x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

"Zilele şi nopţile...", un roman-document de epocă

0
Autor: Claudia Daboveanu 23 Iun 2010 - 00:00
● Jurnalul Naţional: Mai puţin cunoscut decât "Donna Alba" sau "Rusoaica", romanul lui Gib Mihăescu, "Zilele şi nopţile unui student întârziat", îşi găseşte totuşi locul în rafturile Bibliotecii pentru toţi. Care sunt argumentele pentru care un tânăr student al zilelor şi nopţilor noastre să citească această carte?

Teodora Dumitru: Dacă e vorba despre un student "întârziat" - adică restanţier cronic -, poate să înveţe câteva trucuri prin care să-şi prelungească "sine die" dulceaţa traiului pe spinarea babachii. E un roman foarte instructiv. Credeţi că glumesc? Protagonistul e un expert în marketing mahalagist şi în ştiinţa imaginii. Se plimbă nonşalant prin mai multe medii - în contextul interbelic românesc, al vieţii din Capitală - şi are o forţă de adaptare care merită studiată în detaliu. Apoi, e un roman care sigur îi va încuraja pe cititori, dacă nu au reuşit până acum, să citească şi celelalte romane - mai bune - ale lui Gib
I. Mihăescu.


● Dincolo de un tablou "haut en couleurs" al epocii interbelice - de la atmosfera mediului universitar bucureştean la portretul femeii "de rasă" versus cel al mahalagioaicei -, personajele creionate de autor în acest roman au oareşice corespondenţe cu personajele "Momentelor" şi teatrului lui nenea Iancu. Ce le apropie, ce le separă pe primele de eroii lui I.L. Caragiale?

În primul rând, realizarea estetică. Caragiale este un maestru al genului satiric, un fenomenal creator de limbaj şi de tipologii. Gib Mihăescu reuşeşte, în acest roman, să preia - chiar foarte fidel pe ici-pe colo - unele dintre locurile comune caragialiene; este şi el un bun observator al mahalalei, are "auzul" fin şi izbuteşte pagini veridice, însă nu atinge nivelul estetic caragialian. E drept, intenţiile acestor doi autori sunt doar până la un punct similare: Mihăescu scrie un roman, nu o schiţă sau o comedie, iar pe distanţe lungi e dificil să păstrezi nivelul şi cota acuităţii; apoi, acest autor nu are o fibră sută la sută satirică, ironia lui e mai moale, tinde spre empatie, spre identificare cu personajul, chiar dacă diferenţa de "clasă" - la propriu şi la figurat - rămâne vizibilă. Această empatie îi permite autorului să fie "sentimental", să-şi orienteze uneori personajele spre un registru melodramatic mai mult sau mai puţin asumat.

La Caragiale nu e nimic neasumat, totul e controlat. În personajul conului Nisipoiu - grefier la tribunal şi soţ al cucoanei Polixeni -, Gib I. Mihăescu creează de pildă o foarte reuşită combinaţie caragialiană: un Trahanache transformat în Jupân Dumitrache. Mihnea Băiatu, protagonistul romanului, iarăşi, e o variantă mixtă de Caţavencu şi Rică Venturiano. Însă numai până la un punct: odată amorezat, micul specialist în înşelăciune şi în discursuri reparatoare la minut devine brusc un suferind autentic - "deviaţie" străină personajelor caragialiene din comedii şi din "Momente". Această convertire subită (şi cumva artificială) a personajului, de la înşelător la autentic, a fost de altfel reproşată romancierului chiar la apariţia romanului.

Însă, nu-i mai puţin adevărat, dacă nu reuşeşte să egaleze şcoala lui Caragiale, Gib I. Mihăescu reuşeşte totuşi să creioneze în acest roman ipostaze şi sosuri mahalageşti care mai de care mai picante. Dacă în abordarea mahalagioaicei vine pe urmele lui Caragiale, în imaginarea femeii "de rasă", Gib I. Mihăescu are ceva din gustul lui Camil Petrescu. Fireşte, e acesta un gust şi un tipar al epocii, însă mediocritatea nu e aici un handicap: romanul lui Gib I. Mihăescu este şi un document de epocă, surprinde gusturile şi mentalităţile comune, reuşeşte să exprime un mediu credibil măcar prin varietatea şi coloraţia tipurilor.


● Care este locul lui Gib Mihăescu - mă gândesc nu la un clasament sportiv, ci, să zicem, la diferenţa specifică - între numeroşii şi valoroşii prozatori români interbelici?

Sportiv-nesportiv, fixarea locului unui romancier e un gest care presupune o ierarhie - aşadar un clasament. Gib I. Mihăescu este un romancier important, însă nu e o prezenţă majoră, de tipul Sadoveanu sau Rebreanu. Fără aceşti doi romancieri colosali, fără Camil Petrescu sau Hortensia Papadat-Bengescu, romanul românesc interbelic ar fi de neimaginat. Gib I. Mihăescu a scris într-un context care i-a fost deopotrivă stimulativ şi inhibator: interbelicul a fost o epocă deosebit de fertilă pentru romanul românesc - ca atare, Gib I. Mihăescu a avut o concurenţă acerbă. Romanele semnate de Anton Holban, de Max Blecher, de Mircea Eliade sau de Mateiu I. Caragiale au diversificat nesperat de mult registrul romanului românesc şi i-au asigurat un nivel valoric constant ridicat.

