x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Viaţa e prea scurtă şi prea tristă s-o consumi inventând

0
12 Ian 2010 - 00:00

În numărul din 18 ianuarie 1935 al reviste Rampa apărea un interviu cu scriitorul Anton Holban. Până la moartea lui, cu mult înainte de vreme, petrecută tot într-o zi de ianuarie, aveau să mai treacă doar doi ani...

Textul din '35 a fost inclus în volumul II al antologiei "Romanul românesc în interviuri", apărută în 1986, sub coordonarea lui Aurel Sasu şi Mariana Vartic, la Editura Minerva. Reproducem în continuare fragmente din interviul "Cu Anton Holban despre «Ioana», despre Proust, despre critici...".

Dl Anton Holban este un scriitor pe care marele public îl cunoaşte puţin şi care, de altfel, nici nu caută această cunoştinţă. Între cărţi (pe care le iubeşte cu o intolerantă pasiune), între concerte (pe care le urmăreşte cu o credinţă şi o fervoare de muzician), autorul romanului "Ioana" scrie departe de ceea ce se numeşte "viaţa literară".

 

Cum aţi scris ultimul dvs. roman, "Ioana"?

Acum doi ani, şi ca de obicei, adică nu la o masă, mereu aceeaşi, la care aş lucra zilnic acelaşi număr de ore, ci plimbându-mă prin superba grădină pe care o are bunica mea la Fălticeni, întrerupându-mă la fiecare moment ca să discut sau să mă ocup cu altceva şi scriind la întâmplare pe nişte foi printre care numai eu am putut să mă descurc. Bineînţeles, până la tipărire am reparat mereu, căutând să fiu cât mai esenţial.

 

Răspunsul acesta ar fi privitor la tehnica scrisului. Dar un roman există înainte de a fi scris, fie într-o realitate trăită, fie în imaginaţie, fie în amândouă. Şi atunci întrebarea s-ar referi la elaborarea mentală a romanului.

După cum se bănuieşte, realitatea a fost puţin deghizată. Socot viaţa prea scurtă şi prea tristă ca să ţi-o consumi inventând. Dar descrierea Cavarnei am făcut-o doi ani după ce am cunoscut Cavarna. Aceasta denotă artificiul sentimentelor? Am exemple celebre când s-a procedat identic. Probabil că aceasta este o lege a jocului nostru interior. Lamartine a plâns pe Julie Charles în "Le lac" mult mai târziu, pe când era însurat cu alta.

Aş vrea să se reţie din această carte miraculoasa atmosferă de la Cavarna, pe care m-am căznit s-o redau cât mai bine. Spaţiul imens care se întinde acolo în faţa ta şi pustietatea impresionantă. Noaptea nu auzeam decât zgomotul mării, al vreunei uşi de la vreo magazie goală, bătută de vânt, şi al şobolanilor care se jucau în pod. Consider "Ioana" drept un poem în proză. Subiectul este redus la maximum şi nu am alcătuit decât o îmbinare de emoţii. Lectorii n-or să abunde?

Sunt, aşadar, rari oamenii nefericiţi? Cine nu este complicat pentru o chestiune care-l interesează direct? Oare nu-şi trăieşte fiecare, la o vârstă, dragostea cu tristeţile ei?

 

Nu sunt un critic drept

Sunteţi, prin preocupările dumneavoastră, un eseist şi un critic. În această calitate, am vrea să ştim ce gândiţi despre "Ioana". Mai precis, ce gândeşte criticul Holban despre romancierul Holban?

Nu sunt un critic drept. Adică, nu mă forţez să împart elogiile sau defectele, indiferent de text, după cum mi se prezintă. Mă consolez cu gândul că şi criticii celebri, fără altă pretenţie decât de-a judeca operele celorlalţi, începând cu Boileau şi Saint-Beuve, au judecat rău. Nu mai am pasiunea de copil de a citi orice, cu egal interes. Deci am preferinţe numai pentru un singur fel de literatură. Mi se pare viaţa prea scurtă ca să joc un rol care nu-mi aparţine şi să nu fiu sincer, cu orice risc. Egoism, curiozitate, mi-e egal cum se numeşte acest instinct. 

 

Sunt autori, sau numai anumite cărţi ale lor, care m-au obsedat, i-am recitit de nenumărate ori, m-am gândit într-acolo de o sută de ori pe zi în timpul celor mai diferite ocupaţii ale vieţii noastre zilnice. Fromentin (Dominique), Proust (mai ales pasagiile Swann şi Albertine), Rainer Maria Rilke, Thomas Hardy (Jude l'Obscur)... Este o înrudire temperamentală între aceste cărţi. "Ioana" demonstrează poate aceste preferinţe. Să se noteze bine, nu reminiscenţe literare, ci numai aceleaşi jocuri sufleteşti. Acelaşi fel de emoţii, indiferent dacă decorul este mereu altul. Ce cred despre "Ioana"? De fapt, înţeleg această întrebare într-un singur fel: ce cred despre mine? Exact: uneori rău, uneori bine, victimă a tuturor oscilaţiilor interioare.

