x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Duminica Orbului, a şasea după Sfintele Paşti...

0
Autor: Clara Margineanu 24 Iul 2011 - 21:00
Duminica Orbului, a şasea după Sfintele Paşti...

Pretuit si citit de marele public, Cezar Petrescu este unul dintre autorii interbelici primit cu rezerve de criticii de specialitate. A scris enorm, cu program, continuu, in fiecare zi, pu­blicand peste saptezeci de volume. A avut, de asemenea, o intensa acti­vitate de gazetar, lucrand la diverse publicatii ale timpului, alaturi de Nechifor Crainic, Pamfil Seicaru, Gib. Mihaescu. Era constient ca, dintr-un punct de vedere, gazetaria poate dauna scriitorului, explicand: “Gazetarul nostru trebuie sa fie bun la orice. Viata i se faramiteaza zi cu zi, scriind articole de ziar ordonate de director sau de patronul politic. Cu timpul, ajunge o masina fara vointa, fara personalitate.(...) N-am scris decat cand am simtit imboldul unei idei izvorate din fiinta mea. N-am avut deasupra capului nici o sabie care sa ma ameninte pana la abrutizare'. (“Romanul romanesc in interviuri', Editura Minerva, 1986)

Pe de alta parte, stie ca viata intr-o redactie presupune experiente nebanuite, ii ofera situatii, tipologii, caractere, ce pot fi transferate credibil in textul lite­rar. Nu crede in scriitorul ascuns prin cafenele sau cenacluri literare, precum in turnuri de fildes care izoleaza de viata autentica, cu trepi­datiile, inaltarile, caderile si miscarile sufletesti posibile. Cezar Petrescu a trait palpitant, a avut parte de cunoas­te­re prin experiente proprii acute, dar una dintre urmari a fost ca i s-a reprosat, intre altele, stilul, limbajul jur­nalistic din unele romane. Ro­man­cie­rul si-a propus sa infaptuiasca o opera impresionanta, si anume “Cronica romaneasca a secolului XX'. S-a spus ca proiectele literare grandioase ale lui Cezar Petrescu au fost deasupra realizarii lor estetice. George Calinescu a fost taios: “In fond, oricare ar fi estetica scriitorului, fundamentala ramane chestiunea realizarii. In privinta aceasta, modes­te apar mijloacele cu care Cezar Petrescu intelege sa infaptuiasca o literatura atat de vasta. (...) un limbaj jurnalistic, tumultuos, niciodata insa injosit, ba chiar cu multe digresiuni de usoara eruditie'. (“Istoria literaturii romane'). Autor cunoscut, cu succes de piata, Cezar Petrescu a primit in 1931 Premiul National pentru proza. Premiul i-a fost decernat pentru romanul “Fram, ursul polar'.

Se stie ca in perioada interbelica existau sarbatori ale cartii, iar in spectacolul Bucurestiului de atunci, fosnetul volumelor aparute avea un ecou inconfundabil. Ne spune Ioana Parvulescu: “Editurile mari continua sa aiba programe indraznete si se bat pe autorii de succes. Rebreanu, Sadoveanu, Ionel Teodoreanu si Cezar Petrescu se pot vinde scump si incheie contracte cu Alcalaz, Socec, Cartea Romaneasca sau Cultura Nationala'. (“Intoarcere in Bucurestiul interbelic', Editua Huma­nitas, 2003) In special ro­ma­ne­le de dragoste infla­ca­rau ima­ginatia doamnelor si dom­nisoarelor, inainte ca Jean Moscopol sa le spuna tar­ziu “Noapte buna, Mimi...'.

In “Cronica romaneasca a secolului XX' scrisa de Cezar Petrescu exista capitolul “Capitala care ucide'. In acest capitol apar, in­ce­pand cu anul 1930, volu­me­le “Calea Victoriei', “Greta Gar­bo', “Duminica Orbului', “Carlton', “Oras patriarhal'. Romanul “Du­mi­ni­ca Orbului' a aparut in 1934. Lectura primelor pagini transporta cititorul in Gara de Nord din Bucurestiul acelor timpuri, tarziu, dupa ora unu noaptea. Dintr-un tren care avusese intarziere doua ceasuri coboara prin multime doi tineri care nu se cunosc, Sergiu Miclaus si Gina Alimanescu. In intalnirea lor, “unealta inconstien­ta a providentei', cum spune tanarul, fulgera destinul si pare ca a inceput un roman de dragoste. Ea venise in Bucuresti la o nunta, el, la o inmormantare. Personajele strabat orbeste prin propria lor viata, se impiedica de gesturi si intamplari, se lasa rapusi de orgolii, ratand iubirea. Toata aceasta ratacire pe sensuri necunoscute dureaza o zi, aceasta este durata actiunii romanului. Calendarul din acel an arata duminica, 13 mai. Duminica Orbului, din 1934. Singurul personaj cu clarvi­ziune din carte pare ca este orbul din coltul bisericii, de la Gradina Tancabeascai. Duminica Orbului, a sasea dupa Sfintele Pasti, era intrucatva ziua sa onomastica. Isi periase barba cu un pieptan ciung, isi pusese strai curat, o redingota capatata cu douazeci de ani in urma, pomana la un mort si, cu palaria pe genunchi, venise ,,la serviciu'.

