x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Frânturi de milă, simplitate şi tandreţe

0
Autor: Clara Margineanu 04 Dec 2011 - 21:00
Frânturi de milă, simplitate şi tandreţe
"Nu trebuie sa fii cat un munte de mare ca sa poti judeca. Ci de-ai fi cat o neghina sau cat un fir de colb, daca ai in capusorul tau scanteia dumne­ze­iasca ce cuprinde lumile, ti-i de ajuns: stii ce esti, de unde vii si incotro tre­buie sa te indrepti." Acestea sunt cu­vintele unei furnici intelepte, catre o biata gaza, adresate in lumea delica­ta, nevazuta, aproape uitata, a lui Emil Garleanu. Un autor aflat zeci de ani in programele scolare, invatat in clasa, cu numele caruia se asociaza probabil in mentalul multor generatii ma­ture, astazi, imaginea invatatoarei din clasele primare. Era esential pentru copiii care priveau cu ochi mari si limpezi lumea necunoscuta sa in­te­lea­ga motanul, gaita, cocosul, furnica, ciocarlia, gandacul, bufnita ca pe tipologii ale personajelor umane. Astfel ca, biata gaza din citatul de mai sus isi intelege destinul, atunci cand isi da seama ca ea este hrana prinsa in zbor de o mama pasare, pentru pui­sorii sai galagiosi si infometati. "Vezi, asta e soarta noastra, sa hranim pasarile, care au ce cauta pe lume...!" Pare ca toate fiintele "Din lumea celor care nu cuvanta" au o sensibilitate iesita din comun, o duiosie de basm, de dincolo de vise, si mai ales au ace­lasi singur dor, nevoia de iubire. Cu simplitate si naturalete, frunza ada­pos­teste de caldura Soarelui o mica pasare. Vietatea canta fericita si uneori adoarme senina, cu capsorul sub aripa. Toate au rost, totul pare randuit cum se cuvine intr-o or­ches­tra dirija­ta de insusi Dumnezeu. Toa­te acestea pana intr-o zi cand frunza a simtit: "Puternic sufla vantul tomnatic! Apu­su­rile erau ca sangele si parca in­ro­seau si pamantul". Fiinta vegetala in forma de inima, "frunza isi simti pute­ri­le slabite; cu greu putea sa tie piept vantului, care o clatina in toate par­ti­le; cateva tovarase, smulse, flutura­ra prin aer, apoi fusesera duse de­par­te".

Cu o duiosie care transforma gandul intr-o lacrima uriasa, Emil Garleanu infatiseaza fiintele neputincioase in lupta cu ritmul naturii, oamenii fragili, rapusi lent de absenta prietenilor care se tot duc... "Pasarea ii venea rar, nu mai canta. Frunza tanjea, se ingalbenea. (...) In clipele acestea, cand se cutremura la gandul ca si dansa va trebui sa se desprinda, sa moara, ca si celelalte, vederea prietenei pe care o adapostise atata i-ar fi fost de mare ajutor." Pasarea vine pentru ultima data, dar, chemata de alte orizonturi, loveste in graba cu aripa frunza care se desprinde si cade.

S-a spus despre Emil Garleanu ca este un autor pentru copii, un autor mi­nor, un autor de dictionar. Sensibi­li­tatea, finetea si gingasia sunt proprii prichindeilor, maturizarea lor afec­tiva are nevoie de emotie. Dar scrie­rile apartin unui adult, iar profunzimea isi adanceste formele in ma­turitate. Poetul Dimitrie Anghel, al carui univers literar era gradina cu flori, scria acum o suta de ani despre lu­mea vietatilor lui Garleanu: "E mul­ta mila, multa dragoste si induiosare pentru tot acest norod inaripat sau imblanit, multe ciripiri si scanteieri, cari ti fac parca mai bun si te predispun la visare. Pacatul cel mare e ca animalele noastre nu citesc, caci astfel gloria i-ar fi asigurata si Garleanu ar deveni cel mai pismuit si mai popular dintre scriitori". Iata un ade­var valabil si peste un secol, pentru ca, in pofida performantelor dre­sa­jului si a eforturilor de uma­ni­za­re, nici in zilele noastre, animalele nu citesc...

