x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Eugen Ionescu, o lecţie de diplomaţie culturală

0
Autor: Serban Cionoff 07 Mai 2012 - 15:51
Eugen Ionescu, o lecţie de diplomaţie culturală
Un capitol, inca, putin cunoscut al vietii lui Eugen Ionescu este activitatea pe care a desfasurat-o, incepand din iunie 1942, cand este numit secretar de presa ('diurnist') la Legatia din Vichy si pana in octombrie 1944, cand este rechemat in tara. Au contribuit la asta si unele 'prejudecati recurente'(cum bine le-a zis Nicolae Manolescu) precum cele din cartea Alexandrei Laignel Lavastine 'Cioran, Eliade, Ionesco L*oubli du fascisme'. Mai degraba rechizitoriu politic, aceasta enciclopedie de falsuri si de judecati arbitrare culminand cu teza halucinanta ca autorul 'Rinocerilor' avea tot interesul sa le ierte lui Cioran si Eliade simpatiile legionare din anii tineretii atata vreme cat el insusi avea de ocultat 'les annees vichyssosses'(sintagma-stigmat aplicata colaborationistilor).

Geaba a pus lucrurile la punct fiica scriitorului, Marie France Ionesco. Geaba s-au straduit cunoscatori ai lucrurilor, bunaoara Nicolae Manolescu, sa demonstreze ca 'nimic din ceea ce a facut(Eugen Ionescu n.n) in timpul cat a fost atasat de presa in Franta ocupata, nu probeaza renuntarea la convingerile sale antifasciste ori vreo bruma de simpatie pentru mediul diplomatic controlat de cei doi Antonescu'! (Demers caruia i se adauga substantialele argumentatiii ale Martei Petreu.) Inca o data, cliseele otravite, mai ales atunci cand poarta stampila 'bon pour l*orient', au avut castig.

Si-a asumat misiunea de a restabili adevarul Nicolae Mares in cartea sa 'Eugen Ionescu diplomat roman in Franta'(*) El insusi diplomat de cariera, Nicolae Mares nu este la prima incursiune, domnia sa find autorul unei substantiale sinteze despre activitatea lui Lucian Blaga la ambasada din Varsovia si, intr-un sens mai larg, despre diplomatia culturala.

' Ar fi, credem, un sacrilegiu- scrie Nicolae Mares- ca aproape trei ani din viata unui scriitor de talia lui Eugen Ionescu sa fie dati uitarii. Si ce ani dramatici, plini de un zbucium interior intens, pentru viitorul dramaturg si eseist'. La randu-i, evocand peste ani debutul in diplomatie, Eugen Ionescu va marturisi: 'Intai de toate, Romania nu se afla in razboi impotriva Frantei, nici contra Angliei'( in sensul ca Anglia nu se confrunta direct cu Romania pe campul de lupta, desi Londra declarase razboi tarii noastre in decembrie 1941 n.n). 'Apoi nu vroiam sa lupt contra rusilor, alaturi de nazisti. In al treilea rand, colegi sus-pusi intervenisera ca sa pot pleca, desi era <>, ceea ce nu mai sunt azi(in 1992n.n.). In plus exista, la Bucuresti un sef-adjunct de stat major ale carui principii erau sa nu trimita pe front pe cei considerati de el <>. Asadar, prietenii doreau sa ma salveze numindu-ma la Vichy intr-un modest post de secretar cultural'.

O sinecura, am spune azi, judecand dupa cateva stanjenitoare exemple in materie. Dar nu si pentru cel in cauza, de vreme ce, asa dupa cum demonstreaza Nicole Mares, acesta 'nu a privit postul de secretar cultural si de presa, pe care il detinea,ca pe o sinecura si nici ca pe un refugiu caldut si, mai ales, sigur, in strainatate.' In egala masura, nici alegerea non-conformistului scriitor pentru acest post nu putea fi doar urmarea unui concurs de imprejurari:'Probabil ca printre masurile luate de la Bucuresti a fost trimiterea scriitorului Eugen Ionescu, bun cunoscator al realitatilor culturale franceze, personalitate capabila sa stabileasca contacte cu parsonalitati marcante din Franta, sa actioneze pentru eficientizarea muncii de propaganda romaneasca si, mai ales, pentru contracararea celei iredentiste mghiare.'

Iarasi lucru demn de remarcat: Eugen Ionescu va face abstractie, pe cat i-a stat in putiinta, de caracterul totalitar al regimurilor de la Bucuresti si de la Vichy. Mai mult, prin pozitia sa deschis anti-hillerista, Eugen Ionescu va intra in vizorul Gestapo-ului dar si al serviciilor secrete vichyste. Ma refer la legaturile sale cu militanta anti-hilerista, Gabrielle Gabrini, ca si la contactele pe care le-a antamat, inca de la venirea in Franta, cu revista 'Cahiers du Sud'din Marsilia, unde activau antinazisti recunoscuti printre care si scriitorii romani Ilarie Voronca si Benjamin Fundoianu.

