x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Un prozator profund livresc

0
Autor: Claudia Daboveanu 03 Apr 2011 - 20:11
Un prozator profund livresc

159532-sadoveanu-mihail.jpg● Jurnalul Naţional: Sadoveanu măr­turiseşte că în romanele sale is­to­rice a pus mare preţ atât pe iz­voa­re­le scrise de cronicari, cât şi pe lim­ba în care aceştia şi-au redactat le­to­­pi­seţele. "Zodia Cancerului" nu e o excepţie de la această regulă pe care scriitorul şi-a impus-o. Totuşi, "Zo­­dia…" e şi ficţiune. Ce şi cât e is­to­­­rie şi unde începe (şi cum) arta li­te­­­ra­ră a lui Sadoveanu, în ceea ce pri­­­veş­te strict acest roman?

Cosmin Ciotloş: Acum, dacă e să spunem adevărul până la capăt, nici sursele lui Sadoveanu nu sunt chiar curat istorice. Neculce, de la al că­­rui Letopiseţ porneşte povestea din "Zodia..", e la rândul lui un prozator. (În fond, l-am studiat cu toţii la ore­le de română, nu la cele de istorie.) Eve­nimentele pe care le povesteşte nu-i sunt indiferente. Le colorează în funcţie de simpatii şi antipatii. Le mai schimbă însă şi contururile. Pentru unii domnitori e mumă, cum se spu­ne, dar pentru cei mai mulţi e ciu­mă. Are prejudecăţi. Dar are şi ta­lent. Prin urmare, Sadoveanu a avut de prelucrat mai degrabă un document sufletesc. Un document de stil. Care nu impune cine ştie ce constrângeri. De la câteva pagini, câte dedică Ne­culce celor trei "mandate" ale lui Duca, până la romanul articulat din 1929 e o distanţă! Apropo de istorie versus literatură, aş mai aminti un lu­cru, asupra căruia n-am insistat în pre­faţă. Fără excepţie, comentatorii "Zodiei.." au plasat începutul acţiunii în toamna lui 1679. Când Duca nu se înscăunase încă! Abia în decembrie avea să redevină domn. Neculce (că tot vorbeam de el) e, în acest sens, cât se poate de explicit. Numai că Sa­do­veanu se abate de la rigoare, face o greşeală de calcul care, iată, su­pra­vie­ţu­ieş­te până astăzi. E încă un argument în ce priveşte triumful ficţiunii.

● Faceţi, în prefaţa pe care aţi inti­tu­lat-o "Scrisori pierdute", unele re­­fe­riri la opera lui Caragiale. Mai… la vale, amintiţi uluitorul dez­no­dă­mânt al istorioarei cinegetice care sea­­mănă atât de bine cu genul de umor pe care-l preferă Umberto Eco. Să fie aceste "ingrediente" in­te­­li­­g­ent plasate în arta naraţiunii o mo­meală pentru cititorul curios şi un deliciu pentru lectorul avizat?

Întrebarea se leagă de ce-am discutat înainte. Multă vreme s-a crezut la noi că Sadoveanu e un autor spontan. Din anii ’80 însă, impresia aceasta a început să piardă teren. Sa­do­vea­nu e, desigur, un mare prozator, dar unul profund livresc. Au arătat-o convingător şi Nicolae Manolescu, şi Alexandru Paleologu. A simţit-o şi Ovid. S. Crohmălniceanu. Să ne în­ţe­legem, nu de compilaţie e vorba, ci de o întreagă viziune asupra lumii. O viziune care pune în centrul aceste­ia cartea. Adică, aşa cum o gândeau cei vechi, suportul înţelepciunii. Iar în­ţe­lepciunea e arareori gravă. Sunt în "Zodia..." destule episoade care-o do­ve­desc. Cel la care mă refer în fi­na­lul prefeţei e emblematic.

Uneori in­te­li­genţa şi umorul salvează vieţi. Cât pri­veşte relaţia subtilă dintre arta lui Sadoveanu şi aceea a lui Caragiale ar fi o sumedenie de lucruri de spus. Câţi mai ştiu că în primul lui volum de "Povestiri", din 1904, Sadoveanu are o bucată, "Hanul boului", care e un pandant perfect al mult mai cu­nos­cutei "La hanul lui Mânjoală"?

● Această scriere a lui Sa­doveanu nu e atât de cunoscută precum, să zicem, "Fraţii Jderi" ori "Baltagul". De ce?

