x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Diplomaţie şi jocuri de putere – Lecţiile secolului XX

0
Autor: Serban Cionoff 08 Mar 2015 - 14:12
La nouă ani după “Diplomaţia secolului XX” ( “Fundaţia Europeană Titulescu”, 2006), Constantin Vlad, cărturar şi diplomat de excepţie, publică “Istoria diplomaţiei. Secolul XX”(*), lansată recent tot sub auspiciile prestigioasei instituţii a mediului nostru ştiinţific şi diplomatic.

Noua carte păstrează, în substanţa sa, materialul deosebit de valoros din cea care a precedat-o, îmbogăţind cercetarea pe baza aprofundării analizei pe baza unor recente exegeze şi a unor documente diplomatice până de curând necunoscute, care aruncă o lumină nouă asupra evenimentelor ce au marcat demersurile diplomaţiei în strategia jocurilor de putere ale politicului. Mă refer la “The Second War”, cele 6 volume ale lucrării lui Winston Churchil, care oferă un tezaur de informaţii inedite despre politica şi diplomaţia Marii Britanii în momente - decisive ale Marii Conflagraţii Mondiale, cu un accent aparte pe jocurile de putere dintre Londra şi Washington, dintre Londra şi Moscova ş.a.m.d, jocuri de pe urma cărora România a fost oferită cu atâta “generozitate” Imperiului de la Kremlin. Sunt, de asemenea, de menţionat cărţile de memorii ale lui Anatoli Dobrînin, Anthony Eden sau Kohl Helmut, ca şi monografiile consacrate unor personalităţi care, fiecare în felul lor, au marcat istoria atât de dramaticului secol XX,  de la IV Stalin şi Hitler, la  Mihail Gorbaciov şi Boris Elţîn. Din literatura românească, autorul s-a oprit-în mod semnificativ, cred- la “România după Malta”, crestomaţia lui Adrian Năstase pe care Constantin Vlad o  consideră “indispensabilă pentru studierea primilor paşi făcuţi de România în domeniul politicii externe şi diplomaţiei în condiţiile extrem de dificile şi pline de incertitudini şi de riscuri la începutul anilor *90”,precum şi la cartea lui Paul Niculescu Mizil “România şi războiul americano-vietnamez”, pe care şi eu o consider că merită a fi cunoscută, dincolo de orice alt fel de rezerve şi prejudecăţi, pentru că aduce în discuţie un moment de referinţă al politicii externe independente şi al diplomaţiei curajoase a României post-belice.
Şi, trebuie să o spunem fără precauţii de circumstanţă, este meritul autorului cărţii de faţă acela de a fi ştiut să aleagă, cu un remarcabil simţ al esenţialului şi, deopotrivă, al nuanţelor semnificative, ceea ce Benedetto Croce numea ” ce e viu şi ce e mort” în opera istoriei.
Desigur, o lectură comparată a celor două lucrări ale lui Constantin Vlad consacrate diplomaţiei secolului XX va putea să pună în evidenţă “cât” şi mai ales “cum” a încorporat autorul în substanţa noii sale cărţi din aceste preţioase achiziţii documentare. În ceea ce mă priveşte, m-aş opri în mod aparte la capitolul final al “Istoriei diplomaţiei”, care, dincolo de un titlu de o premeditată modestie (“În loc de încheiere”), reprezintă un model de analiză şi de înţelegere a substanţei demersului diplomatic. Începând cu distincţia pe care Constantin Vlad o operează între cele două concepte-esenţiale: politica externă şi diplomaţia, “un fel de fraţi siamezi în manifestarea statelor pe arena internaţională”. “Fără a trage linii de demarcaţie rigide- punctează Constatin Vlad-, este de menţionat că unul dintre aceşti  <<fraţi>>, anume politica externă este mai direct conectat la factorii de putere. Adică la factorii care definesc liniile, scopurile, marile atitudini şi acţiuni ale statelor în raporturile lor externe, precum şi poziţiile pe care aceste state le adoptă într-o problemă sau alta. E rândul apoi al diplomaţiei chemată să instrumenteze, cu mijloacele sale, realizarea obiectivelor de politică externă ale statelor.” Aici, Constantin Vlad introduce o altă precizare absolut necesară şi firească:”Dar, diplomaţia este, mai precis poate fi nu un simplu executant al poziţiilor adoptate de state prin politica lor externă. Dimpotrivă, diplomaţia, prin factorii ei chemaţi s-o înfăptuiască, poate să influenţeze formularea poziţiilor de politică externă.”

