x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

“Am scris trei cărţi în tren, în timp ce făceam naveta spre serviciu”. De vorbă cu Andrew Nicoll, autorul romanului “Dacă citeşti asta înseamnă că am murit”

0
Autor: Sebastian S. Eduard 19 Noi 2014 - 19:37
“Am scris trei cărţi în tren, în timp ce făceam naveta spre serviciu”. De vorbă cu Andrew Nicoll, autorul romanului “Dacă citeşti asta înseamnă că am murit” “Am scris trei cărţi în tren, în timp ce făceam naveta spre serviciu”. De vorbă cu Andrew Nicoll, autorul romanului “Dacă citeşti asta înseamnă că am murit”
Scriitorul britanic Andrew Nicoll vine în aceste zile în România, cu ocazia Târgului Gaudeamus, pentru a se întâlni cu cititorii săi. Volumele “Dacă citeşti asta înseamnă că am murit” şi “A fost odată ca niciodată” au apărut recent la Editura All.

Scrieţi articole politice pentru The Sun. În acelaşi timp şi romane? Credeţi că aţi putea renunţa la vreuna dintre îndeletniciri?

■ Nu, nu prea. Cu toate că am renunţat la romane la un moment dat. Timp de doi ani şi mai bine – mai degrabă trei, de fapt –, n-am scris nimic. Editorii mi-au frânt inima. Am fost teribil de trist. Dar, în orice caz, mi-am revenit. Iar la jurnalism nu prea am cum să renunţ. N-am nicio pregătire şi, dacă n-ai nicio pregătire, singurul lucru pe care poţi să-l faci e să lucrezi la un ziar.

M-a amuzat enorm pasajul în care descriaţi cum aşteptaţi un semn de la editor (ştiu, este crud din partea mea). În fond şi JK Rowling a fost în prima faza refuzată, nu?

■ Asta nu face decât să arate cât de puţine ştiu editurile despre lume în general şi despre cărţi în particular. Dar cel mai rău a fost să constat ce nebunie domneşte în lumea editorială, să văd cum nişte sonaţi cu acte-n regulă se fac stăpâni peste munca mea. Să vă dau un exemplu: m-a abordat la un moment dat un mare agent literar din Londra, căruia îi plăcuse A fost odată ca niciodată, dar care insista că trebuie să ascund faptul că sunt bărbat. Voia să le spună editurilor că sunt femeie, pentru că, dacă ar fi fost scrisă de o femeie, cartea mea ar fi deşteaptă şi înduioşătoare şi profundă, în timp ce, scrisă de un bărbat, e pur şi simplu sinistră. Şi, mai presus de orice, nimeni nu trebuia să ştie că lucrez la The Sun, pentru că la The Sun nu lucrează decât gorile fără nici un dram de cultură. Nebunie curată! De când am început să am de-a face cu lumea editurilor şi până azi, n-am întâlnit încă pe nimeni care să înţeleagă o idee simplă: că e mai bine să te lase să spui pe şleau ce vrei să spui şi că ceea ce voiai să spui e exact ceea ce ai spus. În plus, editurile întotdeauna vor să facă ceea ce tocmai s-a făcut. Amurg a avut un succes fulminant – hai să mai băgăm nişte vampiri. Cincizeci de umbre a dat lovitura – hai să mai băgăm nişte perversiuni sexuale. Cumpăraţi cartea asta pentru că e exact ca cealaltă. Eu am făcut greşeala de a scrie un roman care chiar e roman. Ei n-au găsit nici un sertar în care să se potrivească, aşa că au fugit.

Apropo: presa se îndreaptă către online. Cartea, încă mai opune rezistenţă. Unde vă situaţi în acest conflict. Print vs online. Sau poate că nici nu este neapărat un conflict…

■ Ştiţi care e cel mai mare anacronism din cinematografie? Îl găsiţi în Blade Runner, o poveste despre o lume cu maşini zburătoare şi androizi care seamănă atât de mult cu oamenii, încât nici măcar ei nu-şi dau seama că de fapt nu sunt oameni. Şi, în tot decorul ăsta, Harrison Ford, în timp ce aşteaptă nişte fast-food, citeşte un ziar. Presa nu mai are niciun viitor pe hârtie. Nimeni n-a anticipat apariţia iPad-ului, cu toate că e absurd să crezi că oamenii vor să primească ştiri pe hârtie o dată pe zi. Din fericire, ziarul meu gestionează foarte bine tranziţia la mediul online şi reuşeşte să scoată bani şi din varianta electronică, dar vorbim de un proces care cere îndemânare şi prevedere. Dacă vrei să te-apuci de aşa ceva, ar fi bine să începi acum doi ani. Cât despre cărţi, aici lucrurile s-ar putea să stea altfel. Cărţile pot fi privite şi ca nişte artefacte frumoase, nişte obiecte pe care să le preţuieşti şi de care să te bucuri. Nu mi-ar plăcea să-mi ştiu rafturile goale şi să n-am în bibliotecă decât un iPad.