Aici mă tem că sunt de vină pro­gra­mele şcolare. Mi-amintesc că în manualul du­pă care am stu­diat eu, "Balta­gul" era obligatoriu. "Fraţii Jderi" şi "Zodia Cancerului" însă aveau un statut op­ţi­o­nal. Profesorul pu­tea alege între cele două romane is­to­rice. Şi, de obicei, îl alegea pe cel dintâi. Fiindcă aco­lo erau eroii. Acolo erau persona­je­le exemplare. Mode­le­le. Canonul di­dactic are acest neajuns. El vrea să ţi­nă seama şi de o se­rie de criterii mo­r­ale. Să facă edu­caţie. Să pună te­me­lia. Restul, se spu­n­e, vine pe urmă. Gustul se formează mai târziu. Aşa o fi? Mie concepţia aceasta mi se pare per­dantă. Fiindcă îl subestimează pe elev. Mai firesc ar fi ca adolescenţii să citească tot ce e va­lo­ros. Nu-i nimic dacă nu înţeleg fie­care nuanţă. Dacă nu-s, cultural, des­tul de copţi. Va veni şi vremea ace­ea. Important e să se obişnuiască. Să se-nveţe din timp cu exigenţa es­te­tică. Le va fi atât de necesară când vor creşte!  

● Uimirile de tot soiul care-l în­cear­că pe abatele de Marenne când pă­trunde-n spaţiul mioritic – de la ul­ti­mele exemplare de zimbri la gustul şi reţeta ciorbei de potroace – (oare la ce se aştepta?) mă duc cu gân­dul la mult mai actualul Robert Kaplan, care spunea în "Fantomele Balcanilor" că România e spaţiul unde poţi întâlni şi cei mai capabili şi instruiţi oameni, dar şi cele mai mari canalii (vezi în "Zodia…" Curtea domnească de la Iaşi, ju­mă­ta­te abator, jumătate salon literar!). Vom scăpa vreodată, oare, de aceste etichete jurnalistico-li­te­rare de spa­ţiu al parado­xu­rilor (nimeni nu uită să puncteze mai ales aspectele ne­­­gative…) care totuşi atrage ire­zistibil?

O să vă surprin­dă, poate, dar eu unul sunt des­tul de înţelegător cu aceste me­teh­ne. Aşa paradoxală cum e, lumea ro­mâ­nească nu e, totuşi, câ­tuşi de puţin plictisitoare. De Ma­renne găseşte puterea de a se bucura de toate câte-i ies în cale. Asis­tă la un spectacol care-l fascinează. La Paris şi la Ţarigrad politica e la fel de mur­dară ca la Iaşi. Intrigi se ţes şi colo, şi colo. Să nu ne prefacem că n-o ştim. De Marenne e el abate, dar nu e un sfânt. Chiar dumneavoastră vor­biţi despre o atracţie irezistibilă. Păi, dacă e irezistibilă, de ce să ne punem noi de-a curmezişul? De ce să-i rezistăm?

Citeşte mai multe despre:   biblioteca pentru toţi

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Producţii de succes la Opera din Bucureşti

Producţii de succes la Opera din Bucureşti
Galerie Foto Între 18 şi 24 februarie, programul Operei Naţionale Bucureşti este pus sub semnul Săptămânii Greciei.   Mezzosoprana Ljubica Vraneș, invitată în spectacolul „Carmen” Miercuri, 20...

Porțile Cartierului Creativ din Bucureşti s-au deschis la Madrid

Porțile Cartierului Creativ din Bucureşti s-au deschis la Madrid
Galerie Foto Bucureștiul este oraș invitat în cadrul ediției de anul acesta a Madrid Design Festival, eveniment care situează capitala Spaniei pe harta celor mai importante festivaluri europene de profil. Participarea...

Miercuri, 20 februarie, exclusiv cu Jurnalul: cum era să fie împușcat Ceaușescu în vizită la un CAP sau povestea asasinării a trei prim-miniştri

Miercuri, 20 februarie, exclusiv cu Jurnalul: cum era să fie împușcat Ceaușescu în vizită la un CAP sau povestea asasinării a trei prim-miniştri
România nu a fost scutită de atentate teroriste. Sute de politicieni, inclusiv trei prim-miniștri, au fost asasinaţi, iar Ceauşescu era cât pe ce să fie omorât pe când vizita un CAP. Atentatorii au fost...

Top 10 cărți de neratat în prima parte a anului

Top 10 cărți de neratat în prima parte a anului
Editurile au început anul în forță și le-au pregătit fanilor multe surprize. Anul 2019 se anunță unul bogat în apariții literare pentru toate gusturile. De la cărți educative pentru copii, la romane de...

