x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Zodia înţelepciunii sau vremea dacilor liberi

0
Autor: Clara Margineanu 09 Noi 2010 - 00:00
Zodia înţelepciunii sau vremea dacilor liberi Muzeul Literaturii Române/

Miercuri, 10 noiembrie, a apărut volumul "Creanga de aur"; "Ostrovul lupilor", de Mihail Sadoveanu.



Despre Mihail Sadoveanu s-a spus că este un scriitor incomparabil. Cu toate acestea, G. Călinescu aprecia că Sadoveanu are realismul unui Balzac şi melancolia unui romantic. Este cert că Mihail Sadoveanu rămâne unul dintre cei mai reprezentativi prozatori ai literaturii române.

S-a născut la Paşcani, în anul 1880, iar numele său de botez a fost Mihail Ursachi. Tatăl său, Alexandru Sadoveanu, era avocat şi, urmând tradiţia paternă, în 1900 tânărul Mihail s-a înscris la Facultatea de Drept din Bucureşti. Atras irezistibil de freamătul boemei literare ce învăluia Capitala, nu a frecventat cursurile. În schimb, s-a căsătorit pe când avea 21 de ani cu Ecaterina Bâlu şi a avut 11 copii. Existenţa sa concretă pulsa în firescul unei puternice implicări sociale. Mihail Sadoveanu a fost încorporat la un regiment din Fălticeni, apoi copist la "Casa Şcoalelor", funcţionar al Direcţiei Artelor. Însuşi Spiru Haret l-a numit inspector al cercurilor culturale săteşti şi al bibliotecilor populare. A fost directorul Teatrului Naţional din Iaşi (1910-1919) şi a participat, ca sublocotenent în rezervă, la războiul balcanic. În existenţa sa secretă, se lăsa mistuit de dorurile şi neliniştile unui mare creator. Şi-a transferat viaţa nevăzută în scris, debutând spectaculos, cu patru volume: "Povestiri", "Şoimii", "Dureri înăbuşite" şi "Crâşma lui Moş Petcu". Se întâmpla în 1904, an pe care Nicolae Iorga l-a numit "anul Sadoveanu", explicând: "După acela dintre scriitorii care s-a ridicat în cuprinsul lui, printr-o bogăţie de activitate admirabilă, la situaţia de cel mai citit şi mai iubit dintre nuveliştii de astăzi". Viziunea lui Sadoveanu asupra lumii, romantic-paseistă, a respirat puternic proza secolului al XIX-lea: Zola, Dickens, Maupassant, Turgheniev, Sienkiewicz. Ne-a indicat modelele sale din literatura română (altminteri recognoscibile pe alocuri): povestitorii populari anonimi, Ion Neculce, Ion Creangă, Caragiale, Vlahuţă.

Mihail Sadoveanu a scris şi publicat aproape o sută de volume. Câteva dintre acestea au marcat definitiv pagini de referinţă în istoria literaturii române: "Hanul Ancuţei" (1928), "Zodia Cancerului sau vremea Ducăi-Vodă" (1929), "Baltagul" (1930), "Fraţii Jderi" (1935-1943), "Ostrovul lupilor" (1941).

Sadoveanu a fost contemporan cu absurditatea, tragismul, marasmul războiului. S-a observat şi s-a subliniat de exegeţii operei sale o neaderenţă sufletească a scriitorului la societatea industrială, la capitalism. Probabil ca o formă de apărare în faţa crizei pe care epoca sa o trecea, Sadoveanu a ales întoarcerea la natură şi retragerea în trecutul de legendă.
Cercetătorii literari au apreciat că perioada maturităţii creatoare a lui Sadoveanu ar fi început în 1928, cu "Hanul Ancuţei".

"Creanga de aur" a apărut în 1933, an de glorie al literaturii române. Povestea romanului se petrece într-o Dacie imemorială. Ne este înfăţişat un spectacol istoric fastuos. Sadoveanu îşi exprimase nedumerirea revoltată asupra următorului fapt: românii credeau că pot fi consideraţi un mare popor, doar prin demonstrarea originii lor latine. Părerea clară şi relevantă a autorului era următoarea: "Aş înclina mai mult să mă bucur de o origine geto-dacică, întrucât aceşti vechi pământeni, geto-dacii, se bucurau de o reputaţie excelentă în lumea antică, pe când despre romani nu se poate vorbi numai cu laude. În sfârşit, în ceea ce mă priveşte, mă simt onorat de a fi coborâtor din băştinaşii care erau subt oblăduirea vechiului nostru rege Burebista".

