x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Carte Miercuri, 30 ianuarie, exclusiv cu Jurnalul: "Teribilele accidente industriale și ecologice din istoria noastră secretă”

Miercuri, 30 ianuarie, exclusiv cu Jurnalul: "Teribilele accidente industriale și ecologice din istoria noastră secretă”

29 Ian 2019   •   11:37
Miercuri, 30 ianuarie, exclusiv cu Jurnalul: "Teribilele accidente industriale și ecologice din istoria noastră secretă”

Istoria modernă a României nu a fost lipsită de groaznice accidente colective care au provocat dezastre industriale și ecologice. Jurnalul şi editura Integral vă propun o incursiune în trecutul întunecat al acestora, le explică şi să dezvăluie detalii nespuse până acum.

Începând cu cele trei teribile catastrofe feroviare din anii ʼ30, care au făcut sute de victime, volumul face lumină şi în cazul celei de-a patra, petrecută în 1968, în judeţul Alba, când un tren accelerat şi unul personal s-au ciocnit, accident soldat cu 22 de morţi şi 72 de răniţi. Atunci, procesul celor consideraţi vinovaţi s-a ţinul chiar în gara din Teiuş, în faţa a peste 1.000 de persoane şi a fost filmat de Televiziunea Română. S-a lăsat cu o condamnare la moarte, comutată mai târziu în închisoare de Nicolae Ceauşescu.

Şi căutarea aurului s-a lăsat cu victime, din care dezastrul de la Certej, petrecut în 1971, a fost cel mai grav. Ruperea digului şi alunecarea muntelui de steril din iazul de decantare al exploatării miniere a ras de pe faţa pământului mai multe blocuri, lăsând în urmă 89 de morţi şi 76 de răniţi: o colonie muncitorească din apropierea șantierului unei hidrocentrale a fost spulberată într-o noapte de o revărsare de ape şi nămol, care au luat cu ele zeci de vieți omenești. Iar în noaptea de 11 spre 12 iulie 1999 s-a produs cea mai cumplită viitură la barajul din Retezat. După 18 ani, fostele barăci din colonie au dispărut cu totul. Natura a pus stăpânire, deplin, peste aşezarea umană…

Exemple ale unor asemenea tragedii nu au fost, din nefericire, deloc singulare în ultima sută de ani:

- "Glasul roților de tren e o șoaptă cu suspine…”, iar Acarul Păun știe mai bine asta ca Margareta Pâslaru!

- Cum era să fie măturat de pe hartă orașul Hațeg dacă se prăbușea barajul din Retezat și cei 400 de morți de la Vidraru despre care nu vorbește nimeni

- Prețul aurului = 100 de oameni îngropați în nămolul de cianură și steril – tragedia de la Certej

- "Iadul de la Bozânta”, o catastrofă comparată cu Cernobîlul sau o mare farsă (maghiară) de presă?

- Militarii striviți de stânci la construirea Transfăgărașanului

- 1.300 de deținuți politici morți la Canalul Dunăre-Marea Neagră fără certificate de deces

- În loc de Epilog: Jertfele tinerilor brigadieri și cinismul propagandei de stat

Caută la punctele de difuzare a presei, începând de miercuri, 30 ianuarie, volumul "Teribilele accidente industriale și ecologice din istoria noastră secretă”, oferit de Jurnalul la preţul special de 15,9 lei ziarul + cartea.

×