x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

De la Bârca la Viena şi înapoi (XLII)

0
Autor: Andrei Paunescu 01 Mar 2009 - 00:00

PESTE TIMP  •  JURNALUL UNUI DRUM ÎN AUSTRIA CU BĂIATUL MEU.
Nota autorului: Am marcat cu paranteze drepte paragrafele care mi-au fost cenzurate la apariţia cărţii.




Carte apărută în 1981 la Editura Sport-Turism; grafica: Andrei A. Păunescu

Am început deci azi, 3 ianuarie 1979, cartea de fapte şi gânduri.

19 ianuarie 1979 (n.r. – continuare)

– Da, cred că da, pentru că n-ar fi corect să rămân acolo, pentru că, de altfel, am şi stat, uite, aproape şase ani, chiar şase ani vor fi  la 1 februarie, peste două săptămâni.

ş– Nu, tati, nu face asta.

– De ce, Andrei? Nu ţii minte că ţie nu-ţi păsa, ba chiar dispreţuiai locul meu de muncă?

– Tati, eram învăţat de mama să te urăsc, dar dacă ai şti ce dor îmi este să mergem la redacţie! Aş muta şi clasa, şi casa la matale la redacţie. Îmi place.

– Nu, Andrei, trebuie să plec de la Flacăra. Acum revista este bună, are un drum al ei.

– Tocmai de aceea, tati, nu trebuie să pleci, pentru că e bună. Matale ai făcut şi oamenii să fie mai buni, de exemplu, pe mama, şi acum s-a întors împotriva matale, pentru că ai făcut-o bună şi crede că nu se mai poate întoarce la rău, crede că nu mai poate fi adusă la starea de unde a plecat şi de-aia a vrut să-ţi facă rău, ca să nu mai poţi face pe altcineva bun ca dânsa, şi aşa a stricat totul.

– Nu ştiu, Andrei, dar trebuie să plec de la Flacăra.

– Nu, nu vei pleca cu nici un chip.

– De ce?

– Nici nu e bine să pleci, tati, pentru că Flacăra, aşa bună cum ai făcut-o, se va întoarce împotriva matale ca şi mama şi nici nu va mai recunoaşte că matale ai făcut-o bună.ţ

Aici, în Mexico Platz, după cum de altfel şi ştiam de la câţiva dintre cei cu care vorbisem, se poate pălăvrăgi în toate limbile pământului. Sunt foarte deştept la modul teoretic, dar la modul practic îmi dau seama că am o adâncime în prostie la fel ca inteligenţa pe care o am când teoretizez. De exemplu, eram convins că nimic nu poate fi mai ieftin fără să fie şi mai prost, dar am început să mă amăgesc cu lucruri. Iată acolo un pistol pentru copii. Iată alt pistol.

– Hai să intrăm, Andrei, îi zic, şi Andrei nu mai poate de bucurie.

Tuturor copiilor le plac obiectele ce se vând la bâlci. Nu am văzut încă nici un copil care să prefere un lucru serios altuia de tinichea şi poleială pe care i le oferă o tejghea de bâlci. Mi-aş permite chiar să fac o teorie mai aprofundată a plăcerii bâlciului şi a bucuriei de a alege tocmai ceea ce e trecător, strălucitor, fără substanţă. Muritori cum sunt şi gablonzuri cum sunt, oamenii nu pot alege la vârsta candorii decât ceea ce le seamănă. Lumea ieftină, poleită şi superficială a bâlciului, a tarabei mincinoase o re prezintă vârsta la care omul n-a învăţat încă prefăcătoria şi reacţionează faţă de tentaţiile vieţii cu sinceritatea şi vehemenţa purităţii sale. Ne plac obiectele de bâlci, pentru că ştim din ce puşti de dresaj venim, pentru că ştim că pâinea noastră nu e din făină, ci e din fard. Pentru că ştim că tot ce ni se întâmplă nu e decât aparenţă. Esenţa e închiriată încă din veacul răstignirii de cei care au puterea să-şi asume suferinţa lumii. În clipa în care Iisus era considerat vinovat, iar Barabas, ticălosul dovedit, era considerat nevinovat, începea bâlciul. De atunci, de când bătrânii au preferat să-l învinovăţească pe Iisus, care era nevinovat, şi să-l ierte pe Barabas, care era vinovat, esenţa s-a despărţit de aparenţă şi bâlciul ne-a aparţinut. Şi ne-a vrăjit.