 Am insistat anume asupra acestor precizări ale termenilor pentru că ele ne oferă, deloc întâmplător, o mai corectă şi mai nuanţată perspectivă de abordare a ceea ce reprezintă prezenţa activă, dinamică , substanţială a României pe scena politică internaţională, cu precădere în cea de-a doua jumătate a anilor *60. Mai direct spus, prin relativa, dar reala, “ dublă independenţă” a demersurilor diplomatice româneşti. Ceea ce a însemnat, pe de o parte faţă independenţă de “centrul unic de comandă”, de la Moscova ,iar, pe de alta, faţă de linia de politică internă a partidului –stat. Deosebit de semnificative, în această ordine de demonstraţie mi se pare analizele lui Constantin Vlad asupra rolului dinamic şi, mai ales, eficient al diplomaţiei româneşti la Conferinţa pentru Securitate şi Cooperare în Europa sau demersurile de mediere pe care diplomaţia noastră, le-a realizat în vederea găsirii unor soluţii paşnice, negociate în conflicte militare din Vietnam sau din Orientul Mijlociu. Departe, însă, de a fi doar nişte “oaze”, nişte excepţii, asemenea demersuri diplomatice ale României  se înscriu în continuarea şi în spiritul operei marilor diplomaţi şi patrioţi, personalităţi cu adevărat emblematice precum I C Brătianu, Take Ionescu, Nicolae Gafencu, Vespasian Pella, cărora Constantin Vlad le acordă preţuirea bine-meritată. Ceea ce, până la urmă, devine un motiv în plus pentru prof.univ. dr. Ion Calafeteanu pentru a considera că trebuie să citim cartea lui Constantin Vlad ce pe o “cheie” spre a descifra istoria diplomaţiei în secolul al XX-lea.

Revenind la capitolul final al cărţii aş mai face o menţiune pentru analiza deosebit de pertinentă şi de temeinică asupra unor evenimente care au marcat, dureros şi pe termen lung,atât de zbuciumata istorie a veacului nu demult încheiat. Astfel, în viziunea profesorului şi diplomatului Constantin Vlad este vorba despre: 1) Cele două războaie mondiale; 2)Ascensiunea fascismului şi consecinţele sale pe plan internaţional; 3)Sciziunea Lumii în Est şi Vest,Războiul Rece; 4) Introducerea în arsenalele militare a armelor nucleare; 5) Prima Conferinţă pentru Securitate şi Cooperare în Europa; 6) Încheierea Decolonizării; 7) Angajarea diplomaţiei în ceea ce avea să devină dispariţia URSS; şi 8) Gestionarea efectelor globalizării , a problemelor globale pe planul relaţiilor internaţionale. Toate aceste teme asupra cărora se concentrează analizele din capitolul final au fost, fiecare, abordate în mod distinct şi şi-au avut  cuvenitul studiu de impact în carte, dar mi se pare demn de reţinut faptul că autorul a revenit asupra lor şi a insista asupra lecţiei severe pe care o dau ele atât mediului politic şi, deopotrivă, mediului diplomatic. Mă refer, în primul rând, la cercetarea pe care Constantin Vlad o consacră  unui fapt pe care îl consideră, cu deplină dreptate, a fi “cel mai mare eşec al diplomaţiei în întregul Secol 20 şi ,totodată, cea mai gravă responsabilitate a acestei diplomaţii faţă de Lume”:”neputinţa de a preveni cel de-Al Doilea Război Mondial”.
 
