x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Duminica Orbului, a şasea după Sfintele Paşti...

0
Autor: Clara Margineanu 24 Iul 2011 - 21:00
Duminica Orbului, a şasea după Sfintele Paşti...

Pretuit si citit de marele public, Cezar Petrescu este unul dintre autorii interbelici primit cu rezerve de criticii de specialitate. A scris enorm, cu program, continuu, in fiecare zi, pu­blicand peste saptezeci de volume. A avut, de asemenea, o intensa acti­vitate de gazetar, lucrand la diverse publicatii ale timpului, alaturi de Nechifor Crainic, Pamfil Seicaru, Gib. Mihaescu. Era constient ca, dintr-un punct de vedere, gazetaria poate dauna scriitorului, explicand: “Gazetarul nostru trebuie sa fie bun la orice. Viata i se faramiteaza zi cu zi, scriind articole de ziar ordonate de director sau de patronul politic. Cu timpul, ajunge o masina fara vointa, fara personalitate.(...) N-am scris decat cand am simtit imboldul unei idei izvorate din fiinta mea. N-am avut deasupra capului nici o sabie care sa ma ameninte pana la abrutizare'. (“Romanul romanesc in interviuri', Editura Minerva, 1986)

Pe de alta parte, stie ca viata intr-o redactie presupune experiente nebanuite, ii ofera situatii, tipologii, caractere, ce pot fi transferate credibil in textul lite­rar. Nu crede in scriitorul ascuns prin cafenele sau cenacluri literare, precum in turnuri de fildes care izoleaza de viata autentica, cu trepi­datiile, inaltarile, caderile si miscarile sufletesti posibile. Cezar Petrescu a trait palpitant, a avut parte de cunoas­te­re prin experiente proprii acute, dar una dintre urmari a fost ca i s-a reprosat, intre altele, stilul, limbajul jur­nalistic din unele romane. Ro­man­cie­rul si-a propus sa infaptuiasca o opera impresionanta, si anume “Cronica romaneasca a secolului XX'. S-a spus ca proiectele literare grandioase ale lui Cezar Petrescu au fost deasupra realizarii lor estetice. George Calinescu a fost taios: “In fond, oricare ar fi estetica scriitorului, fundamentala ramane chestiunea realizarii. In privinta aceasta, modes­te apar mijloacele cu care Cezar Petrescu intelege sa infaptuiasca o literatura atat de vasta. (...) un limbaj jurnalistic, tumultuos, niciodata insa injosit, ba chiar cu multe digresiuni de usoara eruditie'. (“Istoria literaturii romane'). Autor cunoscut, cu succes de piata, Cezar Petrescu a primit in 1931 Premiul National pentru proza. Premiul i-a fost decernat pentru romanul “Fram, ursul polar'.

Se stie ca in perioada interbelica existau sarbatori ale cartii, iar in spectacolul Bucurestiului de atunci, fosnetul volumelor aparute avea un ecou inconfundabil. Ne spune Ioana Parvulescu: “Editurile mari continua sa aiba programe indraznete si se bat pe autorii de succes. Rebreanu, Sadoveanu, Ionel Teodoreanu si Cezar Petrescu se pot vinde scump si incheie contracte cu Alcalaz, Socec, Cartea Romaneasca sau Cultura Nationala'. (“Intoarcere in Bucurestiul interbelic', Editua Huma­nitas, 2003) In special ro­ma­ne­le de dragoste infla­ca­rau ima­ginatia doamnelor si dom­nisoarelor, inainte ca Jean Moscopol sa le spuna tar­ziu “Noapte buna, Mimi...'.