Copiii noştri iubesc, ca şi noi, aceste efemere lucruri ieftine şi sclipitoare, care nu-i plictisesc cu durata lor, pentru că se vor termina repede, se vor sparge, se vor deteriora, se vor mohorî la culoare şi, deci, nu vor avea obligaţia faţă de ele să le întreţină, să le apere. Copiii noştri trădează ceea ce noi ascundem – plăcerea pentru gablonz, pentru kitsch, pentru efemer şi pentru strălucirea imediată.

Şi femeile sunt uneori aşa. Adică mai sincere. Ele cad de acord să poarte un metal mincinos numai pentru ca invidia celorlalte femei să le dea satisfacţia momentană şi trecătoare că sunt mai altfel, că au putut să se îmbete de strălucirea unui inel măcar o seară. "Dă-o-ncolo de viaţă, că una e."

În ceea ce mă priveşte, lucrurile stau altfel, nu pentru că sunt mai profund decât bărbaţii şi femeile lumii, ci pentru că sunt mai orgolios decât mulţi dintre ei. Nu m-aş putea lăuda niciodată cu ceva care e al altuia. În acest sens nu-i înţeleg pe cei care îşi fac cărţile luând şi din alţii. Cum adică, să mă laude cineva şi eu să înghit în sec, ştiind că mă laudă pentru că am luat ce a gândit altul? şAsta e absolut oribil, la fel de cumplit ca bancul acela, de altfel destul de înţelept, cu impotentul care se duce la doctor să-i facă un transplant, să-i aşeze alt sex. Doctorul îi face transplantul, îi pune un sex aşa cum dorise acela, bolnavul, nenorocitul, prăpăditul, moalele. Şi după un timp, bolnavul se prezintă din nou, având o disperare şi mai mare pe faţă, la medic.

– Ce s-a întâmplat, cetăţene? Nu funcţionează? Soţia dumneavoastră nu e mulţumită?

– Ba funcţionează, domnule doctor.

– Atunci ce sunteţi aşa de supărat?

– Domnule doctor, orice s-ar întâmpla, vă rog, scoateţi-mi ce mi-aţi pus, că-mi vine să înnebunesc la gândul că-mi iubesc nevasta cu sexul altuia!

Cam aşa e şi cu plagiatorii.ţ Să fii lăudat pentru ceva ce n-ai făcut, să primeşti şi premii, şi glorie, şi chiar să fii invidiat şi tu să ştii în sinea ta că te invidiază degeaba, că nu tu ai scris, tu ai luat de la altcineva care a scris – mi se pare dizgraţios.

Gablonzul de fapt plagiază realitatea cea mai înaltă. Din acest motiv nu-mi plac şi n-aş suporta – întâmplă-se orice – strălucirea falsă, lipsită de durată, a unei glorii ce ar dura câteva ore sau câteva săptămâni.

M-am obişnuit cu alt fel de succese, cu alt fel de strălucire şi pe acelea încerc să le obţin.

Dar spectacolul intrării copiilor în circuitul de gablonz al lumii e foarte plăcut de urmărit. E plăcut şi e dureros, pentru că, fireşte, trebuie să-l spunem încă de mici, şi nu doar să le spunem, să-i convingem, cum e lumea.

Andrei a început să se entuziasmeze la gândul că vom lua un pistol ce va mirosi a pulbere adevărată şi a moarte falsă. Aşadar, ne luăm după vitrină şi intrăm în magazin. O fată care trebuie că în restul timpului are şi o altă slujbă, la trotuar, ne întreabă, într-o nemţească mai aproximativă decât oriunde şi oricând, ce dorim. Îi zic lui Andrei în limba de acasă?

– Măi, ce vrem noi să luăm de fapt?