Era un orb model, im­ba­tranit incet si cu demnitate, cunoscut si stimat de populatia celor trei cartiere cu intersectia la Gradina Tan­ca­­besti. Nu-l uitau, nu-l oco­leau, nu se prefaceau ca nu il vad, ba chiar ii atribuisera indeletniciri de duhovnic. Trecatori necajiti ii po­ves­teau viata si, in timp ce ii asezau o moneda in palarie, il rugau: “Roaga-te pentru mine, orbul lui Dumnezeu!'. Si se ruga cu adevarat, fara sa rosteasca vreun cuvant, intr-o adanca nemiscare. Avea credinta ca rugaciunile sale vor ajunge unde trebuie sa ajunga. Cuvios, linistit, orbul atingea pamantul cu varful bastonului alb, cladirile si copacii cu palmele, iar sufletele oamenilor, cu o vointa mai puternica decat vederea. Isi intelegea impacat misiunea, asa cum isi intelegea destinul.

“Daca el, pentru traiul cel de toate zilele, n-ar mai fi avut nevoie de milostivirea treca­to­rilor, aveau nevoie trecatorii de dansul, sa-l gaseasca la locul stiut, sa-i zuruie o moneda in palarie si sa se departeze cu multumirea amagitoare ca au rupt ceva de la trebuintele lor pamantesti, pentru izbavirea sufletului. Pasul le era mai dezlegat de apasatoare poveri, ochii, mai buni si induiosati. Dand, fiecare se miluia pe sine, nu un orb ce nu se ostenea sa ceara, nici sa raspunda un gemut bogdaproste. De a lor mila si de a lor bunatate se induiosau.'

Povestea cere parca un final feri­cit pentru tinerii indragostiti in pri­me­le ore ale zilei. Nu se intampla, asa cum s-au indragostit se si pierd fara urma. Ramane o emotie puternica, fara deznodamant, neintalnirea care tese uitare. “Paduri ce-ar putea sa fie/ si niciodata nu vor fi...' Romanul se incheie. In coltul bisericii unde a stat un cersetor timp de patruzeci de ani a ramas o lespede goala. Trecatorii il vor simti absenta pana cand ii va lua locul un alt cersetor. “Totul va fi cum a mai fost. Viata curge ca ieri, ca alaltaieri, de o vesnicie. Vanzatorul de gazete racneste in vazduhul sonor al diminetii: Universul! Dimineata! Ziarul!...' Pagini care salveaza pentru o zi faptul divers. Inchid cartea si ochii. In intuneric se aude un glas implorand: sa nu fiti orbi! Probabil este Cezar Petrescu.

Citeşte mai multe despre:   carte,   biblioteca pentru toţi

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Orchestra Națională din Lille și Orchestra Filarmonicii din St. Petersburg, cu dirijorul Vassily Sinaisky, în cadrul Festivalului George Enescu

Orchestra Națională din Lille și Orchestra Filarmonicii din St. Petersburg, cu dirijorul Vassily Sinaisky, în cadrul Festivalului George Enescu
Galerie Foto Programul zilei de 18 septembrie debutează cu concertul Orchestrei Naționale din Lille, dirijată de Vlad Vizireanu, pe scena Ateneului Român, de la ora 17:00. Soliștii concertului sunt Serghei Khachatryan, la...

Marion Cotillard la București, alături de Orchestra Națională din Lille, într-un un spectacol care sfidează clasificările

Marion Cotillard la București, alături de Orchestra Națională din Lille,  într-un un spectacol care sfidează clasificările
Galerie Foto Jeanne D’Arc au bûcher, de Arthur Honegger, pe 19 septembrie, la Ateneul Român, de la ora 16.30    Jeanne D’Arc au bûcher este un oratoriu dramatic semnat de compozitorul francez de origine...

Premieră absolută în România: Moise și Aron, de Arnold Schönberg. Spectacol-document cu Orchestra și Corul Filarmonicii “George Enescu”, alături de Vocal Consort Berlin și proiecțiile regizate de Nona Ciobanu și Peter Košir

Premieră absolută în România: Moise și Aron, de Arnold Schönberg. Spectacol-document cu Orchestra și Corul Filarmonicii “George Enescu”, alături de Vocal Consort Berlin și proiecțiile regizate de Nona Ciobanu și Peter Košir
Galerie Foto Opera Moise și Aron, un nou spectacol în premieră din categoria rarităților pe care le favorizează Festivalul Internațional “George Enescu”, va avea loc pe 20 septembrie, pe scena Sălii Palatului, începând...