Avertisment sever care îşi dobândeşte o dureroasă actualitate , aici şi acum, când în imediata vecinătate a României, ca şi în alte zone fierbinţi ale planetei, pericolul unei conflagraţii nimicitoare a devenit o adevărată Sabie a lui Damocles. Ceea ce conferă un plus de valoare şi de mare interes acestei cărţi pe care academicianul Dinu C Giurescu o denumeşte într-o memorabilă formulare: “Opus magnum care soseşte la timp şi care nu va fi egalat în viitorul previzibil”.                          
 
Există, nu pot să nu spun şi lucrul acesta, un loc unde mă despart de profesorul şi diplomatul Constantin Vlad.  “Cartea de faţă-ne avertizează domnia sa- nu este o lucrare de teorie a diplomaţiei ca domeniu al activităţii umane, ci un studiu despre faptele/actele diplomatice în decursul unui secol.”

Eu bine, tocmai prin meritele sale de excepţie pe care am încercat să le prezint succint în această consemnare, “Istoria diplomaţiei. Secolul XX” este mai mult decât un tratat. Este o carte de învăţătură!  Fireşte, în primul rând, pentru cei care trec baremul lui Nicolae Titulescu: “intră în diplomaţie cei care au minte de împărtăşit”.  

(*) Constantin Vlad “ISTORIA DIPLOMAţIEI.SECOLUL XX”, Editura CETATEA DE SCAUN, 2014

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Expoziţia de pictură «Luminile Veneţiei / Luci di Venezia» a artistului vizual George Păunescu

Expoziţia de pictură «Luminile Veneţiei / Luci di Venezia»  a artistului vizual George Păunescu
Marţi, 17 septembrie 2019, la ora 18,00, Institutul Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia organizează, în prezenţa artistului vizual George Păunescu, vernisajul expoziţiei de pictură...

Togetherness - cel mai mare tablou colectiv din lume la Acuarela

Togetherness - cel mai mare tablou colectiv din lume la Acuarela
Galerie Foto Painting Room aduce vineri, 20 septembrie, de la 19:00, la Acuarela proiectul Togetherness - cel mai mare tablou colectiv din lume care a început în Elveția și a continuat în...

Jurnalul îţi oferă miercuri o carte care îţi dă fiori: "Al Treilea Război Mondial în formă continuată - Blestemul Apocalipsei moderne"

Jurnalul îţi oferă miercuri o carte care îţi dă fiori: "Al Treilea Război Mondial în formă continuată - Blestemul Apocalipsei moderne"
Suntem aproape de distrugerea planetei sau nu? Răspunsurile le aflaţi în cartea oferită de Jurnalul începând de miercuri, 18 septembrie. Cât de aproape sau de departe suntem acum de o catastrofă mondială care...

89 de soliști din elita mondială a muzicii adaugă strălucire spectacolelor și atmosferei din sălile de concert

89 de soliști din elita mondială a muzicii adaugă strălucire spectacolelor și atmosferei din sălile de concert
Galerie Foto În cele 23 de zile de Festival, pe scenele din București vor urca 89 de soliști instrumentiști din elita mondială a muzicii. Sunt artiști de o extraordinară expresivitate, forță și anvergură, mulți dintre ei...

Seară dedicată poetului Giacomo Leopardi, cu ocazia bicentenarului poeziei «Infinitul», la Institutul Italian de Cultură

Seară dedicată poetului Giacomo Leopardi, cu ocazia bicentenarului poeziei «Infinitul», la Institutul Italian de Cultură
În 1819, Giacomo Leopardi termina de scris "Infinitul", una dintre cele mai frumoase, studiate și recitate poezii italiene. Cu ocazia bicentenarului poeziei, Institutul Italian de Cultură din București dedică un...

„Acolo unde cântă racii” de Delia Owens — un fenomen literar absolut

„Acolo unde cântă racii” de Delia Owens — un fenomen literar absolut
În primul an de la apariție, romanul Acolo unde cântă racii de Delia Owens s-a vândut în nu mai puțin de 3 milioane de exemplare în Statele Unite, iar drepturile de publicare au fost achiziționate de 41 de...