In “Cronica romaneasca a secolului XX' scrisa de Cezar Petrescu exista capitolul “Capitala care ucide'. In acest capitol apar, in­ce­pand cu anul 1930, volu­me­le “Calea Victoriei', “Greta Gar­bo', “Duminica Orbului', “Carlton', “Oras patriarhal'. Romanul “Du­mi­ni­ca Orbului' a aparut in 1934. Lectura primelor pagini transporta cititorul in Gara de Nord din Bucurestiul acelor timpuri, tarziu, dupa ora unu noaptea. Dintr-un tren care avusese intarziere doua ceasuri coboara prin multime doi tineri care nu se cunosc, Sergiu Miclaus si Gina Alimanescu. In intalnirea lor, “unealta inconstien­ta a providentei', cum spune tanarul, fulgera destinul si pare ca a inceput un roman de dragoste. Ea venise in Bucuresti la o nunta, el, la o inmormantare. Personajele strabat orbeste prin propria lor viata, se impiedica de gesturi si intamplari, se lasa rapusi de orgolii, ratand iubirea. Toata aceasta ratacire pe sensuri necunoscute dureaza o zi, aceasta este durata actiunii romanului. Calendarul din acel an arata duminica, 13 mai. Duminica Orbului, din 1934. Singurul personaj cu clarvi­ziune din carte pare ca este orbul din coltul bisericii, de la Gradina Tancabeascai. Duminica Orbului, a sasea dupa Sfintele Pasti, era intrucatva ziua sa onomastica. Isi periase barba cu un pieptan ciung, isi pusese strai curat, o redingota capatata cu douazeci de ani in urma, pomana la un mort si, cu palaria pe genunchi, venise ,,la serviciu'.

Era un orb model, im­ba­tranit incet si cu demnitate, cunoscut si stimat de populatia celor trei cartiere cu intersectia la Gradina Tan­ca­­besti. Nu-l uitau, nu-l oco­leau, nu se prefaceau ca nu il vad, ba chiar ii atribuisera indeletniciri de duhovnic. Trecatori necajiti ii po­ves­teau viata si, in timp ce ii asezau o moneda in palarie, il rugau: “Roaga-te pentru mine, orbul lui Dumnezeu!'. Si se ruga cu adevarat, fara sa rosteasca vreun cuvant, intr-o adanca nemiscare. Avea credinta ca rugaciunile sale vor ajunge unde trebuie sa ajunga. Cuvios, linistit, orbul atingea pamantul cu varful bastonului alb, cladirile si copacii cu palmele, iar sufletele oamenilor, cu o vointa mai puternica decat vederea. Isi intelegea impacat misiunea, asa cum isi intelegea destinul.

“Daca el, pentru traiul cel de toate zilele, n-ar mai fi avut nevoie de milostivirea treca­to­rilor, aveau nevoie trecatorii de dansul, sa-l gaseasca la locul stiut, sa-i zuruie o moneda in palarie si sa se departeze cu multumirea amagitoare ca au rupt ceva de la trebuintele lor pamantesti, pentru izbavirea sufletului. Pasul le era mai dezlegat de apasatoare poveri, ochii, mai buni si induiosati. Dand, fiecare se miluia pe sine, nu un orb ce nu se ostenea sa ceara, nici sa raspunda un gemut bogdaproste. De a lor mila si de a lor bunatate se induiosau.'

Povestea cere parca un final feri­cit pentru tinerii indragostiti in pri­me­le ore ale zilei. Nu se intampla, asa cum s-au indragostit se si pierd fara urma. Ramane o emotie puternica, fara deznodamant, neintalnirea care tese uitare. “Paduri ce-ar putea sa fie/ si niciodata nu vor fi...' Romanul se incheie. In coltul bisericii unde a stat un cersetor timp de patruzeci de ani a ramas o lespede goala. Trecatorii il vor simti absenta pana cand ii va lua locul un alt cersetor. “Totul va fi cum a mai fost. Viata curge ca ieri, ca alaltaieri, de o vesnicie. Vanzatorul de gazete racneste in vazduhul sonor al diminetii: Universul! Dimineata! Ziarul!...' Pagini care salveaza pentru o zi faptul divers. Inchid cartea si ochii. In intuneric se aude un glas implorand: sa nu fiti orbi! Probabil este Cezar Petrescu.