 

Scriu doar ce am remarcat personal
Cunoaşteţi, desigur, opinia curentă după care între roman şi critică ar exista în oarecare măsură o incompatibilitate. Acest lucru li s-a spus, pe rând, domnilor Lovinescu, Ibrăileanu, Călinescu... Ce credeţi despre această opinie?

Adică, pentru a fi critic îţi trebuie luciditate şi pentru a fi romancier îţi trebuie să te laşi niţel învăluit de instinct. Dar există şi scriitori mari care şi-au cunoscut perfect plăsmuirea lor. În unele piese de Racine, totul este perfect, nu găseşti nici cel mai mic reproş. E drept că, în practică, romanul unui critic sau critica unui romancier folosesc mai mult drept curiozităţi. Cunosc o singură excepţie: "Adela" dlui Ibrăileanu, de o valoare unică, dintr-o tradiţie franceză de cea mai bună calitate, neaşteptată în literatura noastră încă rudimentară. Dar mă îndoiesc dacă critica dlui Ibrăileanu poate avea acelaşi preţ.

 

S-a vorbit adesea despre "proustianismul" dvs. În ce măsură îl recunoaşteţi şi, mai ales, în ce măsură credeţi că lecţia lui Proust poate fi identificată în "Ioana"?

Proust a fost una dintre cele mai mari încântări ale vieţii mele. Pe "Swann" l-am urmărit rând cu rând şi nu mi s-a părut nici o paranteză de-a lui de prisos. Dar, cum domnul Mihail Sebastian a observat foarte bine, cred că mă leagă mai mult asemănări temperamentale de Proust şi nu voiesc deloc să-l copiez. Fiecare porneşte de la propria lui experienţă. Eu scriu numai ceea ce am remarcat personal, astfel că nu mi-e frică de reminiscenţe străine, oricât de departe ar putea merge comparaţia.

Bineînţeles, invidiez pe Proust (dacă un om viu poate invidia pe un mort) pentru foarte multe pagini pe care le-aş fi scris poate identic. De pildă, "Sonata" lui Vinteuil sau somnul Albertinei. Dar sunt lucruri esenţiale pe care nu le pricep: cum a putut să-şi risipească ultimii ani cât mai avea de trăit scriind cărţi?

În momentul când scriam "Ioana", ca reacţie, citeam din nou din Proust. Totuşi, sunt sigur, n-a fost nici o influenţă. Aşa de impresionată a rămas pentru mine atmosfera de la Cavarna-Port.

 

Cu ce sentimente primiţi cronicile care se scriu despre dumneavoastră? Vă recunoaşteţi în ele? Credeţi că, personal, aţi putea utiliza vreo sugestie sau indicaţie critică venită din afară?

Mă bucur când descopăr un prieten. Adică pe cineva care mă înţelege, faţă de care nu sunt complet un străin. Cu toate că întâmplările din cărţile mele ar trebui să fie familiare oricui, totuşi, cu surprindere, descopăr că sunt considerat drept un om ciudat.

Citeşte mai multe despre:   anton holban,   biblioteca pentru toţi,   ioana

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Conferința „București, oraș european”

Conferința „București, oraș european”
Muzeul Național Cotroceni organizează marți, 25 februarie, ora 19.00, conferința „București, oraș european”, susținută de Teodor Frolu, Edmond Niculușcă, Bogdan Suditu și moderată de Matei Martin....

GEORGE MOTOI // SUB  MASCA  ACTORULUI

GEORGE MOTOI // SUB  MASCA  ACTORULUI
4 martie 2020 – Vernisaj Expoziție de Fotografie Ora 18.00, foaier Media (aripa dinspre str. Tudor Arghezi )   Miercuri, 4 martie 2020, de la ora 18.00, va avea loc în foaierul Media (aripa dinspre...

Cel mai nou proiect marca Radu Afrim, la Naționalul ieșean: „Orașul cu fete sărace”

Cel mai nou proiect marca Radu Afrim, la Naționalul ieșean: „Orașul cu fete sărace”
La sfârșitul acestei săptămâni, la Teatrul Național Iași, va avea loc un eveniment de excepție, sub inconfundabila semnătură a regizorului Radu Afrim: premiera spectacolului Orașul cu fete sărace, pe 22 și...

Lumina din întuneric

Lumina din întuneric
,,Lumina din întuneric”. Licitația Caritabilă pentru sprijinirea Casei Memoriale ,,Doina Cornea”   Marți, 24 martie 2020, ora 18:30 Athénée Palace Hilton București Expoziția Licitației...