Cele mai bune dintre romanele lui Gib I. Mihăescu, "Rusoaica" (1933) şi "Donna Alba" (1935), apar imediat după marile romane camilpetresciene. Totuşi, Mihăescu reuşeşte să-şi impună individualitatea şi nu se lasă furat de tentaţia epigonatului. Tipurile sale de masculinitate (Ragaiac, Mihai Aspru) şi de feminitate ("Rusoaica", Donna Alba) s-au impus în istoria literaturii române ca tipuri gibmihăene, iar nu camilpetresciene, eliadiene sau holbaniene.


● Exerciţiu de imaginaţie: dacă ar mai trăi, ce trăsături definitorii ar creiona Gib Mihăescu pentru un student (întârziat sau nu) al zilelor noastre? Mă gândesc că, dacă între cele două războaie mondiale moravurile şi idealurile erau cele descrise în volumul de faţă, iar era postbelică a venit vijelios să aşeze totul pe noi temelii, mediul universitar de după 1989 are cu totul şi cu totul alt... parfum?!...

Nu chiar cu totul şi cu totul. Astăzi admişii la examen nu mai sunt afişaţi la gazetă, apar pe internet. Glumesc, evident. Nu e singura diferenţă. În linii mari, Mihnea Băiatu era şi el, ca mulţi alţii atunci şi astăzi, o loază întreţinută de părinţi, un şmecheraş de Bucureşti. Însă condiţiile erau altele. În primul rând, studentul "întârziat" al lui Gib I. Mihăescu intrase la Facultatea de Drept din Bucureşti, iar nu la vreo particulară din Găeşti sau din Mizil. Aici ţineau cursuri P.P. Negulescu, Rădulescu-Motru, N. Iorga şi alte figuri importante ale perioadei ante- şi interbelice.

"Întârziat" sau nu, protagonistul lui Gib I. Mihăescu dobândise abilităţi retorice, un jargon specializat şi un stil de convingere pe care mulţi dintre absolvenţii de astăzi nu-l au nici după ce termină doctoratul. Apoi, studentul român - în varietatea ilustrată de romanul lui Gib I. Mihăescu - avea atunci alte aspiraţii, pe care un studiu sociologic le poate explica mai bine. Nu obţinerea unui job şi al unui salariu îl motiva în primul rând, ci realizarea - să zicem estetică - a personalităţii. Filosofia şi Literele erau vedetele disciplinelor universitare. Un student la Filosofie sau la Litere se înscria într-o categorie selectă.

Apoi Dreptul şi, la urmă (!), ştiinţele. Sigur, aceasta e o ierarhie subiectivă a protagonisului Mihnea Băiatu şi nu poate fi ridicată la gradul de adevăr documentat, însă are şi ea relevanţa ei. Împins de părinţi să dea la Drept, Mihnea Băiatu nu se lasă până nu se înscrie şi la Conservator (pentru a deveni, dacă nu un Micescu, atunci un Nottara...). Apoi, mai era şi contextul politic: unul dintre studenţii eminenţi din Universitate, multi-licenţiat, cu "bile albe şi elogii", n-are idealuri de carieră sau erotice, visând doar la bidineaua şi cazmaua care să construiască o nouă societate, după modelul naţionalist-legionaroid. Pandantul politic - al intrării în politică după absolvire - era o miză serioasă.

Citeşte mai multe despre:   biblioteca pentru toţi

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Brâncuşi, omagiat la Casa Artelor “Dinu Lipatti”

Brâncuşi, omagiat la Casa Artelor “Dinu Lipatti”
Galerie Foto Primăria Municipiului București prin Casa Artelor "Dinu Lipatti" vă invită marţi, 19 februarie 2019, de la orele 18.00, la evenimentul ZIUA BRÂNCUȘI LA CASA ARTELOR „DINU LIPATTI”, organizat ca omagiu pentru...

Cine este Ester Peony, câștigătoarea Eurovision România. O româncă crescută la Montreal care s-a lansat cu cover-uri postate pe Youtube

Cine este Ester Peony, câștigătoarea Eurovision România. O româncă crescută la Montreal care s-a lansat cu cover-uri postate pe Youtube
Ester Peony a câștigat Eurovision România 2019, cu piesa "On a Sunday", ea fiind aleasă în urma Selecţiei Naţionale, ce a avut loc duminică, la Sala Polivalentă. Ester Peony cu piesa „On a Sunday” (6...

Ester Peony va reprezenta România la Eurovision 2019

Ester Peony va reprezenta România la Eurovision 2019
Video Ester Peony va reprezenta România la Eurovision 2019, cu piesa "On a Sunday", ea fiind aleasă în urma Selecţiei Naţionale, ce a avut loc duminică, la Sala Polivalentă.   Cea care a deschis show-ul...

