x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Pagini de satiră, pamflet şi adieri de poem

0
Autor: Clara Margineanu 02 Oct 2011 - 21:00
Pagini de satiră, pamflet  şi adieri de poem

Ion N. Theodorescu a debutat la 16 ani, cu o poezie suparata, in care contesta virulent autoritatea paterna. Ruptura de atunci, dintre el si tatal sau, s-a manifestat si prin adoptarea pseudonimului care avea sa il consacre definitiv, Tudor Arghezi. Tanarul poet de atunci a cautat sprijin si protectie spirituala in cenaculul 'Sburatorul' condus de Alexandru Macedonski, in figura caruia Arghezi proiecta o posibila figura paterna. S-a produs insa si despar­ti­rea intre elev si maestru. Dualitatea din fiinta sa, alternanta iubire-ura care ii macina fiinta il vor duce pana la urma pe Tudor Arghezi la cautarea fierbinte a divinitatii. Biografia sa consemneaza ca in 1899 s-a retras la Manastirea Cernica, a fost ieromonah si mai tarziu diacon la Mitropolie, intre anii 1900 si 1905. Cautarile sale impatimite intru divinitate s-au concretizat iata, in viata, prin monahism, iar in literatura, prin ,,Psalmi'.

Arghezi a ramas in aceeasi masura, poetul credintei, dar si al indoielii, care scrie intr-un poem, adresandu-i-se lui Dumnezeu: 'Pari cand a fi, pari cand ca nu mai esti'. Literatura sa in care cauta cu ardoare divinitatea dezvaluie o cumplita lupta interioara, vrea sa creada, are momente de indoiala, este pana la urma, torturat de incertitudini. 'ªi te slujesc, dar Doamne, pana cand?', intreaba cu impietate. Atunci cand credinta sa e oscilanta, cere probe concrete: 'In rostul meu tu m-ai lasat uitarii/ ªi ma muncesc din radacini si sanger/ Trimite, Doamne, semnul departarii,/ Din cand in cand, cate un pui de inger'. Dar declaratia de dragoste cutremu­ratoare ia forma memorabila a strofei: 'Singuri, acum, in marea ta poveste/ Raman cu tine sa ma mai masor/ Fara sa vreau sa ies biruitor/ Vreau sa te pipai si sa urlu ESTE!'.

In 1905 s-a retras din manastire. S-a nascut fiul sau, Eliazar (viitorul artist fotograf Elie Lothar). In acelasi an pleaca intr-o calatorie de studii, in Elvetia. Ramane aici pana in 1910, urmand o scoala de meserii si lucrand in atelier 'dinti de aur, inele, capace de ceasornice'. Dupa revenirea in Romania isi reia preocuparile literare, publicand constant in presa versuri, pamflete, polemici, cronici dramatice si plastice. A fost apoi casatorit cu Paraschiva Burda, mama celor doi copii ai lui Arghezi, Mitzura si Barutu.

Adevarata sa consacrare literara se intampla in 1927, cand i se incredinteaza 'Premiul Societatii Scriitorilor Romani' pentru volumul 'Cuvinte potrivite'. Daca pana atunci poezia lui Arghezi era cunoscuta mai mult in medii restranse, din acel moment s-a bucurat de o binemeritata faima literara, din care nu au lipsit controversele. S-a vazut in el un sef de scoala, un temerar deschizator de drumuri. Aceasta era parerea lui Macedonski si a lui Gala Galaction. O parte a criticii conservatoare insa l-a acuzat pentru libertatile de limbaj si i-au aplicat eticheta de 'poetica marunta si manufacturiera'. In orice caz, cainii au latrat si caravana a trecut lasand in urma definitiv, versuri de o inegalabila frumusete. Versuri memorabile, versuri stiute, cantate, visate, apartinand tuturor si fiecarui iubitor de poezie in parte. 'Ce sufar mi se pare ca-ti este de durere/ De fata-n tot ce naste, de fata-n tot ce pie­re/ Apropiata mie si totusi de­par­tata/ Logodnica de-a pururi, sotie nici­odata!' Sau: 'Ti-as fi facut un semn dupa plecare,/ dar ce-i un semn de umbra-n departare?/ Voiam sa pleci, voiam si sa ramai./ Ai ascultat de gandul cel dintai./ Nu te oprise gan­dul fara glas./ De ce-ai plecat? De ce-ai mai fi ramas?'. Inscriptiile argheziene sunt scrijelite cu aur in memoria noastra afectiva. 'Inscriptie pe o usa' (de gasit pe tarabe, la targuri, la talcioc, la iarmaroc, ce mai conteaza, a intrat in folclor!), 'In­scrip­tie pe un inel', 'Inscriptie pe am­fora Lui', 'Inscriptie de barbat', 'In­scriptie de femeie', in care spune: 'E jertfa lui de sine, aprinsa de-o idee/ Ide­ea, ca si lupta si painea-i tot femeie'.