10 exemple de egouri extreme pe care le întâlnești zilnic despre care vorbește Mike Byers în cartea „Autentic”

10 exemple de egouri extreme pe care le întâlnești zilnic despre care vorbește Mike Byers în cartea „Autentic”
„Adevărata problemă este că oamenii duc vieți care nu se aliniază eului lor autentic, fie pentru că respectă tradițiile de familie în loc să-și croiască propriul drum în viață, fie pentru că urmează ac...

5 dintre cei mai importanți cineaști ai momentului la One World Romania #13

5 dintre cei mai importanți cineaști ai momentului la One World Romania #13
Galerie Foto A 13-a ediție One World Romania, care se va desfășura între 20 și 29 martie în București, propune proiecții ale celor mai recente documentare realizate de câțiva dintre cei mai importanți cineaști ai...

În curând: Sodoma. Anchetă în inima Vaticanului de FRÉDÉRIC MARTEL

În curând: Sodoma. Anchetă în inima Vaticanului de FRÉDÉRIC MARTEL
Editura RAO va publica la începutul lunii martie un volum exploziv. Celibatul preoților catolici, interzicerea de către Biserică a folosirii metodelor de contracepție, mușamalizarea abuzurilor sexuale, demisia p...

Magdalena Popa Buluc în dialog cu Radu Boruzescu: „Pasiunea mea era să mă lupt cu rigoarea, să transform spații”

Magdalena Popa Buluc în dialog cu Radu Boruzescu: „Pasiunea mea era să mă lupt cu rigoarea, să transform spații”
Galerie Foto Teatrul românesc a avut o pleiadă de personalități care au dus oriunde în lume renumele regizorilor români, renumele unor mari scenografi ce au marcat spectacolele de teatru și de operă, regia unor pelicule...

Gala Muntelui 2020: Sportivii anului 2019, premiați la Alpin Film Festival

Gala Muntelui 2020: Sportivii anului 2019, premiați la Alpin Film Festival
Galerie Foto Gala Muntelui, evenimentul anual care celebrează la ALPIN FILM FESTIVAL performanța românească în domeniul sporturilor montane, ajunge anul acesta la cea de-a 5-a ediție. Pe 29 februarie, de la ora 14:00,...

Shonda Rhimes, creatoarea serialului Anatomia lui Grey, scrie o carte despre „Anul lui DA”    

Shonda Rhimes, creatoarea serialului Anatomia lui Grey,  scrie o carte despre „Anul lui DA”     
Este posibil să fii Shonda Rhimes, una dintre cele mai influente producătoare de televiziune de la Hollywood, și viața ta, demnă de invidie pentru ceilalți, să fie aproape de un dezastru...

A treia ediție a conferințelor Despre lumea în care trăim

A treia ediție a conferințelor Despre lumea în care trăim
Conferinţa are loc în perioada 22-26 februarie 2020, la Ateneul Român. Mircea Cărtărescu, Germina Nagâț, Cristian Mureșan, Manfred Spitzer, dr. Alexandra Martin, dr.Yuvraj Kalra, Mihai Netea și Horia-Roman...

Matei Visniec în dialog cu publicul si creatorii italieni

Matei Visniec în dialog cu publicul si creatorii italieni
În data de 26 februarie la ora 18,30, Accademia di Romania in Roma organizează întâlnirea dintre celebrul dramaturg Matei Vișniec și prof. Bruno Mazzoni, cunoscut și apreciat atât ca specialist în literatura...

Scripcarul pe acoperiș în premieră, la Teatrului Maghiar de Stat din Cluj!

Scripcarul pe acoperiș în premieră, la Teatrului Maghiar de Stat din Cluj!
Galerie Foto Vineri, 21 februarie, ora 19:00, în Sala Mare a Teatrului Maghiar de Stat, va avea loc premiera spectacolului Scripcarul pe acoperiș de Joseph Stein, Jerry Bock și Sheldon Harnick, regia László Béres. În...

Anul Internațional BEETHOVEN la Sala Radio: Gabriel Bebeșelea dirijează Simfonia a 2-a

Anul Internațional BEETHOVEN la Sala Radio:  Gabriel Bebeșelea dirijează Simfonia a 2-a
Galerie Foto Miercuri, 26 februarie (19:00), apreciatul dirijor român GABRIEL BEBEȘELEA, aplaudat recent la pupitrul unor importante ansambluri europene în cele mai prestigioase săli de concert ale lumii ca Auditorium-ul din...

Malmkrog, cel mai recent film al regizorului Cristi Puiu, are premiera mondială vineri la Festivalul Internațional de Film de la Berlin

Malmkrog, cel mai recent film al regizorului Cristi Puiu, are premiera mondială vineri la Festivalul Internațional de Film de la Berlin
Galerie Foto O ecranizare de epocă cu un scenariu original după un text rusesc jucat în limba franceză, filmul Malmkrog va fi proiectat în premieră mondială la prestigiosul Festival Internațional de Film de la Berlin vineri,...
Serviciul de email marketing furnizat de