Romanul "Creanga de aur" conţine mărturii fundamentale ale spiritului şi viziunii lui Sadoveanu. Nu ne spune cum s-a scris istoria, ci ne-o dăruieşte întreagă, răbdătoare şi preţioasă, prin datinile şi eresurile populaţiilor vechi din Carpaţi. "Sadoveanu desface harta Daciei şi ne-o prezintă într-un limbaj de o desăvârşită frumuseţe. Impresia e că, dincolo de fraze, cineva îşi ascunde bătăile grăbite ale inimii. Limbajul este spălat de orice impuritate: rupt din context, el cântă şi ritmează ca un poem eminescian. Dacia străveche se naşte astfel sub zodia poeziei istoriei." (Zaharia Sângeorzan, "M. Sadoveanu", Editura Minerva, 1976).

"Creanga de aur" ne vorbeşte despre părinţii noştri de demult, cum îi numeşte autorul, închizând între coperte gândirea şi însuşi sufletul strămoşilor. Printr-un discurs al unui personaj-profesor, savant, geolog şi mentor spiritual, li se spune celor care au urechi de auzit: "Religia nouă, care n-are decât zece veacuri, nu s-a putut substitui puterilor trecutului decât în parte şi superficial. Poporul încă practică legea veche. De aceea, să nu vi se pară de mirare dacă voi invoca umbra severă a bătrânului preot păgân care a sălăşluit cândva sub bolta unei asemenea peşteri. Duhul lui trăieşte încă în mine, cum a trăit în atâtea generaţii succesive, deci, eu văd şi simt fiinţa lui în această regiune a lui Dumnezeu. Neapărat, asemenea fiinţă misterioasă nu poate apărea decât credincioşilor şi poeţilor". Discursul profesorului încrustează lămuriri şi moşteniri de lăsat urmaşilor. Poate că este un mesaj pentru iniţiaţi, dar ne spune lucruri limpezi, puternice şi sincere precum o lacrimă nestăpânită. Ne spune, de exemplu, că străbunii de pe vremea lui Burebista şi mai de demult stăteau cu o inimă nouă în faţa minunilor. "Înţelepţii de atunci au comunicat cu divinitatea altfel decât civilizaţia dumneavoastră. Acolo unde dumneavoastră raţionaţi şi încercaţi a trece peste adevăr prin silogisme şi ipoteze, înţeleptul de demult avea o cale deschisă, o împărtăşire directă, o însuşire de a pătrunde nesilit în miezul lucrurilor. Adevărul cel mai abstract putea deveni sensibil; o propoziţie se mişca în imagini; entităţile morale se poetizau; metafizica se înfăţişa într-o horă de zeiţe."

După asemenea cuvinte, revenirea în realitate e ca o trezire bruscă, violentă, dintr-un vis sublim venit de dincolo. În plină dictatură a nonvalorii şi a cultului diabolic pentru nimeni şi nimic, Sadoveanu ne strigă disperat cine suntem şi de unde venim. Îl auzim?
Citeşte mai multe despre:   biblioteca pentru toţi

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Monștri., un film de Marius Olteanu, din 27 septembrie în cinematografe

Monștri., un film de Marius Olteanu, din 27 septembrie în cinematografe
Galerie Foto După un parcurs festivalier de succes, Monștri., de Marius Olteanu, ajunge în cinematografele din România pe 27 septembrie. Înainte de lansarea filmului,  publicul din țară va avea ocazia să-i...

Weekend muzical la Palatul Suțu

Weekend muzical la Palatul Suțu
Seria de concerte Museicorum, afiliate în acest an Festivalului Internațional George Enescu, se încheie cu trei evenimente de excepție care vor avea loc la sfârșitul acestei săptămâni. Muzeul Municipiului...

Claude Lelouch deschide cea de-a zecea ediție Les Films de Cannes à Bucarest

Claude Lelouch deschide cea de-a zecea ediție Les Films de Cannes à Bucarest
Galerie Foto Un bărbat și o femeie - Un homme et une femme. Milioane de bărbați și de femei de pretutindeni, vibrând la unison la un film devenit, de atunci, legendar. Cinema-ul ca experiență și senzație globală, capabil...

Extinction Room (Hopeless.) la eXplore Festival la București

Extinction Room (Hopeless.) la eXplore Festival la București
Extinction Room (Hopeless.), instalația audio performativă semnată de artistul Sergiu Matiș, va avea premiera la eXplore festival #14 - Bucharest International Contemporary Dance and Performance Festival,...