Citeşte mai multe despre:   carte,   biblioteca pentru toţi

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

„Simfonia nr. 3“ de Mahler, interpretată de Orchestra şi Corul Filarmonicii „George Enescu”

„Simfonia nr. 3“ de Mahler, interpretată de Orchestra şi Corul Filarmonicii „George Enescu”
Galerie Foto Vineri, 28 februarie 2020, de ora 19.00, Orchestra simfonică şi Corul Filarmonicii „George Enescu” vor interpreta, în Sala Mare a Ateneului Român,  Simfonia nr. 3,  în re minor de Gustav Mahler....

Street Delivery cheamă în stradă cel mai mare focus grup pe tema crizei climatice

Street Delivery cheamă în stradă cel mai mare focus grup pe tema crizei climatice
Galerie Foto Street Delivery — Orașe pentru climă București, Timișoara, Iași, Cluj, Baia Mare, Oradea, Craiova, Bacău, Sibiu și Chișinău ies în stradă la Street Delivery și formează cel mai mare focus-grup pe tema...

Vedete internaționale Eurovision Song Contest pe scena Finalei Naționale din 1 martie. Loreen, Ulrikke şi Sandro, pe scena show-ului de la Sala Sporturilor din Buzău

Vedete internaționale Eurovision Song Contest pe scena Finalei Naționale din 1 martie.  Loreen, Ulrikke şi Sandro, pe scena show-ului de la Sala Sporturilor din Buzău
Galerie Foto Duminică, 1 martie, Televiziunea Română a pregătit fanilor Eurovision un mărţişor special: prezenţa în spectacol a uneia dintre cele mai iubite câştigătoare ale concursului Eurovision Song Contest, Loreen, pr...

Grupul Noima duce Focul sacru al lui Sumedru la Art Quarter Budapesta

Grupul Noima duce Focul sacru al lui Sumedru la Art Quarter Budapesta
Galerie Foto Grupul Noima va reprezenta România, sâmbătă, 29 februarie 2020, de la ora 18.00,  la Art Quarter Budapesta (aqb) - Centrul Internațional de Artă Contemporană din Budapesta, în cadrul expoziției itinerante...

România arată lumii tradiția Mărțișorului prin reprezentanțele ICR

România arată lumii tradiția Mărțișorului prin reprezentanțele ICR
Galerie Foto Concerte, expoziții, proiecții de film, ateliere pentru adulți și pentru copii sunt câteva dintre evenimentele oferite publicului, cu ocazia Sărbătorii Mărțisorului, de reprezentanțele Institutului Cultural...

Lucrarea 'Aripă' de Adrian Ghenie - adjudecată la 33.000 de euro

Lucrarea 'Aripă' de Adrian Ghenie - adjudecată la 33.000 de euro
Lucrarea "Aripă" de Adrian Ghenie a fost adjudecată, marţi seara, la preţul de 33.000 de euro, la licitaţia de artă postbelică şi contemporană organizată de Artmark la Palatul Cesianu-Racoviţă din...

Constantin Chiriac - Cavaler al Legiunii de Onoare

Constantin Chiriac - Cavaler al Legiunii de Onoare
Galerie Foto Directorul Festivalului Internaţional de Teatru Sibiu (FITS), Constantin Chiriac, a fost decorat, miercuri seară, cu Legiunea de onoare, în grad de Cavaler. Distincţia a fost înmânată de ambasadoarea Franţei...

UNITER, la 30 de ani: “Suntem o insulă înconjurată de intemperii ”

UNITER, la 30 de ani: “Suntem o insulă înconjurată de intemperii ”
Galerie Foto Luni de la orele 17, la UNITER, s-a desfășurat o întâlnire prin care organizația a marcat împlinirea a treizeci de ani. Președintele Ion Caramitru a făcut o serie de anunțuri importante. Întâlnirea UNITER s-a...