Deplângeaţi într-un interviu soarta poveştii. Spuneaţi că nu mai au loc în literatură… de ce?

■ Pentru că oamenilor inteligenţi li se par vulgare. Există o viziune academică asupra scrisului, care ridică în slăvi cărţile în care nu se întâmplă nimic. Dacă poţi s-o ţii trei sute de pagini fără să se întâmple nimic, cu atât mai bine. Haideţi să descriem tapetul în cincizeci de pagini şi apoi să arătăm cum s-a decojit când s-a pătat tavanul de la ploaie – dar numai după ce a plecat eroul de acasă, doar nu vrem să-l surescităm! Dickens scria poveşti. Shakespeare scria poveşti. Amândoi aveau ceva de spus despre condiţia umană, dar nu le era ruşine să îşi şi distreze publicul în acelaşi timp. Ce e rău în asta? Oamenii au nevoie de poveşti, şi atunci citesc romane poliţiste. Îşi astâmpără astfel setea de poveşti, dar nu află mare lucru despre ce înseamnă să fii om.

Care sunt obiceiurile dvs atunci când scrieţi? Va impuneţi o normă? Scrieţi numai în anumite circumstanţe? Maşină de scris? Mac?

■ Am scris trei cărţi în tren, în timp ce făceam naveta spre serviciu. Mă gândeam la ce voiam să scriu. Scriam într-un caiet. Poate mai schimbam un pic. Băteam totul la calculator seara sau în weekend. Poate că şi atunci mă mai răzgândeam şi mai schimbam câte ceva. Şi gata. Nu mă interesa cât durează. Cu ultima carte – a patra, pe care am terminat-o pe 1 noiembrie –, lucrurile au fost puţin altfel. Am scris-o pe un iPad, cu o normă de cel puţin o mie de cuvinte pe zi. Dacă nu scriam o mie de cuvinte, aveam de recuperat a doua zi.

V-aţi gândit până acum că una dintre cărţile dvs ar putea fi ecranizată?

■ Da, de fiecare dată când mă uit la câte un extras de cont.

La ce lucraţi acum? Dacă nu e secret…

■ Tocmai am terminat o nouă carte. După cum ziceam, timp de doi, trei ani n-am mai scris nimic, nici măcar o listă de cumpărături. Dar, în septembrie anul trecut, am primit acces la nişte dosare ale poliţiei, vechi de o sută de ani, despre o crimă nerezolvată care a avut loc în orăşelul în care trăiesc. Ştiu povestea încă de când eram mic. Unii dintre cei pomeniţi în dosarele poliţiei au rude care încă locuiesc aici, chiar pe strada mea, iar martorii stăteau în case pe lângă care trec în fiecare zi. M-am gândit la povestea asta un an de zile şi pe urmă am scris-o. Editorii mi-au spus să le trimit manuscrisul în noiembrie. L-am trimis pe 4 noiembrie. Au zis că e prea devreme. Voiau de fapt să spună “sfârşitul lui noiembrie”. Nu au timp să se ocupe de el acum. Aşa că trebuie să mă gândesc la altceva. Aveţi vreo idee?

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Bucurați-vă de operă!

Bucurați-vă de operă!
Galerie Foto  „Don Giovanni”-ul lui Mozart, în luna noiembrie pe scena Operei Naționale București   Opera Națională București prezintă joi, 21 noiembrie 2019, începând cu ora 18:30 spectacolul „Don...

Antologia „A fost odată comunism“ va fi lansată la Gaudeamus

Antologia „A fost odată comunism“ va fi lansată la Gaudeamus
Radio România Cultural și Editura Casa Radio  lansează la Târgul de Carte Gaudeamus, duminică,  24 noiembrie,  de la ora 12.30, în anul în care românii sărbătoresc 30 de ani de libertate,...

Trei muzicieni, Horia Andreescu, Daniel Ciobanu și Jacob Reuven, propun o „abordare exotică” a muzicii lui Mendelssohn

Trei muzicieni, Horia Andreescu, Daniel Ciobanu și Jacob Reuven, propun o „abordare exotică” a muzicii lui Mendelssohn
Galerie Foto Joi, 21 și vineri, 22 noiembrie 2019, de la ora 19.00, în Sala mare a Ateneului Român, Orchestra Simfonică a Filarmonicii „George Enescu", condusă de maestrul Horia Andreescu, va avea în program Concertul în re...

Actrița Emilia Clarke s-a simțit inconfortabil în timpul scenelor nud din "Game of Thrones"

Actrița Emilia Clarke s-a simțit inconfortabil în timpul scenelor nud din "Game of Thrones"
Actriţa britanică Emilia Clarke a spus că s-a simţit inconfortabil în timpul filmărilor la unele dintre scenele nud din serialul de televiziune ''Game of Thrones'', relatează Press Association....