Prin 1940 se scria despre poezia lui Arghezi ca e sortita, ca putere de ex­presie, sa ocupe versantul liber din fa­ta lui Eminescu (Paul Constantinescu). Dupa vreo douazeci de ani, Tu­dor Vianu era de parere ca rolul is­to­ric al lui Arghezi a fost sa de­pa­seasca eminescianismul. 'Renovarea li­ricii romanesti, smulgerea ei de pe cai­le unde o fixase marea influenta a poe­tului Luceafarului, este conse­cin­ta cea mai importanta produsa de afir­marea lui, inca din al doilea deceniu al veacului nostru'.

Ca orice personalitate puternica si contradictorie, Tudor Arghezi a declansat in cei din jur stari si reactii dintre cele mai diferite. Arghezi si-a fascinat si si-a contrariat contemporanii. Cariera sa a fost in zigzag, viata sa a ramas cu o multime de necunoscute pentru biografi, a fost foarte sus si foarte jos, prabusit in noroi si ridicat la stele. Cum altfel sa fi trait un poet in al carui ,,Testament' scrie 'Din bube, mucegaiuri si noroi/ Iscat-am frumuseti si preturi noi'?!

Prima editie a volumului 'Cimiti­rul Buna Vestire' a aparut in 1936 si se subintitula 'roman'. Unii cronicari au ironizat denumirea, iar mai tarziu regasim cartea, explicata simplu: 'Scrieri'. Il cunoastem aici pe Unanian, care, ajuns intendent al cimitirului 'Buna Vestire', asista la un miracol: invierea mortilor. Cartii ii lipseste o inchegare epica, ofera in schimb personaje stranii, enorme si monstruase: o doamna necrofila care vine la capela pentru a contempla si mangaia mortii, o femeie fatala care si-a ingropat in zece ani cinci barbati si pregateste acelasi viitor celui de-al saselea, un domn care isi adora postum sotia pe care a chinuit-o cotidian cat timp a trait. Atunci cand mortii invie, acestia ofera si o explicatie: 'Noi nu stim nimic, domnule. Am au­zit trambita si ne-am pomenit din somn. Am dormit doua sute de ani'. S-ar putea spune despre 'Cimitirul Bu­na-Vestire' ca inchide o lume de 'Doam­ne-fereste!'. Dar cartea con­tine pagini de satira, viziuni metafi­zice, pamflet si chiar adieri de poem.

De la un anumit moment, Tudor Arghezi a stat retras la vila 'Mar­ti­sor', asezata la marginea Capitalei. Ii pla­cea sa gradinareasca, sa aiba grija de stupi, sa ingrijeasca animale. Arghezi a trait si aceasta pace domestica, pe care a turnat-o ca un bijutier in poezie. Cand se bucura intens de minunile lumii, ale naturii, scria: 'Dum­nezeu ne da de-a gata/ Totul chib­­zuit si bine/ Calul este pentru tata/ Man­zul este pentru mine/(…) Pu­iul ma­tii-ntaia oara/ Vede fluturii si zboara/ Vino-ti matule in fire/ Lu­cruri multe-or sa te mire'. A avut no­rocul sa se ascunda in paradisul proprietatii sale si sa asculte de acolo, in surdina, forfota metropolei. Acolo a fost inmormantat, in 1967, cu funeralii nationale. In gradina casei de la 'Martisor', unde pe vremuri se juca 'De-a v-ati ascuns…' cu noi, spunandu-ne: 'Dragii mei, o sa ma joc o data/ Cu voi, de-a ceva ciudat/ O data, poa­te, dupa scapatat'. Ne mai ra­ma­ne doar sa ne luam in serios, jucandu-ne cu literatura care arata de multe ori, mult mai bine decat viata. In aceasta lume, in care ispita poeziei e pe gratis.