– Tati, să luăm un pistol barosan. Uite, acela mai mic. Dacă-mi iei şi blugi, pot să-l ţin în ei.

– Da, măi, dar tu nu vezi că e de tinichea?

– Nu e, tati, de tinichea, nu vezi ce străluceşte?

– Nu e bun, îi spun.

Şi deodată o aud pe vânzătoare zicând în limba noastră:

– E bun.

Aveam să-mi dau seama că în Mexico Platz se practică un fel de caricatură a internaţionalismului, adică se dă impresia unei solidarităţi a celor necăjiţi. Dacă află că eşti român, vânzătorul îţi oferă câteva momente melodramatice din istoria ţării tale, dacă află că eşti turc, îţi deplânge soarta de azi a Turciei, după ce atâta vreme fusese un imperiu glorios. şDacă află că eşti sovietic, ţi-i înjură pe chinezi.ţ Dacă află că eşti iugoslav, îţi laudă şliboviţa. Mici trucuri ce ţin de multe ori, pentru că omul aflat departe de ţară ia drept bun numai ceva din ce i se oferă. N-o să pretindem ca micul ipocrit să joace ca Spencer Tracy teatru în fiecare zi. Poate că şi Spencer Tracy se plictisea câteodată de teatrul mare şi juca un teatru mic, de buzunar pământean.

Mexico Platz, dacă stai să cercetezi mai adânc, emană un puternic miros de hienă universală.
(Va urma)
Citeşte mai multe despre:   andrei,   pagini de proza

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Decembrie, luna cărților

Decembrie, luna cărților
Galerie Foto Este vremea poveștilor, a întâlnirilor cu oamenii dragi, e vremea când putem dărui celor care au mai puțin, când putem petrece mai mult timp cu familia și cu prietenii și, nu în ultimul rând, este vremea...

O nouă donație la Muzeul Colecțiilor de Artă! COLECŢIA DAN ŞI LIANA NASTA – DONAŢIA MIHAI ŞI ELENA NASTA

O nouă donație la Muzeul Colecțiilor de Artă!  COLECŢIA DAN ŞI LIANA NASTA – DONAŢIA MIHAI ŞI ELENA NASTA
Galerie Foto Muzeul Colecţiilor de Artă, secţie a Muzeului Naţional de Artă al României, vă invită începând cu data de 14 decembrie 2019 să vizitaţi expoziţia permanentă  a colecţiei „Dan şi Liana Nasta”,...

Recitalul Treptele Unirii – Prețuiți-vă eroii!, la treizeci de ani de la Revoluția din decembrie 1989

Recitalul Treptele Unirii – Prețuiți-vă eroii!,  la treizeci de ani de la Revoluția din decembrie 1989
Primăria Municipiului București, prin Teatrul Nottara, are plăcerea să vă invite la recitalul extraordinar Treptele Unirii – Prețuiți-vă eroii! al actorului Emil Boroghină, cu ocazia împinirii a treizeci de...

Prezență regală și public numeros la evenimentele din rețeaua ICR, despre căderea comunismului în România

Prezență regală și public numeros la evenimentele din rețeaua ICR, despre căderea comunismului în România
Galerie Foto Moment istoric al țării noastre, Decembrie 1989 este comemorat la 30 de ani de la declanșarea lui, în toate reprezentanțele Institutului Cultural Român din străinătate. Numeroase concerte, expoziții, proiecții...

”Ne-am ridicat: România, 1989-2019”: România la 30 de ani de la Revoluție, de la comunism la Uniunea Europeană

”Ne-am ridicat: România, 1989-2019”: România la 30 de ani de la Revoluție, de la comunism la Uniunea Europeană
Pe 12 ianuarie 1990, jurnalistul scoțian Rupert Wolfe Murray a ajuns pentru prima dată în România. A găsit atunci o țară care își pornea drumul spre democrație, cu o populație dornică de schimbare. A...