In capitolul "Batranii – Schite din viata boierilor moldoveni" este infatisat amurgul unei clase sociale care se stinge cu demnitate, fara lacrimi, fara jelanii. Din aceste scrieri, transpar respectul si o anume evlavie pe care Garleanu le nutrea pentru trecutul si oamenii Moldovei in care crescuse. In camere goale, boierii sa­ra­citi asteapta iubire, tanjesc dupa su­flete credincioase. Boierimea de la ju­matatea secolului XIX se impo­tri­vea tacut transformarilor civilizatiei, nu intelegeau la ce bun "drumul de fer", agitatia, bazaconiile prezentului de atunci, preferand tihna prelungita a pufairii din ciubuc si obisnuinta pla­cerilor patriarhale. Fata de aceasta lu­me in curs de disparitie, autorul simte duiosie si ingaduinta. "Coana Ba­lasa cade cu fruntea la pamant, inima i se face ghem, rugaciunea i se frange, nu-i ramane decat cuvantul «Doamne!», pe care, in spaima gro­za­va ce-a cuprins-o, il spune repede, intruna, in gand. Conu Vasile cade si dansul in genunchi, ramanand in genunchi, asa, langa coana Balasa.."

Prin orice destin dur, strabate subteran melancolia. Uneori, pentru a ne invata lectii esentiale, viata transforma suferinta si trauma in mila si bunatate, prin forta cuvantului. Emil Garleanu poate parea un invins fara lupta. A avut un frate geaman care a murit la doua luni dupa nastere. Tatal lor, Emanoil Garleanu, a cerut sa se sape doua gropi, convins ca si nenorocirea va cere gemeni. Nu a fost asa, pentru ca Emil Garleanu, locuit pesemne de o dubla sensibilitate, a ramas aici sa inteleaga si sa salveze prin cuvant lumea celor care nu cuvanta. Nu si-a terminat opera, pentru ca s-a imbolnavit grav si a murit la doar 36 de ani. O vreme a fost apreciat, citit, studiat in manualele scolare. Apoi a fost uitat, de aceea, aceasta reeditare este o recuperare necesara. fii cine stie, poate ca aceste franturi de viata, aceste fapte marunte, care au raspandit sensibilitatea autorului in prelungirea condeiului sau, vor transforma perceptii, vor descatusa emotii, vor revarsa duiosii... Pentru o viata atat de scurta ca cea a lui Emil Garleanu este suficient. Avem voie sa ni-l imaginam intr-o gradina paradisiaca, la taifas cu gazele, fluturii, pasarile, aratand cu degetul spre unii dintre noi, frematand: "Uite-i, uite-i, citesc!".
Citeşte mai multe despre:   biblioteca pentru toţi,   emil garleanu

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Razii ale poliţiei în cinematografele din Atena pentru a împiedica minorii să vadă filmul 'Joker'

Razii ale poliţiei în cinematografele din Atena pentru a împiedica minorii să vadă filmul 'Joker'
Filmul 'Joker' suscită controverse chiar şi la câteva săptămâni de la lansarea sa pe ecrane, de data aceasta la Atena unde au fost organizate raze ale poliţiei în cinematografe pentru a împiedica minorii să...

Wolfgang Mozart, omagiat la Casa Artelor "Dinu Lipatti"

Wolfgang Mozart, omagiat la Casa Artelor "Dinu Lipatti"
Primăria Municipiului București prin Casa Artelor “Dinu Lipatti” vă invită vineri și sâmbătă, 25 și 26 octombrie 2019, la cea de-a treia ediție a Festivalului Mozartissimo, eveniment organizat de Ziua Nați...

Premiile Astra Film Festival 2019 - ”Teach”, cel mai bun documentar românesc, dezvoltat la Sibiu

Premiile Astra Film Festival 2019 - ”Teach”, cel mai bun documentar românesc, dezvoltat la Sibiu
Galerie Foto Premiile Astra Film Festival 2019 pleacă în Franța, Belgia, Israel, Estonia și România! Câștigătorii celei de-a XXVI-a ediții a Festivalului Internațional Astra Film de la Sibiu au fost anunțați sâmbătă,...

Europa redescoperă trecutul glorios al României la Europalia

Europa redescoperă trecutul glorios al României la Europalia
Galerie Foto Expoziția „Dacia Felix. The Glorious Past of Romania“/„Dacia Felix. Trecutul glorios al României” a fost deschisă vineri, 18 octombrie 2019, la Muzeul Galo-Roman din Tongeren, cel mai vechi oraș belgian, în...

Trei zile de FNT epatante

Trei zile de FNT epatante
Galerie Foto Sunt treizeci de ani de când România a intrat în libertate și în democrație. În toţi aceşti ani s-au întâmplat multe lucruri. Ne putem exprima liber, putem crea liber, putem gândi liber, iar noi, oamenii de...