Spectacolul Triburi, în regia lui Vlad Cristache, la Festivalul Zile și Nopți de Teatru la Brăila

Spectacolul Triburi, în regia lui Vlad Cristache, la Festivalul Zile și Nopți de Teatru la Brăila
Galerie Foto Vineri, 20 septembrie 2019, de la ora 18.00, spectacolul Triburi. Codul bunelor BARIERE, în regia lui Vlad Cristache, se va juca în cadrul Festivalului Zile și Nopți de Teatru la Brăila (ediția a XIII-a,...

„Descifrând portrete regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari”. O conferință despre construcția imaginii regalității

„Descifrând portrete regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari”. O conferință despre construcția imaginii regalității
Galerie Foto Muzeul Național de Artă al României vă invită miercuri, 25 septembrie 2019, ora 18.00 la conferința Descifrând portretele regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari....

România - cea mai mare distincție la „Vox Artis” 2019

România - cea mai mare distincție la „Vox Artis” 2019
În perioada 17 – 19 septembrie 2019 a avut loc la la Sibiu, în cadrul Sibiu Opera Festival, ediția cu numărul 11 a concursului de canto „Vox Artis”. 20 de tineri artişti lirici din 7 țări au concurat în...

Un program dens, excepțional, în cadrul Festivalului George Enescu

Un program dens, excepțional, în cadrul Festivalului George Enescu
Galerie Foto În debutul programului zilei de 20 septembrie este inclusă o nouă conferință din seria Forumul Internațional al Compozitorilor în sala de la Universitatea Națională de Muzică din București. Conferința este...

Autobiografia lui Edward Snowden, “Dosar permanent”, lansată în România

Autobiografia lui Edward Snowden, “Dosar permanent”, lansată în România
Editura Nemira publică autobiografia controversatului Edward Snowden, americanul care a dezvăluit lumii întregi pericolele sistemelor de supraveghere a comunicațiilor și internetului, și a fost inculpat de spionaj...

Un program de Festival dens pentru ziua de 19 septembrie, cu șase evenimente marcate pe agendă

Un program de Festival dens pentru ziua de 19 septembrie, cu șase evenimente marcate pe agendă
Galerie Foto De la ora 10.00, în cadrul Forumului Internațional al Compozitorilor, se pot urmări live, pe site-ul Festivalului Enescu sau direct în sală, la Universitatea Națională de Muzică din București, discuțiile cu...

Mihail Siskin, scriitorul care a făcut să renască literatura rusă, revine în București pe 8 octombrie

Mihail Siskin, scriitorul care a făcut să renască literatura rusă, revine în București pe 8 octombrie
Marti, 8 octombrie 2019, indragitul scriitor Mihail Siskin, considerat cel mai important autor rus contemporan si singurul care a primit toate cele trei mari premii literare rusesti, revine in Bucuresti la invitatia...

Plimbare în pași de dans prin parc, în premieră națională, la Sibiu!

Plimbare în pași de dans prin parc, în premieră națională, la Sibiu!
Teatrul „Gong” prezintă pentru prima dată în România conceptul „Happy Manif”, un demers coregrafic inițiat de David Roland și Valeria Giuga (Franța). Spectacolul va fi prezentat publicului larg...

Drum lin printre îngeri, dragă Ducule!

Drum lin printre îngeri, dragă Ducule!
Galerie Foto Regizorul Alexandru Darie, managerul Teatrului Bulandra, a plecat dintre noi. Mult prea devreme. Avea doar 60 de ani. Noblețe și talent. Absent și mereu supraviețuitor. Spațiul lui de zbor era...

Teatru rom la Teatrul Evreiesc de Stat din București

Teatru rom la Teatrul Evreiesc de Stat din București
Galerie Foto Vineri, 20 septembrie, de la ora 19.00, Teatrul Evreiesc de Stat din București și compania de teatru rom Giuvlipen vă invită la spectacolul „Kali Traš/ Frica neagră”, primul spectaocol de teatru despre...

Moonlighting, de Teodora Bogdan, la Galeria Estopia

Moonlighting, de Teodora Bogdan, la Galeria Estopia
Galeria Estopia are vești noi la început de septembrie: după deschiderea spațiului Estopia cu numărul 2 de la Lugano, Elveția, din 12 septembrie, Estopia București are plăcerea să vă invite la prima expoziție ...
Serviciul de email marketing furnizat de