Oameni de radio pe scena Teatrului Național din Craiova, în spectacolul lui Bobi Pricop

Oameni de radio pe scena Teatrului Național din Craiova, în spectacolul lui Bobi Pricop
Galerie Foto Spectacolul RADIO de Eric Bogosian, în regia lui Bobi Pricop va avea premiera în acest sfârșit de săptămână, în 14 și 15 decembrie 2019, ora 19:00. Pentru fiecare reprezentație, regizorul va invita câte un...

Billboard va integra vizualizările de pe „YouTube” în clasamentul vânzărilor de albume

Billboard va integra vizualizările de pe „YouTube” în clasamentul vânzărilor de albume
Grupul „Billboard” va integra vizionările de videoclipuri muzicale de pe „YouTube” în clasamentul său dedicat vânzărilor de albume în Statele Unite, pentru a evidenţia mai bine modurile de consum ale...

Experienţa „Star Wars” a ajuns la final pentru actorul care îl interpretează pe robotul C-3PO

Experienţa „Star Wars” a ajuns la final pentru actorul care îl interpretează pe robotul C-3PO
Experienţa „Star Wars” a ajuns la final pentru Anthony Daniels, actorul britanic care îl interpretează pe robotul C-3PO, odată cu lansarea următorului lungmetraj din această celebră serie cinematografică,...

Peste 7.000 de fani ai muzicii rock, la concertul Deep Purple din Cluj

Peste 7.000 de fani ai muzicii rock, la concertul Deep Purple din Cluj
Galerie Foto Legendara trupă și-a surprins publicul cu fragmente din George Enescu. Deep Purple una dintre cele mai reprezentative trupe ale rock-ului britanic care, de-a lungul timpului, a explorat noi stiluri,...

Haydn, Mozart şi Beethoven, în interpretarea Orchestrei Filarmonicii „George Enescu“, condusă de Horia Andreescu

Haydn, Mozart şi Beethoven, în interpretarea Orchestrei Filarmonicii „George Enescu“, condusă de Horia Andreescu
În această seară, la Ateneul Român, de la ora 19.00, Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, dirijată de Horia Andreescu, va avea în program lucrări de Joseph Haydn, Wolfgang Amadeus Mozart şi...

Premieră “Persona” la Odeon

Premieră “Persona” la Odeon
Pe 20 și 21 decembrie, ora 19:30, în Sala Studio a Teatrului Odeon are loc premiera spectacolului “Persona” de Ingmar Bergman, regia Radu Nica, decorul Tudor Prodan, costumele Cristina Milea. Din...

Cozi imense cu o săptămână înainte de lansarea noului film din seria "Star Wars"

Cozi imense cu o săptămână înainte de lansarea noului film din seria "Star Wars"
Fanii francizei "Star Wars", echipaţi cu saci de dormit şi un proiector portabil, au început încă de ieri să îşi amplaseze corturile pe trotuarul din faţa legendarului cinematograf "Chinese Theatre" din...

BRomania, despre debutul regizoral al filmului 5GANG: Un Altfel Crăciun: „Mi-am dorit dintotdeauna să fac un film”

BRomania, despre debutul regizoral al filmului 5GANG: Un Altfel Crăciun:  „Mi-am dorit dintotdeauna să fac un film”
Matei Dima a știut de când era mic că vrea să lucreze în industria de divertisment, pentru că mereu și-a dorit să facă oamenii să râdă. După ce a studiat la o facultate de teatru din Los Angeles, el a...

România, cel mai mare exportator de viori din UE

România, cel mai mare exportator de viori din UE
Statele membre ale Uniunii Europene au exportat anul trecut 105.000 viori, în valoare de 23,3 milioane de euro, iar România este cel mai mare exportator de viori al UE în restul lumii, arată datele publicate de...

Muzică veche românească cu Ansamblul Anton Pann, la Festivalul EUROPALIA România

Muzică veche românească cu Ansamblul Anton Pann, la Festivalul EUROPALIA România
Galerie Foto Muzica Principelui Cantemir va fi interpretată  de către Ansamblul cameral de muzică veche Anton Pann, în faţa publicului european, în cadrul Festivalului EUROPALIA România, prin intermediul unui turneu...
Serviciul de email marketing furnizat de