Vernisajul expoziției Magdalena Abakanowicz (1930 -  2017): Presence, Essence, Identity, la Muzeul de Artă din Timișoara

Vernisajul expoziției Magdalena Abakanowicz (1930 -  2017): Presence, Essence, Identity, la Muzeul de Artă din Timișoara
Galerie Foto Fundația Interart TRIADE din Timișoara, în colaborare cu Fundația Magdalena Abakanowicz din Varșovia și Muzeul de Artă Timișoara sunt încântați să vă prezinte expoziția Magdalena Abakanowicz (1930-2017):...

Cinematografia viitorului, în secțiunile tematice Animest.14: VR Experience & Yesterday Will Be Tomorrow

Cinematografia viitorului, în secțiunile tematice Animest.14: VR Experience & Yesterday Will Be Tomorrow
Galerie Foto Personajele bizare, realitățile paralele și peisajele post-apocaliptice invadează cea de-a 14-a ediție a Festivalul Internațional de Film de Animație Animest, între 4 și 13 octombrie. Pentru fanii poveștilor...

Proiectul „HIT”, câştigător al EUROPALIA Curator's Award, prezentat de Claudia Rădulescu şi Els Vermang

Proiectul „HIT”, câştigător al EUROPALIA Curator's Award,  prezentat de Claudia Rădulescu şi Els Vermang
Galerie Foto Expoziţia proiectului „HIT”, o colaborare între artista de origine română Claudia Rădulescu şi curatoarea şi artista belgiană Els Vermang, va fi prezentată la KANAL-Centre Pompidou, în perioada 13...

Astra Film Festival 2019 propune o selecție remarcabilă de filme – un tur al lumii din 126 de perspective cinematografice

Astra Film Festival 2019 propune o selecție remarcabilă de filme  – un tur al lumii din 126 de perspective cinematografice
126 de filme din toată lumea își vor pune amprenta asupra ediției cu numărul 26 a Astra Film Festival, care va avea loc la Sibiu, între 14 și 20 octombrie 2019. Din selecția generoasă de filme, 46 vor concura...

Broadway-ul se mută la București într-o nouă reprezentație a musicalului „My Fair Lady” – un spectacol memorabil, plin de umor

Broadway-ul se mută la București într-o nouă reprezentație a musicalului „My Fair Lady” – un spectacol memorabil, plin de umor
În topul celor mai recomandate spectacole de la începutul toamnei se regăsește „My Fair Lady”, unul dintre cele mai longevive și de succes musicaluri din toate timpurile. Actuala versiune...

O toaletă din aur, în valoare de un milion de lire sterline, a fost furată din Palatul Blenheim

O toaletă din aur, în valoare de un milion de lire sterline, a fost furată din Palatul Blenheim
Un vas de toaletă din aur, în valoare de un milion de lire sterline, care făcea parte dintr-o expoziţie de artă de la Palatul Blenheim, Marea Britanie, a fost furat sâmbătă dimineaţă. Postul de radio...

Câștigătorul Palme d’Or și marile premii de la Cannes, în premieră la Les Films de Cannes à Bucarest

Câștigătorul Palme d’Or și marile premii de la Cannes, în premieră la Les Films de Cannes à Bucarest
Galerie Foto O meditație elegiacă asupra morții și a creației venită de la un extravagant maestru spaniol,  o peliculă burlescă despre rădăcini și identitate, o satiră socială demolatoare și inclasabilă, o...

Aventura Minimest, în cel mai bogat program pentru copii de până acum

Aventura Minimest, în cel mai bogat program pentru copii de până acum
Galerie Foto Vacanța s-a terminat, dar pentru cei mici adevărata aventură e pe cale să înceapă. Cât ai zice Minimest, între 4 și 13 octombrie, Bucureștiul se transformă în capitala distracției pentru copii. Amuzante,...

În ziua în care împlinește 100 de ani de la înființare, Opera își deschide larg ușile și își dezvăluie cortina!

În ziua în care împlinește 100 de ani de la înființare, Opera își deschide larg ușile și își dezvăluie cortina!
V-ați dorit vreodată să ridicați pe furiș cortina și să aflați misterele din spatele ei? Miercuri, 18 septembrie 2019, vi se îndeplinește dorința!        La 100 de ani de la înființare,...
Serviciul de email marketing furnizat de