Citeşte mai multe despre:   carte,   biblioteca pentru toţi,   tudor arghezi,   cimitirul buna-vestire

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

„Simfonia nr. 3“ de Mahler, interpretată de Orchestra şi Corul Filarmonicii „George Enescu”

„Simfonia nr. 3“ de Mahler, interpretată de Orchestra şi Corul Filarmonicii „George Enescu”
Galerie Foto Vineri, 28 februarie 2020, de ora 19.00, Orchestra simfonică şi Corul Filarmonicii „George Enescu” vor interpreta, în Sala Mare a Ateneului Român,  Simfonia nr. 3,  în re minor de Gustav Mahler....

Street Delivery cheamă în stradă cel mai mare focus grup pe tema crizei climatice

Street Delivery cheamă în stradă cel mai mare focus grup pe tema crizei climatice
Galerie Foto Street Delivery — Orașe pentru climă București, Timișoara, Iași, Cluj, Baia Mare, Oradea, Craiova, Bacău, Sibiu și Chișinău ies în stradă la Street Delivery și formează cel mai mare focus-grup pe tema...

Vedete internaționale Eurovision Song Contest pe scena Finalei Naționale din 1 martie. Loreen, Ulrikke şi Sandro, pe scena show-ului de la Sala Sporturilor din Buzău

Vedete internaționale Eurovision Song Contest pe scena Finalei Naționale din 1 martie.  Loreen, Ulrikke şi Sandro, pe scena show-ului de la Sala Sporturilor din Buzău
Galerie Foto Duminică, 1 martie, Televiziunea Română a pregătit fanilor Eurovision un mărţişor special: prezenţa în spectacol a uneia dintre cele mai iubite câştigătoare ale concursului Eurovision Song Contest, Loreen, pr...

Grupul Noima duce Focul sacru al lui Sumedru la Art Quarter Budapesta

Grupul Noima duce Focul sacru al lui Sumedru la Art Quarter Budapesta
Galerie Foto Grupul Noima va reprezenta România, sâmbătă, 29 februarie 2020, de la ora 18.00,  la Art Quarter Budapesta (aqb) - Centrul Internațional de Artă Contemporană din Budapesta, în cadrul expoziției itinerante...

România arată lumii tradiția Mărțișorului prin reprezentanțele ICR

România arată lumii tradiția Mărțișorului prin reprezentanțele ICR
Galerie Foto Concerte, expoziții, proiecții de film, ateliere pentru adulți și pentru copii sunt câteva dintre evenimentele oferite publicului, cu ocazia Sărbătorii Mărțisorului, de reprezentanțele Institutului Cultural...

Lucrarea 'Aripă' de Adrian Ghenie - adjudecată la 33.000 de euro

Lucrarea 'Aripă' de Adrian Ghenie - adjudecată la 33.000 de euro
Lucrarea "Aripă" de Adrian Ghenie a fost adjudecată, marţi seara, la preţul de 33.000 de euro, la licitaţia de artă postbelică şi contemporană organizată de Artmark la Palatul Cesianu-Racoviţă din...

Constantin Chiriac - Cavaler al Legiunii de Onoare

Constantin Chiriac - Cavaler al Legiunii de Onoare
Galerie Foto Directorul Festivalului Internaţional de Teatru Sibiu (FITS), Constantin Chiriac, a fost decorat, miercuri seară, cu Legiunea de onoare, în grad de Cavaler. Distincţia a fost înmânată de ambasadoarea Franţei...

UNITER, la 30 de ani: “Suntem o insulă înconjurată de intemperii ”

UNITER, la 30 de ani: “Suntem o insulă înconjurată de intemperii ”
Galerie Foto Luni de la orele 17, la UNITER, s-a desfășurat o întâlnire prin care organizația a marcat împlinirea a treizeci de ani. Președintele Ion Caramitru a făcut o serie de anunțuri importante. Întâlnirea UNITER s-a...