„Lemn”/„Wood”, filmul care vorbește despre tăierile ilegale de păduri din România, va avea premiera la Festivalul Internațional de Film Documentar Copenhaga

„Lemn”/„Wood”, filmul care vorbește despre tăierile ilegale de păduri din România, va avea premiera la Festivalul Internațional de Film Documentar Copenhaga
Galerie Foto Documentarul semnat de Monica Lăzurean-Gorgan, Michaela Kirst și Ebba Sinzinger, care urmărește fenomenul tăierilor ilegale și al comerțului cu lemn din România, Peru, Rusia și China, va avea premiera internați...

Zece artiști români vor fi prezenți la NADA New York Gallery Open, unul dintre cele mai importante evenimente de artă contemporană

Zece artiști români vor fi prezenți la NADA New York Gallery Open, unul dintre cele mai importante evenimente de artă contemporană
Galerie Foto Galeria de artă contemporană Anca Poterașu deschide vineri, 28 februarie 2020, de la ora 19.00,  prima sa expoziție la New York, prin participarea la NADA New York Gallery Open 2020. „O cameră doar a...

PREMIERĂ - „JOCURI ÎN CURTEA DIN SPATE” Un spectacol care provoacă la dezbatere: este tăcerea o formă de consimțământ?

PREMIERĂ - „JOCURI ÎN CURTEA DIN SPATE”  Un spectacol care provoacă la dezbatere: este tăcerea o formă de consimțământ?
Teatrul de Stat Constanţa (TSC) prezintă cea de-a treia premieră a acestei stagiuni și prima a anului 2020, spectacolul „JOCURI ÎN CURTEA DIN SPATE” în regia Dianei Mititelu, după piesa autoarei israeliene...

Eugen Jebeleanu, nominalizat la Gala Premiilor UNITER 2020 pentru „Cea mai bună regie” A SPECTACOLULUI „ITINERARII.ÎNTR-O ZI, LUMEA SE VA SCHIMBA”

Eugen Jebeleanu, nominalizat la Gala Premiilor UNITER 2020 pentru „Cea mai bună regie” A SPECTACOLULUI „ITINERARII.ÎNTR-O ZI, LUMEA SE VA SCHIMBA”
Galerie Foto Eugen Jebeleanu, regizorul spectacolului „Itinerarii. Într-o zi, lumea se va schimba” produs de Primăria Capitalei, prin ARCUB în parteneriat cu Compagnie des Ogres din Franța, a fost nominalizat de către...

Concertul EMOCIÓN! pe scena Ateneului Român

Concertul EMOCIÓN! pe scena Ateneului Român
Galerie Foto Sâmbătă, 28 martie 2020, începând cu ora 19.00, pe scena Sălii Mari a Ateneului Român (Str. Benjamin Franklin nr. 3), Asociația pentru Muzică, Artă și Cultură și Asociația Help Autism, cu sprijinul...

Maestrul Ioan Tugearu, coregraful Răzvan Mazilu și Gilda Lazăr, autoarea Întâlnirilor JTI, într-o nouă ediție a dialogurilor susținute de Octavian Saiu la Teatrelli

Maestrul Ioan Tugearu, coregraful Răzvan Mazilu și Gilda Lazăr, autoarea Întâlnirilor JTI, într-o nouă ediție a dialogurilor susținute de Octavian Saiu la Teatrelli
Ediția de la finalul lunii februarie a Anotimpurilor dialogului despre teatru cu Octavian Saiu lansează provocarea de a recontextualiza rolulcorpului și al dansului, aducând în atenția publicului...

Cele mai bune documentare românești se văd la One World Romania 13

Cele mai bune documentare românești se văd la One World Romania 13
Galerie Foto Alături de panorama filmului documentar internațional pe care o oferă în fiecare an, One World Romania este și o vitrină a celor mai incitante producții românești ale momentului. Ediția a treisprezecea, care se...
Serviciul de email marketing furnizat de