Noutățile Grupului Editorial Trei la Gaudeamus 2019

Noutățile Grupului Editorial Trei la Gaudeamus 2019
Galerie Foto Între 20-24 noiembrie 2019, centrul evenimentelor culturale din București se mută, pentru 5 zile, la Romexpo, unde va avea loc Târgul Internaţional GAUDEAMUS - Carte de învățătură. În standurile TREI și...

Expoziţia „Arhitecţi vienezi & austrieci la Bucureşti (1830-1930)” la Galeria ICR Viena

Expoziţia „Arhitecţi vienezi & austrieci la Bucureşti (1830-1930)”  la Galeria ICR Viena
Expoziția tematică „Arhitecți vienezi & austrieci la București (1830-1930)”, proiect realizat de Muzeul Municipiului București în colaborare cu Institutul Cultural Român Viena, va fi prezentată în...

Papagalul mut... va întâlni peste 900 de spectatori pe seară!

Papagalul mut... va întâlni peste 900 de spectatori pe seară!
Galerie Foto Revenind în teatru după o îndelungată absenţă, timp în care s-a făcut cunoscut printr-o carieră fulminată în cinematografie, regizorul Nae Caranfil a realizat nu demult, pe scena Sălii Studio a Teatrului...

Sibiu Magic Show: comedie explozivă și magie din viitor

Sibiu Magic Show: comedie explozivă și magie din viitor
Galerie Foto Cea de-a doua zi a programului Sibiu Magic Show propune o experiență teatrală unică și incredibilă, în care imposibilul devine posibil prin două spectacole de neratat, ce combină arta magiei cu muzica live, come...

URBAN GIF SHOW, un spectacol inovator și provocator, are premiera la final de noiembrie la Teatrelli

URBAN GIF SHOW, un spectacol inovator și provocator, are premiera la final de noiembrie la Teatrelli
O producție inovatoare pentru care celebrul coregraf Florin Fieroiu semnează conceptul, regia și coregrafia și care îi aduce împreună pe unii dintre cei mai avangardiști creatori și actori/dansatori români,...

The King’s Singers prezintă ‘Finding Harmony’, în concert extraordinar la Opera Națională Română din Cluj-Napoca

The King’s Singers prezintă ‘Finding Harmony’, în concert extraordinar la Opera Națională Română din Cluj-Napoca
The King’s Singers, renumitul sextet vocal laureat cu două premii Grammy, un premiu Emmy, precum și un loc de onoare în “The Hall of Fame” realizat de revista Gramophone, revine la Cluj pentru un nou...

O lucrare rar cântată în România: monumentala Simfonie nr. 2 de Sibelius, la Sala Radio

O lucrare rar cântată în România:  monumentala Simfonie nr. 2 de Sibelius, la Sala Radio
Galerie Foto Simfonia nr. 2 semnată de cel mai mare compozitor al Finlandei - Jean Sibelius - o lucrare monumentală rar cântată în România, va fi interpretată vineri,  22 noiembrie (19.00), la Sala Radio. Sibelius și-a...

După 19 ani de interdicție, Turkmenistanul găzduiește operele compozitorilor străini

După 19 ani de interdicție, Turkmenistanul găzduiește operele compozitorilor străini
Turkmenistanul a găzduit ieri prima reprezentaţie a unei opere străine, după o interdicție de aproape 19 ani care a fost explicată prin incompatibilitatea dintre această formă de artă şi...

Gaudeamus 2019: Mii de titluri, întâlniri cu scriitori, istorici, traducători, critici literari şi jurnalişti

Gaudeamus 2019: Mii de titluri, întâlniri cu scriitori, istorici, traducători, critici literari şi jurnalişti
Mii de titluri, întâlniri cu scriitori, istorici, traducători, critici literari şi jurnalişti celebri, lansări de carte şi sesiuni de autografe, dezbateri şi concursuri sunt evenimentele cu care editurile îşi...

EUROPALIA România - Alex Simu Quintet prezintă compoziţiile simfonice ale lui Enescu în variantă jazz

EUROPALIA România - Alex Simu Quintet  prezintă compoziţiile simfonice ale lui Enescu în variantă jazz
Galerie Foto Alex Simu Quintet va prezenta „Suita nr.1 pentru orchestră în Do major, op.9”, de  George Enescu, în cadrul turneului Alex Simu’s Echoes of Enescu, care va debuta la Podium JIN din Nijmegen, în Olanda, pe ...

Începe UTE Fest 2019!

Începe UTE Fest 2019!
Galerie Foto Marți, 19 noiembrie 2019, începe cea de-a 18-a ediție a Festivalului Uniunii Teatrelor din Europa. Organizat de Teatrul Maghiar de Stat Cluj, după o absență de 11 ani, UTE Fest reunește, în perioada 19-30...
Serviciul de email marketing furnizat de