectacolul și emoția vor...

Berlinala abordează istoria politică a Planetei

Berlinala abordează istoria politică a Planetei
Galerie Foto Cu câteva zile înainte de final (17 februarie), Berlinala relevă câteva teme predominante. Am reţinut de data aceasta pelicule legate de istoria politică a planetei şi de unul dintre cele mai dramatice subiecte...

Calendar religios. 15 februarie. Sfântul Apostol Onisim

Calendar religios. 15 februarie. Sfântul Apostol Onisim
Pe data de 15 februarie, în Biserica Ortodoxă, se face pomenirea Sf. Apostol Onisim. Acesta a fost unul dintre cei 70 de Apostoli ai Mântuitorului, fiind de altfel ucenicul Sfântului Apostol Pavel. A fost in...

Netta, câștigătoarea Eurovision 2018, susține un recital în Finala Selecției Naționale

Netta, câștigătoarea Eurovision 2018, susține un recital în Finala Selecției Naționale
Un adevărat fenomen muzical, Netta Barzilai, laureata Eurovision 2018, vine pentru prima dată în România, într-un recital live la finala Selecției Naționale. Într-o seară în care spectacolul și emoția vor...

Poveştile teatrului, o “tolbă nesecată de giduşii”

Poveştile teatrului, o “tolbă nesecată de giduşii”
Premiera spectacolului “Noii infractori” la TNB Teatrul Național București vă invită joi, 7 martie 2019, la Sala Mare, la premiera oficială a spectacolului “Noii infractori”. Autoarea israeliană...

Concertul de jazz Luiza Zan Trio de la ARCUB este sold out. La Artist In Residence urmează Petrică Andrei Trio

Concertul de jazz Luiza Zan Trio de la ARCUB este sold out. La Artist In Residence urmează Petrică Andrei Trio
Biletele puse în vânzare pentru concertul de jazz „Tenderly”, susținut de Luiza Zan Trio pe 14 februarie, la ora 20:00 la ARCUB s-au epuizat. „Joy of Life” - următorul concert din programul stagiunii de jazz ...

Carmen Tănase și Cosmina Dobrotă, mărturisiri din culisele serialului “Fructul oprit”: “Potrivirea între partenerii de joc este ca improvizația în jazz”

Carmen Tănase și Cosmina Dobrotă, mărturisiri din culisele serialului “Fructul oprit”: “Potrivirea între partenerii de joc este ca improvizația în jazz”
Galerie Foto Carmen Tănase și Cosmina Dobrotă, Roxana și Katia din “Fructul oprit” – serialul difuzat miercurea, de la ora 20.00, la Antena 1, se înțeleg din priviri pe platourile de filmare, iar replicile lor pline de...

Căutarea Tonului – un concert aniversar Grigore Leșe 65

Căutarea Tonului – un concert aniversar Grigore Leșe 65
Primăria Capitalei, prin ARCUB - Centrul Cultural al Municipiului București, îl sărbătorește pe Grigore Leșe, unul dintre cei mai apreciați artiști români, la împlinirea vârstei de 65 de ani, prin...

Ryan Adams, acuzat de abuz emoţional şi verbal de mai multe femei

Ryan Adams, acuzat de abuz emoţional şi verbal de mai multe femei
Mai multe femei l-au acuzat pe Ryan Adams de abuz emoţional şi verbal. În plus, acestea au spus că starul rock oferea oportunităţi profesionale ca un pretext pentru sex, notează BBC. New York Times scrie că...

La 75 de ani, Keith Richards a redus paharele de alcool şi vrea să se lase de fumat

La 75 de ani, Keith Richards a redus paharele de alcool şi vrea să se lase de fumat
Rockerul veteran Keith Richards, care a împlinit recent 75 de ani, a mărturisit că a redus consumul de alcool şi încearcă să se lase de fumat deşi renunţarea la tutun i se pare mai grea decât eliminarea...
Serviciul de email marketing furnizat de