„Lemn”/„Wood”, filmul care vorbește despre tăierile ilegale de păduri din România, va avea premiera la Festivalul Internațional de Film Documentar Copenhaga

„Lemn”/„Wood”, filmul care vorbește despre tăierile ilegale de păduri din România, va avea premiera la Festivalul Internațional de Film Documentar Copenhaga
Galerie Foto Documentarul semnat de Monica Lăzurean-Gorgan, Michaela Kirst și Ebba Sinzinger, care urmărește fenomenul tăierilor ilegale și al comerțului cu lemn din România, Peru, Rusia și China, va avea premiera internați...

Zece artiști români vor fi prezenți la NADA New York Gallery Open, unul dintre cele mai importante evenimente de artă contemporană

Zece artiști români vor fi prezenți la NADA New York Gallery Open, unul dintre cele mai importante evenimente de artă contemporană
Galerie Foto Galeria de artă contemporană Anca Poterașu deschide vineri, 28 februarie 2020, de la ora 19.00,  prima sa expoziție la New York, prin participarea la NADA New York Gallery Open 2020. „O cameră doar a...

PREMIERĂ - „JOCURI ÎN CURTEA DIN SPATE” Un spectacol care provoacă la dezbatere: este tăcerea o formă de consimțământ?

PREMIERĂ - „JOCURI ÎN CURTEA DIN SPATE”  Un spectacol care provoacă la dezbatere: este tăcerea o formă de consimțământ?
Teatrul de Stat Constanţa (TSC) prezintă cea de-a treia premieră a acestei stagiuni și prima a anului 2020, spectacolul „JOCURI ÎN CURTEA DIN SPATE” în regia Dianei Mititelu, după piesa autoarei israeliene...

Eugen Jebeleanu, nominalizat la Gala Premiilor UNITER 2020 pentru „Cea mai bună regie” A SPECTACOLULUI „ITINERARII.ÎNTR-O ZI, LUMEA SE VA SCHIMBA”

Eugen Jebeleanu, nominalizat la Gala Premiilor UNITER 2020 pentru „Cea mai bună regie” A SPECTACOLULUI „ITINERARII.ÎNTR-O ZI, LUMEA SE VA SCHIMBA”
Galerie Foto Eugen Jebeleanu, regizorul spectacolului „Itinerarii. Într-o zi, lumea se va schimba” produs de Primăria Capitalei, prin ARCUB în parteneriat cu Compagnie des Ogres din Franța, a fost nominalizat de către...

Concertul EMOCIÓN! pe scena Ateneului Român

Concertul EMOCIÓN! pe scena Ateneului Român
Galerie Foto Sâmbătă, 28 martie 2020, începând cu ora 19.00, pe scena Sălii Mari a Ateneului Român (Str. Benjamin Franklin nr. 3), Asociația pentru Muzică, Artă și Cultură și Asociația Help Autism, cu sprijinul...

Maestrul Ioan Tugearu, coregraful Răzvan Mazilu și Gilda Lazăr, autoarea Întâlnirilor JTI, într-o nouă ediție a dialogurilor susținute de Octavian Saiu la Teatrelli

Maestrul Ioan Tugearu, coregraful Răzvan Mazilu și Gilda Lazăr, autoarea Întâlnirilor JTI, într-o nouă ediție a dialogurilor susținute de Octavian Saiu la Teatrelli
Ediția de la finalul lunii februarie a Anotimpurilor dialogului despre teatru cu Octavian Saiu lansează provocarea de a recontextualiza rolulcorpului și al dansului, aducând în atenția publicului...

Cele mai bune documentare românești se văd la One World Romania 13

Cele mai bune documentare românești se văd la One World Romania 13
Galerie Foto Alături de panorama filmului documentar internațional pe care o oferă în fiecare an, One World Romania este și o vitrină a celor mai incitante producții românești ale momentului. Ediția a treisprezecea, care se...
Serviciul de email marketing furnizat de