„Loving the wind”, „love in the wind” sau cum să iubești prin muzică

„Loving the wind”, „love in the wind” sau cum să iubești prin muzică
Galerie Foto Marți, 19 februarie, la Ateneul Român, în Sala mică este programat un recital special și interesant. În luna februarie, lună a anului care celebrează iubirea, ce poate fi mai nimerit decât un recital romantic?...

Doinița Oancea, dublu majorat serbat printr-o triplă petrecere

Doinița Oancea, dublu majorat serbat printr-o triplă petrecere
Galerie Foto Doinița Oancea, actrița care o interpretează pe Tanța în “Fructul Oprit” de la Antena 1, și-a sărbătorit recent aniversarea printr-o triplă petrecere.  Urările au început încă de la miezul nopții,...

Goran Bregovic concertează pe 2 aprilie, la Sala Palatului

Goran Bregovic concertează pe 2 aprilie, la Sala Palatului
Goran Bregovic revine la Sala Palatului, pe 2 aprilie, pentru un show în premieră, în care va cânta alături de o orchestră simfonică formată din 42 de artişti, trei violonişti şi un cor de şase...

Povestea secretă a războiului lui Putin contra Americii

Povestea secretă a războiului lui Putin contra Americii
Cum a fost posibil ca un guvern străin să se infiltreze în procesul politic american și să câștige influență la Washington?  Este una dintre cele mai dificile întrebări, la care încearcă să răspundă...

Brâncuşi, omagiat la Casa Artelor “Dinu Lipatti”

Brâncuşi, omagiat la Casa Artelor “Dinu Lipatti”
Galerie Foto Primăria Municipiului București prin Casa Artelor "Dinu Lipatti" vă invită marţi, 19 februarie 2019, de la orele 18.00, la evenimentul ZIUA BRÂNCUȘI LA CASA ARTELOR „DINU LIPATTI”, organizat ca omagiu pentru...

Cine este Ester Peony, câștigătoarea Eurovision România. O româncă crescută la Montreal care s-a lansat cu cover-uri postate pe Youtube

Cine este Ester Peony, câștigătoarea Eurovision România. O româncă crescută la Montreal care s-a lansat cu cover-uri postate pe Youtube
Ester Peony a câștigat Eurovision România 2019, cu piesa "On a Sunday", ea fiind aleasă în urma Selecţiei Naţionale, ce a avut loc duminică, la Sala Polivalentă. Ester Peony cu piesa „On a Sunday” (6...

Ester Peony va reprezenta România la Eurovision 2019

Ester Peony va reprezenta România la Eurovision 2019
Video Ester Peony va reprezenta România la Eurovision 2019, cu piesa "On a Sunday", ea fiind aleasă în urma Selecţiei Naţionale, ce a avut loc duminică, la Sala Polivalentă.   Cea care a deschis show-ul...

Berlinală 2019: Câştigătorul premiului Ursul de Aur susţine că ''Synonyms'' i-a produs o nesfârşită plăcere, dar şi durere

Berlinală 2019: Câştigătorul premiului Ursul de Aur susţine că ''Synonyms'' i-a produs o nesfârşită plăcere, dar şi durere
Regizorul israelian Nadav Lapid a declarat că producţia lungmetrajului său ''Synonyms'', recompensat cu Ursul de Aur la cea de-a 69-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin, i-a oferit...

Doliu în teatrul românesc! A murit o cunoscută actriță. Era faimoasă pentru rolurile în teatru și în telenovele

Doliu în teatrul românesc! A murit o cunoscută actriță. Era faimoasă pentru rolurile în teatru și în telenovele
Galerie Foto Maria Teslaru a murit! Actrița s-a stins din viață în cursul zilei de sâmbătă, 16 februarie. la vârsta de 63 de ani. Aceasta a devenit faimoasă odată cu rolurile în teatru și film. Familia o va urma pe...

Piesa ce va reprezenta România la Eurovision 2019 va fi votată duminică

Piesa ce va reprezenta România la Eurovision 2019 va fi votată duminică
Piesa care va reprezenta România la Eurovision 2019 va fi votată duminică, în urma show-ului Selecţiei Naţionale de la Sala Polivalentă din Capitală, spectacol ce va cuprinde şi un recital al artistei...

Actorul elveţian Bruno Ganz, care l-a interpretat pe Hitler în "Der Untergang", a murit la 77 de ani

Actorul elveţian Bruno Ganz, care l-a interpretat pe Hitler în "Der Untergang", a murit la 77 de ani
Actorul elveţian Bruno Ganz, cunoscut din rolul lui Adolf Hitler în controversatul film german "Der Untergang/Ultimele zile ale lui Hitler", a murit sâmbătă la 77 de ani în oraşul său natal Zurich, a informat...
Serviciul de email marketing furnizat de