Berlinală 2019: Câştigătorul premiului Ursul de Aur susţine că ''Synonyms'' i-a produs o nesfârşită plăcere, dar şi durere

Berlinală 2019: Câştigătorul premiului Ursul de Aur susţine că ''Synonyms'' i-a produs o nesfârşită plăcere, dar şi durere
Regizorul israelian Nadav Lapid a declarat că producţia lungmetrajului său ''Synonyms'', recompensat cu Ursul de Aur la cea de-a 69-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin, i-a oferit...

Doliu în teatrul românesc! A murit o cunoscută actriță. Era faimoasă pentru rolurile în teatru și în telenovele

Doliu în teatrul românesc! A murit o cunoscută actriță. Era faimoasă pentru rolurile în teatru și în telenovele
Galerie Foto Maria Teslaru a murit! Actrița s-a stins din viață în cursul zilei de sâmbătă, 16 februarie. la vârsta de 63 de ani. Aceasta a devenit faimoasă odată cu rolurile în teatru și film. Familia o va urma pe...

Piesa ce va reprezenta România la Eurovision 2019 va fi votată duminică

Piesa ce va reprezenta România la Eurovision 2019 va fi votată duminică
Piesa care va reprezenta România la Eurovision 2019 va fi votată duminică, în urma show-ului Selecţiei Naţionale de la Sala Polivalentă din Capitală, spectacol ce va cuprinde şi un recital al artistei...

Actorul elveţian Bruno Ganz, care l-a interpretat pe Hitler în "Der Untergang", a murit la 77 de ani

Actorul elveţian Bruno Ganz, care l-a interpretat pe Hitler în "Der Untergang", a murit la 77 de ani
Actorul elveţian Bruno Ganz, cunoscut din rolul lui Adolf Hitler în controversatul film german "Der Untergang/Ultimele zile ale lui Hitler", a murit sâmbătă la 77 de ani în oraşul său natal Zurich, a informat...

Berlinală 2019 - ''Monştri.'', în regia lui Marius Olteanu, câştigă premiul oferit de cititorii Tagesspiegel

Berlinală 2019 - ''Monştri.'', în regia lui Marius Olteanu, câştigă premiul oferit de cititorii Tagesspiegel
Galerie Foto Lungmetrajul "Monştri.", în regia lui Marius Olteanu, a câştigat la cea de-a 69-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin premiul oferit de cititorii Tagesspiegel (Tagesspiegel Readers' Jury...

OSCAR 2019 - Academia revine asupra deciziei şi renunţă la anunţarea unor premii în pauzele publicitare

OSCAR 2019 - Academia revine asupra deciziei şi renunţă la anunţarea unor premii în pauzele publicitare
Academia de Arte şi Ştiinţe Cinematografice a revenit asupra deciziei sale iniţiale, renunţând la ideea ca unele premii Oscar să fie acordate în timpul pauzelor publicitare, după criticile uriaşe ale comunită

Eurovision România – AMR 2 zile până la marea finală

Eurovision România – AMR 2 zile până la marea finală
Galerie Foto Au mai rămas doar două zile până la finala națională Eurovision România, iar organizatorii pun la punct ultimele detalii ale show-ului.   Va fi o seară de gală – la Sala Polivalentă vor fi...

„DRAGOBETELE SĂRUTĂ FETELE” – concert folcloric la Sala Radio!

„DRAGOBETELE SĂRUTĂ FETELE” – concert folcloric la Sala Radio!
Duminică, 17 februarie (17.00), îndrăgostiții de toate vârstele sunt invitați la Sala Radio la tradiționalul concert de Dragobete, oferit în fiecare an în luna februarie de Orchestra de Muzică Populară...

Maraton de lectură „Portugalia citește românește“ – sub semnul personalității lui Constantin Brâncuși

Maraton de lectură „Portugalia citește românește“ – sub semnul personalității lui Constantin Brâncuși
Pentru al treilea an consecutiv, Ambasada României în Republica Portugheză și Institutul Cultural Român de la Lisabona organizează maratonul de lectură „Portugalia citește românește“, pus de această dată...

ICR Madrid își primește oaspeții într-o nouă casă

ICR Madrid își primește oaspeții într-o nouă casă
Galerie Foto Ceremonia de inaugurare a noului sediu al Institutului Cultural Român de la Madrid a avut loc în data de 14 februarie 2019, în prezența doamnei Liliana Țuroiu, președintele Institutului Cultural Român, a Excelenţ...

Netta, câștigătoarea Eurovision 2018, susține un recital la Finala Selecției Naționale

Netta, câștigătoarea Eurovision 2018, susține un recital la Finala Selecției Naționale
Galerie Foto Un adevărat fenomen muzical, Netta Barzilai, laureata Eurovision 2018, vine pentru prima dată în România, într-un recital live la finala Selecției Naționale. Într-o seară în care spectacolul și emoția vor...

Berlinala abordează istoria politică a Planetei

Berlinala abordează istoria politică a Planetei
Galerie Foto Cu câteva zile înainte de final (17 februarie), Berlinala relevă câteva teme predominante. Am reţinut de data aceasta pelicule legate de istoria politică a planetei şi de unul dintre cele mai dramatice subiecte...
Serviciul de email marketing furnizat de