Începe Sibiu Opera Festival. Peste 400 de artiști lirici prezenți la Sibiu

Începe Sibiu Opera Festival. Peste 400 de artiști lirici prezenți la Sibiu
Galerie Foto Filarmonica de Stat Sibiu organizează în perioada 17-26 septembrie cea de-a XVIII-a ediție a proiectului Sibiu Opera Festival. Opt evenimente sunt programate în această perioadă, pe scenele din Sibiu urmând să...

Dialog teatral între cultura europeană și cea japoneză. „Povestea prințesei deocheate“ se joacă la EUROPALIA

Dialog teatral între cultura europeană și cea japoneză. „Povestea prințesei deocheate“ se joacă la EUROPALIA
Galerie Foto Spectacolul „Povestea prințesei deocheate“ / „The Scarlet Princess“, cu regia și scenariul semnate de Silviu Purcărete, va avea trei reprezentații în „Les Halles de Schaerbeek“, la Bruxelles, pe 17, 18...

Cinci teatre din România prezente la Reuniunea Teatrelor Naționale de la Chișinău

Cinci teatre din România prezente la Reuniunea Teatrelor Naționale de la Chișinău
Galerie Foto Cel mai ambiţios şi mai amplu eveniment al anului teatral din Republica Moldova reunește la Teatrul „Mihai Eminescu" din Chișinău, în perioada 16-29 septembrie 2019, numeroase teatre cu spectacole...

Recomandările TNB

Recomandările TNB
Galerie Foto Expoziția Democrație și Protest Avem deosebita plăcere să vă invităm la vernisajul expoziției fotografice Democrație și Protest, din data de 17 septembrie 2019, ora 18:00, care se va desfășura în...

Turneul „Vioara lui Enescu” – începe o nouă călătorie la Teatrelli, pe 18 septembrie

Turneul „Vioara lui Enescu” – începe o nouă călătorie la Teatrelli, pe 18 septembrie
Turneul Vioara lui Enescu revine în această toamnă pe scenele din România, în perioada 18 septembrie – 5 octombrie 2019, iar primul concert va avea loc la Sala Teatrelli, pe 18 septembrie, de la ora...

„Descifrând portrete regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari”. O conferință despre construcția imaginii regalității

„Descifrând portrete regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari”. O conferință despre construcția imaginii regalității
Galerie Foto Muzeul Național de Artă al României vă invită miercuri, 25 septembrie 2019, ora 18.00 la conferința Descifrând portretele regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari....

Timișoara. Trei zile de Flight Festival

Timișoara. Trei zile de Flight Festival
Aflat la prima ediție, Flight Festival din Timișoara se va desfășura în perioada 27-29 septembrie, la Aerodrom Cioca și propune un weekend de muzică, tehnologie, artă. Organizatorii pun la dispoziția publicului...

Cristian Mandeal deschide stagiunea Filarmonicii din Brașov

Cristian Mandeal deschide stagiunea Filarmonicii din Brașov
Deschiderea noii stagiuni la Filarmonica din Braşov va avea loc în seara de 19 septembrie, la Sala Patria, Cristian Mandeal continuând şi în noua stagiune seria concertelor Brahms la pupitrul Orchestrei...

Actorul Alex Bogdan, despre rolul său din serialul de comedie Mangalița: “Sică e o păcăleală de polițist. Poate doar primarul e mai corupt decât el”

Actorul Alex Bogdan, despre rolul său din serialul de comedie Mangalița:  “Sică e o păcăleală de polițist. Poate doar primarul e mai corupt decât el”
Galerie Foto Actorul Alex Bogdan, pe care telespectatorii Antenei 1 îl vor vedea începând de duminică, 29 septembrie, de la ora 20:00, în rolul polițistului Sică, în primul episod al serialului de comedie Mangalița, spune...

Familia Addams a cucerit publicul Teatrului EXCELSIOR

Familia Addams a cucerit publicul Teatrului EXCELSIOR
Galerie Foto Debut spectaculos al noii stagiuni. În premieră absolută în România, musicalul Familia Addams, jucat cu mare succes pe Broadway, poate fi urmărit de acum la Teatrul EXCELSIOR într-o producție marca Răzvan...

Un nou spectacol de Alexander Morfov la TNB: Neguțătorul din Veneția!

Un nou spectacol de Alexander Morfov la TNB: Neguțătorul din Veneția!
Galerie Foto Teatrul Național I. L. Caragiale din București anunță premiera spectacolului „Neguțătorul din Veneția”  de William Shakespeare, care va avea loc în zilele de 20 și 22 septembrie 2019, ora 19.30, la...

Teatrul Apropo și-a deschis stagiunea! Hai să vezi cele mai noi spectacole!

Teatrul Apropo și-a deschis stagiunea! Hai să vezi cele mai noi spectacole!
Galerie Foto Hai să experimentezi senzații noi la spectacolul orfEU și EUridice, să te pui în situații neașteptate la premiera spectacolului Experimentul Shakespeare sau să râzi pe săturate la Cadranul Plus Plus! Toamna...
Serviciul de email marketing furnizat de