„În jurul conceptului de artă modernă. De la Brâncuși la ultimele tendințe în arta modernă: poetica lui Gianmaria Potenza”. Interviu-dezbatere

„În jurul conceptului de artă modernă. De la Brâncuși la ultimele tendințe în arta modernă: poetica lui Gianmaria Potenza”. Interviu-dezbatere
Marți, 22 octombrie 2019, orele 18.00, va avea loc, în Sala de Conferințe a Institutului Român de Cultură și Cercetare Umanistică de la Veneția (Palazzo Corrrer, Campo Santa Fosca, Cannaregio 2214) o manifestare...

Duminică la TVR3 - lansarea celui mai mare eveniment dedicat lui Brâncuși

Duminică la TVR3 - lansarea celui mai mare eveniment dedicat lui Brâncuși
Galerie Foto Duminică, 20 octombrie, de la 18.30, la TVR 3, în emisiunea Vizual, Marius Constantinescu vă învită la centrul BOZAR dîn Bruxelles, la deschiderea celui mai mare eveniment dedicat lui Brâncuşi în ultimii 20 de...

Caligrafierea Reginei Elisabeta expusă alături de lucrări de la Casa Albă, în Sala Mare a ICR

Caligrafierea Reginei Elisabeta expusă alături de lucrări de la Casa Albă, în  Sala Mare a ICR
Galerie Foto Prima ediție a ExpoCaligrafia Internațional 2019, eveniment inițiat și organizat de Asociația Liber la Educație, Cultură și Sport, se va desfășura între 24 și 30 octombrie 2019, la sediul Institutului...

Romanul “Mătușa Julia și condeierul” de Mario Vargas Llosa, pentru prima dată adaptat pentru teatru

Romanul “Mătușa Julia și condeierul” de Mario Vargas Llosa, pentru prima dată adaptat pentru teatru
Galerie Foto Pentru prima dată adaptat pentru teatru, Mătușa Julia și condeierul de Mario Vargas Llosa, unul dintre cele mai fascinante romane ale literaturii lumii, s-a transformat în spectacol, la Timișoara. Astfel că ...

Festivalul Internațional de Swing Dance LindyBug se pregătește pentru a doua ediție

Festivalul Internațional de Swing Dance LindyBug se pregătește pentru a doua ediție
Galerie Foto Festivalul Internațional de Swing Dance LindyBug 2019, cea mai importantă manifestare dedicată dansului și muzicii swing, va avea loc între 25-27 octombrie, în București.   Aflat la cea de-a doua...

Constantin Chiriac în dialog cu Ioan-Aurel Pop - Președintele Academiei Române

Constantin Chiriac în dialog cu Ioan-Aurel Pop - Președintele Academiei Române
„Național și European. Dialog, Responsabilitate, Provocări” – acesta este tema conferinței speciale FITS și TNRS din luna noiembrie când, Constantin Chiriac îl va avea ca invitat la Sibiu pe Ioan Aurel Pop

Artiști români, în cadrul expoziției „Imagined pasts” la Budapest Galéria

Artiști români, în cadrul expoziției „Imagined pasts” la Budapest Galéria
Pe 22 octombrie 2019, de la ora 18.00 Institutul Cultural Român la Budapesta, în parteneriat cu Muzeul de Istorie a Budapestei – Galeria Budapesta vernisează expoziția de artă contemporană „Imagined...

Trei zile dedicate profesioniștilor din industria cinematografică mondială, la Astra Film Festival 2019

Trei zile dedicate profesioniștilor din industria cinematografică mondială, la Astra Film Festival 2019
Galerie Foto Festivalul Internațional Astra Film de la Sibiu este o experiență revelatoare atât pentru publicul larg, dornic să exploreze noi realități ale lumii întregi prin selecția de filme propusă, cât și pentru...

O nouă serie de evenimente MyAntipa debutează în acest weekend

O nouă serie de evenimente MyAntipa debutează în acest weekend
Muzeul Național de Istorie Naturală „Grigore Antipa” și BRD – Groupe Société Générale anunță o nouă serie de evenimente în cadrul proiectului MyAntipa. MyAntipa este un demers de educație modernă...

Scurtmetrajul “Mezzo Piano!” în regia lui Eugen Dediu-Sandu, în competiția oficială a Chelsea Film Festival din New York

Scurtmetrajul “Mezzo Piano!” în regia lui Eugen Dediu-Sandu,  în competiția oficială a Chelsea Film Festival din New York
Scurmetrajul “Mezzo Piano!”, o producție a Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” din București (UNATC), în regia și pe un scenariu de Eugen...
Serviciul de email marketing furnizat de