Fructificand inteligent calitatea de intinerant pe tot sudul Frantei, Eugen Ionescu va stabili relatii cordiale si rodnice cu prestigioae personalitati ale vietii culturale si ale mediului universitar din tara gazda si pe care le va consacra bunei promovari a valorilor reprezentative ale culturii romanesti: Tudor Arghezi, Pavel Dan, I. Petrovici, G. Bratianu, Camil Petrescu, Lucian Blaga sau Tudor Vianu. Erau, iar acest lucru trebuie spus apasat, valori autentice si nu doar afini ai diplomatului asa cum, din pacate, s-a practicat in anumite cercuri ale pseudo-diplomatiei culturale de (sa speram!) pana mai ieri. Si in alegerea partenerilor francezi, tanarul diplomat a adoptat o maniera care nu aduce cu practicile din ziua de azi. Eugen Ionescu a mers la sigur optand pentru personalitati reprezentative. Un adevarat'prieten al Romaniei' pe care s-a bazat ambitiosul diplomat s-a bazat pentru a-si pune in act proiectele fiind Paul Henry. Fost director, timp de 13 ani al Institutului francez de la Bucuresti, autor al unei lucrari despre Napoleon al III—lea in care vorbeste si despre Unirea Principatelor acesta era intr-adevar un bun cunoscator si un competent pledant 'cu o putere de iradiere mai mare, prin lucrarile sale de specialitate'.

Cat priveste celalalt obiectiv, contracararea propagandei iredentiste si sovine, misiunea lui Eugen Ionescu nu era usoara dat fiiind faptul ca influente personalitati ale emigratiei maghiare solicitau deschis sprijinul lui Rooswelt, Mussolini sau Ciano. Un model de analiza severa si de raspuns percutant il avem in Raportul 999 din 1 mai 1943 pe care l-a redactat Eugen Ionescu privind articolul iscalit de Ladislas Galdi asupra 'culturii romane, privita ca vasala a culturii slavo-bizantine-bulgare'. Cat priveste conditiile in care se putea misca diplomatul roman consider edificator acest pasaj din raport: 'Este inutil sa subliniem aici absurditatea tezelor propagandei maghiare. Ar fi interesant s-o puteam face in alta parte. Din nefericire, cenzura publicatiilor franceze nu ingaduie o polemica romano-maghiara, insa nu poate impiedica aparitia revistei 'Nouvelle Revue de Hongarie' la Budapesta si difuzarea ei in Franta prin intermediul serviciului maghiar de presa.' Imprejurare la care putem adauga raspunsurile, sa le spunem'rezervate', primite din partea centralei de la Bucuresti, fapt ce ingreuna misia diplomatului.

Intregesc in chip fericit remarcabia carte a lui Nicolae Mares, documentele incluse in volum, aflate in arhivele diplomatice si aduse, in premiera, la lumina, din care putem alcatui un pasionant scenariu, o demonstratie inclusa in fapte, a ceea ce se numeste lectia de diplomatie culturala a lui Eugen Ionescu. O lectie din care diplomatii nostri au si, cu siguranta, vor avea multe de invatat. Mai ales acum, cand asteptam ca diplomatia de la Bucuresti sa redevina, cu adevarat, o diplomatie in sprijinul intereselor Romaniei si nu doar al unor anume grupuri de interese…


(*) Nicolae Mares 'Eugen Ionescu Diplomat roman in Franta' Editura Fundatiei Romania de Maine, Bucuresti, 2012

 



Mai multe titluri din categorie

După sfârșit de Clare Mackintosh, o poveste tristă, plină de speranță

După sfârșit de Clare Mackintosh, o poveste tristă, plină de speranță
După ce și-a câștigat un renume ca autoare de thrillere psihologice, a fost tradusă în peste 40 de țări, iar cărțile s-au vândut în milioane de exemplare, Clare Mackintosh și-a surprins cititorii cu ultimul...

Lansarea raportului pieței de artă din prima jumătate a lui 2020, inclusiv perspective 2020-2021, în contextul pandemiei

Lansarea raportului pieței de artă din prima jumătate a lui 2020, inclusiv perspective 2020-2021, în contextul pandemiei
Galerie Foto Institutul de Management al Artei, divizie de cercetare, statistică și educație a grupului Artmark, cunoscută în spațiul public nu doar pentru organizarea de cursuri despre artă și piața de artă, ci și pentru...

Jurnalul vă oferă miercuri o carte cu intrigi, sabotaje și acțiuni neortodoxe petrecute în... mănăstire: ”Alegere de stareță”, de Damian Stănoiu

Jurnalul vă oferă miercuri o carte cu intrigi, sabotaje și acțiuni neortodoxe petrecute în... mănăstire: ”Alegere de stareță”, de Damian Stănoiu
Credeați că viața în mănăstire este monotonă și că alegerea unei starețe este un lucru ușor? Că numai în politică se pun piedici contracandinaților? Ei bine, aflați că nu e așa, din cartea oferită...

Ecranizarea romanului „Oameni normali” de Sally Rooney are patru nominalizari la Premiile Emmy

Ecranizarea romanului „Oameni normali” de Sally Rooney are patru nominalizari la Premiile Emmy
Galerie Foto Ecranizarea romanului scriitoarei irlandeze Sally Rooney, „Oameni normali”, a fost nominalizata la Premiile Emmy pentru regie, scenariu si casting, alaturi de actorul Paul Mescal, care a fost nominalizat...

JTI, din nou la TIFF cu un film de dans Cunningham, „o minune vizuală”

JTI, din nou la TIFF cu un film de dans  Cunningham, „o minune vizuală”
JTI va prezenta și în acest an la Transilvania International Film Festival (TIFF) un film cu și despre dans. Pe 6 august, ora 21:30, la Club Transilvania din Cluj, va avea loc proiecția în aer liber a filmului...

Documentarul „TOTUL NU VA FI BINE” de vineri în cinematografele în aer liber

Documentarul „TOTUL NU VA FI BINE” de vineri în cinematografele în aer liber
Galerie Foto Documentarul de debut „Totul nu va fi bine”, în regia lui Adrian Pîrvu și Helena Maksyom, va avea premiera mondială în această seară în cadrul Festivalului Internațional de Film Transilvania, în secțiunea...

Neurofitness de dr. Rahul Jandial

Neurofitness de dr. Rahul Jandial
Dr. Rahul Jandial se află mereu în avangarda neuroştiinţelor, iar Neurofitness condensează vasta lui experienţă de chirurg şi cercetător, oferind publicului larg o imagine de ansamblu asupra...

Premieră expozițională la Muzeul Storck: „Carol Popp de Szathmári, desenator și acuarelist”

Premieră expozițională la Muzeul Storck: „Carol Popp de Szathmári, desenator și acuarelist”
Muzeului Municipiului București vă invită să vizitați, începând  de joi, 6 august 2020, expoziția tematică „Carol Popp de Szathmári, desenator și acuarelist”, care va fi deschisă la Muzeul Frederic...

Despre succesul expediției Belgica în Antarctica, la 100 de ani de la înființarea primului institut de speologie din lume, „Emil Racoviță” de la Cluj

Despre succesul expediției Belgica în Antarctica, la 100 de ani de la înființarea primului institut de speologie din lume, „Emil Racoviță” de la Cluj
Un minidocumentar despre colaborarea științifică româno-belgiană și despre misiunea savantului român Emil Racoviță aflat la bordul navei Belgica, precum și despre nașterea unei științe noi – biospeologia,...

Alexandru Tomescu şi Orchestra Română de Tineret dirijată de Cristian Mandeal – vedetele serilor de 5 şi 6 august la „Vara Magică”

Alexandru Tomescu şi Orchestra Română de Tineret dirijată de Cristian Mandeal – vedetele serilor de 5 şi 6 august la „Vara Magică”
Galerie Foto După 6 concerte desfăşurate cu succes în Curtea Ateneului Român, Festivalul Internațional "Vara Magică" continuă până pe data de 5 august cu un recital susţinut de violonistul Alexandru Tomescu şi pianistul...

Teatrul Evreiesc de Stat celebrează 72 de ani

Teatrul Evreiesc de Stat celebrează 72 de ani
Galerie Foto La data de 1 august 1948 a fost înființat Teatrul Evreiesc de Stat din București, la propunerea Comitetului Democrat Evreiesc și a Asociației Culturale IKUF. Astfel, la mai bine de șapte decenii de la momentul...

Începe TIFF 2020! Siguranța - cuvântul-cheie al ediției

Începe TIFF 2020! Siguranța - cuvântul-cheie al ediției
Galerie Foto Organizat în acest an exclusiv în aer liber, în 13 locații din Cluj-Napoca și din împrejurimi, Festivalul Internațional de Film Transilvania își deschide porțile astăzi, 31 iulie, cu trei...

Stagiunea de pandemie la Metropolitan Opera continuă în august

Stagiunea de pandemie la Metropolitan Opera continuă în august
Puteți „intra” în continuare la marile spectacole puse în scenă la Metropolitan Opera, accesând platforma on line a celebrului teatru liric din NewYork. Programul are în săptămâna 3-9 august , zilnic...

Tudor Giurgiu: „Colectiv” va fi primul documentar românesc nominalizat la Oscar

Tudor Giurgiu: „Colectiv” va fi primul documentar românesc nominalizat la Oscar
Filmul „Colectiv” va fi anul viitor primul documentar românesc nominalizat la premiile Oscar, anunță președintele Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF) Cluj-Napoca, Tudor Giurgiu. El a...

„FEMEI OBIȘNUITE” în avanpremieră națională la TIFF

„FEMEI OBIȘNUITE” în avanpremieră națională la TIFF
Galerie Foto „Femei obișnuite/ Simple Women”, debutul în lungmetraj al regizoarei italiene Chiara Malta, co-produs de Ada Solomon și cu actrița americană de origine română Elina Löwensohn în distribuție, va avea...
Serviciul de email marketing furnizat de